Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahin virhe, jonka olet työssäsi tehnyt

Vierailija
24.02.2015 |

Ja mitä siitä seurasi?

Tämän keskustelun innoittaja on eräs työkaverini, joka antoi potilaalle väärät lääkkeet. Onneksi lääkkeet eivät aiheuttaneet potilaalle mitään, täytyi vain seurata tilaa hetken aikaa. Mietin vain, että näin hoitajana voi oma virhe pahimmillaan maksaa jonkun hengen. Onko muilla aloilla sellaista, että virheestä voisi tapahtua jotakin pahaa?

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena kesätöissä tiskasin kahvilassa ja kippasin huteralle jakkaralle pinoamani ylitäyden tarjottimen puhtaita astioista säpäleiksi lattialle. Mukava pomo ei maksattanut niitä minulla ja lupasin jatkossa toimia järkevämmin.

Vierailija
62/85 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena softakehittäjänä vetäsin kehityskannan vahingossa tyhjäksi :O onneksi työkamulla oli omalla koneellaan lokaali kopio, josta jutut sai kopsattua takas serverille. Oishan tietty varmuuskopsusta saanut myös palautettua, mutta olisi ollut työläämpi homma ja juttu olisi pitänyt muillekin kertoa. Mitään seurauksia ei siis ollut, mut noloa se oli :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen amk-ope, ja urani alkuvaiheessa merkitsin valmistuvaksi yhden opiskelijan ilman kypsyysnäytettä. Kypsäri pitää tehdä Lakisääteisesti, eli lakia rikoin. 

Vierailija
64/85 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 07:34"]Reilu 500 litraa maitoa meni viemäriin ja ihan oli oma syy :(
[/quote]

Mä sit pilasin 10 000 litraa maitoa ja yks virheklikkaus ruudulla... Ja on siilon luukku jäänyt vuotaan, litramääriä en tiedä mut kivasti se maito sieltä piuas.

Vierailija
65/85 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että päästin  itseni uupumaan siihen pisteeseen, ettei työnteosta tullut enää mitään. Tehtävät kasautuivat, valituksia alkoi tulla jne jne. Elämäni hirvein vuosi (kaksi vuotta sitten) ja nyt alan olla vähän pääsemässä taas työelämänsyrjästä kiinni, mutta vielä kummittelee tuo uupumus takaraivossa.

Vierailija
66/85 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilapäistyöntekijänä tuontiyrityksessä lähetin eteenpäin tilauslaskuja alkuperäisinä ottamatta niistä kopioita. En tiedä, mitä siitä seurasi, tuskin mitään kovin järkyttävää. Kai ne laskujen tiedot sai vielä päämieheltä. Aikaa tapahtuneesta 25 vuotta.

Vierailija
67/85 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoho!

Vierailija
68/85 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä ei liity kyllä itse työhön, eli tästä ei ollut haittaa asiakkaalle tms.

Menin työpaikalle aamulla ensimmäisenä ennen kuin ketään muuta oli paikalla, mikä oli minulle harvinaista. Jotenkin en sitten yhtäkkiä muistanutkaan hälytyslaitteiden sammutuskoodia ja ne alkoi huutamaan kamalaan ääneen ja hälyytti vartijat paikalle :D Nolotti vähän selitellä siinä...

Vierailija
69/85 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin joulupukkina ja liian kännissä ja aloin tanssimaan ja strippaamaan.

Vierailija
70/85 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä tehnyt mitään kauhean vakavaa mokaa töissä, mutta elän jatkuvassa pelossa. Tekemäni suunnitteluvirheet voivat tappaa ihmisiä tai niiden korjaus voi tulla erittäin kalliiksi (miljoonaluokkaa). Eniten pelkään sitä, että en ole osannut ottaa jotain asiaa huomioon suunnittelussa.

t. insinööri

Pienemmät mokat ovat sellaisia, että tilaan väärää tavaraa tai väärän määrän. Niissä kustannukset ovat muutamia tonneja.

Vierailija
71/85 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajotin 50 000e arvoisen kirurgisen erikoislaitteen. Varaosaa ja sen asentajaa odotettiin ulkomailta melkein kuukausi. Sillä välin kyseisessä huoneessa ei voinut tehdä toimenpiteitä, joissa em. laitetta tarvittiin. Jipii.

Vierailija
72/85 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:05"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:27"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:18"]Sössin 500€:n lääkeinjektion. [/quote] Itse kerran tipautin 12000 euron lääkeinfuusiopullon lattialle. Hajalle meni. [/quote] Aika kallis vahinko. O_o jouduitko itse korvaamaan?

[/quote]

Ei taitaisi olla ihan laillistakaan, työpaikan piikkiinhän tuo menee.

Vierailija
73/85 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, mua alkaa naurattaa muistellakin tätä..mut olin aikoinaan siivousfirmassa tekemässä keikkaa opiskelujen ohella, ja yks tällainen keikkapaikka oli sellainen iso halli, jossa miehet valmisti jotain komponentteja teollisuuden käyttöön. Se oli sellaista sikatarkkaa puuhaa, että sellaisia pienen pieniä osia aseteltiin koloihin sellaiselle isolle tarjottimelle, josta ne sit ilmeisesti kuljetettiin johonkin. Yhden tarjottimen kokoamisessa meni aikaa ja oli tarkkaa puuhaa.

Kerran siinä moppailin, kun eräs mies lähti kaffepaussille ja vielä sanoi, et kato sit ettet vaan moppaa tohon tarjottimeen kun se on tossa aika matalalla, ja mä sanoin et en tietenkään, oon tarkkana! Äijä lähti pöytään istumaan muiden "vakkareiden" kans ja niillä oli ihan näköyhteys muhun, kun ihan kauhea räksähdys kaikui hallissa ja tarjotin tippui lattialle ja miljoona komponenttia levis kierien pitkin lattiaa, eli olin mopatessani peruuttanut just sen tarjottimen päälle..

Menin sit ihan paniikissa pyytelee anteeksi ja se äijä oli niin vihainen, et se ei edes sanonut mitään, ei edes vitun idiooti, se ei ees pystynyt kattomaan muhun. 

Se oli jotain niin järkyttävää, et sen tilanteen jälkeen hankin uusia hommia, mut nykyään kyl jo nauran asialle, etenkin sille miten se äijä raivos sisäänpäin siinä kahvipöydässä..

Vierailija
74/85 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani siivoojana jätin kerran yhden muijan kokovartalopeilin täyteen kamalia pyyhkimisjälkiä.

Toimistotöissä ministeriössä ollessani jätin kerran ministerin työhuoneen viereisen huoneen ikkunan yöksi auki. (Koko kerros oli panssarilasitettu, joten miettikää mitä hyötyä panssarilasista on, jos se on jätetty auki).

Kassalla ollessani annoin 20 euron setelistä takaisin 40€, kun asiakas väitti sen olleen 50€ seteli. Ja ostoksen hinta 10€.

Tarjoilijana ollessani pudotin kynäni asiakkaan lautaselle ja noukin sen hätääntyneenä paljain sormin pois. Enkä tuonut uutta ruokaa.

Vierailija
75/85 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt lähes 10 vuotta töitä hoitoalalla ja voin kertoa, että en ole tehnyt yhtään niin pahaa virhettä, että olisi jäänyt mieleeni. Aina on lääkejaot menneet oikein ja yhtään potilasta en ole unohtanut tai jättänyt hoitamatta. Ehkä joskus opiskelijana ollessani pappa istui muutaman minuutin epämiellyttävän kauan vessassa, meinasi jo väsyä, mutta ei sekään tilanne ollut vakava. Minulla on tapana kantaa pientä vihkoa taskussani, josta tarkistan, että olen varmasti muistanut.

Hyvämuistinen.

Vierailija
76/85 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 01:06"]

Unohdin laittaa tippalaskurin päälle. Onneksi satuin ekana paikalle potilaan kuoltua joten ehdin huomata virheen ja korjata sen ennen kuin soitin muita paikalle.

[/quote]

Jos tämä on totta, niin voi helvetti mitä terveydenhuoltoa täällä saamme. Eikä ollut munaa ottaa vastuuta tekemisistäsi ?

Vierailija
77/85 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 01:28"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 01:08"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:28"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:27"]Aiheutin toimillani tai tarkemmin niiden puuttella potilaan kuoleman. Olen lääkäri. Ja uskoisin, että useimmat meistä, jotka ovat tekemisissä kriittisesti sairaiden kanssa ovat tehneet saman.
[/quote]

Huono yritys
[/quote]

Ei ole yritys. Olin vihreä. Potilas tuli keskussairaalan päivystykseem heikossa tajunnantilassa. Oli ottanut viinaa. Mahdollisesti muutakin. En saanut hereille. Päädyin seuraamaan päivystyspolilla. Tuli sydänpysähdys. Oli ilmeisesti aspiroinut (okdennusta keuhkoihin). Kuoli. Kaikissa duuneissa tyrii joskus
Meillä tyriminen johtaa joskus kuolemaan. Ei mulla ole enää huono omatunto. Tein parhaani eli ihan päin peetä (olis pitänyt siirtää putkitettuna teholle), mutta noita sattuu. Joku englanninkielinen sananlasku meneekin suurinpiirtein niin, ette ole oikea lääkäri ellet ole tappanut paria potilasta. Ja P.S olen pirun hyvä ammatissani. Kaikki tyrii ja alkuvaiheessa useammin kuin myöhemmin. Jos et koskaan tapa potilasta, et kyllä tee.hoitopäätöksiäkään eli olet ihan yksi tyhjän kanssa.
[/quote] Kaksi viimeistä lausetta saivat vähän miettimään Suomen lääkiksen laadukkuutta...
[/quote]

Ei se välttämättä lääketieteellisen koilutuksen laadusta kerro yhtään mitään suuntaan tai toiseen. Lääkäri voi työpäivänsä/-vuoronsa aikana nähdä kymmeniä potilaita, kuukaudessa satoja, vuodessa tuhansia. Väkisinkin virhearvioita tulee, kukaan kun ei ole yli-ihminen. En kuitenkaan usko että kukaan pahemmin nauttii huomatessaan tehneensä moisen virheen.

Vierailija
78/85 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:03"]

Olen tehnyt lähes 10 vuotta töitä hoitoalalla ja voin kertoa, että en ole tehnyt yhtään niin pahaa virhettä, että olisi jäänyt mieleeni. Aina on lääkejaot menneet oikein ja yhtään potilasta en ole unohtanut tai jättänyt hoitamatta. Ehkä joskus opiskelijana ollessani pappa istui muutaman minuutin epämiellyttävän kauan vessassa, meinasi jo väsyä, mutta ei sekään tilanne ollut vakava. Minulla on tapana kantaa pientä vihkoa taskussani, josta tarkistan, että olen varmasti muistanut.

Hyvämuistinen.

[/quote]

Minä en kyllä usko, etteikö 10:n vuoden aikana olisi käynyt yhtään virhettä. Vaan tuo on juuri se kaikista vaarallisin asenne "olen niin taitava, ettei minulle satu virheitä". Et vaan huomaa niitä.

Vierailija
79/85 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä kertaa kesätöissä kaupassa tavaroiden hyllyttyjänä tuli mattoveitsellä vedettyy aika monta pastapussia ynm rikki kun avasi täynnä olevan laatikon, piilotin ne vaan aina hyllyihin ihan perälle, en todellakaan uskaltanut kertoa koska siellä oli töissä vanhempi nainen joka saattoi naljailla koko päivän jos joku jotain rikkoi ja jopa asiakkaiden edessä rupesi "taasko sie jotain rikoit" kommentteja heittämään :(

Vierailija
80/85 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä kertaa kesätöissä kaupassa tavaroiden hyllyttyjänä tuli mattoveitsellä vedettyy aika monta pastapussia ynm rikki kun avasi täynnä olevan laatikon, piilotin ne vaan aina hyllyihin ihan perälle, en todellakaan uskaltanut kertoa koska siellä oli töissä vanhempi nainen joka saattoi naljailla koko päivän jos joku jotain rikkoi ja jopa asiakkaiden edessä rupesi "taasko sie jotain rikoit" kommentteja heittämään :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän