Minkä ikäisenä ostit ensimmäisen oman asuntosi?
Tuli tänään töissä keskustelua asiasta kun työkaveri kertoi tyttärensä lähtevän pankkeihin kyselemään asuntolainoista. Tytöllä on ikää 23 vuotta ja osa ihmisistä on sitä mieltä että hän on aivan liian nuori omistamaan asuntoa. Minun mielestäni tuo on mitä mainioin ikä (jos lainan vain onnistuu saamaan), pitkälläkin laina-ajalla asunto on maksettu jo viisikymppisenä.
Itse ostin ensimmäisen asunnon 21-vuotiaana.
Kommentit (89)
25 v miehen kanssa rivitalo kaksio.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:39"]Siis miten jotkut ostele 19 vuotiaina omakotitaloja? Itse tuon ikäisenä olin ollut vasta työelämässä (osa-aikaisena) ja opiskelut kesken. Ei kyllä mitään hajua mitä asunnot maksaa maalla...
[/quote]
Niimpä.. itse olin 19vnä lukiossa ja asuin vanhempieni luona. Täytän pian 22 eikä omistusasunto ole edes mietinnässä vielä muutamaan vuoteen.
33-v ja samaa mieltä erään aiemman vastaajan kanssa että ihan liian myöhään. Mulla on 25 vuoden laina-aika joten asunto on maksettu vasta 57-vuotiaana. Tosin parempi sekin kuin vuokralla, nyt sentään jää lapsille jotain.
Minä menin peruskoulun jälkeen ammattikouluun pariksi vuodeksi, ohessa tein töitä. Koulusta suoraan kokopäivätöihin ja kolmessa vuodessa olin saanut käsirahan asuntoa varten kokoon. Myöhemmin jatkoin opiskeluja iltaisin ja niiden päätyttyä ja työnkuvani muututtua minulla on ollut mahdollisuus maksaa asuntolainaa isommissa erissä kuin alussa.
-ap
Kyllä asuntojen hinnat on nousseet. Me ostimme asunnon, kun mies valmistui ja minä pääsin alani töihin, vaikken ollut vielä valmistunut. Elettiin vuotta 97 ja saatiin ihan järkevällä budjetilla ja lainalla kaksi vuotta vanha omakotitalo Tampereelta. Kuka pystyy tuollaisen ensiasunnon nykyään ostamaan? Meillä oli omarahoitusta muistaakseni 70 000 markkaa ja taidettiin tarvita takaaja? Hinta oli noin 700 000 markkaa eli noin 115 000 Euroa.:) Ikää oli mulla 23 ja miehellä 27.
Maksoin mieheni kanssa puoliksi talon, olin 43 v. sitä ennen mulla on ollut vaan opintolainaa. 10 kk lainanmaksua jäljellä.
24-vuotiaana, valmistuttani ammattiin. Täällä pk-seudulla vuokrat ovat niin järjettömiä, että oman ostaminen kannatti heti, kun sain säännölliset tulot töihin mentyäni.
21 veenä kaksion Helsingin kantakaupungista.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 21:34"]
Eka oma asunto rakennettiin itse, ikää oli 25 vuotta. Seuraava ostettiin, silloin ikää oli 28 vuotta. Kolmas kun ostettiin oli ikäää 34 vuotta. Siinä asutaan edelleen.
[/quote]
Ei ollut 21 veenä stadista ostaessani mitään opiskeluja meneillään tai suoritettu, olin ollut oman alan töissä ollut pätkäsopparilla siinä vaiheessa alle vuoden.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:57"]33-v ja samaa mieltä erään aiemman vastaajan kanssa että ihan liian myöhään. Mulla on 25 vuoden laina-aika joten asunto on maksettu vasta 57-vuotiaana. Tosin parempi sekin kuin vuokralla, nyt sentään jää lapsille jotain. [/quote] Siis onko tää yleistäkin, että asutaan samassa asunnossa 25v? Itse ostin asunnon 26-vuotiaana ja laina-aika 25 vuotta, mutta tuskin tulee siinä asuttua kuin 10v max. Elämäntilanteet muuttuu ja maisemat vaihtuu.
[/quote]
Tuskn koskaan.
Lainaa maksetaan muutama vuosi ja muutetaan isompaan/sopivampaan, samalla laina päivitetään siihen sopivaksi. Näin on aina tehty. Hyvin harvat pystyvät maksamaan lainan niin nopeasti takaisin että voivat ottaa vain välirahan verran uutta, kyllä se vanha laahaa mukana aina.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 21:34"]
Kuinka monella teistä alle 25-vuotiaana asunnon ostaneista oli yliopistotutkinto silloin ostovaiheessa tekeillä tai suoritettu? Näin opiskelijana tuntuu todella kaukaiselta ajatukselta edes hakea asuntolainaa...
[/quote]
Eikä opiskelija saakaan kun ei ole säännöllisiä tuloja.
Minä olen ketjussa se joka 19v osti stadista 60 tmk asunnon lukion viimeisenä keväänä. Opiskelemaan menin vasta 30v:nä 3 lapsen ja 4 asunnonvaihdon jälkeen pahimpana lama-aikana
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 21:58"]
En mäkään voinut kuvitella lainaa joskus parikymppisenä. Nyt lähempänä kolmeakymppiä alkaa jo tuntua, että voisi jonkin pienen lainan ottaa.
Ennenhän lainaa sai paljon helpommalla. Joskus 10v takaperin tavalliset rividuunaritkin saivat suuria asuntolainoja ja rakensivat isoja taloja. Nykyisin pankit voivat vaatia aika isoja alkupääomia tai takauksia.
[/quote]
Joo ja ei. Meillä oli koko suvun tilit olleet parikymmentä vuotta samassa pankissa kun menimme vanhempieni kanssa keskustelemaan asuntolainasta sitä 60 tmk yksiötä varten. Vanhemmat pienituloisia duunareita ja mies samoin, minä vielä lukiossa. Meidät naurettiin ulos. Toisesta pankista saimme lainan 13,5% korolla.
Seuraavaan asuntoon korkoprosentti oli 16 enkä muista että olisimme koskaan kuolettaneet itse pääomaa, kaikki meni korkojen maksuun. Sen minkä omaisuus kasvoi tuli hinnan noususta, ei lainan maksusta.
Eli helpolla ei ole koskaan saanut lainaa, omarahoitusosuuden olisi pitänyt olla 30% eikä ollut esim valtion takausmahdollisuutta tai aspaa kuten nyt. Vääriä oletuksia!
25-vuotiaana, mies oli tuolloin 27. Rivarikolmio ostettiin. Nyt kolmas oma asunto 5h+k+s rivari.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 07:49"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 21:58"]
Ennenhän lainaa sai paljon helpommalla. Joskus 10v takaperin tavalliset rividuunaritkin saivat suuria asuntolainoja ja rakensivat isoja taloja. Nykyisin pankit voivat vaatia aika isoja alkupääomia tai takauksia.
[/quote]
Joo ja ei. Meillä oli koko suvun tilit olleet parikymmentä vuotta samassa pankissa kun menimme vanhempieni kanssa keskustelemaan asuntolainasta sitä 60 tmk yksiötä varten. Vanhemmat pienituloisia duunareita ja mies samoin, minä vielä lukiossa. Meidät naurettiin ulos. Toisesta pankista saimme lainan 13,5% korolla.
Seuraavaan asuntoon korkoprosentti oli 16 [/quote]
On se kumma että 10 vuotta sitten maksoit vielä markoilla. Saatika 13-16 prosentin korkoa. Olisikohan kuitenkin niin, että tuosta sun kertomuksesta on aikaa jo se 20-25 vuotta, eikä kommentoimasi kirjoittajan mainitsema 10...
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 21:23"]
Mua alkaa masentaa :D ite 25v ja opiskelut vasta alussa...
[/quote]
Älä masennu, täällä toinen saman ikäinen ja todellakin valmistun vasta kolmekymppisenä eli ennen sitä ei mitään toivetta omasta asunnosta :) Ja itsellä siis todellakin muuta käyttöä rahalle silloin 19-20v kuin asuntolaina, eikä harmita yhtään. Päivääkään en vaihtaisi.
23-vuotiaana kaksio uudessa kerrostalossa, keskisuuressa kaupungissa
Siis miten jotkut ostele 19 vuotiaina omakotitaloja? Itse tuon ikäisenä olin ollut vasta työelämässä (osa-aikaisena) ja opiskelut kesken. Ei kyllä mitään hajua mitä asunnot maksaa maalla...