Millä keinoin suomalaiset saisi kannustettua laihduttamaan?
Suomalaisista iso osa on lihavia, ja lihavuuden myötä 2 tyypin diabetes lisääntyy kaiken aikaa. Diabeteksen hoito on suurin yksittäinen menoerä terveydenhuoltojärjestelmässä, yksi diabeetikko maksaa valtiolle n. 350 000 €. Tämä raha on tietenkin pois muualta, kuten lasten ja nuorten mielenterveyspalveluista ja vanhusten hoidosta. Kyseessä on kuitenkin itse hankittu sairaus, ja sen saisi hyvin todennäköisesti kontrolliin laihduttamalla.
Kysymys kuuluukin, miten ihmiset saataisiin motivoitua laihduttamaan? Häpäiseminen ja syyttely ei auta, ja varmasti suurin osa kyllä tiedostaa miten kuuluisi syödä. Millä siis saataisiin kannustettua terveellisempiin elämäntapoihin?
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoan hinta on varmasti iso tekijä. Syön itse terveellisesti ja paino pysyykin kurissa, mutta se on kallista. Suurin osa kauppojen edullisista elintarvikkeista on kaukana luonnonmukaisesta ravinnosta. Tottakai sitä turpoaa kuin itsestään, jos ei yhtään mieti mitä suuhunsa laittaa.
Terveellinen syöminen ei ole kallista.
Jos katsotaan ravitsemussuositusten kylkiäisenä tulevia ateriakuvia ja ehdotuksia: Aamupala, lounas, välipala, illallinen ja iltapala, niin kyllä noihin aika paljon päivästä menee aikaa, vaivaa ja rahaa.
Vaikea rasti nykyihmiselle, jos voi oikaista ja ottaa samat kalorit (ja usein vähän ylikin) suunmukaisemmista vaikka L-marketin pakastepitsoista yms.
Onko joku oikeasti laskenut paljonko tuollainen oikeaoppinen ruokavalio päivässä maksaa? Samat kalorit saa 4-5 eurolla päivässä.
Tuon suositusten mukaisen syömisen vaihtoehto ei ole pakastepizzat. Kyllä halvalla saa ihan terveellistä ruokaa, jos itsellä vain haluja siihen on. Aika monelta se tuntuu puuttuvan ja keksitään vain typeriä tekosyitä.
Vierailija kirjoitti:
Miehet saa parhaiten laihduttamaan mikäli tiedossa olisi hyvä nainen, joka suostuisi seurustelemaan jos mies laihduttaisi.
Mistäs löytyis hyviä seurustelumiehiä kannustamaan naisia laihduttamaan?
BMI-passi, joka pitää näyttää ravintolassa ja kaupassa. Eiku hetkinen, oisko se syrjintää?
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan mitään herkuilla palkitsemista ja lautasen tyhjäksi syömistä lapsille. Lapset pitää opettaa siihen, että on ensinnäkin ruoka-ajat ja vain silloin syödään. Näin tehtiin vielä 70-luvulla. Ja on karkkipäivä, muina päivinä ei karkkia syödä, eikä karkilla myöskään lohduteta itkevää lasta koska silloin siitä tulee tunnesyöppö. Tällaisia asioita olisi hyvä painottaa. Ei mitään tunneyhteyttä syömiseen.
Sinä et siis koskaan ajattele mistään ruuasta "olipa hyvää"?
Atrian meetwursti tai jauhelipizzassa on 500 kcal, sopii siis hyvin laihduttajalla ja maksaa 1e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suklaan, karkkien ja sipsien ym kilohinta on paljon enemmän kuin vaikka tomaatin, kurkun, kaalien, porkkanan ym. Joten terveellisen ruuan hintaa ei voi käyttää tekosyynä. Jopa jauhelihan ja broilerin kilohinta jää alle roskaruokien. Hyvää raikasta vettä saa hanasta ja sekin on paljon halvempaa kuin limsa kaupassa. Joten älkää viitsikö vedota hintoihin.
Meinaatko, että joku vetää ihan ruuaksi suklaata, karkkia, sipsiä kun vertaat niiden hintoja vihannesten hintoihin?
Olen käynyt lukemattomia kertoja ravitsemusterapeutilla, joka jakaa ohjeita ja esimerkkiruokalistoja. Järjestään nämä terveelliset ja suositellut raaka-aineet ovat tuoteryhmänsä kalleimpia (vähärasvainen liha, liha, leikkele, juusto jne)
Tietysti jos ryhtyy kasvissyöjäksi, pääsee halvemmalla mutta minä ainakin olen sekasyöjä, joka haluaa syödä myös lihaa. Ei ole vara ostaa niitä kalliita vähärasvaisia, joten ostan halpoja rasvaisia.
Sama koskee myös täysjyväpastaa, -riisiä jne.
Pakkoko on syödä suositusten mukaan. Ei kallis tarkoita samaa kuin terveellinen.
Normaalirasvaiset ruuat on terveellisempiä kuin "kevyt-tuotteet"
Täysjyvä ei ole terveellisempää kuin tavallinenkaan, vehnää molemmat.
Normaalia ruokaa ei myöskään tarvitse syödä paljon, joten senkin vuoksi se tulee edulliseksi.
"Kevyttä suositusruokaa" joutuu syömään paljon, silti nälkä on jatkuvaa.
"Pakkoko on syödä suositusten mukaan"
-No minkä helvetin tähden sitten lääkärit/terkkarit jne ovat aina ensimmäiseksi lähettämässä ravitsemusterapeutille, joka jakaa suosituksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kohdallani on kaksi ratkaisua: Muutetaan hinnoittelua niin, että terveellinen on halpaa ja epäterveellinen kallista.
Toinen ratkaisu on, että valtion puolesta järjestetään seksiä. Minulla on näyttöä: kun yritimme lasta ja miehenkin innostui seksistä, laihduin 48 kg kun seksiä oli takuuvarmasti 3 päivän välein. Kun lapsiluku oli täynnä, mies lopetti seksin ja minä aloin lihoa kun söin lohturuokaa. Nyt hän jo kuollut. Ja minä syön lohturuokaa...
Ei terveellinen ruoka ole kallista.
Ei niin, jos on kasvisyöjä mutta kun en ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan mitään herkuilla palkitsemista ja lautasen tyhjäksi syömistä lapsille. Lapset pitää opettaa siihen, että on ensinnäkin ruoka-ajat ja vain silloin syödään. Näin tehtiin vielä 70-luvulla. Ja on karkkipäivä, muina päivinä ei karkkia syödä, eikä karkilla myöskään lohduteta itkevää lasta koska silloin siitä tulee tunnesyöppö. Tällaisia asioita olisi hyvä painottaa. Ei mitään tunneyhteyttä syömiseen.
Sinä et siis koskaan ajattele mistään ruuasta "olipa hyvää"?
Söin maittavan aterian, olipa hyvää on eri asia kuin minua harmittaa, pakko ostaa namuja, minua väsyttää, pakko ostaa namuja, tänään oli kyllä niin huono päivä töissä että pakko saada namuja, mieheni sanoi minulle ilkeästi, pakko saada namuja, tänään olin kyllä niin reipas ja ahkera että ansaitsen namuja.
Ylipainotilastoista voi lukea, että monikaan ei enää kykene erottamaan hyvästä ateriasta nauttimista tunneperäisestä herkuttelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suklaan, karkkien ja sipsien ym kilohinta on paljon enemmän kuin vaikka tomaatin, kurkun, kaalien, porkkanan ym. Joten terveellisen ruuan hintaa ei voi käyttää tekosyynä. Jopa jauhelihan ja broilerin kilohinta jää alle roskaruokien. Hyvää raikasta vettä saa hanasta ja sekin on paljon halvempaa kuin limsa kaupassa. Joten älkää viitsikö vedota hintoihin.
Meinaatko, että joku vetää ihan ruuaksi suklaata, karkkia, sipsiä kun vertaat niiden hintoja vihannesten hintoihin?
Olen käynyt lukemattomia kertoja ravitsemusterapeutilla, joka jakaa ohjeita ja esimerkkiruokalistoja. Järjestään nämä terveelliset ja suositellut raaka-aineet ovat tuoteryhmänsä kalleimpia (vähärasvainen liha, liha, leikkele, juusto jne)
Tietysti jos ryhtyy kasvissyöjäksi, pääsee halvemmalla mutta minä ainakin olen sekasyöjä, joka haluaa syödä myös lihaa. Ei ole vara ostaa niitä kalliita vähärasvaisia, joten ostan halpoja rasvaisia.
Mihin ihmiset tarvitsee esim. leivänpäällys leikkeleitä? Mysteeri joka ei oo mulle vielä auennut.
"Teen nyt parempia valintoja ja otan tän juuston ja tätä leikkelettä leivän päälle"
Turhakkeita.
Mitä ihminen tekee ylipäänsä millään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehopositiivisuudesta vikisijät ei näköjään ymmärrä mistä siinä on oikeasti kyse.
Tai sitten ymmärtävät sinua paremmin. Se termi ei alunperin ollut tarkoitettu liikalihavuuden normalisointiin ensinkään, vaan sellaisen kehojen hyväksymiseen joissa on jokin synnynnäinen, onnettomuuden tai sairauden aiheuttama poikkeama. Liiallinen ruoan suuhun mättäminen ei kuulu joukkoon.
urpo. Kehopositiivisuus on normista ja keuneusihanteista poikkeaville kehoille, ihan sama mistä syystä tämä poikkeama johtuu. Vai eikö kehorauha kuulu anorektikoille? tai ylinopeutta ajaneelle ja onnettomuudessa vammautuneelle keholle?
Vit**taa nää hurskastelijat jotka sylkee vihaansa ylipainoisia kohtaan joka tilaisuuden tullen naamioiden sen huoleksi kansanterveydestä tai kustannuksista.
Vierailija kirjoitti:
Otetaan käyttöön lihavuuspassi, samaan tapaan kuin koronapassi. Ravintoloihin yms. ei pääse jos ylittää tietyn painoindeksin.
Anteeksi, mutta voitko avata, että miten tuo auttaisi asiaan? Meinaatko, että ihmiset syövät vain ravintoloissa? Kauppaan pääsyä ei voi evätä tuolla tavalla eikä kauppoihin pääsyn ehdoksi voi asettaa koronapassia. Kaupasta voisi edelleen kantaa ruokaa mielin määrin.
Vierailija kirjoitti:
On muuten oikeasti rajua, että vain noin neljäsosa yli 30-vuotiaista on normaalipainoisia. Lihavuus maksaa yhteiskunnalle aivan valtavasti, ja valitettavasti jossain vaiheessa tullaan siihen tilanteeseen että kaikkia ei ole varaa hoitaa. Onko sitten oikein karsia hoito niiltä joilla sairaus on itse aikaansaatua? Ei kuulosta kivalta, mutta mieluummin niin kuin karsia ihmisiltä jotka eivät itse ole sairastumisensa pystyneet vaikuttamaan.
Välillä mietin että auttaisiko jos lihavilla ihmisillä olisi pakolliset "terapiaryhmät" joissa pohdittaisiin lihavuuden syitä, opeteltaisiin terveellisiä elämäntapoja ja harjoiteltaisiin terveellisten ruokien valmistamista. Lisäksi jos vaikka saisi ilmaisia käyntejä uimahallissa ohjatussa jumpassa tms.
No minun syyni ovat niin arkaluontoisia, etten kyllä rupeasi missään ryhmässä avautumaan. Minut on lähetetty jopa psykologille asian vuoksi mutta en saanut avauduttua edes siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko on syödä suositusten mukaan. Ei kallis tarkoita samaa kuin terveellinen.
Normaalia ruokaa ei myöskään tarvitse syödä paljon, joten senkin vuoksi se tulee edulliseksi.
-No minkä helvetin tähden sitten lääkärit/terkkarit jne ovat aina ensimmäiseksi lähettämässä ravitsemusterapeutille, joka jakaa suosituksia?
Ei siltikään ole pakko syödä niiden "suositusten" mukaan.
Vierailija kirjoitti:
BMI-passi, joka pitää näyttää ravintolassa ja kaupassa. Eiku hetkinen, oisko se syrjintää?
Meinaat, että läski ei saisi mistään mitään ruokaa? Että pitäisi värvätä bulvaani ostamaan? Ja läskin äidin perhe näkisi nälkää kun ei pääsisi ruokaostoksille - ostamaan edes sitä terveellistä ruokaa. Kannattaa pyrkiä pääministeriksi, niin avullasi saadaan asia kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se kuuluu käypähoitoihin. Suomessa lääkäreiden on sitä noudatettava. Heillä ei ole vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kohdallani on kaksi ratkaisua: Muutetaan hinnoittelua niin, että terveellinen on halpaa ja epäterveellinen kallista.
Toinen ratkaisu on, että valtion puolesta järjestetään seksiä. Minulla on näyttöä: kun yritimme lasta ja miehenkin innostui seksistä, laihduin 48 kg kun seksiä oli takuuvarmasti 3 päivän välein. Kun lapsiluku oli täynnä, mies lopetti seksin ja minä aloin lihoa kun söin lohturuokaa. Nyt hän jo kuollut. Ja minä syön lohturuokaa...
Ei terveellinen ruoka ole kallista.
Ei niin, jos on kasvisyöjä mutta kun en ole.
Kalliiksihan kasvisyönti tulee, koska ruokamäärien on oltava suuria. Lihaa syömällä ruokamäärät pysyy kohtuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoksisin varmaan maratoneja jos jokaisesta pudotetusta 10 kilosta tipahtaisi tonni tilille
Tonni kymmenestä kilosta ei kannusta ketään. Eikö yleensä ajatella, että tervellinen painonpudotus on noin pari kiloa viikossa (ja yksikin kilo on hyvä, jos ylipainoa ei ole kovin paljon). Näin menisi pari kuukautta saada tuhat euroa. Jos halutaan kannustaa rahalla, niin ihmisen pitäisi saada vähintään kaksi tonnia kuussa, eli matalan palkan verran. Silloin voisi jopa ottaa lomaa töistä ja keskittyä vain elämänmuutokseen.
Pari kiloa viikossa? Herranjestas. Jos joku näyttää mulle tuollaisen dieetin jolla jaksan silti tehdä normaaleita askareita ja käydä salilla, niin minä voin maksaa vaikka parisataa per viikko. Eihän mun tarviis jaksaa kuin pari kuukautta, niin olisin jo tavoitteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounasravintolat pitäisi muuttaa annospaikoiksi, buffetista ainoastaan salaatit. Pastojen hinnat pitäisi nostaa suuremmaksi kuin perunan. Tällä tavoin ei ihmisten tarvitsisi laihduttaa, paino putoaisi itsekseen. Moni syö lounasbuffeteissa aivan liikaa, kun joka laatua pitää maistaa. Samoin moni saa vehnäpastoista aivan liikaa hiilareita, sitä kun lapataan joka päivä naamaan.
Syön lounasbuffassa ehkä kerran vuodessa ja BMI yli 40
Niinhän se proffakin ehdotti, että hotelliaamiaiset ja laivojen buffat pitäisi lopettaa, niin lihominen lakkaisi. Montako kertaa vuodessa tavallinen kansalainen syö hotelliaamiaista tai käy laivalla?
Aika moni töissäkäyvä käy näköjään näissä lounasbuffoissa, toki nyt etätyöaikaan systeemi on eri. Mitä itse näissä kävin aikoinaan, paino nousi aina. Kun siirryin ottamaan töihin mukaan mikrossa lämmitettävän annoksen, kotitekoisen taikka sitten eineksen, paino lähti tippumaan aivan itsekseen normaalilukuihin ja on niissä pysynytkin parikytä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kaikki kun on lähtöisin yksilöstä itsestään, niin jos ei itse havahdu ongelmaan ja koe tarvetta muutokselle, mitään ei tapahdu.
Itse näen niin, että jokainen täyspäinen aikuinen ihminen tietää kyllä itse, onko painoa sopivasti, liikaa vai liian vähän. Sen jälkeen pohtinee, onko tilanteeseen tyytyväinen, pitäisikö syödä vähemmän (ja liikkua enemmän) vai pitäisikö annoskokoja nostaa. Muutos kun lähtee aina itsestä.
Ulkopuolinen motivaatio huono, sisäisestä motivaatiosta kumpuava muutoksenhalu kestää kolhut, takapakit, pitkäjänteisyyden.
Ainut mitä yhteiskunta asialle voisi mielestäni tehdä olisi epäterveellisen ruoan kovempi verotus, terveellisempi ruoka edullisempaa. Kyllähän sen jokainen näkee, että kaupassa moni epäterveellinen ruoka tulee edullisemmaksi, kun taas kasvikset, vihannekset ym ovat arvokkaampia. Jos ei ole puhtaaseen ja terveelliseen ruokaan varaa panostaa, niin kuinka voidaan odottaa, että terveys menisi talouden edelle? Ei, ei se mene.
Terveellinen ruoka on valmistettava lähes aina itse. Jos tuolla kaupungilla olisi pikaruokaloita joissa myydään halvalla valmista hernekeittoa 1€ kulho, kaalilaatikkoannos 4€ tai muuta vastaavaa kuten pikaruokalat tekevät, moni saattaisi valita sen vaihtoehdon. Nyt ainoa tapa syödä suht halvalla valmista terveellistä ruokaa on tehdä se itse ja jos ei halua tai taitoa ole sen valinta menee pikaruokaan tai buffetjuttuihin ja niissä ylensyödään aina, koska annoskokoja ei ole rajoitettu.
Yhteiskunta voisi tehdä ruokaloita kaikille, kuten koulu ja yliopistoruokalat, mutta ihan kaikille, ei vaan määrätyille ryhmille. Lopulta niiden tekeminenkin saattaisi parantaa ihmisten terveyttä ja vähentää yhteiskunnan sairaskustannuksia.
Mutta maksamme veroja kun sosiaalivaltiot ja saamme vastinetta kun kovimmat markkinataloudet, koska muuhun ei poliittista tahtoa ole.
"Oikeaoppinen" Hehheh