Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?

Vierailija
28.11.2021 |

https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/

"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."

"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."

Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!

Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!

Kommentit (1703)

Vierailija
401/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teologi kirjoitti:

Tulee aina jotenkin boomereille yllätyksenä että "Ennen vanhaan meillä ei ollut..." ei ole mikään validi argumentti :D

Elintaso on noussut suomessa rutkasti, sen myötä vaaditaan myös parempia palveluita ja parempaa elämää ylipäätänsä. Totta vemputissa opiskelija vuonna 2023 haluaa oman kämpän eikä mitään soluasuntoa missä ei edes ole omaa vessaa. Uskon kyllä että neliöistä tingitään, eivät nuoret vaadi mitään isoja asuntoja.

Hippikommuunit on asia sikseen, joillekkin ihmisille se sopii todella hyvin. Itselle solukämppä oli suorastaan traumaattinen kokemus, kämppikseni olivat hirveitä ihmisiä.

Veronmaksajien elintaso ei ole noussut ollenkaan vaan laskenut. Veronmaksajilla on yhä vähemmän lapsia, yhä vähemmän omaisuutta ja yhä huonommat peruspalvelut. Talouskasvua ei ole ja elättejä yhä paremmilla etuuksilla ja isommissa neliöissä on jatkuvasti enemmän.

Vierailija
402/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomusnuoret on kaikkein vähiten soluissa. He asuvat pappa betalar -yksiöissä Töölössä ja vastaavissa paikoissa ja katsovat naureskellen jokaista soluasujaa.

Jep. Todella moni kokoomustyyppinen tuttava on kehunut että kaikki vanhemmathan ostavat asunnon ja vuokraavat sen opiskelevalle lapselleen, kun silloin saa Kelasta asumistuen niin kätevästi.

Eli Kela taas mahdollistaa hyväosaisia rikastuttavat ratkaisut. 

Kokoomus on huijaus, tulonsiirrot pitää lakkauttaa. Suomessa ei ole oikeistopuolueita ollenkaan, kaikki käsi veronmaksajan taskussa.

Ei kiinnosta ihmisoikeusaktivisteja kansan ryöstö. Tarpeeksi moni on oman etuusporsaansa syöppönä. Asiansa kunniallisesti hoitavat maksavat kaiken vasemman ja oikean käden vaatimukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä, miksi kokoomus ajaa tätä asumistukien leikkaamista, kun vuokranantajissa on paljon heidän kannattajiaan. Nämä leikkaukset ja opiskelijoiden sullominen soluasuntoihin kohdistuu suoraan näihin vuokra-asuntojen omistajiin. Itse en näihin lukeudu, mutta en vaan ymmärrä miksi opiskelijat eivät saisi asustella ihmismäisesti yksiössä.

Tämän jälkeen rahamiehet ostavat konkurssikypsiltä "asuntosijoittajilta" nuo asunnot pilkkahintaan. Se on se idea.

Vierailija
404/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei soluasuminen enää niin halpaa ole kuin moni muistelee. Esimerkiksi Kuopiossa solujen hinnat +300e ja reilun kymmenen neliön huoneesta, voi joutua maksamaan lähemmäs 400e!! Tässä muutama esimerkki:

https://kuopas-markkinointihaku.etampuuri.fi/Kohde/?id=94635 ja https://kuopas-markkinointihaku.etampuuri.fi/Kohde/?id=94670

Katsoin mielenkiinnosta Koasin vuokratasoa ja huomasin saman ilmiön. Monesta kohteesta saa yksiön halvemmalla kuin soluhuoneen ja sijaintikin on parempi ja keskeisempi. Kun itse opiskelin Jyväskylässä 2000-luvun alkupuolella niin solut olivat oikeasti edullinen asumismuoto. Ei ole enää. Lisäksi soluja ei ole samaan malliin kuin noin 20 vuotta sitten, monet talot on remontoitu tai remontoidaan yksiöiksi. 

Lisäksi nuo ei ole mitään keskustan tai koulun vieressä sijaitsevia kohteita ja osa vanhojakin. Kyllä musta yhteiskeittiöstä, vanhasta vesieristeettömästä kylpyhuoneesta ja 10 neliön pienestä huoneesta nuhruisella muovimatolla varustettuna, niin hinnat on kovia. Monista uusista kohteista saa bränikän  yksiön, kun laittaa  50e lisää. Ja niissä on kaikki herkut.

Vierailija
405/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soluasumisen huono puoli on se, että voit joutua asumaan täydellisen hunsvotin kanssa. Vaikka siitä kämppiksestä pääsisikin eroon, voi se viedä useamman kuukauden.

Jos on kunnolliset asunnot joissa ei seinät ole paperia, ja huoneissa kunnolliset lukot, niin ei ole vikaa. Oma pikku vessa jokaisessa huoneessa olisi aivan superhieno juttu, mutta en tiedä kuinka kustannustehokasta toteuttaa.

Vierailija
406/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edulliset miniyksiöt max 20m2 olisivat oikein hyviä opiskelija-asuntoja. Soluasuminen ei oikein ole nykypäivää.

Vierailija
407/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoret on kermaperceitä. Sitä se on.

Kattokaa nyt vähän miten kasvatitte nämä ja hävetkää!

Vierailija
408/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos soluasuminen kelpasi vastikään, saa luvan kelvata edelleen. Mitä nykyopiskelijat ovat olevinaan, että ilmaisen koulutuksen lisäksi pitäisi vielä luksusasunnot järjestää?

Vierailija
409/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soluasumisen huono puoli on se, että voit joutua asumaan täydellisen hunsvotin kanssa. Vaikka siitä kämppiksestä pääsisikin eroon, voi se viedä useamman kuukauden.

Jos on kunnolliset asunnot joissa ei seinät ole paperia, ja huoneissa kunnolliset lukot, niin ei ole vikaa. Oma pikku vessa jokaisessa huoneessa olisi aivan superhieno juttu, mutta en tiedä kuinka kustannustehokasta toteuttaa.

Kannattaa huomioida, että vastaatte sen solun toisen asukin kanssa asunnosta. Jos hän päättää kännipäissään pistää paskaksi asunnon, niin korvaatte yhdessä ja jos kämppis on varaton, niin sinä korvaat ja haet jälkikäteen oikeusteitse saatavia. Tämähän on hieno keksintö, kuinka kahdesta tuntemattomasta tulee yhteisvastuulliset. Ja sitä, minkä kukakin on rikkonut on vaikea todistaa.

Vierailija
410/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti ei työttömiä tai muita vähempivaraisia olla työntämässä soluasuntoihin.

Vierailija
411/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin solussa kaverin kanssa 3 vuotta kunnes hän muutti miehensä kanssa yhteen, sain siinä samalla itselleni yksiön. Solut toimii tutun kanssa, tuntemattomien kanssa asumisesta olen vain kuullut kamalia.

Vierailija
412/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko sinä asua sottapyttyjen kanssa, jotka varastavat ruokasi jääkaapista?

Jos vastasit kyllä, soluasuminen on sinua varten!

Vierailija
413/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut solussa kahden naisen kanssa ja ei vattu! Ei koskaan enää, enemmin vaikka 7 miehen kanssa sit. Nainen.

Vierailija
414/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos soluasuminen kelpasi vastikään, saa luvan kelvata edelleen. Mitä nykyopiskelijat ovat olevinaan, että ilmaisen koulutuksen lisäksi pitäisi vielä luksusasunnot järjestää?

Opiskelu-, asumis- ja kotirauha eivät ole mitään luksusta, vaan niiden kuuluisi kuulua kaikille! Olisi myös kiva, jos saisi nukkua yönsä rauhassa!

Vierailija
415/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut solussa kahden naisen kanssa ja ei vattu! Ei koskaan enää, enemmin vaikka 7 miehen kanssa sit. Nainen.

Mikä siinä naisten kanssa asumisessa oli niin kamalaa? Kysyn tätä, koska olen mies enkä tiedä mitään naisten välisistä suhteista.

Vierailija
416/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ottaa kaiken rennommin, ei laske montako kippoa kukin tiskaa, jos lainaa ruokaa niin ostaa uudet tilalle ja vähän enemmänki korkoina, ei juoruile selän takana, ei lainaa juuri sitä mekkoa joka piti itte laittaa päälle illaks yms. yms.

Vierailija
417/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tuurista, minkälaisen kämppiksen saa. Itselläni on ollut sekä kamalia että mukavia kämppiksiä. Yhdestä sain oikein hyvän ystävän.

Vierailija
418/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakkautetaan koko asumistuki ja kaikki opiskelijat äidin ja isän nurkkiin asumaan, kunnes opinnot valmiit :)

Ei käy. Mä asun puolison kanssa kaksiossa. Lapsen isä asuu muualla.

Vierailija
419/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ammattikorkeassa solukaverina vähän aikaa amisikäinen pikkurikollinen,  joka ei siis koskaan ilmeisesti käynyt koulussa sinne ilmoittautumisen jälkeen vaan keskittyi kukan polttoon, pikkuvarkauksiin ja bilettämiseen. Onneksi biletti pääosin baareissa, joten hirveän usein ei aiheuttanut mulle häiriötä mitä nyt se kukka haisi aina kun oli paikalla. Mutta aina kun se oli paikalla niin piti olla varuillaan että mitähän se aikoo. Ei koskaan ostanut wc-papereita yms. vaan ne meni mun rahoista eikä sille siitä uskaltanut sanoa kun se vaikutti niin pirun arvaamattomalta jannulta. Onneksi joskus joululoman aikaan katosi kokonaan eikä sitä löytänyt enää sen oma perhe eikä poliisi. Oli varmaan joku keikka mennyt persiilleen.

Että siksi solut on perseestä kun sitä solukaveria ei ainakaan vieraalla paikkakunnalla oikein pysty valitsemaan, sieltä voi tulla kuka vaan.

Vierailija
420/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä naisten kanssa asumisessa oli niin kamalaa? Kysyn tätä, koska olen mies enkä tiedä mitään naisten välisistä suhteista.

Minulla kaksi kämppistä oli 15-vuotiaina kotoa muuttaneita, kun he lähtivät opiskelemaan ammattia pois kotipaikkakunnalta. Tosi kiva siinä oli olla aikuisena, kun heillä ei ollut mitään kodinhoitotaitoja tai -haluja. Yksi täysi-ikäinen poltti pilalle minun muutamaa päivää aiemmin ostamani kalliin paistinpannun, kun lainasi sitä luvatta. Hänellä ei ollut juuri omia astioita, joten hän lainaili minun astioita kylään tulleille kavereilleen. Oli noloa pyytää ne takaisin, kun olin lähdössä reissuun ja tarvitsin ne mukaani. Opintolainalla oli kurjaa kustantaa toisten syömiä ruokia, kun "minä otin ihan vähän, kun omat oli loppu".