"Suomi hukkuu kirjooihin" EIkö niitä voi lahjoittaa esim kirjastoihin tai kouluihin, vankiloihin, hoitokoteihin.
Minä lukisin, mutten Päätaloa, enkä Hietamiestä.
Kommentit (25)
Ei niistä todellisuudessa pääse mitenkään eroon, ellei hävitä. Tietosanakirjat ovat supervanhentunutta tietoa, ne kelpaavat korkeintaan sängyn jalan alle korokkeeksi, jos on lapsella flunssa.
Kukaan ei todellakaan huoli kenenkään kirjoja. On yritetty myydä kirpparilla ja antaa ilmaiseksi, ei mene. Eikä ole kyse mistään ikivanhoista ja tylsistä opuksista, vaan ihan 2010-luvun ja sitä uudemmista kirjoista.
Suosittelisin jättämään tunteilun vähemmälle ja laittaa esim. kuolinpesän kirjoja ihan surutta paperinkeräykseen. Ei tartte kuin kovat kannet irrottaa ensin.
Sairaaloissa ja vanhusten palvelutaloissa yhteistiloissa olen nähnyt kirjahyllyjä josta saavat asiakkaat lainata. Niistä voisi kysyä.
Itselläni on pari tuttua, jotka lukevat kirjaston poistokirjoja, kun vien niitä kassillisen tuliaiseksi kyläreissulla. Talven lukemiset tulevat siinä. Eivät itse ehdi tai jaksa mennä kirjastoon saati ostaa. Kassillinen dekkareita, hömppää tai sotakirjoja otetaan onnellisena vastaan eivätkä meinaa uskoa, että ei maksa mitään. Antavat sitten eteenpäin muille.
No minkä ihmeen takia minun pitäisi hävittää kirjakokoelman?
Kierrätyskeskukseen sai viedä kirjoja muutama vuosi sitten. Luovuin mm. Leena Lehtolaisen kirjoista, joista pidin aiemmin. Lahjoitin 400 kirjaa ja kirjahyllyissä on nyt tyhjempää.