Onko mielestäsi 20 °C huoneenlämpö liian kylmä?
Kommentit (87)
On. Huijasin juuri termostaattia kylmällä rätillä. Auttoi vähän! Mutta kyllä lisää pitäisi olla. Täällä oli vanhojen patteriventtiilien aikana aina lämmin, vähän liikaakin. No nyt ei enää.
Ihan oikeasti, kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän av:n kylmettyjät pärjäisi keski-euroopassa ja briteissä, kun huoneenlämpötila on jotain 12 ja 17 asteen väliltä...
Olisi kiva joskus kokeilla. En ole viettänyt talvea koskaan tuolla, luulisi kuitenkin että palelevat mikäli näin on. Kun palelee suomalainenkin.
Taidat jauhaa puaskaa.
Mulla on kaasulämmitys ja voin säätää kotini ihan mihin lämpötilaan tahansa. Pidän yleensä 20 astetta talvella, on just hyvä oleskella pitkähihaisissa (en haluaisikaan olla teepaidassa). Saan aina kaasun ennakkomaksusta takaisin eli ei kovin kallistakaan.
19 riittää. Olen lihaksikas ja treenaan aamuisin. Kehoni käynnistyy ja minun on lämmin t-paidassakin. En edes omista montaa pitkähihaista vaatetta. Suomessa on niin hiton kuuma joka paikassa. Vien roskat talvellakin sisävaatteissa. Ärsyttää kun töissä on näitä vilukissoja, ottaa päähän jo koko sana. Ei se varmaan kiva ole palella, ymmärrän sen, mutta voisko vaan pukea päälleen kunnolla? Miksi muiden täytyy työskennellä kuumassa, en tajua. Se on tosi väsyttävää.
Liian kylmä. Mulle sopiva on se 21 tai jopa 22 astetta. Tunnen heti luissani, jos menee alle 21. Olen vilukissa (en tupakoi, paino normaali, harrastan liikuntaa - kun näitä joku kuitenkin miettii), ja tälläkin hetkellä on ylläni paksut collegehousut, villasukat, villatöppöset ja täyttö villaa oleva itse neulottu paksu villapaita. Illalla telkkaa katsoessa otan vielä huovan ylleni.
Makuuhuoneessa ehkä 17. Tykkään viileästä makkarista, ja ylläni pitkähihainen ja pitkälahkeinen pyjama, kahdet villasukat ja paksu peitto.
On okei, vaikka 21-22 on miellyttävämpi. Olen viettänyt aikaa vanhoissa taloissa ja tottunut siihen, että pitää talvisin laittaa vähän enemmän vaatetta päälle, ei se mitään haittaa. Ei talvella tarvitse ollakaan t-paita päällä edes sisätiloissa.
Makkari saa olla noin 18 astetta, liian lämpimässä en nuku hyvin.
Alkuun vilutti tässä puulämmitteisessä vanhassa talossa, mutta sitten tottui. Paikallisesti lämpötilat toki ovat korkeampia, esim. keittiö on leivontapäivänä kunnolla kuuma, yli 25 °C, mutta peruslämpötila, johon lämmitetään, on 17-18 °C, sitten on mukava olla. 15 °C jo tuntuu, että alan tulta virittelemään, ja tänä aamuna 13°C oli kieltämättä sellainen "hui, kylmä, missä mun villasukkani ovat". Nyt taas tarkenee. Muissa asunnoissa tuntuu kuumalta ja tunkkaiselta, nolottaa kylässä hikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän av:n kylmettyjät pärjäisi keski-euroopassa ja briteissä, kun huoneenlämpötila on jotain 12 ja 17 asteen väliltä...
Olisi kiva joskus kokeilla. En ole viettänyt talvea koskaan tuolla, luulisi kuitenkin että palelevat mikäli näin on. Kun palelee suomalainenkin.
Taidat jauhaa puaskaa.
Appiukolla Walesissä oli helmikuussa sisällä 15 astetta, kylpyhuoneessa vähän kylmempi. Valitti, että pitää laittaa pitkähihaista päälle. Mä olin koko vierailun ajan ihan jäässä. Jouduin käydä lämmittelemässä sängyssä parin tunnin välein.
Asuin Englannissa vuosia ja mulla oli kämppisten kanssa ainainen kinastelu sisälämpötilasta. He eivät olisi halunneet maksaa juuri mitään lämmittämisestä. "Put on a jumper!"
BBC:llä tuli juttu, jonka mukaan keskimääräinen sisälämpötila Britanniassa on nykyään 18, 60-luvulla saman jutun mukaan 12 astetta.
Briteillä on ihmeellinen kyky kestää vähän viileämpiä lämpötiloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat jauhaa puaskaa.
Appiukolla Walesissä oli helmikuussa sisällä 15 astetta, kylpyhuoneessa vähän kylmempi. Valitti, että pitää laittaa pitkähihaista päälle. Mä olin koko vierailun ajan ihan jäässä. Jouduin käydä lämmittelemässä sängyssä parin tunnin välein.
Asuin Englannissa vuosia ja mulla oli kämppisten kanssa ainainen kinastelu sisälämpötilasta. He eivät olisi halunneet maksaa juuri mitään lämmittämisestä. "Put on a jumper!"
BBC:llä tuli juttu, jonka mukaan keskimääräinen sisälämpötila Britanniassa on nykyään 18, 60-luvulla saman jutun mukaan 12 astetta.
Uudessa-Seelannissa ei ole keskuslämmityksiä lainkaan 😬. Toistelevat vain että asuvat Tyynellämerellä - niin, ja talvella voi olla pakkasta ja kuuraakin maassa! Ikkunat vuotavat, seinät pahvia, kaikkialla kosteaa ja homeista, sisälämpötila tosiaan sen 12-16. Ja sitten kun saavat tarpeekseen, ostavat sähkölämmittimen jonka lämpö karkaa suoraan ikkunoista ulos ja nostaa sähkölaskun pilviin... Ja brittien jälkeläisiähän hekin osittain 😁.
Vierailija kirjoitti:
Tarkkaan oon tutkinut.
Sisällä paras 22-23
Ulkona Max 27
Sisällä 18-20, ulkona maksimissaan 20.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat jauhaa puaskaa.
Uudessa-Seelannissa ei ole keskuslämmityksiä lainkaan 😬. Toistelevat vain että asuvat Tyynellämerellä - niin, ja talvella voi olla pakkasta ja kuuraakin maassa! Ikkunat vuotavat, seinät pahvia, kaikkialla kosteaa ja homeista, sisälämpötila tosiaan sen 12-16. Ja sitten kun saavat tarpeekseen, ostavat sähkölämmittimen jonka lämpö karkaa suoraan ikkunoista ulos ja nostaa sähkölaskun pilviin... Ja brittien jälkeläisiähän hekin osittain 😁.
Varmaan myös brittien tapaan immuuneja homeelle? Eli kellään ei ole mitään epämääräisiä oireita ja terveysongelmia homeesta, vaikka lähes kaikki asuu asunnoissa, joka olisi Suomessa homekämppä.
Minulla on nyt paituli, pikkarit ja villasukat jaloissa, hyvin tarkenee, rivarissa asun, päätyasunto ja kaukolämpö, lämmönjakohuone on olkkarin seinän takana, puskee lisälämpöä sieltä. Kyllä täällä varmaan se 25-27 astetta on, plussaa. Paitsi päämakkarissa, siellä ei patteri ole päällä.
Tykkään, paitsi kun pitää pukea ulos, tulee tuskanhiki.
Vierailija kirjoitti:
On. 22-23 C on paras.
. On 20c liian vähän. 21-23 hyvä. T. Omakotitaloasuja
Inhoan, kun tulee sellainen hyytävä palellus, joka ei lähde millään pois. Pukeudun tästä syystä aina tosi lämpimästi, ettei tulis kylmä. Tänään ulkolämpötilan laskun takia sisällä on ollut tavallista kylmempi, ja oon ollut vaan viltin alla. Kädet silti kylmät. Vaikka on täällä vielä varmaan yli 20 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan, kun tulee sellainen hyytävä palellus, joka ei lähde millään pois. Pukeudun tästä syystä aina tosi lämpimästi, ettei tulis kylmä. Tänään ulkolämpötilan laskun takia sisällä on ollut tavallista kylmempi, ja oon ollut vaan viltin alla. Kädet silti kylmät. Vaikka on täällä vielä varmaan yli 20 astetta.
Tuo! Muuten sen viileyden sietää, mutta kun kädet on jääkylmät. Kuka väittää muuta (kuten joskus tehnyt), niin voin laittaa käteni vaikka niskaan tai vatsaan (poikkeuksetta kuulunut kiljaisu); ne ovat kylmät! Ja tuntuvat kohmeisilta, jopa vähän pistelevät.
Muuten menisi, mutta kun kädet palelee! Jaloissa on villasukat, joskus lisäksi myös tohvelit.
Ja on kylmä. Neljännen sukupolven suomalainenkin olen eli … ei johdu siitä.
Kaukolämpö ei ilmeisesti vielä toimi kunnolla. Kerrostalossa viileää näin ilman pakastuessa.
Ei. Tällä viikonlopulla minulla on nähtävästi olkkarissa 17-18 astetta, ulkona pakkasella jotain -5. Hieman kyllä tuntuu viileältä, mutta ei liian kylmältä. En ole siis jaksanut laittaa patteria lämpimämmälle. Vähän työnsin ikkunaa kiinni, mutta sekin vähän raollaan vielä.
Kotona yleensä t-paita, alkkarit ja villasukat.
M48
Sama. Olisi aika kurjaa, jos sisällä pitäisi touhuta vain pysyäkseen lämpimänä. Ei mulla edes ole mitään touhuttavaa. Kyllä mä sisällä ollessani lähinnä istun ja oleskelen vaan. Siivoaminen ja pari kotijumppaa viikossa ei paljon lämmitä.