Millä keinoin suomalaiset saisi kannustettua laihduttamaan?
Suomalaisista iso osa on lihavia, ja lihavuuden myötä 2 tyypin diabetes lisääntyy kaiken aikaa. Diabeteksen hoito on suurin yksittäinen menoerä terveydenhuoltojärjestelmässä, yksi diabeetikko maksaa valtiolle n. 350 000 €. Tämä raha on tietenkin pois muualta, kuten lasten ja nuorten mielenterveyspalveluista ja vanhusten hoidosta. Kyseessä on kuitenkin itse hankittu sairaus, ja sen saisi hyvin todennäköisesti kontrolliin laihduttamalla.
Kysymys kuuluukin, miten ihmiset saataisiin motivoitua laihduttamaan? Häpäiseminen ja syyttely ei auta, ja varmasti suurin osa kyllä tiedostaa miten kuuluisi syödä. Millä siis saataisiin kannustettua terveellisempiin elämäntapoihin?
Kommentit (172)
Laihduttaminen ei auta yhtään ketään. Se ei toimi ja se tiedetään todistetusti.
Ainoa keino on elintapojen pysyvä muutos. Myös ihmisten pahoinvoinnista johtuva lohtusyöminen on valtavan iso ongelma.
Painon pysyminen normaalin rajoissa on paras ja toimivin keino. Kun ei alunperinkään päästetä itseään paisumaan. Terve henkisesti hyvinvoiva ihminen ei tunne tarvetta mässäilemällä tukahduttaa negatiivisia tunteita. Lapsi ei synny ylipainoisena tai lihavana paitsi erittäin harvinaisissa tapauksissa. Kyseessä on silloin jokin lääketieteellinen syy.
Ylipaino ja ylimääräinen rasva hankitaan vähitellen, se ei tule yhdessä yössä.
Tässä olisi kyllä asiantuntijoilla todella loputtoman suuri työsarka.
Työajalla saisi urheilla 2h viikossa.
verohelpotus 0,1% jokaista kiloa kohden enintään bmi21 saakka ja maksimillaan 2%.
Valitettavasti kaikki kun on lähtöisin yksilöstä itsestään, niin jos ei itse havahdu ongelmaan ja koe tarvetta muutokselle, mitään ei tapahdu.
Itse näen niin, että jokainen täyspäinen aikuinen ihminen tietää kyllä itse, onko painoa sopivasti, liikaa vai liian vähän. Sen jälkeen pohtinee, onko tilanteeseen tyytyväinen, pitäisikö syödä vähemmän (ja liikkua enemmän) vai pitäisikö annoskokoja nostaa. Muutos kun lähtee aina itsestä.
Ulkopuolinen motivaatio huono, sisäisestä motivaatiosta kumpuava muutoksenhalu kestää kolhut, takapakit, pitkäjänteisyyden.
Ainut mitä yhteiskunta asialle voisi mielestäni tehdä olisi epäterveellisen ruoan kovempi verotus, terveellisempi ruoka edullisempaa. Kyllähän sen jokainen näkee, että kaupassa moni epäterveellinen ruoka tulee edullisemmaksi, kun taas kasvikset, vihannekset ym ovat arvokkaampia. Jos ei ole puhtaaseen ja terveelliseen ruokaan varaa panostaa, niin kuinka voidaan odottaa, että terveys menisi talouden edelle? Ei, ei se mene.
Syyttely ei auta, mutta lihavuuden ”ihannointi” pitäisi lopettaa, eikä siitä pidä tehdä uutta normaalia. Ylipainossa ei ole mitään hyvää eikä kaunista.
Vierailija kirjoitti:
Syyttely ei auta, mutta lihavuuden ”ihannointi” pitäisi lopettaa, eikä siitä pidä tehdä uutta normaalia. Ylipainossa ei ole mitään hyvää eikä kaunista.
Ehditkin ensin. Olin juuri kommentoimassa että ihan ensimmäiseksi kaikenlaiset höpöartikkelit kehopositiivisuudesta tulee lopettaa.
Sairaalloinen liikalihavuus on sairaalloista liikalihavuutta, eikä se siitä miksikään muutu termikikkailuilla.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kaikki kun on lähtöisin yksilöstä itsestään, niin jos ei itse havahdu ongelmaan ja koe tarvetta muutokselle, mitään ei tapahdu.
Itse näen niin, että jokainen täyspäinen aikuinen ihminen tietää kyllä itse, onko painoa sopivasti, liikaa vai liian vähän. Sen jälkeen pohtinee, onko tilanteeseen tyytyväinen, pitäisikö syödä vähemmän (ja liikkua enemmän) vai pitäisikö annoskokoja nostaa. Muutos kun lähtee aina itsestä.
Ulkopuolinen motivaatio huono, sisäisestä motivaatiosta kumpuava muutoksenhalu kestää kolhut, takapakit, pitkäjänteisyyden.
Ainut mitä yhteiskunta asialle voisi mielestäni tehdä olisi epäterveellisen ruoan kovempi verotus, terveellisempi ruoka edullisempaa. Kyllähän sen jokainen näkee, että kaupassa moni epäterveellinen ruoka tulee edullisemmaksi, kun taas kasvikset, vihannekset ym ovat arvokkaampia. Jos ei ole puhtaaseen ja terveelliseen ruokaan varaa panostaa, niin kuinka voidaan odottaa, että terveys menisi talouden edelle? Ei, ei se mene.
Terveellinen ruoka on paljon muutakin kuin kasvikset.
Vierailija kirjoitti:
Työajalla saisi urheilla 2h viikossa.
Käyttääkö joku vielä tekosyynä tätä "en ehdi liikkua"? 😂
Maksetaan kaikille pienituloisille liikuntamaksu- ja vihannestukea. Silloin köyhilläkin on varaa ostaa kalaa ja mitä vihanneksia haluaa (eikä aina vain jotain tarjouskaalia) sekä harrastaa mitä liikuntaa haluaa myös talvella, kun ulkoilu ei huvita pystysuorassa räntäsateessa.
Lihavuuttahan se ei poista. Moni sairaus tai siihen määrätty lääke joko turvottaa tai sitten hankaloittaa liikkumista tai rajoittaa liikunnan määrää. Laihduttaminen ei ole niin helppoa kuin viihdeohjelmissa esitetään.
Kehopositiivisuudesta vikisijät ei näköjään ymmärrä mistä siinä on oikeasti kyse.
Vierailija kirjoitti:
Kehopositiivisuudesta vikisijät ei näköjään ymmärrä mistä siinä on oikeasti kyse.
Tai sitten ymmärtävät sinua paremmin. Se termi ei alunperin ollut tarkoitettu liikalihavuuden normalisointiin ensinkään, vaan sellaisen kehojen hyväksymiseen joissa on jokin synnynnäinen, onnettomuuden tai sairauden aiheuttama poikkeama. Liiallinen ruoan suuhun mättäminen ei kuulu joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tuo, näinhän se on. Mutta kaikki tietävät kyllä, että kuinka paljon jo kasviksia itsessään tulisi päivässä syödä, ja täten ostaa näitä syödäkseen, ei se ilmaista ole. Pakasteet eivät ole sama asia, vaikka edullisemmaksi tulevatkin.
Lupaamalla muoviämpärin siitä hyvästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ymmärtävät sinua paremmin. Se termi ei alunperin ollut tarkoitettu liikalihavuuden normalisointiin ensinkään, vaan sellaisen kehojen hyväksymiseen joissa on jokin synnynnäinen, onnettomuuden tai sairauden aiheuttama poikkeama. Liiallinen ruoan suuhun mättäminen ei kuulu joukkoon.
Alun perin kyllä, mutta moni kehopositiivari nykyään nimenomaan normalisoi ylipainoa.
Ruoan hinta on varmasti iso tekijä. Syön itse terveellisesti ja paino pysyykin kurissa, mutta se on kallista. Suurin osa kauppojen edullisista elintarvikkeista on kaukana luonnonmukaisesta ravinnosta. Tottakai sitä turpoaa kuin itsestään, jos ei yhtään mieti mitä suuhunsa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tuo, näinhän se on. Mutta kaikki tietävät kyllä, että kuinka paljon jo kasviksia itsessään tulisi päivässä syödä, ja täten ostaa näitä syödäkseen, ei se ilmaista ole. Pakasteet eivät ole sama asia, vaikka edullisemmaksi tulevatkin.
Ei niitä kasviksia ylettömästi syödä tarvitse. Pakasteet ei ole sama, ne on talvella jopa parempi vaihtoehto, kun tuoretta ei Suomessa kasva.
Joku sanoi hyvin, että pitäisi ennen kaikkea ennaltaehkäistä lihomista. Jo nuorena pitää asettaa itselleen joku raja, jonka yli paino ei saa nousta, ja jos se meinaa nousta, niin sitten muutetaan jotain kohtaa siinä yhtälössä.
Tämä ei tietenkään auta niitä jotka ovat jo lihoneet. Mutta tulevia sukupolvia auttaisi.
Anyone?