4½v yksin kotona 15-20min
Olen yh. Aamulla lapsi hoitoon, itse töihin. Töistä haen lapsen, syömme ja touhuamme. Sänkyyn lapsi menee 19.30, luemme iltasadun ja yleensä 20-20.30 lapsi on jo unessa.
Yleensä nukkuu vähintään klo 2 yöllä, jolloin herää ja tulee minun sänkyyn nukkumaan. Eli ei yleensä heräile, kun on nukahtanut.
Kysymys se, että haluaisin hirveästi päästä käymään lenkillä. Olen todella huonossa kunnossa ja ylipainoakin 15kg. Olen miettinyt uskaltaisiko lähteä 15-20 minuutiksi ulos lenkille lapsen nukahdettua?
Kokemusta sen verran on, että lapsi osaa olla kotona yksin sen 10 minuuttia esim., joka minulla menee pyykkituvassa.
Olenko kamala äiti, kun edes harkitsen tätä? Onko täysin susi idea. Lapsi osaa soittaa minulle omalla puhelimellaan (minun vanha, jolla katselee piirrettyjä) eli jos sattuisi heräämään, niin siitä osaisi kyllä soittaa.
Mitä mieltä?
Kommentit (156)
Steppitreeniä hiekkalaatikon laidalla, kotiin hulavanne jos juoksumatto on liian kallis, tai paikallaan juoksua, kyykkäystä jne vaikka telkkarin edessä. Kehonpainotreeniä (googleta). Lapsi rattaisiin tai pyöräilemään ja lenkille.
Liikunta tuskin on koskaan pahaksi, mutta laihduttamisessa olis kyllä tärkeä kiinnittää ruokavalioon huomio! Ei tarvi karsia kaikkia hiilareita mut sokeri ja vehnä minimiin, tilalle täysjyvää. Riittävästi kuituja, ei rasvatonta ruokavaliota (tulee nälkä ja sortuu helposti makeaan/syöpöttelyyn). Annoskoon pienemmiksi.
Tsemppiä!
Opeta ylsinoloa ensin sen aikaa että viet vaikka roskat ja ihan minuutti kerrallaan lisäät sitä, kannattaa opetella silloin kun lapsi on hereillä ja neuvoa mitä saa tehdä ja mitä ei, meillä lapset pelaa kännykkää sen ajan kun käyn pikaisesti kaupassa, aika kuluu nopeasti eikä tappele keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Mä vien roskat aina kun lapsi nukkuu. Olenko mä nyt huono vanhempi?
Riippuu miten kaukana teillä on roskis.
Siis miks et voi käydä päivällä/illalla lenkillä lapsen kanssa? Varsinkin nyt talvella on hyvää kuntoilua kun laittaa lapsen pulkkaan ja ei muuta kun sitä vetämään. Jos vaan asutte alueella jossa on lunta.
Miten olis stepaerobic tms. Ihan vaan kotona lapsen nukkuessa? Youtubesta löytyy kaikenlaista harjoitusta. Ulkoilua lapsen kanssa ennen unia.
YouTubesta löytyy esim tanssitreenejä, niitä mä oon ihan lapsen kanssa kahdestaan harrastanut liikunnaksi.
Tuolla ulkona todellisuudessa on paljon tuon ikäisiä, jotka esimerkiksi ovat yksin pihalla jopa useamman tunnin.
Täältä palstalta on ihan turha kysellä neuvoja, "ei todellakaan ole ok" ja "tekisin lasun heti" ovat ainoat vastaukset mitkä täältä saa.
Naapurin 5v muksu oli herännyt kun isä oli lähtenyt kauppaan ja päätynyt vähissä vaatteissa harhailemaan kerrostalon pihaan itkemään. En uskaltaisi jättää varsinkaan nukkuvaa lasta yksin, pelästyy varmasti jos herää yksin.
Vierailija kirjoitti:
Opeta ylsinoloa ensin sen aikaa että viet vaikka roskat ja ihan minuutti kerrallaan lisäät sitä, kannattaa opetella silloin kun lapsi on hereillä ja neuvoa mitä saa tehdä ja mitä ei, meillä lapset pelaa kännykkää sen ajan kun käyn pikaisesti kaupassa, aika kuluu nopeasti eikä tappele keskenään.
Ja minkä ikäisiä sun lapset on?
Ap:han sanoi että lapsi on kotona 10min kun hän käy pyykkituvassa eli kyllä jonkun verran osaa yksin olla.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole ok.
Miten se eroaa siitä, että lapsi istuu kotona sen vartin verran kun mama siellä pyykillä?
-eri
Ei lasta pitäisi jättää sen pyykinkään ajaksi yksin, tietenkään. Tuon ikäisellä ei ole mitään ajantajua, voi hätääntyä, voi sattua jotain.
Sitä en ymmärrä miksi lapsen kanssa ei voi käydä lenkillä? Lapsen kanssa ulkoillessa reippailla samalla itse? Kävelet ympyrää siinä, teet jumppaliikkeitä lelkkikentällä.
Eli 15 min kävelyä, vaikka sitä ympyrää. Sitten polvennostoja 15/ jalka hiekkalaatikon reunalle, ojentajadippejä 3x 10 penkillä, ”ilmajuoksua” telineestä roikkuen keskivartalo tiukkana 15 kertaa.
Siinä sulla on jo hyvä treeni.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla ulkona todellisuudessa on paljon tuon ikäisiä, jotka esimerkiksi ovat yksin pihalla jopa useamman tunnin.
Täältä palstalta on ihan turha kysellä neuvoja, "ei todellakaan ole ok" ja "tekisin lasun heti" ovat ainoat vastaukset mitkä täältä saa.
Meidän naapurin nyt 4v leikkinyt ilman äitiään pihalla viimeiset pari vuotta. Seurana pihan muut vanhemmat lapset ja isoveli, joka 2v vanhempi. Toinen naapuri kertoi, että olivat nähneet lapset lähikaupalla (1.5km päässä) karkkia ostamassa, ilman vanhempia, keskenään.
Tiedä sitten mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapurin nyt 4v leikkinyt ilman äitiään pihalla viimeiset pari vuotta. Seurana pihan muut vanhemmat lapset ja isoveli, joka 2v vanhempi. Toinen naapuri kertoi, että olivat nähneet lapset lähikaupalla (1.5km päässä) karkkia ostamassa, ilman vanhempia, keskenään.
Tiedä sitten mistään mitään.
Ja oliks tää sun mielestä hyvä vai huono asia?
Mitäpä jos sinulle sattuu onnettomuus lenkillä, ajatuskin lapsen jättämisestä yksin hirvittää. Hommaa lapsenvahti.
Veikkaan, että se mitä ap tässä lähinnä hakee on varmaan se oma aika, jos yh on. Ei ehkä paras, mutta ymmärrän kyllä, että joskus se 15min voi pelastaa, kun ei tarvitse mitään muuta miettiä.
Ja ei nyt pahalla sille, joka sanoi, ettei edes pyykkitupaan voi mennä ilman lasta, niin valoja päälle nyt jo. Kyllähän tuon ikäiselle lapselle aletaan pikkuhiljaa opettamaan myös yksin oloa, muutama minuutti kerrallaan. Kyllä lapsi sen vartin kestää, kun selittääihin menee eikä vain lähde ilmoittamatta.
Ihan lähipiirissä on 2kpl onnettomuuksia, jotka tapahtuneet vanhempien / vanhemman ollessa vain hetken (10-20min) ulkona ja yksi tapaus, jossa vanhemmat oli nukkumassa.
Yhdessä tapauksessa n.4v lapsi oli mennyt vessaan ja alkanut siellä leikkiä, tukkinut lavuaarin viemärin ja ylivuodon paperilla ja vedet lattialle. Vettä eteisen laminaattilattian alle noin parikyt litraa, mutta silti meni lattia vaihtoon ja kuivatukseen.
Toisessa tapauksessa kaksi lasta 3v ja 5v olivat hetken aikaa yksin sisällä. Juoksennelleet ja häröilleet ja jostakin syystä hellan levy oli laitettu päälle. Hellan päällä uunipelti, jossa leivinpaperia ja muovinen lasta. Leivinpaperi leimahtanut liekkeihin ja lastakin kärvenytynyt. Savua koko kämppä täyteen ja kamala katku vielä viikkojenkin jälkeen + ainekset suurelle tulipalolle.
Kolmannessa tapauksessa oli vanhemmat nukkumassa ja lapsi oli yksin herännyt ja touhunnut lääkärileikkejä tms. Oli saanut auki lasten kipulääkepullon ja juonut x 1/4 pulloa kipulääkettä.
Naapurin koululainen tai mummu vahtimaan nukkuvaa lasta sun lenkin ajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei nukkuvaa lasta jätetä yksin. Käy lenkillä hänen kanssaan tai hänen vielä hereillä ollessaan.
Koska ap ei hyödy mitään 15-20 min. lenkkeilystä ja se lapsi olisi yksin tunnin-puolitoista/lapsi ei jaksa lenkkeillä niin kauaa.
Miksei se ruuan ja nukkumaan menon välinen lapsen kanssa touhuaminen voi olla joka toinen päivä lenkki, missä lapsi tulee fillarilla / potkupyörällä vieressä?
Vierailija kirjoitti:
Missä nelivuotiaat ovat yksin pihalla useampia tunteja??? Vastuutonta.
Voit varmasti vuokrata kuntopyörän ja kuntoilla asunnossa lapsen kanssa eikö niin ja voimistelette yhdessä.Hyppynaru käy myös.Et voi jättää noin pientä yksin.Et ole huonossa kunnossa koska liikut muuten joten tarkasta mitä syöt jätä rasvat pois.