4½v yksin kotona 15-20min
Olen yh. Aamulla lapsi hoitoon, itse töihin. Töistä haen lapsen, syömme ja touhuamme. Sänkyyn lapsi menee 19.30, luemme iltasadun ja yleensä 20-20.30 lapsi on jo unessa.
Yleensä nukkuu vähintään klo 2 yöllä, jolloin herää ja tulee minun sänkyyn nukkumaan. Eli ei yleensä heräile, kun on nukahtanut.
Kysymys se, että haluaisin hirveästi päästä käymään lenkillä. Olen todella huonossa kunnossa ja ylipainoakin 15kg. Olen miettinyt uskaltaisiko lähteä 15-20 minuutiksi ulos lenkille lapsen nukahdettua?
Kokemusta sen verran on, että lapsi osaa olla kotona yksin sen 10 minuuttia esim., joka minulla menee pyykkituvassa.
Olenko kamala äiti, kun edes harkitsen tätä? Onko täysin susi idea. Lapsi osaa soittaa minulle omalla puhelimellaan (minun vanha, jolla katselee piirrettyjä) eli jos sattuisi heräämään, niin siitä osaisi kyllä soittaa.
Mitä mieltä?
Kommentit (156)
Ei todellakaan ole ok. Itse lenkkeilen lapsen kanssa. Aika nopsaan tuon ikäinen osaa pyöräillä tai potkupyöräillä.
Tästä ei ole nyt välitöntä apua ap:lle, mutta kerron kuitenkin oman kokemukseni ja heitän tämän ajatuksen pitkän tähtäimen projektiksi.
Meillä on vain yksi lapsi, joten sen takia meillä ei ollut koskaan vaunuja. Eli kannoin lasta vauvasta asti kantoliinassa ja tällainen kantoliinassa kannettu lapsi oppii tarrautumaan kiinni kuin apina. Siis sen lisäksi, että alkuun oli koko ajan liinassa, niin myöhemmissä vaiheissa kun oli jo tätä itsekseen kävelyä ja välillä otettiin liinaan, niin kuvioihin tuli mukaan myös selässä kantaminen. Taaperona kannoin olkapäilläkin, mutta tuollaista nelivuotiasta ei niin vain nosteta olkapäille keikkumaan. Ja se olkapäillä istuminen vaatii molemmilta harjoittelua, sitä en lähtisi tässä ap:n tilanteessa edes yrittämään.
Mutta tuollaista 4-5-vuotiasta lastani kannoin välillä ihan reppuselässä japanilaiseen tyyliin. Menin itse kyykkyyn niin että lapsi pääsi kiipeämään selkään. Ja edelleen, tässä tarvitaan harjoitusta, että saa sen yhteispelin toimimaan. Lapsen täytyy pitää äidin kaulasta tai hartioista kiinni sen verran, että äiti pääsee nousemaan pystyyn. Ja tässä kohtaa voi yrittää vähän kannatella lasta käsillään, pidinköhän itse lapsen käsivarsista kiinni, en jaksa muistaa. Kun on päässyt pystyyn, sitten kädet selän taakse lapsen pepun alle. Toisella kädellä ote toisen käden ranteen ympäri. Tässä asennossa voi hyppyyttää lapsen parempaan asentoon, jos on jäänyt liian alas roikkumaan.
Kun tähän tottuu, sekä äiti että lapsi, niin ei ole liian raskas kantaa. Lapsen pitää oppia olemaan siinä niin, ettei ole vetelä kuin makaroni, vaan tarrautuu kiinni ja vetää vartalonsa lähdelle äitiä, niin äidin on kevyt kantaa. Japanissa lapset on tähän niin tottuneita, että saattavat nukkua siinä selässä, vaikka äiti kantaa pelkillä käsillään pepun alta.
Jos lapsen satunnainen kantaminen metsäretkillä kuulostaa ihan mahdottomalta ajatukselta, niin kyllä siellä leikkipuistossakin voi antautua lapsen kanssa vaikka hippaleikkiin. Ei ole mitään säädöstä, joka määräisi äidin istumaan siellä passiivisena hiekkalaatikon reunalla. Jos leikkipuistossa on vaikka kiipeilyverkko, niin sinne vain lapsen kanssa kiipeilemään!
Vierailija kirjoitti:
Miksei vois laittaa rattaisiin? Mun mies juoksee 5v rattaissa koska lapsi ei pysy pyörällä hänen perässä. Muuten ei tietenkään istu ikinä rattaissa mutta pääsee tuolla tavalla lenkille mukaan (ja mies saa kovemman treenin). Ehkä eskarilaisena ei kehtaa enää istuttaa rattaissa mutta 4v kans ei mikään totaalisen mahdoton juttu.
Tämäkin on hyvä idea. Seisoohan moni tuon ikäinen seisomalaudallakin, niin hyvin voi lenkin ajan olla rattaissa.
Vierailija kirjoitti:
Onpas nykyään hysteeristä. Itse 90-luvulla vietin paljon aikaa yksinäni ulkona maaseudulla 3-vuotiaasta alkaen. Jos lapsi tosiaan osaa käyttää kännykkää ja tietää että äiti menee pieneksi hetkeksi ulos lenkille niin enpä nyt näe tässä mitään lasun tarvetta.
On niin hauskaa, että täällä aina jaksetaan toistella, että kaikkien exät ei voi olla narsisteja, koska heitä niin pieni osa väestöstä, mutta eikös helikopterivanhemmuutta pidetä yhtenä mahdollisena syynä narsismin syntyyn..
Täällä kyllä todella hermoheikkoja vanhempia paikalla. Eihän tässä kukaan lasta ole tunneiksi yksin hylkäämässä. Ei se lapsi varttiin kuole, jos selittää mitä tapahtuu. Haha ei saisi pyykkitupaankaan mennä.. voi teitä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki juoksumatto.
Haha, kaikilla ei todellakaan ole rahaa xD
Kyttää toria ja facekirppiksiä, moni haluaa päästä irti vaatetelineenä pölyttyvästä matosta.
Tee kotijumppaa ja hommaa vaikka kahvakuula. Teen joka toinen päivä kotijumppaa, ensin 20 minuuttia ilman painoja ja sitten 15 minuuttia kahvakuulalla ja tuloksia alkaa näkyä.
Vierailija kirjoitti:
Minut jätettiin pienenä autoon "pienen asioinnin" ajaksi. Minulle vannotettiin ettei pidä hätääntyä ja asiointi vie vain hetken. Hätäännyin silti yksinäni. Ajantajua minulla ei ollut ja lähdin haahuilemaan kaupungin kaduille hädissäni pyytäen apua vierailta ihmisiltä. Eli ei näin, onneksi ei käynyt kuinkaan.
No erityislapsia ei juu voi jättää yksin mutta eivät normaalit lapset minnekään kadulle lähde heti autosta harhailemaan kun silmä hetken välttää. Ja ap:n muksullahan on tosiaankin se kännykkä mitä osaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan lähipiirissä on 2kpl onnettomuuksia, jotka tapahtuneet vanhempien / vanhemman ollessa vain hetken (10-20min) ulkona ja yksi tapaus, jossa vanhemmat oli nukkumassa.
Yhdessä tapauksessa n.4v lapsi oli mennyt vessaan ja alkanut siellä leikkiä, tukkinut lavuaarin viemärin ja ylivuodon paperilla ja vedet lattialle. Vettä eteisen laminaattilattian alle noin parikyt litraa, mutta silti meni lattia vaihtoon ja kuivatukseen.
Toisessa tapauksessa kaksi lasta 3v ja 5v olivat hetken aikaa yksin sisällä. Juoksennelleet ja häröilleet ja jostakin syystä hellan levy oli laitettu päälle. Hellan päällä uunipelti, jossa leivinpaperia ja muovinen lasta. Leivinpaperi leimahtanut liekkeihin ja lastakin kärvenytynyt. Savua koko kämppä täyteen ja kamala katku vielä viikkojenkin jälkeen + ainekset suurelle tulipalolle.
Kolmannessa tapauksessa oli vanhemmat nukkumassa ja lapsi oli yksin herännyt ja touhunnut lääkärileikkejä tms. Oli saanut auki lasten kipulääkepullon ja juonut x 1/4 pulloa kipulääkettä.
Siis vanhemmat oli jättänyt lääkkeen lapsen ulottuville? Ja leivinpaperia liedelle? Ei ihme että sattuu onnettomuuksia jos ollaan noin huolettomia. Ihan perus asioita on, että lääkkeet pois lasten ulottuvilta ja liedelle ei jätetä mitään syttyvää jos on lapsia tai lemmikkejä.
15- 20 min lenkki ei hyöydytä mitään. Youtubesta kunnon kotijumppaa, siinä saa hien pintaan ja sykkeen nousemaan. Jos sulle tapahtuu jotain siellä lenkillä, lapsi on yksin kotona eikä kukaan edes välttämättä tiedä sitä. Ei kannata ottaa riskiä kun parempiakin vaihtoehtoja on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan lähipiirissä on 2kpl onnettomuuksia, jotka tapahtuneet vanhempien / vanhemman ollessa vain hetken (10-20min) ulkona ja yksi tapaus, jossa vanhemmat oli nukkumassa.
Yhdessä tapauksessa n.4v lapsi oli mennyt vessaan ja alkanut siellä leikkiä, tukkinut lavuaarin viemärin ja ylivuodon paperilla ja vedet lattialle. Vettä eteisen laminaattilattian alle noin parikyt litraa, mutta silti meni lattia vaihtoon ja kuivatukseen.
Toisessa tapauksessa kaksi lasta 3v ja 5v olivat hetken aikaa yksin sisällä. Juoksennelleet ja häröilleet ja jostakin syystä hellan levy oli laitettu päälle. Hellan päällä uunipelti, jossa leivinpaperia ja muovinen lasta. Leivinpaperi leimahtanut liekkeihin ja lastakin kärvenytynyt. Savua koko kämppä täyteen ja kamala katku vielä viikkojenkin jälkeen + ainekset suurelle tulipalolle.
Kolmannessa tapauksessa oli vanhemmat nukkumassa ja lapsi oli yksin herännyt ja touhunnut lääkärileikkejä tms. Oli saanut auki lasten kipulääkepullon ja juonut x 1/4 pulloa kipulääkettä.
Siis vanhemmat oli jättänyt lääkkeen lapsen ulottuville? Ja leivinpaperia liedelle? Ei ihme että sattuu onnettomuuksia jos ollaan noin huolettomia. Ihan perus asioita on, että lääkkeet pois lasten ulottuvilta ja liedelle ei jätetä mitään syttyvää jos on lapsia tai lemmikkejä.
Just näin. Lääkkeet pidetään lääkekaapissa eikä hellalle jätetä yhtikästä mitään.
Kuntoilla voi kotonakin ihan omaa kehon massaa vastaan jumppaamalla, vaikka kyykkyjä tehden, tms.
Vierailija kirjoitti:
Miksei vois laittaa rattaisiin? Mun mies juoksee 5v rattaissa koska lapsi ei pysy pyörällä hänen perässä. Muuten ei tietenkään istu ikinä rattaissa mutta pääsee tuolla tavalla lenkille mukaan (ja mies saa kovemman treenin). Ehkä eskarilaisena ei kehtaa enää istuttaa rattaissa mutta 4v kans ei mikään totaalisen mahdoton juttu.
Ihan joka rattaisiin ei 4,5v mahdu, saati että olisi mukava työntää niissä, ja välttämättä ei ole varaa osta hyviä tai tilaa säilyttää rattaita joita ei muuten tarvitse. Mutta jos sopivat rattaat löytyy ja lapsi suostuu kyytiin niin miksikäs ei voisi niissäkin kuljettaa lenkillä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut jätettiin pienenä autoon "pienen asioinnin" ajaksi. Minulle vannotettiin ettei pidä hätääntyä ja asiointi vie vain hetken. Hätäännyin silti yksinäni. Ajantajua minulla ei ollut ja lähdin haahuilemaan kaupungin kaduille hädissäni pyytäen apua vierailta ihmisiltä. Eli ei näin, onneksi ei käynyt kuinkaan.
No erityislapsia ei juu voi jättää yksin mutta eivät normaalit lapset minnekään kadulle lähde heti autosta harhailemaan kun silmä hetken välttää. Ja ap:n muksullahan on tosiaankin se kännykkä mitä osaa käyttää.
Sinun ymmärrys lapsen mielestä on 0. En ole ollut erityislapsi.
Riippuu ihan lapsesta. Omaa lapsenlasta en jättäisi, koska on todella vilkas ja keksiväinen, mutta jätin omani sopimalla että soittaa, jos siltä tuntuu, kun olin heittämässä heinäpaaleja sisälle toisessa päässä tilaa. Ja vastasyntynyt pikkuveli oli leikkimatolla siellä hänen kanssa. Mutta tosiaan vain vähän aikaa. Luotin tyttäreen, mutta en lapsenlapsien, koska ovat aivan eri asteella. Kerron tämän, vaikka tiedänkin alapeukkuja tulevan.
Vierailija kirjoitti:
No niin vanhemmat! Eli eipä nukuta! Lapsi saattaa tehdä vaikka mitä!
Omasta mielestäni 5v voi olla 20min yksin. Itse olin 4-5-vuotiaana (90-luvulla) tuntikausia yksin tai kaverin kanssa ulkona rellestämässä.
Eli ap, itse odottaisin ehkä siihen, että lapsi on 5v. Voit sanoa, että äiti käy reippaalla lenkillä ja tulee sitten. Jos on normaaliälyinen lapsi niin varmasti tajuaa sen. Samoin myös, että hellaan, pistorasioihin tms. ei kosketa ilman lupaa.
Voit vaikka ilmoittaa jollekin kaverille tai tutulle viestillä aina kun menet lenkille ja sanoa, että laitat viestiä kun olet taas kotona.
Et todellakaan voi jättää noin pientä lasta yksin. Sinullekin voi tapahtua lenkillä esim sairaskohtaus. Yleensä onnettomuudet ,tapaturmat sattuvat silloin, kun ei voi kuvitellakaan.
Ei muuta , kun vähemmän ahdat suustasi sitä lihottavaa ruokaa ja teet vaikka joka ilta 30-40 min lihaskuntotreenin . Kts youtubista LIHASKUNTOTREENI 40min, on tehokas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun ymmärrys lapsen mielestä on 0. En ole ollut erityislapsi.
Usko tai älä mutta olen joskus ollut lapsi... ja minua on jätetty yksin autoon istumaan pidemmiksikin ajoiksi jostain 3v lähtien. Kertaakaan en lähtenyt minnekään harhailemaan. Pakko olla joku erityislapsi tai mamman helmoissa 24/7 roikkuva kersa jos noin pienestä hätääntyy.
Ostin käytetyn juoksumaton 20 e ja käytetyn kuntopyörän 10 e. Ei lasta yksin. Ruokavalio ensin kuntoon, sillä jo tippuu paino hyvin.
Onnistuisiko yhdistää päiväkotimatkoihin liikuntaa eli hakisit ja veisit lapsen rattailla/pulkalla/kävellen. Tai pidä lasta 20 minuuttia kauemmin päiväkodissa ja käy töiden jälkeen lenkillä?