Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sinä tai joku tuttavasi sairastanut tuhkarokon tai sikotaudin?

Vierailija
24.02.2015 |

millaisia olivat?

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat olen sairastanut. Sikotaudin sairastamisesta en kauheasti muista, mutta tuhkorokosta muistan oksentamisen ja kovan kuumeen. Sekä ne läntit. Vaari oli lapsenvahtina kun vanhemmat oli töissä. :)

Vierailija
22/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä sairasti sikotaudin pienenä. Ei saanut biologisia lapsia mun äidin kanssa. He sitten adoptoi minut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 01:32"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 01:30"]

En itse, mutta moni koulukaveri sairasti kummankin. Siihen aikaan ei rokotettu (rokotukset alkoivat vasta 1982). Kuumetta, muutama päivä pois koulusta, ei saa tartuttaa (vaikka kaikki sanoivat, että parempi sairastaa lapsena, aikuisena ovat vaarallisempia) Vesirokon sairasti myös melkein kaikki, minä tosin en. Samaa sarjaa, kuumetta ja rakkuloita iholle. Rokoissa hankalaa oli se kutiseminen. Ei mitään mukavia tauteja, mutta nopeita sairastaa, muutamassa päivässä ohi. Ankarat säännöt, että niiden aikana piti levätä kunnolla, ettei tule jälkitauteja. Kyllä niitä varmaan silti joku sai, mun tutuista ei kukaan. Eikä kaikki edes sairastaneet kuin osan, minä en mitään noista. Miksi ei tarttunut, sitä en tiedä.

Ihan hyvä, että nykyisin rokotetaan. Nykylapsille noi sairaudet voi ollakin vaarallisempia.

[/quote]

Tuhkarokkorokotukset alkoivat jo paljon aiemmin ymmärtääkseni.

[/quote]

Hän puhuu sikotautirokotuksista.

Vierailija
24/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut molemmat, olen syntynyt v. 1967. Tuhkarokosta en muista mitään, mutta sikotaudin podin vasta 15-vuotiaana, ja se oli kyllä raju. Oli hellekesä, ja makasin yli 40-asteen kuumeessa monta päivää.

Ja huom - se että YLEENSÄ lapsille molemmat taudit ovat helpohkoja, ei tarkoita sitä, etteikö niistä ole OSALLE sairastuneista vakavia seurauksia. Tuhkarokko voi aiheuttaa vakavia jälkitauteja keuhkokuumeesta aivotulehdukseen ja vuonna 2013 yksin kuoli maailmassa 145 700 lasta tuhkarokkoon!

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs286/en/

Sikotaudista kolmasosa saa jälkitautina lieväoireisen aivotulehduksen ja murrosikäisillä ja sitä vanhemmilla pojilla sikotaudin aiheuttama kivestulehdus on yleisimpiä yksittäisiä hedelmättömyyden syitä.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00607

Joten meistä suht helpolla taudit poteneista ei voi tehdä mitään johtopäätöksiä siitä, miten helppoja tuhkarokko tai sikotauti ovat lastentauteina ja onko rokottaminen järkevää vai ei.

Minusta on järkevää rokottaa.

Vierailija
25/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 12:30"]

Sikotautia ja vihurirokkoa en muista kenenkään sairastaneen, mutta muut rokot taisivat kiertää koko tuttavapiirin, minutkin. Aviomieheni on sairastanut lapsena sikotaudin. Me saimme lapsen vasta alkionsiirrolla, lieneekö tuolla sikotaudilla sitten ollut osuutta lapsensaantivaikeuteen, kun ei oikein mitään kunnon syytä löytynyt.

[/quote]

Alkiosiirtoon ei ryhdytä ilman, että aviomiehesi sperma on tutkittu. Oliko siinä vikaa vai ei? Jos sikotaudin sairastaa ennen murrosikää, sen ei pitäisi vaikuttaa.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00607

"Jos sairastaa sikotaudin ennen murrosikää, kivestulehdusta harvoin tulee. Murrosiän jälkeen niistä, joilla on sikotaudin yhteydessä selvä sylkirauhasturvotus (poskien turvotus), noin joka viidennellä on myös kivestulehdus. Kuitenkin näistä vain joka kuudennella (4 % kaikista aikuisena sikotaudin sairastaneista miehistä) tulehdus on molemmissa kiveksissä. Tauti voi johtaa lapsettomuuteen vain, mikäli tulehdus (kipu ja turvotus ja niitä mahdollisesti seuraava kiveksen surkastuminen) on molemmissa kiveksissä. "

Vierailija
26/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 12:13"]

En itse, mutta moni koulukaveri sairasti kummankin. Siihen aikaan ei rokotettu (rokotukset alkoivat vasta 1982). Kuumetta, muutama päivä pois koulusta, ei saa tartuttaa (vaikka kaikki sanoivat, että parempi sairastaa lapsena, aikuisena ovat vaarallisempia) Vesirokon sairasti myös melkein kaikki, minä tosin en. Samaa sarjaa, kuumetta ja rakkuloita iholle. Rokoissa hankalaa oli se kutiseminen. Ei mitään mukavia tauteja, mutta nopeita sairastaa, muutamassa päivässä ohi. Ankarat säännöt, että niiden aikana piti levätä kunnolla, ettei tule jälkitauteja. Kyllä niitä varmaan silti joku sai, mun tutuista ei kukaan. Eikä kaikki edes sairastaneet kuin osan, minä en mitään noista. Miksi ei tarttunut, sitä en tiedä.

Ihan hyvä, että nykyisin rokotetaan. Nykylapsille noi sairaudet voi ollakin vaarallisempia.

[/quote]Tuhkarokossa ei kyllä ole rakkuloita, huoh

[/quote]

Kyllä sun elämä on raskasta, huoh vaan. Ne on näppylöitä, ei rakkuloita, big deal.

ohis

Vierailija
27/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkarokon sairastin alle koulukäisenä ja muistan, miten hirveältä se ihottuma tuntui. Peittona oli vain lakana ja sekin tuntui inhottavalle. Vesirokon sairastin myös, siinä oli ihan  hillittön kutina ja pari arpea jäi kasvoihin muistoksi. Sikotautia en sairastanut vaikka isälle se tuli. Ikääni en muista, mutta melko pieni olin silloin.

Vihurokkoa vastaan saimme rokotukset, kun oli viidennellä luokalla eli vuonna -76 tai -77.

Vierailija
28/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 01:30"]Totta kai, kaikkihan noi lapsena sairasti. Mutta ei jaksa muistaa, ei niistä mitään isoa numeroa tehty.
[/quote]

Tota ei mun lapsuudessa noita kukaan sairastunut. En itsekään. Syntynyt olen 77

Vierailija
29/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 12:26"]

60-luvulla "kaikki" sairasti vesi- ja tuhkarokon ja sikotaudin. Kukaan tuttavapiirissä ei saanut jälkitauteja. Lastentaudeiksihan niitä rokkoja kutsuttiin ja oltiin viikko kotona sairastamassa. Vasta aikuisena olen saanut kuulla, että ne on vaarallisia sairauksia. Kumma juttu, että me 60-luvun kasvatit selvisimme niistä isommitta ongelmitta. Sen sijaan meiltä puuttui lähes kokonaan nykyiset muotisairaudet korvatulehdus ja allergiat

[/quote]

Juuri näin se meni vielä 70-luvullakin, ainakin alkupuoliskolla. Itse ja kaikki muutkin lapset vuorollaan sairasti tuhkarokon, vesirokon ja sikotaudin. En ole kenellekäään kuullut niistä mitään ongelmia tulleen. 

Allergiat oli kyllä 70-luvullakin aika harvinaisia, mutta korvatulehdukset mielestäni ei, ei ainakaan omalla kohdallani. Minulta puhkottiin korvat tämän tästä. Kun sitten 16 vuotiaana leikattiin nielurisat, niin korvatulehdukset ja flunssat loppui kuin seinään.

Vierailija
30/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut sikotaudin, vesirokon ja tuhkarokon. Ei jäänyt mikään erityisen kamalana mieleen, ihan yleisesti nuo sairastettiin mun lapsuudessa. En tiedä ketään joka olisi saanut mitään jälkitauteja, eikä kukaan joutunut sairaalaankaan. Muistaakseni tuhkarokossa oli päänsärkyä ja silmät olivat valonarat ja siksi oltiin koko ajan verhot kiinni. Kovempia olivat mun mielestä oksennustaudit ja influenssa. Sen muistan, että kun äiti soitti lääkärille, niin lääkäri käski sikotautia sairastaneen veljeni pysyä ehdottomasti vuoteessa ainakin viikon ja tilannetta tuli tarkailla, ettei sikotauti leviä kiveksiin. Onneksi niinkään ei käynyt.

Omat lapset ovat sairastaneet vesirokon, ei se heillä ollut tavallista kuumetta kummempi. Rakkuloita oli paljon ja laventeliöljyllä hoidin niitä, eivät sitten ollenkaan kutisseet, eikä jäänyt arpia. Jälkitautejakaan ei tullut. Silloin oli täällä laaja vesirokkoepidemia ja varmaan lähes kaikki lapset sen sairasti, rokotetta ei varmaan ollut vielä olemassakaan. Pieni sikotautiepidemia oli myös jossain vaiheessa, siihen sairastuivat samalla tavalla niin rokotetut kuin rokottamattomatkin. Meidän lapsiin ei tarttunut.

Vierailija
31/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini (51vee) sairasti lapsena kummatkin ja puhui miten inhottavaa ja kauheaa kummatkin olivat..ei ollut vielä rokotteita silloin.Luojan kiitos rokotti lapsensa niin ei ole tarvinnut sairastaa.Sikotauti taisi olla juuri sellainen,että kaula turpoaa paljon(koska kilpirauhaset turpoavat) ja olikohan tuo tuhkarokko sellainen että tuli kotler-makkara kuvioita iho täyteen..saattoi olla nuo kotlerit myös siinä sikotaudissa!

Vierailija
32/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, eikä kukaan ikäiseni jonka tunnen. Olen -91. Vanhemmiltani en ole kysynyt, luulen kyllä että ovat joskus jompikupmi jommankumman saaneet kun 60-luvun alkupuolen syntyneet ovat. 

Itse olen sairasstanut vain vesirokon, senkin tosi pienenä kävelemään vasta oppiessa. Meidän perheessä sen sairasti kaikki lapset yhtäaikaa, kolme silloin 1-4v lasta... 

Muistan kun pienenä tutkin jotain lasten kirjaa jossa sikotaudista kerrottiin. Jääny mieleen semmonen hieno piirroskuva huonovointisesta lapsesta jolla oli hyvin...hmm, paisunut kaula :D

Vierailija
33/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikotaudin. Olin 2 kuukautta pois koulusta.

Vierailija
34/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:36"]

Sikotaudin. Olin 2 kuukautta pois koulusta.

[/quote]

Kaksi kuukautta poissa koulusta, en minä vaan ollut kuin kaksi viikkoa, ja jälkimmäisen viikon oireettomana ja tervehtyneenä, ja nautin vapaan koulusta olemisesta, sain olla kotona, ja tehdä kaikkee muuta kuin olla koulun penkissä istumassa tuntitolkulla. Läksyjä kävi luokkakaverit tuomassa mulle kotiin, mutta ei mua ne hirveesti kiinnostaneet, tein tehtävät, koska oli pakko. Luin ennemmin Pekka Töpöhäntä-kirjoja, Tintin seikkailuja, Viisikko-sarjan kirjoja jne. kuin koulukirjoja sen aikaa:)) Se oli vaan kuin lomaa, kun ei tarvinnut taivaltaa kahta kilometriä mennen tullen kansakouluun talvisessa viimassa lumista tietä pitkin.

Vierailija
35/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 02:08"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 01:30"]En itse, mutta moni koulukaveri sairasti kummankin. Siihen aikaan ei rokotettu (rokotukset alkoivat vasta 1982). Kuumetta, muutama päivä pois koulusta, ei saa tartuttaa (vaikka kaikki sanoivat, että parempi sairastaa lapsena, aikuisena ovat vaarallisempia) Vesirokon sairasti myös melkein kaikki, minä tosin en. Samaa sarjaa, kuumetta ja rakkuloita iholle. Rokoissa hankalaa oli se kutiseminen. Ei mitään mukavia tauteja, mutta nopeita sairastaa, muutamassa päivässä ohi. Ankarat säännöt, että niiden aikana piti levätä kunnolla, ettei tule jälkitauteja. Kyllä niitä varmaan silti joku sai, mun tutuista ei kukaan. Eikä kaikki edes sairastaneet kuin osan, minä en mitään noista. Miksi ei tarttunut, sitä en tiedä. Ihan hyvä, että nykyisin rokotetaan. Nykylapsille noi sairaudet voi ollakin vaarallisempia. [/quote] Tuhkarokkorokotukset aloitettiin v 1975

[/quote]

Ei kaikkialla; minä sairastin sen v. 1979. Lienee ollut porrastettu.

Vierailija
36/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikotaudin olen. En minä siitä paljoa muista. Kipeä olin.

Vierailija
37/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai, kaikkihan noi lapsena sairasti. Mutta ei jaksa muistaa, ei niistä mitään isoa numeroa tehty.

Vierailija
38/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
39/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tuhkarokkorokotukset alkoivat jo paljon aiemmin ymmärtääkseni.

Vierailija
40/84 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilla oli tuhkarokko, kun vanhempansa eivät olleet antaneet rokottaa. Onneksi ei tullut mitään vakavampaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi