Minkä ikäisenä ostit ensimmäisen oman asuntosi?
Tuli tänään töissä keskustelua asiasta kun työkaveri kertoi tyttärensä lähtevän pankkeihin kyselemään asuntolainoista. Tytöllä on ikää 23 vuotta ja osa ihmisistä on sitä mieltä että hän on aivan liian nuori omistamaan asuntoa. Minun mielestäni tuo on mitä mainioin ikä (jos lainan vain onnistuu saamaan), pitkälläkin laina-ajalla asunto on maksettu jo viisikymppisenä.
Itse ostin ensimmäisen asunnon 21-vuotiaana.
Kommentit (89)
En ole ikinä ostanut asuntoa vaikka omistan kaksi :o)
19v olin kun ostettiin miehen kanssa paritalon puolikas pikkukaupungista :)
Ite sain isältä perinnöks kaksion 4-vuotiaana ja 18 kun täytin niin ostin äidiltäni meiän kotitalon. Asuntoa en myynyt vaan vuokralla ollut nämä vuodet.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 21:34"]
Kuinka monella teistä alle 25-vuotiaana asunnon ostaneista oli yliopistotutkinto silloin ostovaiheessa tekeillä tai suoritettu? Näin opiskelijana tuntuu todella kaukaiselta ajatukselta edes hakea asuntolainaa...
[/quote]
Ei, mä menin töihin 19 vuotiaana ja ostin omakotitalon 20 vuotiaana, nyt 30 vuotiaana alkaa talo olla kohta maksettu ja kunhan pienet lapset kasvaa ja alkaa heistä kuluja tulla on kiva kun on talo maksettu ja eikä tartte sitte miettiä mistä talo ja laina...
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 16:55"]Olen 50v., en ole vielä ostanut, saa nähdä ostanko.
[/quote]
42v ja tahtoisin oman. Ei vaan tainnut onnistua tässä elämässä ja ajassa :(
20-vuotiaana ostin Helsingin keskustasta kaksion, jossa olen asunut nyt 9 vuotta. Asunto maksoi 180 000 euroa, ja olin säästänyt kaikki rahani asuntoa varten. Tietysti hain myös lainaa, mutta sen olen saanut jo maksettua :D
29 v olen, vielä ei ainakaan ole omaa asuntoa. Nyt on sentään ensimmäinen oman alan työpaikka, joten ehkä vähitellen saa kerättyä sen 10 prosenttia asuntoa varten, vaikka palkka ei mikään suuri olekaan. Se käsiraha vaan on täällä pääkaupunkiseudulla minimissäänkin 15 000. Miehen kanssa oltaisiin siis ostamassa, jos hän saa töitä valmistumisensa jälkeen keväällä. Muuten voidaan unohtaa asuntohaaveet edelleen. Harmittaa kyllä, sillä vuokraan menee jo älytön summa, mieluummin maksaisi omaa, mutta kun ei ole mitään säästöjä käsirahaksi.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 10:58"]
Se käsiraha vaan on täällä pääkaupunkiseudulla minimissäänkin 15 000. Miehen kanssa oltaisiin siis ostamassa, jos hän saa töitä valmistumisensa jälkeen keväällä.
[/quote]
Eihän se tee kuin 7500e per henkilö. Jos säästää 250e/kk on se kasassa 2.5 vuodessa, ja jos voi säästää 500e/kk niin menee reilu vuosi. Tuollaisen summan voi kyllä säästää melko pienestäkin palkasta jos oikeasti haluaa. Onhan teillä nyt vuokraakin maksamassa 2 henkeä, joten pakolliset kulut per pää ei liene kovin suuret.
20v ostin omakotitalon ja muutin sinne pois kotoa...