Harkitsen muuttoa erämaalle ulkomaille että saisin talouden kuntoon
Löysin työtarjouksen ulkomailta (luotettava työnantajan mitä googlailin). Työ olisi yhdistelmä fyysistä ja akateemista työtä luonnotieteiden alalla. Tapahtuisi tosin ihan oikeasti in the middle of nowhere, ihmisiä ei olisi työkavereiden lisäksi lähimaillakaan eikä lomalle kaupunkiin pääsisi noin vain.
Mutta palkka olisikin sitten 2500 euroa ja pienemmällää verotuksella kuin Suomessa ja kaikki asumisen kulut (huone, ruuat, työvaatteet, sairaus-ja tapaturmavakuutukset) annettaisiin vielä tohon päälle.
Kovasti polttelee lähteä. Mä maksan tällä hetkellä vuokraa 660e/kuussa yksiöstä, jonka kunto on huono ja lähialueella tehdään isoja remontteja, joiden melua joudun kuuntelemaan. Avoeron takia tänne muutin ja vituttaa koko kämppä, mutta parempaakaan en mun tuloilla löytänyt, Helsingin kaupungin asuntojonossa oon ollut vuoden. Elän pätkätyöhelvetissä, helmikuun lopussa mun työt muuttuu toisen määräaikaisuuden päättymisen takia 50% jonka jälkeen saisin palkkaa enää noin 900 euroa verojen jälkeen.
Mä en tule ikinä saamaan asuntolainaa, sillä mun tuloilla ei saa säästettyä käsirahaa, kun kaikki raha menee vuokraan+elämiseen, opintolainojakin olisi maksettavana vielä 11 000e.
Laskin että tuolla tolla palkalla ja kun elämisen kuluja ei olisi, eikä oikeastaan mitään rahaa kuluttavia huvituksiakaan (eihän tuolla voi tehdä muuta kuin liikkua luonnossa!) saisin helposti säästettyä sen 2000e/kk, eli vuodessa mulla olisi 24 000e kasassa. Se olisi jo ihan jees käsiraha.
Pitäisikö lähteä? Lähtisitkö itse? Lapsia ja miestä ei siis vielä ole.
Kommentit (13)
Mikä sinua täällä pidättelisi? Nämä on just niitä asioita, mitä vanhana katuu jos nuorena ei tee.
Mene ihmeessä jos kerran on mahdollista!
Jos joku työtarjous tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, sitä se usein on. Maineikkaiden firmojen nimissä tehdään paljon huijauksia. Ota asioista selvää ettet joudu vaikeuksiin. Tuo työpaikka voi olla vaikka kulissi ihmiskaupalle.
Totta helvetissä lähtisin. Onko sinulla jotain syytä olla lähtemättä?
No todellakin lähdet ! wow mikä juttu!
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 18:02"]
Jos joku työtarjous tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, sitä se usein on. Maineikkaiden firmojen nimissä tehdään paljon huijauksia. Ota asioista selvää ettet joudu vaikeuksiin. Tuo työpaikka voi olla vaikka kulissi ihmiskaupalle.
[/quote]
Hyviä neuvoja ja toki googlailin ja selvittelin tuosta paikasta lisää, olen kyllä varma että on ihan aito työtarjous. Oli siis siinä melko kovat vaatimukset työntekijällekin, että eivät ihan ketä tahansa tonne otakaan, mutta itsellä vaatimukset täyttyvät. Vaadittiin mm. maisterin tutkintoa luonnontieteen alalta ja kokemusta kenttätöistä (jota minulla on kesätöistä eri opiskeluvuosilta eri paikoista). Fyysisesti ja henkisesti pitää olla sellainen tyyppi että kestää erämaaelämää ja talvea (tämä ei liene suomalaiselle luonnossa liikkujalle ongelma :) ). Sanoisin että mulla olisi ihan realistisesti hyvät mahdollsuudet saada paikka (hakee useita työntekijöitä vähän eri työtehtävillä, useaan täytyy mulla edellytykset). Se vielä että mun entinen pomo on ollut tuolla lyhyen aikaa tutkimustyössä, että voisin saada häneltäkin suosituskirjeen. -Ap
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 18:02"]
Totta helvetissä lähtisin. Onko sinulla jotain syytä olla lähtemättä?
[/quote]
Lähinnä mietin sitä että kestääkö vuoden ja ehkä pidempäänkin oikeasti sitä että ainoat ihmiskontaktit on työkaverit? Ja että miten ystävyyssuhteet ja sukulaissuhteet kestävät sen että olisin täysin poissa kuvioista noin pitkään? Toki sähköposteja jne voisi lähettää, mutta tuossa esim sanottiin suoraan että skype ei todennäköisesti useampina päivinä toimi (ja että pitää olla sellainen että henkinen kantti kestää tuon että netillä yhteydenpito on välillä hankalaa). Toki puhelimella voisi kanssa pitää jonkin verran yhteyttä, mutta siinä vähän menisi kaukopuheluissa se säästämisen idea: :D -Ap
Niin se siis että vaativat että sitoutuu työhön vähintään vuodeksi, että en kyllä kehtaisi mennä vain "kokeilemaan" ja sitten tulla heti maitojunalla kotiin jos paikka ei sovikaan, siksi tätä pohdiskelenkin. -Ap
Lähtisin, ja olen osittain ollutkin, mutta myös Suomessa, ns erämaassa, vaikka täällä sellaista ei virallisesti olekaan!
Lähde, jos tosiaan saat paikan ja asuminen järjestyy. Vuosikin on jo hieno irtiotto, ja uusi alku.
Itse olemme olleet ulkomailla pian kymmenen vuotta ja hetkeäkään emme ole lähtöämme katuneet.
Lähtisin heti.