Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä ostit ensimmäisen oman asuntosi?

Vierailija
24.02.2015 |

Tuli tänään töissä keskustelua asiasta kun työkaveri kertoi tyttärensä lähtevän pankkeihin kyselemään asuntolainoista. Tytöllä on ikää 23 vuotta ja osa ihmisistä on sitä mieltä että hän on aivan liian nuori omistamaan asuntoa. Minun mielestäni tuo on mitä mainioin ikä (jos lainan vain onnistuu saamaan), pitkälläkin laina-ajalla asunto on maksettu jo viisikymppisenä. 

Itse ostin ensimmäisen asunnon 21-vuotiaana.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotiaana.

Itse asiassa kauppakirja allekirjoitettiin 18-vuotissyntymäpäivänäni.

Kaksio Espoosta.

Vierailija
62/89 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 28v ja vielä tämän vuoden säästän käsirahaa asp:lle ja sitten vuoden perästä suunta asuntokaupoille. Itsellä mottona näissä asuntoasioissa ollut, että eipä ole kiirettä hankkia velkaa taakakseen, siihen kyytiin kerkeää vielä ja nauttia pankin orjana olemisesta ihan tarpeeksi. Nautin nyt vielä ajastani ilman velkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ekan oman vasta 33-vuotiaana. Ei ollut tarvetta aiemmin, koska asuin valmistuttuani (26-vuotiaana) ensin vanhempieni omistamassa kaksiossa Helsingin keskustassa ja sitten vähän kiertelin maata ja maailmaa. Nyt asun toisessa itse omistamassani asunnossa. T. N38

Vierailija
64/89 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 19, mies 22. Kaksio ostettiin, 58 neliötä +sauna ja parveke. 99 tonnia. Ei ole siis pääkaupunkiseudulla, vaan Länsi-Suomessa. 4 km keskustaan.

Vierailija
65/89 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 21:34"]

Kuinka monella teistä alle 25-vuotiaana asunnon ostaneista oli yliopistotutkinto silloin ostovaiheessa tekeillä tai suoritettu? Näin opiskelijana tuntuu todella kaukaiselta ajatukselta edes hakea asuntolainaa...

[/quote]

Ainakin minulla oli korkeakouluopinnot kesken, kun ostin ensimmäisen oman asuntoni (miehen kanssa puoliksi) vuonna 2000. Ikää oli silloin 22 vuotta. Mies oli aikaisemmin omistanut pienen kaksion, joten omaisuutta / vakuuksia oli karttunut sen verran, ettei mitään takaajia tarvittu. Hän oli valmistunut vuotta aiemmin ja oli vakkaritöissä. Itse tein oman alan hommia osa-aikaisena.

Tuon jälkeen olemme ostaneet vaihtaneet asuntoa kaksi kertaa. Nyt Espoosta 160 neliön perheasunto, jossa varmaan asutaan sen aikaa, että saadaan lainat maksettua. Siihen mennee noin 10 vuotta vielä.

Vierailija
66/89 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

27 vuotiaana, eli vajaa vuosi valmistumisesta, heti kun tiesin että jatkan työpaikassa, jonka olin saanut.

Vierailija
67/89 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 08:28"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 07:49"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 21:58"]

Ennenhän lainaa sai paljon helpommalla. Joskus 10v takaperin tavalliset rividuunaritkin saivat suuria asuntolainoja ja rakensivat isoja taloja. Nykyisin pankit voivat vaatia aika isoja alkupääomia tai takauksia.

[/quote]

Joo ja ei. Meillä oli koko suvun tilit olleet parikymmentä vuotta samassa pankissa kun menimme vanhempieni kanssa keskustelemaan asuntolainasta sitä 60 tmk yksiötä varten. Vanhemmat pienituloisia duunareita ja mies samoin, minä vielä lukiossa. Meidät naurettiin ulos. Toisesta pankista saimme lainan 13,5% korolla.

Seuraavaan asuntoon korkoprosentti oli 16 [/quote]

On se kumma että 10 vuotta sitten maksoit vielä markoilla. Saatika 13-16 prosentin korkoa. Olisikohan kuitenkin niin, että tuosta sun kertomuksesta on aikaa jo se 20-25 vuotta, eikä kommentoimasi kirjoittajan mainitsema 10...

[/quote]

Itse ostin ensimmiäsen asunnon -98 ja silloin korot (marginaalin kanssa) oli jotain 6% paikkellla ja markathan jäi käytöstä 2003.

Yli 10% korkoja oli 80-luvun lopussa, eli yli 25 vuotta sitten.

Vierailija
68/89 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 07:44"]

Kuinka monella teistä alle 25-vuotiaana asunnon ostaneista oli yliopistotutkinto silloin ostovaiheessa tekeillä tai suoritettu? Näin opiskelijana tuntuu todella kaukaiselta ajatukselta edes hakea asuntolainaa...

[/quote]

Eikä opiskelija saakaan kun ei ole säännöllisiä tuloja.

Minä olen ketjussa se joka 19v osti stadista 60 tmk asunnon lukion viimeisenä keväänä. Opiskelemaan menin vasta 30v:nä 3 lapsen ja 4 asunnonvaihdon jälkeen pahimpana lama-aikana

[/quote]

Tämä oli varmaan joskus 80-luvun lopussa? Ammattikoulukaverini olisi tuolloin saanut lainaa kahden sijoutusasunnon ostoon, jätti onneksi ottamatta, sillä 90-luvun alussa kaikki olikin aivan toisin.

Vierailija
69/89 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 08:43"]

Itse 28v ja vielä tämän vuoden säästän käsirahaa asp:lle ja sitten vuoden perästä suunta asuntokaupoille. Itsellä mottona näissä asuntoasioissa ollut, että eipä ole kiirettä hankkia velkaa taakakseen, siihen kyytiin kerkeää vielä ja nauttia pankin orjana olemisesta ihan tarpeeksi. Nautin nyt vielä ajastani ilman velkaa.

[/quote]

Asutko mutsin helmoissa? En ymmärrä tuota velan pelkäämistä ja velattomuuden ihannointia. Minusta oli kurjaa asua vuokraorjuudessa, oli todella hepotus päästä omaan.

Vierailija
70/89 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minä olen ketjussa se joka 19v osti stadista 60 tmk asunnon lukion viimeisenä keväänä. Opiskelemaan menin vasta 30v:nä 3 lapsen ja 4 asunnonvaihdon jälkeen pahimpana lama-aikana

[/quote]

Vakuudet sen lainan saamisen ratkaisee, eikä niinkään tulot. Jos pankilla on 100% varmuus siitä että saa omansa pois vaikka laina jäisi houitamatta, niin kyllä lainan silloin saa.

Vierailija
71/89 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minä ostin 25-vuotiaana yksiön Kalliosta siirtyessäni ammattikorkeasta yliopistoon opiskelemaan. Tuosta valmistumiseen meni vielä useita vuosia.

Nyt harmittelen, etten ostanut kämppää heti opiskelujen alussa, 21-vuotiaana. Olisin saanut sen huomattavasti halvemmalla silloisella hintatasolla, ja lainaa olisi ollut 4 vuotta kauemmin aikaa maksaa. Olisin nyt todennäköisesti jo velaton! Sen sijaan makselen nyt tuota lainaani vielä kymmenen vuotta.

Ihan suht. sama summa minulla meni lyhennyksiin ja vastikkeisiin kuin vuokraankin olisi mennyt, joten sen puolesta ei juuri eroa asumismuotojen välillä. Toki omistusasumisessa kustannukset heittelevät enemmän, koska remonttien kulut tulevat maksettavaksi silloin kun niitä remontteja tehdään. Vuokralainen taas maksaa remontit vuokrassaan, jonka taso on määritelty sellaiseksi että vuokranantajalle säästyy joka kuukausi jonkun verran remonttikassaa, mutta sitä ei huomaa samalla tavalla kun kuukausivuokra on aina se sama. Omistusasujan kannattaakin maksaa itse itselleen sitä remonttikassaa, niin yllätyksistä selviää.

Vierailija
72/89 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:19"]

[/quote]

Minä ostin 25-vuotiaana yksiön Kalliosta siirtyessäni ammattikorkeasta yliopistoon opiskelemaan. Tuosta valmistumiseen meni vielä useita vuosia.

Nyt harmittelen, etten ostanut kämppää heti opiskelujen alussa, 21-vuotiaana. Olisin saanut sen huomattavasti halvemmalla silloisella hintatasolla, ja lainaa olisi ollut 4 vuotta kauemmin aikaa maksaa. Olisin nyt todennäköisesti jo velaton! Sen sijaan makselen nyt tuota lainaani vielä kymmenen vuotta.

Ihan suht. sama summa minulla meni lyhennyksiin ja vastikkeisiin kuin vuokraankin olisi mennyt, joten sen puolesta ei juuri eroa asumismuotojen välillä. Toki omistusasumisessa kustannukset heittelevät enemmän, koska remonttien kulut tulevat maksettavaksi silloin kun niitä remontteja tehdään. Vuokralainen taas maksaa remontit vuokrassaan, jonka taso on määritelty sellaiseksi että vuokranantajalle säästyy joka kuukausi jonkun verran remonttikassaa, mutta sitä ei huomaa samalla tavalla kun kuukausivuokra on aina se sama. Omistusasujan kannattaakin maksaa itse itselleen sitä remonttikassaa, niin yllätyksistä selviää.

[/quote]

Lisään vielä, että lainan sain kun kävin osa-aikatyössä opintojen ohessa. Töissä olisi pitänyt käydä ilman lainaakin henkeni pitimiksi, mutta vuokralla asuen en olisi mitenkään saanut säästöön lainanlyhennyksen verran joka kuukausi. Minulle tällainen "pakkosäästäminen" lainaa lyhentämällä sopii erinomaisesti, jos sitä ei olisi niin rahaa tulisi varmasti hummattua kaikkeen turhaan.

Vierailija
73/89 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 16:57"]

Helsingistä ostin 22v iässä. Kaksio Etu-Töölössä.

[/quote]

Ostit... Tai siis isäsi osti.

Vierailija
74/89 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenhän lainaa sai paljon helpommalla. Joskus 10v takaperin tavalliset rividuunaritkin saivat suuria asuntolainoja ja rakensivat isoja taloja. Nykyisin pankit voivat vaatia aika isoja alkupääomia tai takauksia.

[/quote]

Joo ja ei. Meillä oli koko suvun tilit olleet parikymmentä vuotta samassa pankissa kun menimme vanhempieni kanssa keskustelemaan asuntolainasta sitä 60 tmk yksiötä varten. Vanhemmat pienituloisia duunareita ja mies samoin, minä vielä lukiossa. Meidät naurettiin ulos. Toisesta pankista saimme lainan 13,5% korolla.

On se kumma että 10 vuotta sitten maksoit vielä markoilla. Saatika 13-16 prosentin korkoa. Olisikohan kuitenkin niin, että tuosta sun kertomuksesta on aikaa jo se 20-25 vuotta, eikä kommentoimasi kirjoittajan mainitsema 10...

[/quote]

Sori, sitä kohtaa en lukenut! Meidän eka laina tosiaan vuodelta 79 ja 16% korko vuodelta 94.

Mutta ei ollut  kovin helppoa saada lainoja vuonna 98 eikä 04 kun meillä viimeiset lainaneuvottelut on käyty. Eli viimeisestä on aikaa 9 v.

Vierailija
75/89 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:10"]

[/quote]

[/quote]

Tämä oli varmaan joskus 80-luvun lopussa? Ammattikoulukaverini olisi tuolloin saanut lainaa kahden sijoutusasunnon ostoon, jätti onneksi ottamatta, sillä 90-luvun alussa kaikki olikin aivan toisin.

[/quote]

Vuonna 79

Vierailija
76/89 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

26-vuotiaana, omakotitalon jossa asumme yhä.

Vierailija
77/89 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas nuorena suurin osa saanut oman ostettua. Mulla ei oo muuta vaihtoehtoa ollutkaan, kuin säästää ja saada laina ilman takaajia. Nostan kyllä hattua näille alle 25-vuotiaille, jotka ovat itse säästämällä ensiasunnon hankkineet! :)

Vierailija
78/89 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:15"]

[/quote]

[/quote]

Vakuudet sen lainan saamisen ratkaisee, eikä niinkään tulot. Jos pankilla on 100% varmuus siitä että saa omansa pois vaikka laina jäisi houitamatta, niin kyllä lainan silloin saa.

[/quote]

Vakuuksiksi ei tuolloin riittänyt vanhempieni velaton asunto Helsingin keskustassa omassa pankissa eikä vakituiset työpaikat. Toiseen pankkiin onneksi kelpasi mutta korko oli korkeampi kun ei ollut pitkää asiakassuhdetta

Vierailija
79/89 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 10:11"]

[/quote]

[/quote]

Sori, sitä kohtaa en lukenut! Meidän eka laina tosiaan vuodelta 79 ja 16% korko vuodelta 94.

Mutta ei ollut  kovin helppoa saada lainoja vuonna 98 eikä 04 kun meillä viimeiset lainaneuvottelut on käyty. Eli viimeisestä on aikaa 9 v.

[/quote]

Kirjoitusvirhe - 16% lainakorko vuodelta 84

Vierailija
80/89 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

22v ostin rivarikaksion pikkukaupungista. Myin pois 25v ja 27v ostettiin miehen kanssa talo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän