Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?

Vierailija
28.11.2021 |

https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/

"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."

"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."

Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!

Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!

Kommentit (1703)

Vierailija
381/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos avopari muuttaa soluasuntoon, niin ne on lakiteknisesti kämppiksiä?

Jos avopari muuttaa asuntoon jossa kummallakin oma huone ja omat vuokrasopimukset, he eivät ole avopari. Samoin kuin mikään ei estä kämppiksiä panemasta.

Solut ovat samaa sukupuolta varten.

Itse olen asunut opiskeluaikana 15 hengen solussa ,jossa asukkaat oli sekä miehiä että naisia. Fuksit asuivat pari vuotta kahden hengen huoneissa. Nämä solut ovat edelleen käytössä, mutta kahden hengen huoneita ei enää ole. Aina kahdella huoneella on oma eteinen ja WC. Keittiö, parveke, olohuone ja suihkut olivat yhteiset. Korjattu

Ja tämä oli vuonna 1972!

Vierailija
382/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikäköhän? Levottomuus,sotkuisuus, ei rauhaa opiskella tai levätä. Kestin sitä nuorena reilu kuukauden ja kävin silloinkin pari yötä hotellissa nukkumassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvaltain arvostetuimmissa Ivy League -yliopistoissa odotetaan, että asut ainakin ensimmäisen vuoden solussa. Ja solut on järjestelty siten, että asut eri alojen opiskelijoiden kanssa.

Eli siellä maksat itsesi kipeäksi soluasumisesta. Koska se asuminen ja toisten ihmisten kanssa toimeen tuleminen luo sinulle ne verkostot, jotka lopulta ovat arvokkainta pääomaasi.

Vaikea kuvitella, että ihminen joka ei kykenisi asumaan vuotta tai paria solussa, kykenisi esimerkiksi johtamaan isoa yritystä.

Ja näissä dormeissa on ns. supervisorit, jotka huolehtivat siitä että asuminen sujuu!

Vierailija
384/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen osattiin (pääsääntöisesti) käyttäytyä, nykyään moni on persusaastaa, ei niitten kanssa kukaan jaksa asua.

Vierailija
385/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomusnuoret on kaikkein vähiten soluissa. He asuvat pappa betalar -yksiöissä Töölössä ja vastaavissa paikoissa ja katsovat naureskellen jokaista soluasujaa.

Niin, entä sitten?

Niin! Älkää tehkö niin kuin minä teen vaan niinkuin minä sanon!

Vierailija
386/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua asua tuntemattoman/tuntemattomien kanssa. Ei sen kummempaa.

Entiseen aikaan eli n. 10 vuotta sitten oli aivan tavallista, että asuttiin aluksi solussa. Alaikäisillä ammattikoululaisilla oli valvoja, mutta aikuisten asuntoloissa ei ja ne olivat muutenkin vapaampia. Moni asuntolassa yhden tai kahden hengen huoneessa aloittanut löysi kavereita, joiden kanssa saattoi jatkaa myöhemmin asumista solussa. Moni on saanut opiskeluaikaisista kämppiksistä elinikäisiä ystäviä.

Vierailija
387/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kovasti edes soluun, mutta tänä vuonna niitäkään ei ole tarjolla. On jonotettu kuukauden verran Jyväskylässä. Hintojen nousu, lähiopetuksen paluu ja uhka asumistuen leikkauksista ajoi porukan opiskelija-asuntoihin. Koasin jonossa on n. 1500 ihmistä, joten ainakin joku joutuu menemään yksityisille markkinoille. Vuokrat on myös noussu.

Vierailija
388/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soluasumisen huono puoli on se, että voit joutua asumaan täydellisen hunsvotin kanssa. Vaikka siitä kämppiksestä pääsisikin eroon, voi se viedä useamman kuukauden.

Pahimmillaan voi olla ñarkki, ja sen kaverit vielä majailee sen luona ja varastaa kaiken, syö ruuat ja käyttää hùúmèita kämpässä.

Siis korkeakouluopiskelijoiden solussa..?

Niissäpä juuri, koska ammattikouluissa opiskelee alaikäisiä ja heidän asuntoloissaan on aikuisia valvojia.

Vierailija
389/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solussa asuessa ei voi kasvattaa jännäkukkaa eikä harrastaa lähikontakti onlyfansia kämppiksen tietämättä...  

Vierailija
390/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluja muutetaan miniyksiöiksi vauhdilla kun asukkaita ei muuten löydy.

Vierailija
391/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei soluasuminen enää niin halpaa ole kuin moni muistelee. Esimerkiksi Kuopiossa solujen hinnat +300e ja reilun kymmenen neliön huoneesta, voi joutua maksamaan lähemmäs 400e!! Tässä muutama esimerkki:

https://kuopas-markkinointihaku.etampuuri.fi/Kohde/?id=94635 ja https://kuopas-markkinointihaku.etampuuri.fi/Kohde/?id=94670

Vierailija
392/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen osattiin (pääsääntöisesti) käyttäytyä, nykyään moni on persusaastaa, ei niitten kanssa kukaan jaksa asua.

Kyllä ne punavihreätkin osaavat hörhöillä! Siivoaminen on porvarillista ajanhukkaa ja se mikä on sinun on myös minun! Kunnon sosialistilla on käsi aina toisen taskussa!

Vierailija
393/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, miksi kokoomus ajaa tätä asumistukien leikkaamista, kun vuokranantajissa on paljon heidän kannattajiaan. Nämä leikkaukset ja opiskelijoiden sullominen soluasuntoihin kohdistuu suoraan näihin vuokra-asuntojen omistajiin. Itse en näihin lukeudu, mutta en vaan ymmärrä miksi opiskelijat eivät saisi asustella ihmismäisesti yksiössä.

Vierailija
394/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä, miksi kokoomus ajaa tätä asumistukien leikkaamista, kun vuokranantajissa on paljon heidän kannattajiaan. Nämä leikkaukset ja opiskelijoiden sullominen soluasuntoihin kohdistuu suoraan näihin vuokra-asuntojen omistajiin. Itse en näihin lukeudu, mutta en vaan ymmärrä miksi opiskelijat eivät saisi asustella ihmismäisesti yksiössä.

Varsinkin jos vielä käy opintojensa ohessa töissä!

Vierailija
395/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei soluasuminen enää niin halpaa ole kuin moni muistelee. Esimerkiksi Kuopiossa solujen hinnat +300e ja reilun kymmenen neliön huoneesta, voi joutua maksamaan lähemmäs 400e!! Tässä muutama esimerkki:

https://kuopas-markkinointihaku.etampuuri.fi/Kohde/?id=94635 ja https://kuopas-markkinointihaku.etampuuri.fi/Kohde/?id=94670

Katsoin mielenkiinnosta Koasin vuokratasoa ja huomasin saman ilmiön. Monesta kohteesta saa yksiön halvemmalla kuin soluhuoneen ja sijaintikin on parempi ja keskeisempi. Kun itse opiskelin Jyväskylässä 2000-luvun alkupuolella niin solut olivat oikeasti edullinen asumismuoto. Ei ole enää. Lisäksi soluja ei ole samaan malliin kuin noin 20 vuotta sitten, monet talot on remontoitu tai remontoidaan yksiöiksi. 

Vierailija
396/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasumisen riemuja, kun pari vuotta sellaisessa asuin. Mulla oli 2 asuinkaveria. Toinen oli pelottava narkki, joka uhkasi vetää turpaan, kävi varastelemassa asioita mun huoneesta ja kuunteli öisin musiikkia todella kovalla. Toinen asuinkaveri oli nainen, joka varasti ruoat jääkaapista ja harva se viikonloppu roudasi miehiä yökerhoista asunnolle panemaan. Ja se kuului kyllä ohuiden seinien läpi. Kumpikaan ei koskaan siivonnut lainkaan ja vessa oli esim. ihan siis niin pinttyneessä ruskeassa jossain, ettei valkoiseksi posliiniksi olisi arvannut. Itse koitin välillä siivota, mutta ei sitä loputtomiin yksin jaksa. Aika kamalia vuosia.

Vierailija
397/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät myöskin soluihin asumaan eikä luksusyksiöihin kaupunkien keskustoissa tai edes lähiöissä. Jos haluaa asua yksin niin maksaa asumisen siinä tapauksessa kokonaan itse. Opiskelijoista ehkä vielä tulevaisuudessa tulee jotakin hyödyllistä mutta valtaosasta työttömiä ei koskaan. 

Vierailija
398/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasuminen toimii ehkä opiskelun ajan silloin jos a) kämppikset on kunnollisia ja rauhallisia b) opiskeluasunnot on hyvässä kunnossa. En tiedä nykytilannetta, mutta ainakin Helsingissä 10v sitten jotkut kämpät oli ihan kauheita lääviä. Ei todellakaan houkuttanut asua sellaisessa jo ihan terveydenkin takia; kämpissä oli esim. hometta. Mulla itselläni kävi hyvä tuuri kämppiksien kanssa, mutta muuten koko talo oli ihan kauhea. Mun naapurissa asuva so ma li rupesi stalkkaamaan mua ja kirjaimellisesti vahti oven takana, milloin lähden asunnosta ulos. Jos en ollut kotona, se laittoi mulle osoitettuja kirjeitä postiluukusta sisään. Äänieristystä ei ollut (no ei sitä ole juuri missään), joten en ole ikinä nukkunut niin huonosti. Joillekin opiskeluaika on biletysaikaa, mutta kun itse tekee töitä ja opiskelee, olisin halunnut nukkua yöt kunnolla. Ihmiset huusi huumepäissään tai rämpytti kitaraa pitkin yötä. Talon porraskäytävästä löytyi ruiskuja ja kuolleita hiiriä - niihin ei puututtu kertaakaan sen vuoden aikana, kun asuin siellä. Tämä on oma kokemus, mutta ei se nyt kivaa ole menettää yöuniaan ja turvallisuudentunnettaan vain sen takia että saa elää edullisemmassa kämpässä. En tosin kannusta sitäkään, että nuoret muuttaa keskustaan kalliisiin yksiöihin jotka toisten pitää maksaa.

Vierailija
399/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En tosin kannusta sitäkään, että nuoret muuttaa keskustaan kalliisiin yksiöihin jotka toisten pitää maksaa."

Ymmärrän kantasi, mutta jossakin on myös opiskelijoiden asuttava koska säätiöiden soluja ja yksiöitä ei todellakaan riitä kuin pienelle osalle hakijoista. Muutama viikko sitten uutisoitiin kuinka esim. Helsingissä on jo 8000 ihmistä jonossa Hoasille, tällä hetkellä lukumäärä on varmasti tuotakin isompi. Pk-seudulla ja muissa isoimmissa kaupungeissa on pilvin pimein väkeä, jolle Kela kustantaa käytännössä sataprosenttisesti asumisen ja elämisen. Ei varmaan tarvitse mainita mistä väestöryhmästä on kyse. Opiskelija sentään opiskelee tulevaisuutta ja työelämää varten, ja siirtyy itse veronmaksajaksi kuittaamaan jo saatuja tukia takaisinpäin. 

Vierailija
400/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli vaan mieleeni, että onko joku laskenut nyt sen, että mitä maksaa kun noita soluasuntoja pitää alkaa sitten rakentamaan lisää? Käsittääkseni trendi on ollut ihan toiseen suuntaan, eli soluasuntoja on entistä vähemmän tarjolla. Ja mitä tehdään niille kaikille yksiöille, jotka on viime vuosina rakennettu erityisesti opiskelijapaikkakunnille? 

Miten nyt tulee tunne, että kulut vain siirretään toiseen paikkaan ja kukaan ei säästä yhtään mitään?

Virheet pitää korjata, valitettavasti. Soluja pitäisi olla muutenkin tarjolla ihmisille, jotka valitsee pienet tulot tai työttömyyden.

Voit itse muuttaa soluun mt-ongelmaisen tai päihdeongelmaisen kanssa sen jälkeen kun jäät työttömäksi, sairastut tai eroat!

Eikun, jos mä en saa unelmaa niin muut saa sen mulle järjestää..

Vitsi nää nykynuoret on elämästä vieraantuneita.