Miksi pakkoruotsin kannattajat ovat niin itsekkäitä?
Olen hämmentyneenä kuunnellut pakkoruotsille sellaisia perusteluita, kuin "MINULLE on ollut ruotsista hyötyä, siispä kaikkien on pakko sitä lukea" tai " MINUSTA ruotsi on mukava ja kaunis kieli, siispä kaikkien on sitä pakko lukea" tai "MINÄ löysin poikaystävän ruotsista, koska osasin ruotsia, siispä kaikkien on sitä pakko lukea" jne jne jne.
Minulle on ollut monesta asiasta hyötyä ja minusta moni asia on kivaa, mutta ei minulle tule mieleenkään näillä perusteilla pakottaa asioita muille!
Kommentit (120)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:57"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:56"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:51"] [quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:46"] Yhtä lailla vastustajat ovat itsekkäitä. Halutaan poistaa ruotsinkieli muilta siksi, koska MINÄ EN TYKKÄÄ, MINÄ EN OPPINUT, MINÄ EN OLE MOTIVOITUNUT. [/quote] Ei kukaan estä ketään opiskelemasta ruotsia, pakollisuus vain halutaan pois. Miksi te pakkoruotsittajat olette aina noin tyhmiä? [/quote]Toteutuuko ruotsin opiskelun mahdollisuus myös pienemmissä kunnissa ja kouluissa tämän muutoksen jälkeen? [/quote] Suomessa saa myös vapaasti muuttaa jos kotikunta ei joltain osin miellytä.
[/quote]Niin ja Suomesta saa muuttaa jos Suomen kielipolitiikka ei miellytä. Esimerkiksi Venäjällä ei varmasti ole pakkoruotsia.
[/quote]
Vahinkoyläpeukku tuli tälle. Ruotsin kieli ei ole mikään Suomen kansalle ominainen tavoite kuten tasa-arvo ja rehellisyys. Ehkä sinä olet se, jonka kannattaa muuttaa Venäjälle, kun ihmisten valinnanvapauden polkeminen on sinusta noin ihanaa?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:01"]
Hajoaa pää pakkoruotsittajien tyhmyyteen :D Ihan niin kuin kiihkouskovaisten kanssa väittelisi.
[/quote]
Tuo oli joku ihan korkeassa asemassa oleva poliitiko, joka puolusteli pakkoruotsia sillä, että oli itse nuorena löytänyt ruotsalaisen poikaystävän, koska oli osannut ruotsia.....
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:52"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:48"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:46"] Yhtä lailla vastustajat ovat itsekkäitä. Halutaan poistaa ruotsinkieli muilta siksi, koska MINÄ EN TYKKÄÄ, MINÄ EN OPPINUT, MINÄ EN OLE MOTIVOITUNUT. [/quote] Vaan eipä ole kukaan vaatinut, että ruotsin kieli pitäisi poistaa muilta. Miksi valehtelet? [/quote] miksi täällä valehdellaan että heti jos olet puolustamassa pakkoruotsia jollain tasolla, olet pakottamassa kaikkia ruotsia opiskelemaan. Ei siihen panostaa tarvii jos ei kiinnosta
[/quote]
Kannatat pakkoruotsia, joten by definition, haluat pakottaa kaikki suomalaiset opiskelemaan pakkoruotsia. Jestas te olette tyhmää sakkia.
Pakkoruotsittajille pitää artikuloida kuin 4 vuotiaalle, eikä sittenkään mene perille. Keksin juuri maailman nopeimman älykkyystestin: Kannatatko pakkoruotsia?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:06"]
Pakkoruotsittajille pitää artikuloida kuin 4 vuotiaalle, eikä sittenkään mene perille. Keksin juuri maailman nopeimman älykkyystestin: Kannatatko pakkoruotsia?
[/quote]
Loppuu alapäästä asteikko kesken, jos vastaus kuuluu "onhan pakkomatematiikkakin".
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:50"]Lopetetaan vaan ruotsi, jääpähän meille ruotsia puhuville korkeakoulutetuille kaikki virat, joissa ruotsia on osattava. Fine by me ;) siinähän itkette sitten, että onpa eriarvoista. Koska ruotsi nyt vaan on ja tulee olemaan toinen suomen kansalliskielistä. Jos ette ole huomanneet, niin Suomi ei halua lähteä vähemmistöjä syrjivälle linjalle, joten ruotsi on ja pysyy.
[/quote]
No niin, vihdoinkin joku näistä kiihkoilijoista tajusi! Hyvä hyvä :) Tämähän on ihan win-win-tilanne: ne jotka osaavat ruotsia, saavat pakkoruotsin lopettamisen jälkeen oikean edun. Nyt sitä etua ei ole, koska kaikki "osaavat" ruotsia. Eli ne jotka haluavat, voivat edelleen lukea ruotsia ja me muut voimme käyttää aikamme ja resurssimme muihin aiheisiin, kuten englantiin, venäjään, matematiikkaan, taloustieteisiin. Kaikki voittavat! T. DI (luin muuten kaikki valinnaisetkin ruotsit yliopistossa, koska sain helppoja opintopisteitä)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:56"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:54"]Mistä muuten johtuu, että ne, joille "pakkoruotsi" on niin hirveä ongelma, ovat matalammin koulutettuja kuin muut? Miksi "pakkoruotsin" vastustajista vain 56%:lla on perusasteen jälkeinen tutkinto suoritettuna, kun koko väestöstä se on 68%:lla? [/quote] Haha. :D Terv. Pakkoruotsia vastustava DI
[/quote]Olet eksynyt itseäsi huonompaan seuraan :)
[/quote]
Kieltämättä näitä perusteluja lukiessa joskus tuntuu siltä. T. DI
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:04"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:48"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:46"] Yhtä lailla vastustajat ovat itsekkäitä. Halutaan poistaa ruotsinkieli muilta siksi, koska MINÄ EN TYKKÄÄ, MINÄ EN OPPINUT, MINÄ EN OLE MOTIVOITUNUT. [/quote] Vaan eipä ole kukaan vaatinut, että ruotsin kieli pitäisi poistaa muilta. Miksi valehtelet? [/quote] miksi täällä valehdellaan että heti jos olet puolustamassa pakkoruotsia jollain tasolla, olet pakottamassa kaikkia ruotsia opiskelemaan. Ei siihen panostaa tarvii jos ei kiinnosta
[/quote]
Kannatat pakkoruotsia, joten by definition, haluat pakottaa kaikki suomalaiset opiskelemaan pakkoruotsia. Jestas te olette tyhmää sakkia.
[/quote]Kyllä se "pakkoruotsi" on ruotsinopetuksen vastustajien lanseeraama ja käyttämä termi. Minä kannatan nykymuotoista toisen kotimaisen kielen opetusta kouluissa. En käytä pakko-sanaa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:21"]
[/quote]
[/quote]Kyllä se "pakkoruotsi" on ruotsinopetuksen vastustajien lanseeraama ja käyttämä termi. Minä kannatan nykymuotoista toisen kotimaisen kielen opetusta kouluissa. En käytä pakko-sanaa.
[/quote] Ahaa, ruotsin kielen pakollisuus siis häviää kun sitä ei enää sanota pakkoruotsiksi. Taidat olla suorastaan nero :D
[/quote]
[/quote]
Ruotsin kieli on lain voimalla pakollista. Ei se pakollisuus millään sanakikkailulla mihinkään häviä. Muita argumentteja?
Pakkoruotsittajat vois jo olla hiljaa, mitään järkevää ei heiltä tule. Pelkkää 4-vuotiaan tasoista inttämistä.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:30"]
[/quote]
[/quote]
Ruotsin kieli on lain voimalla pakollista. Ei se pakollisuus millään sanakikkailulla mihinkään häviä. Muita argumentteja?
[/quote]en käytä pakko-sanaa mistään muustakaan kouluaineesta, joten miksi ihmeessä se pitäisi liittää juuri ruotsin kieleen?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:32"]
Pakkoruotsittajat vois jo olla hiljaa, mitään järkevää ei heiltä tule. Pelkkää 4-vuotiaan tasoista inttämistä.
[/quote]Mitä tarkoittaa "Pakkoruotsittaja"?
Tarkoittaako se ihmistä, joka nimittelee toisen kotimaisen kielen kouluopetusta "pakkoruotsiksi"?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:35"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:30"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]en käytä pakko-sanaa mistään muustakaan kouluaineesta, joten miksi ihmeessä se pitäisi liittää juuri ruotsin kieleen?
[/quote]
Koska ruotsi ei ole yleissivistykseen ja arkeen kuuluva aine muille kuin niille, joille se on äidinkieli. Siksi.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:37"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:32"]
[/quote]Mitä tarkoittaa "Pakkoruotsittaja"?
Tarkoittaako se ihmistä, joka nimittelee toisen kotimaisen kielen kouluopetusta "pakkoruotsiksi"?
[/quote]
Eli nyt kun ette keksi enää mitään keinotekoisen pakon perusteeksi, jäätte selittelemään että ei se nyt oikeastaan olekaan mikään pakko. Ahaa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:38"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:35"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:30"] [quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:21"] [quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:04"] [quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:52"] [quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:48"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:46"] Yhtä lailla vastustajat ovat itsekkäitä. Halutaan poistaa ruotsinkieli muilta siksi, koska MINÄ EN TYKKÄÄ, MINÄ EN OPPINUT, MINÄ EN OLE MOTIVOITUNUT. [/quote] Vaan eipä ole kukaan vaatinut, että ruotsin kieli pitäisi poistaa muilta. Miksi valehtelet? [/quote] miksi täällä valehdellaan että heti jos olet puolustamassa pakkoruotsia jollain tasolla, olet pakottamassa kaikkia ruotsia opiskelemaan. Ei siihen panostaa tarvii jos ei kiinnosta [/quote] Kannatat pakkoruotsia, joten by definition, haluat pakottaa kaikki suomalaiset opiskelemaan pakkoruotsia. Jestas te olette tyhmää sakkia. [/quote]Kyllä se "pakkoruotsi" on ruotsinopetuksen vastustajien lanseeraama ja käyttämä termi. Minä kannatan nykymuotoista toisen kotimaisen kielen opetusta kouluissa. En käytä pakko-sanaa. [/quote] Ruotsin kieli on lain voimalla pakollista. Ei se pakollisuus millään sanakikkailulla mihinkään häviä. Muita argumentteja? [/quote]en käytä pakko-sanaa mistään muustakaan kouluaineesta, joten miksi ihmeessä se pitäisi liittää juuri ruotsin kieleen? [/quote] Koska ruotsi ei ole yleissivistykseen ja arkeen kuuluva aine muille kuin niille, joille se on äidinkieli. Siksi.
[/quote]Ahaa. Mistäs tällainen määritelmä? Löytyykö esimerkiksi opetusministeriön sivulta asiakirjaa, jossa toinen kotimainen kieli määriteltäisiin "yleissivistykseen ja arkeen kuulumattomaksi"? Linkkiä, kiitos.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:39"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:37"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:32"] Pakkoruotsittajat vois jo olla hiljaa, mitään järkevää ei heiltä tule. Pelkkää 4-vuotiaan tasoista inttämistä. [/quote]Mitä tarkoittaa "Pakkoruotsittaja"?
Tarkoittaako se ihmistä, joka nimittelee toisen kotimaisen kielen kouluopetusta "pakkoruotsiksi"? [/quote] Eli nyt kun ette keksi enää mitään keinotekoisen pakon perusteeksi, jäätte selittelemään että ei se nyt oikeastaan olekaan mikään pakko. Ahaa.
[/quote]Sinä saat kutsua sitä pakoksi, jos sinulla sellainen päähänpinttymä on. Minulle se on yksi kouluaine muiden joukossa. Ei herätä erityisiä tunteita puolesta eikä vastaan.
Joidenkin tuntuu olevan vaikea tajuta, ettei ruotsia voi verrata tarpeellisuudessa esimerkiksi englantiin tai matematiikkaan, ei edes käsitöihin. Kieltenosaamisesta ei toki ole mitään haittaa, päinvastoin: siksi onkin esitetty, että pakkoruotsi korvattaisiin vapaavalintaisella "pakkokielellä". Käytännössä siis vaihtoehtoina olisivat useimmilla paikkakunnilla saksa, venäjä, ranska ja se ruotsi. Onko olemassa yhtäkään perustelua sille, että pakkoruotsi olisi parempi kuin pakkokieli?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:35"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:30"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Koska miljoonien suomalaisten pakottaminen ruotsin opiskeluun on hyödytöntä. Matikan, englannin, äidinkielen ja luonnontieteiden kuuluukin olla pakollisia, koska ne on hyödyllisiä ja universaaleja.
Hajoaa pää pakkoruotsittajien tyhmyyteen :D Ihan niin kuin kiihkouskovaisten kanssa väittelisi.