4½v yksin kotona 15-20min
Olen yh. Aamulla lapsi hoitoon, itse töihin. Töistä haen lapsen, syömme ja touhuamme. Sänkyyn lapsi menee 19.30, luemme iltasadun ja yleensä 20-20.30 lapsi on jo unessa.
Yleensä nukkuu vähintään klo 2 yöllä, jolloin herää ja tulee minun sänkyyn nukkumaan. Eli ei yleensä heräile, kun on nukahtanut.
Kysymys se, että haluaisin hirveästi päästä käymään lenkillä. Olen todella huonossa kunnossa ja ylipainoakin 15kg. Olen miettinyt uskaltaisiko lähteä 15-20 minuutiksi ulos lenkille lapsen nukahdettua?
Kokemusta sen verran on, että lapsi osaa olla kotona yksin sen 10 minuuttia esim., joka minulla menee pyykkituvassa.
Olenko kamala äiti, kun edes harkitsen tätä? Onko täysin susi idea. Lapsi osaa soittaa minulle omalla puhelimellaan (minun vanha, jolla katselee piirrettyjä) eli jos sattuisi heräämään, niin siitä osaisi kyllä soittaa.
Mitä mieltä?
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut jätettiin pienenä autoon "pienen asioinnin" ajaksi. Minulle vannotettiin ettei pidä hätääntyä ja asiointi vie vain hetken. Hätäännyin silti yksinäni. Ajantajua minulla ei ollut ja lähdin haahuilemaan kaupungin kaduille hädissäni pyytäen apua vierailta ihmisiltä. Eli ei näin, onneksi ei käynyt kuinkaan.
No erityislapsia ei juu voi jättää yksin mutta eivät normaalit lapset minnekään kadulle lähde heti autosta harhailemaan kun silmä hetken välttää. Ja ap:n muksullahan on tosiaankin se kännykkä mitä osaa käyttää.
Sinun ymmärrys lapsen mielestä on 0. En ole ollut erityislapsi.
Usko tai älä mutta olen joskus ollut lapsi... ja minua on jätetty yksin autoon istumaan pidemmiksikin ajoiksi jostain 3v lähtien. Kertaakaan en lähtenyt minnekään harhailemaan. Pakko olla joku erityislapsi tai mamman helmoissa 24/7 roikkuva kersa jos noin pienestä hätääntyy.
Sinä luomakunnan kruununa olet tietysti erityistapaus ja kaikki muut ovat roskaa. Käyhän koulusi loppuun niin keskustelua on mielekästä jatkaa, niin räikeästi olet yksisilmäisesti hakoteillä.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että se mitä ap tässä lähinnä hakee on varmaan se oma aika, jos yh on. Ei ehkä paras, mutta ymmärrän kyllä, että joskus se 15min voi pelastaa, kun ei tarvitse mitään muuta miettiä.
Ja ei nyt pahalla sille, joka sanoi, ettei edes pyykkitupaan voi mennä ilman lasta, niin valoja päälle nyt jo. Kyllähän tuon ikäiselle lapselle aletaan pikkuhiljaa opettamaan myös yksin oloa, muutama minuutti kerrallaan. Kyllä lapsi sen vartin kestää, kun selittääihin menee eikä vain lähde ilmoittamatta.
Ei muuten aleta, paitsi Suomessa. Vain Suomessa ajatellaan että nelivuotiaan on aika jo itsenäistyä ja pärjätä yksinään. Muualla se olisi rikos.
Parempi olisi, jos ei nukkuisi. Jos lapsi on nukkumassa ja herää yksin, niin se on huonoin vaihtoehto. Mutta en jättäisi noin pientä yksin kotiin. Vaihtoehtona esim. pihalla hiekkalaatikolla puolituttu vanhempi oman lapsensa kanssa. Sopii sen vanhemman kanssa, onko ok. jos lapsi on hetken heidän kanssaan leikkimässä ja käyt lenkillä. Puhelin tietysti mukana ja numerot vaihdetaan.
Jos lapsi on yksin kotona ja sinulle tulee äkillinen este, etkä pääse kotiin. Mitä sitten? Entä jos lapsi haluaakin leikkiä ruuan tekoa ja laittaa hellan päälle? Entä jos menee siivouskomeroon ja ovi menee kiinni? Entä jos haluaa maistaa, miltä sähköpistorasia maistuu? Jne. Kaikkea mahdollista ja mahdotonta voi tapahtua tuon ikäisen kanssa.
Lopuksi. Käsitykseni mukaan isommissa kaupungeissa voi tilata kaupungilta kotiapua siivoukseen ym. En tosin tiedä miten homma toimii. Hommaa siivousapu ja käy sillä välin lenkillä?
t. 2xisä
Ei voi jättää yksin.Aivan liian pieni.
Kotijumppa 15min kiertoharjoitteluna ja hommaat pari käsipaino vaikka 4kg ja kahvakuula.
Hölkkä paikallaan 1min nosta polvia reippaasti ylös
Kyykky 20 toistoa syväkyykkyyn jos pääsee
Hauiskääntö 10toistoa
Pystypunnerrus 10toistoa
Kahvakuula heilautus 10-20toistoa riippuen painosta. Tämä vaikka 3-4 kertaa läpi ei mene kauaa:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No maalla alle 4v jäävät aamulla nukkumaan kun vanhemmat ovat navetassa 2-3h.
Alle 4v lasten vanhemmat ei käy navetassa yhtäaikaa.
Ei enää, koska koneet. Aiemmin kyllä ja se oli silloin(kin) ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut jätettiin pienenä autoon "pienen asioinnin" ajaksi. Minulle vannotettiin ettei pidä hätääntyä ja asiointi vie vain hetken. Hätäännyin silti yksinäni. Ajantajua minulla ei ollut ja lähdin haahuilemaan kaupungin kaduille hädissäni pyytäen apua vierailta ihmisiltä. Eli ei näin, onneksi ei käynyt kuinkaan.
No erityislapsia ei juu voi jättää yksin mutta eivät normaalit lapset minnekään kadulle lähde heti autosta harhailemaan kun silmä hetken välttää. Ja ap:n muksullahan on tosiaankin se kännykkä mitä osaa käyttää.
Samaa mieltä. Meillä on kaksi ihan normaalia lasta. Kun olivat 4-5 vuoden ikäisiä, niin kaikkea mahdollista saattoi tapahtua. Etukäteen ei voi arvata, mitä kaikkea sen ikäiset saattavat kokeilla. Jääkaapin tyhjennys, legoja kiukaaseen tai videonauhuriin yms. Lapsella ei ole ajantajua ja kun tulee hätääntyminen, niin reaktio voi olla mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että se mitä ap tässä lähinnä hakee on varmaan se oma aika, jos yh on. Ei ehkä paras, mutta ymmärrän kyllä, että joskus se 15min voi pelastaa, kun ei tarvitse mitään muuta miettiä.
Ja ei nyt pahalla sille, joka sanoi, ettei edes pyykkitupaan voi mennä ilman lasta, niin valoja päälle nyt jo. Kyllähän tuon ikäiselle lapselle aletaan pikkuhiljaa opettamaan myös yksin oloa, muutama minuutti kerrallaan. Kyllä lapsi sen vartin kestää, kun selittääihin menee eikä vain lähde ilmoittamatta.
Ei muuten aleta, paitsi Suomessa. Vain Suomessa ajatellaan että nelivuotiaan on aika jo itsenäistyä ja pärjätä yksinään. Muualla se olisi rikos.
Japanissa oli tv-ohjelma, jossa alle kouluikäiset lapset opettelivat (maaseudulla) tietyn reitin, esim. Kotoa päiväkotiin. Tietenkin heitä kuvattiin, mutta siis siellä yleinen tapa nähtävästi, eli lapset opetteli itsenäisesti kulkemaan ja pärjäämään.
Ja idea ei ollut se, että lapsi yritettiin pakottaa itsenäiseksi, kuten ei ole täällä Suomessakaan suurimman osan ideana se, vaan se, että pikkuhiljaa aletaan opettaa lapselle uusia taitoja, joista lapsi itsekin nauttii.
Oma 5v tykkää laittaa minulle ja itselleen itse aamiaista. Petaa myös sängyn itse.
En todellakaan ajattele, että lapsen pitäisi itsenäistyä tai pärjätä itse. Haluan olla lapseni tukena vielä silloinkin, kun on 50v, jos olen elossa, mutta eihän siitä nyt todellakaan ole haittaa, että lapselle alkaa hiljalleen opettamaan taitoja toimia itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan. Sekka lastensuojelu laki.Yllätyt kuinka korkea ikä on.Kun lapsi voi jäädä yksin. Löydät ihan nettistä.
Siinä puhutaan toistuvasti ja kauan. 15-20min. ei ole kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Meillä on kaksi ihan normaalia lasta. Kun olivat 4-5 vuoden ikäisiä, niin kaikkea mahdollista saattoi tapahtua. Etukäteen ei voi arvata, mitä kaikkea sen ikäiset saattavat kokeilla. Jääkaapin tyhjennys, legoja kiukaaseen tai videonauhuriin yms. Lapsella ei ole ajantajua ja kun tulee hätääntyminen, niin reaktio voi olla mitä tahansa.
No ei meidän lapset vaan saa noin tyhmiä ideoita edes kokeilumielessä. Heillä on lelut leikkimistä varten.
En jättäisi melkein 6-vuotiastammekaan noin pitkäksi aikaa yksin. Roskien viennin ajan kerrostalossa on ollut itsekseen. Lapsi hätääntyy helposti, jos herätessä vanhempi ei olekaan kotona, ja siitä jää trauma ja epäluottamus. Ikinä en ottaisi sitä riskiä. Jos on ihan pakko käydä ulkona, niin mieluummin silloin kun lapsi on hereillä ja tietoinen siitä, ja neuvottu kaikki mahdolliset asiat ja näytetty tyyliin kellon viisareista aika. Oma lapsemme saa olla yksin vasta kouluiässä, kun saa oman puhelimen.
Itse pidin huolta kunnostani vanhempainvapaalla youtube-jumpilla, sieltä löytyy ilmaiseksi vaikka mitä, sekä päivän mittaan kertyvällä hyötyliikunnalla, ja lapsen kanssa saatoimme mennä puistoon potkimaan palloa ja juoksemaan hippaa. Millä liikut työmatkat ja miten haet lapsen hoidosta?
Otat sen lapsen ulos mukaan. Esim. pulkkamäki on tosi raskasta liikuntaa, jos juokset mäet ylös lapsi pulkassa umpihangessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hämmentynyt. Meillä ainakin lapsille aletaan heti pienestä opettamaan mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Ihan pienestä saakka selitetty miksi asioita pidetään jääkaapissa ja miksi ei saa ovea jättää auki. Tietää miten päin sakset kädessä kävellään. Osaa jopa kierrättää, eli tietää mihin astiaan mikäkin roska menee ja meillä tosiaan kierrätetään kaikki (pahvi, paperi, bio, muovi, patterit, lasi yms.). Lapsella ikää 4v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan lähipiirissä on 2kpl onnettomuuksia, jotka tapahtuneet vanhempien / vanhemman ollessa vain hetken (10-20min) ulkona ja yksi tapaus, jossa vanhemmat oli nukkumassa.
Yhdessä tapauksessa n.4v lapsi oli mennyt vessaan ja alkanut siellä leikkiä, tukkinut lavuaarin viemärin ja ylivuodon paperilla ja vedet lattialle. Vettä eteisen laminaattilattian alle noin parikyt litraa, mutta silti meni lattia vaihtoon ja kuivatukseen.
Toisessa tapauksessa kaksi lasta 3v ja 5v olivat hetken aikaa yksin sisällä. Juoksennelleet ja häröilleet ja jostakin syystä hellan levy oli laitettu päälle. Hellan päällä uunipelti, jossa leivinpaperia ja muovinen lasta. Leivinpaperi leimahtanut liekkeihin ja lastakin kärvenytynyt. Savua koko kämppä täyteen ja kamala katku vielä viikkojenkin jälkeen + ainekset suurelle tulipalolle.
Kolmannessa tapauksessa oli vanhemmat nukkumassa ja lapsi oli yksin herännyt ja touhunnut lääkärileikkejä tms. Oli saanut auki lasten kipulääkepullon ja juonut x 1/4 pulloa kipulääkettä.
No niin vanhemmat! Eli eipä nukuta! Lapsi saattaa tehdä vaikka mitä!
Omasta mielestäni 5v voi olla 20min yksin. Itse olin 4-5-vuotiaana (90-luvulla) tuntikausia yksin tai kaverin kanssa ulkona rellestämässä.
Eli ap, itse odottaisin ehkä siihen, että lapsi on 5v. Voit sanoa, että äiti käy reippaalla lenkillä ja tulee sitten. Jos on normaaliälyinen lapsi niin varmasti tajuaa sen. Samoin myös, että hellaan, pistorasioihin tms. ei kosketa ilman lupaa.
Voit vaikka ilmoittaa jollekin kaverille tai tutulle viestillä aina kun menet lenkille ja sanoa, että laitat viestiä kun olet taas kotona.
Onko sinulla omia lapsia? Voit opastaa ja käskeä miljoonia kertoja, että hellaan ei saa koskea. Mutta sitten kun olet poissa, niin juuri silloin lapsi haluaa kokeilla miten se hella toimii...
Vierailija kirjoitti:
Parempi olisi, jos ei nukkuisi. Jos lapsi on nukkumassa ja herää yksin, niin se on huonoin vaihtoehto. Mutta en jättäisi noin pientä yksin kotiin. Vaihtoehtona esim. pihalla hiekkalaatikolla puolituttu vanhempi oman lapsensa kanssa. Sopii sen vanhemman kanssa, onko ok. jos lapsi on hetken heidän kanssaan leikkimässä ja käyt lenkillä. Puhelin tietysti mukana ja numerot vaihdetaan.
Jos lapsi on yksin kotona ja sinulle tulee äkillinen este, etkä pääse kotiin. Mitä sitten? Entä jos lapsi haluaakin leikkiä ruuan tekoa ja laittaa hellan päälle? Entä jos menee siivouskomeroon ja ovi menee kiinni? Entä jos haluaa maistaa, miltä sähköpistorasia maistuu? Jne. Kaikkea mahdollista ja mahdotonta voi tapahtua tuon ikäisen kanssa.
Lopuksi. Käsitykseni mukaan isommissa kaupungeissa voi tilata kaupungilta kotiapua siivoukseen ym. En tosin tiedä miten homma toimii. Hommaa siivousapu ja käy sillä välin lenkillä?
t. 2xisä
Ei kukaan nelivuotias maista pistorasiaa 😅 Eikä laita uunia päälle, eikä mene saunaan tai siivouskomeroon tai syö pesupuöveria jne. Kai nyt normaalit asiat lapselle on opetettu jo paljon aiemmin? Mulla ei ole ollut tarvetta jättää lapsia keskenään/yksin, mutta jos joutuisin vartin käymään jossakin pakosti, niin voisin lähteä. Meidän lapset tietää mitä saa ja mitä ei saa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan lähipiirissä on 2kpl onnettomuuksia, jotka tapahtuneet vanhempien / vanhemman ollessa vain hetken (10-20min) ulkona ja yksi tapaus, jossa vanhemmat oli nukkumassa.
Yhdessä tapauksessa n.4v lapsi oli mennyt vessaan ja alkanut siellä leikkiä, tukkinut lavuaarin viemärin ja ylivuodon paperilla ja vedet lattialle. Vettä eteisen laminaattilattian alle noin parikyt litraa, mutta silti meni lattia vaihtoon ja kuivatukseen.
Toisessa tapauksessa kaksi lasta 3v ja 5v olivat hetken aikaa yksin sisällä. Juoksennelleet ja häröilleet ja jostakin syystä hellan levy oli laitettu päälle. Hellan päällä uunipelti, jossa leivinpaperia ja muovinen lasta. Leivinpaperi leimahtanut liekkeihin ja lastakin kärvenytynyt. Savua koko kämppä täyteen ja kamala katku vielä viikkojenkin jälkeen + ainekset suurelle tulipalolle.
Kolmannessa tapauksessa oli vanhemmat nukkumassa ja lapsi oli yksin herännyt ja touhunnut lääkärileikkejä tms. Oli saanut auki lasten kipulääkepullon ja juonut x 1/4 pulloa kipulääkettä.
No niin vanhemmat! Eli eipä nukuta! Lapsi saattaa tehdä vaikka mitä!
Omasta mielestäni 5v voi olla 20min yksin. Itse olin 4-5-vuotiaana (90-luvulla) tuntikausia yksin tai kaverin kanssa ulkona rellestämässä.
Eli ap, itse odottaisin ehkä siihen, että lapsi on 5v. Voit sanoa, että äiti käy reippaalla lenkillä ja tulee sitten. Jos on normaaliälyinen lapsi niin varmasti tajuaa sen. Samoin myös, että hellaan, pistorasioihin tms. ei kosketa ilman lupaa.
Voit vaikka ilmoittaa jollekin kaverille tai tutulle viestillä aina kun menet lenkille ja sanoa, että laitat viestiä kun olet taas kotona.
Onko sinulla omia lapsia? Voit opastaa ja käskeä miljoonia kertoja, että hellaan ei saa koskea. Mutta sitten kun olet poissa, niin juuri silloin lapsi haluaa kokeilla miten se hella toimii...
On, kolme. Meidän lapset ovat saaneet opetella mun kanssa miten hella toimii, heidän ei tarvitse opetella sitä silloin jos olisin poissa.
Jos sinulla on ihan lapsettomiakin ystäviä, niin tuo on aikalailla sellainen tilanne missä voisivat helposti auttaa. Itseä suretti, kun oli yh kaveri, joka valitti, ettei ole saanut omaa aikaa ties milloin viimeksi, mutta ei minulla taas ole hermoja tai kykyjä hoitaa lapsia, joskus harvoin olin lasten kanssa, kun hän kävi kaupassa tms. kun asuttiin lähekkäin. Mutta tuollainen tuttu lapsi nukkuu ja äiti on lenkillä tilanne olisi onnistunut helposti useammikin, samapa se millä sohvalla sitä telkkaa katsoo sen tunnin. Jos lapsi olisi herännyt, niin voidaan soittaa äidille ja hän lenkkeilee kotiin, kyllä sen vartin itkua voi kuunnella ja yrittää lohduttaa lasta, jos hän pelästyy. Minulla kaverin lapset jo isompia ja pärjäävät keskenään jonkin aikaa, harmi, etten silloin tajunnut tai kaveri ehdottanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No maalla alle 4v jäävät aamulla nukkumaan kun vanhemmat ovat navetassa 2-3h.
Alle 4v lasten vanhemmat ei käy navetassa yhtäaikaa.
Ei enää, koska koneet. Aiemmin kyllä ja se oli silloin(kin) ihan eri asia.
Kyllä ne kuule käy yhtäaikaa navetassa.
Vierailija kirjoitti:
Tee kotijumppaa ja hommaa vaikka kahvakuula. Teen joka toinen päivä kotijumppaa, ensin 20 minuuttia ilman painoja ja sitten 15 minuuttia kahvakuulalla ja tuloksia alkaa näkyä.
Laitan vielä linkit näihin minun kotijumppiin.
7 minute Belly fat
7 minute back fat
7 Minute Tone Your Arms Workout
Kahvakuulalla pelkkiä etuheilautuksia
Itkuhälytin, jossa voi myös puhua lapselle, jos hän herää ja sitten siinä omalla pihalla lenkkeilyä. Minä usein soittelen tai viestittelen kavereiden kanssa ja menen meillä omakotitalon pihalle/kesäkeittiöön tekemään tätä ja lapsi nukkuu yläkerrassa itkuhälyttimen kanssa, viihdyn varsinkin kesäisin enemmän ulkona, siksi näin. Sama aika minulla menee sen lapsen luo kuin kerrostalossa ulkoa kävely. Kunhan hälyttimen kantama riittää.
Muut vaihtoehdot on lenkkeillä lapsen kanssa, lapsi rattaisiin ja polulle. Tulee lisävastusta työntää rattaita. Ulkoilu lapsen kanssa on muutenkin ihan hyvä liikuntamuoto, välillä lasta voi kantaa ja välillä kävelee itse.
Tai kotona jotain jumppaa ihan olkkarissa tai paikallaan juoksua olkkarissa, ei siihen juoksumattoa tarvitse.
Yrittää löytää lähialueelta toinen äiti, jolla about samanikäinen lapsi ja sopia hänen kanssaan kerran/pari viikossa lapsen hoitotunti. Vaikka tiistaina ja torstaina sinun lapsi heillä tunnin ja maanantaina ja keskiviikkona toisinpäin.
Jaksamista, ymmärrän, että on todella turhauttavaa istua vaan kotona se 19-23 kun lapsi nukkuu ja itse haluaisi tehdä ihan mitä vaan.