Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sinä tai joku tuttavasi sairastanut tuhkarokon tai sikotaudin?

Vierailija
24.02.2015 |

millaisia olivat?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin tuhkarokon 2-vuotiaana, en muista siitä mitään. Sairastin sikotaudin 16-vuotiaana, ja silloin oli kova kuume ja olin tosi kipeä monta päivää, toipuminenkin kesti kauan. Parempi, että nykyään on rokotukset.

Vierailija
42/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat, mutta en muista mitään erityistä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Molemmat. Ja kaupan päälle vielä vihurirokon. Lapsena. Ei mitään jälkitauteja tms.,onneksi. Sen sijaan aikuisiällä sairastettu vesirokko oli kaamea tauti kohdallani. Vierähti mm.kaksi viikkoa sairaalahoidossa. Tämä 27 vuotiaana, reilut 20 v sitten

Vierailija
44/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 01:30"]En itse, mutta moni koulukaveri sairasti kummankin. Siihen aikaan ei rokotettu (rokotukset alkoivat vasta 1982). Kuumetta, muutama päivä pois koulusta, ei saa tartuttaa (vaikka kaikki sanoivat, että parempi sairastaa lapsena, aikuisena ovat vaarallisempia) Vesirokon sairasti myös melkein kaikki, minä tosin en. Samaa sarjaa, kuumetta ja rakkuloita iholle. Rokoissa hankalaa oli se kutiseminen. Ei mitään mukavia tauteja, mutta nopeita sairastaa, muutamassa päivässä ohi. Ankarat säännöt, että niiden aikana piti levätä kunnolla, ettei tule jälkitauteja. Kyllä niitä varmaan silti joku sai, mun tutuista ei kukaan. Eikä kaikki edes sairastaneet kuin osan, minä en mitään noista. Miksi ei tarttunut, sitä en tiedä.

Ihan hyvä, että nykyisin rokotetaan. Nykylapsille noi sairaudet voi ollakin vaarallisempia.
[/quote]

Tuhkarokkorokotukset aloitettiin v 1975

Vierailija
45/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikotaudin ja joko tuhka-tai vihurirokon. Vesirokon myös. 

Vierailija
46/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 01:32"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 01:30"]

En itse, mutta moni koulukaveri sairasti kummankin. Siihen aikaan ei rokotettu (rokotukset alkoivat vasta 1982). Kuumetta, muutama päivä pois koulusta, ei saa tartuttaa (vaikka kaikki sanoivat, että parempi sairastaa lapsena, aikuisena ovat vaarallisempia) Vesirokon sairasti myös melkein kaikki, minä tosin en. Samaa sarjaa, kuumetta ja rakkuloita iholle. Rokoissa hankalaa oli se kutiseminen. Ei mitään mukavia tauteja, mutta nopeita sairastaa, muutamassa päivässä ohi. Ankarat säännöt, että niiden aikana piti levätä kunnolla, ettei tule jälkitauteja. Kyllä niitä varmaan silti joku sai, mun tutuista ei kukaan. Eikä kaikki edes sairastaneet kuin osan, minä en mitään noista. Miksi ei tarttunut, sitä en tiedä.

Ihan hyvä, että nykyisin rokotetaan. Nykylapsille noi sairaudet voi ollakin vaarallisempia.

[/quote]

Tuhkarokkorokotukset alkoivat jo paljon aiemmin ymmärtääkseni.

[/quote]

Niin, vastasyntyneille alkoivat 1975, mutta minä olen syntynyt sitä ennen. MPR-rokotuksena kouluissa 1982. Armeijassa kai minäkin tuon rokotuksen sitten sain.

Vierailija
47/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 04:05"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 01:32"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 01:30"]

En itse, mutta moni koulukaveri sairasti kummankin. Siihen aikaan ei rokotettu (rokotukset alkoivat vasta 1982). Kuumetta, muutama päivä pois koulusta, ei saa tartuttaa (vaikka kaikki sanoivat, että parempi sairastaa lapsena, aikuisena ovat vaarallisempia) Vesirokon sairasti myös melkein kaikki, minä tosin en. Samaa sarjaa, kuumetta ja rakkuloita iholle. Rokoissa hankalaa oli se kutiseminen. Ei mitään mukavia tauteja, mutta nopeita sairastaa, muutamassa päivässä ohi. Ankarat säännöt, että niiden aikana piti levätä kunnolla, ettei tule jälkitauteja. Kyllä niitä varmaan silti joku sai, mun tutuista ei kukaan. Eikä kaikki edes sairastaneet kuin osan, minä en mitään noista. Miksi ei tarttunut, sitä en tiedä.

[/quote]

Tuhkarokkorokotukset alkoivat jo paljon aiemmin ymmärtääkseni.

[/quote]

Niin, vastasyntyneille alkoivat 1975, mutta minä olen syntynyt sitä ennen. MPR-rokotuksena kouluissa 1982. Armeijassa kai minäkin tuon rokotuksen sitten sain.

[/quote]

No ei tuokaan tieto mennyt ihan oikein tuon lähteen mukaan:

http://www.thl.fi/fi/web/rokottaminen/kansallinen-rokotusohjelma/rokotusohjelman-historia

Yksi jos toinen lähde kertoo mitä sattuu. Josko tuo THL nyt tietäisi, mitä on toisella nimellään aikoinaan puuhannut. Tosin ei siitäkään voi varma olla, että tietää.

Se nyt on selvää, että minun ikäluokkani sai sen rokotteen vasta intissä. Ja niin sen täytyy olla, koska moni kaveri sairasti tuhkarokon.

Vierailija
48/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkarokko 5 v oli kova tauti. Kaveri sai jälkitautina aivokalvon tulehduksen, selvisi kuitenkin.

Vierailija
49/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden miehen joka lapsena sairastanut sikotaudin. Ei voi saada lapsia tämän vuoksi :(.

Vierailija
50/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin tuhkarokon taaperoikäisenä.Tiedän vain ,että kova kuume oli.muita rokkoja en ole sairastanut. Tuohon aikaan ei tuhkarokkoa vastaan rokotettu.Veljeni sairasti sikotaudin murrosiässä eikä näin ollen voi saada lapsia.

Vierailija
51/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessani kaikki ikätoverini sairastivat lastentaudit, myös minä. Tuhkarokko, sikotauti, vesirokko, vihurirokko.

Ei niistä mitään numeroa tehty, jokainen ne kävi läpi vuorollaan. (olen syntynyt -60 luvulla)

Vierailija
52/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kumpaakaan. Minut on rokotettu.

Vierailija
53/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkarokko ja sikotauti ihan tuttuja mun lapsuudessa. Tuhkarokon ainakin oon sairastanut, ei muistikuvia. Mies sairastanut molemmat. Meidän aikana olivat nk. normaaleja lastentauteja.

Vierailija
54/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin tuhkarokon, vaikka minut on rokotettu. Sitä rokotteen boosteria en ole saanut, vaan pelkän ensimmäisen satsin. Olin alle kouluikäinen, mutta vieläkin muistan miten kipeä olin, hyi sentään.

Vierailija
55/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat sekä vihurirokon 60 -luvulla.

Vierailija
56/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ja vielä yhtä aikaa. Vuosi oli kai 1966? Olin 2 v.

Vierailija
57/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 01:17"]millaisia olivat?
[/quote]
Vanhemmilla ollut tuhkarokko, setä (joka muuten oli perusterve eikä edes saanut rokkoa pahana) kuoli siihen 60-luvulla. Mulla ollut vaan vesirokko, samoin omalla lapsella.

Vierailija
58/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi etelänmatkalla tuhkarokon. Oli ihottumaa ja kuumetta+flunssan oireita. Tuli melko lievänä, varmaan kun oli saanut jo yhden rokotuksen.

Vierailija
59/84 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut tuhkarokon v.61 1-vuotiaana, sikotaudin v.67, 70-luvulla kovan vatsatautin, johon liittyi korkea kuume ja angiinan 80-luvulla. Sen jälkeen en ole ollut kuumeessa kertaakaan tähän päivään asti, 2017,enkä ole allerginen millekään. Tavallista nuhakurkkukipua ei ole ollut vuosiin. Liekö poikkeuksellista.

Vierailija
60/84 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin tuhkarokon pari vuotiaana 70-luvun alussa. Itse en luonnollisesti muista asiasta mitään, muutama arpi on jäänyt ihoon. Äitini puheista olen kuullut että se oli hänen äitiytensä rankin parikolme viikkoa. Päiväkodin oveen olivat laittaneet ison kyltin että tarhassa on tuhkarokkoepidemia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän