Miksi pakkoruotsin kannattajat ovat niin itsekkäitä?
Olen hämmentyneenä kuunnellut pakkoruotsille sellaisia perusteluita, kuin "MINULLE on ollut ruotsista hyötyä, siispä kaikkien on pakko sitä lukea" tai " MINUSTA ruotsi on mukava ja kaunis kieli, siispä kaikkien on sitä pakko lukea" tai "MINÄ löysin poikaystävän ruotsista, koska osasin ruotsia, siispä kaikkien on sitä pakko lukea" jne jne jne.
Minulle on ollut monesta asiasta hyötyä ja minusta moni asia on kivaa, mutta ei minulle tule mieleenkään näillä perusteilla pakottaa asioita muille!
Kommentit (120)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:49"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:46"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:41"] No entäs te jotka vastustatte? MINÄ en ole tarvinnut ruotsia töissä MINÄ asun suomessa ja täällä puhutaan suomea pääasiassa joten ei ole pakko osata ruotsia. MINUN ajasta on mennyt viikossa 2 h ruotsin opiskelun takia Mitenkäs suu nyt pannaan :) sama tulos siitä tulee, vastusti tai ei, olet itsekäs:////// [/quote] Vastustajat eivät ole kieltämässä keneltäkään ruotsin opiskelua, eli he eivät pakota muita. He eivät siis ole itsekkäitä, koska antavat muiden tehdä omalla tavalaan. [/quote] mutta valittavat siitä. Ketä se oikeasti haittaa? 2h ei ole viikossa paljon, varsinkaan nuorella, peruskoululaisella
[/quote]
Pakkoruotsi on pakollisin oppiaine Suomen koulujärjestelmässä. Ensi vuodesta lähtien se on pakollinen joka ainoalla kouluasteelle ala-asteelta yliopistoon saakka. Mikään muu aine ei ole näin ehdottoman pakollinen.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:48"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:46"]
Yhtä lailla vastustajat ovat itsekkäitä. Halutaan poistaa ruotsinkieli muilta siksi, koska MINÄ EN TYKKÄÄ, MINÄ EN OPPINUT, MINÄ EN OLE MOTIVOITUNUT.
[/quote]
Vaan eipä ole kukaan vaatinut, että ruotsin kieli pitäisi poistaa muilta. Miksi valehtelet?
[/quote] miksi täällä valehdellaan että heti jos olet puolustamassa pakkoruotsia jollain tasolla, olet pakottamassa kaikkia ruotsia opiskelemaan. Ei siihen panostaa tarvii jos ei kiinnosta
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:43"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:41"]
No entäs te jotka vastustatte? MINÄ en ole tarvinnut ruotsia töissä MINÄ asun suomessa ja täällä puhutaan suomea pääasiassa joten ei ole pakko osata ruotsia. MINUN ajasta on mennyt viikossa 2 h ruotsin opiskelun takia Mitenkäs suu nyt pannaan :) sama tulos siitä tulee, vastusti tai ei, olet itsekäs://////
[/quote]
Minä, minä, minä... Onko pakkoruotsi koko kansan edun kannalta hyödyllistä?
[/quote] kielitaito on aina hyödyllistä ja katsos, suomi on kaksikielinen maa. Pakko sitä ruotsia on opettaa niin kauan kun kakskielisiä ollaan
[/quote]
Ei ole. Ei kaksikielisyys ok pskko-opetuksen perusta. Esimerkiksi Etelä-Afrikassa on 11 virallista kieltä mutta riittää kun osaa niistä jonkun. Se on oikein!
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:43"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:41"] No entäs te jotka vastustatte? MINÄ en ole tarvinnut ruotsia töissä MINÄ asun suomessa ja täällä puhutaan suomea pääasiassa joten ei ole pakko osata ruotsia. MINUN ajasta on mennyt viikossa 2 h ruotsin opiskelun takia Mitenkäs suu nyt pannaan :) sama tulos siitä tulee, vastusti tai ei, olet itsekäs:////// [/quote] Minä, minä, minä... Onko pakkoruotsi koko kansan edun kannalta hyödyllistä? [/quote] kielitaito on aina hyödyllistä ja katsos, suomi on kaksikielinen maa. Pakko sitä ruotsia on opettaa niin kauan kun kakskielisiä ollaan
[/quote]
Yli 90% Suomen kansasta EI ole kaksikielisiä. Suomen valtion kaksikielisyys on keinotekoista.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:52"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:48"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:46"] Yhtä lailla vastustajat ovat itsekkäitä. Halutaan poistaa ruotsinkieli muilta siksi, koska MINÄ EN TYKKÄÄ, MINÄ EN OPPINUT, MINÄ EN OLE MOTIVOITUNUT. [/quote] Vaan eipä ole kukaan vaatinut, että ruotsin kieli pitäisi poistaa muilta. Miksi valehtelet? [/quote] miksi täällä valehdellaan että heti jos olet puolustamassa pakkoruotsia jollain tasolla, olet pakottamassa kaikkia ruotsia opiskelemaan. Ei siihen panostaa tarvii jos ei kiinnosta
[/quote]
Oletko oikeasti tyhmä vai esitätkö vain? Etkö ymmärrä, että pakkoruotsin puolustaminen on täsmälleen sama asia kuin kaikkien pakottaminen opiskelemaan ruotsia!
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:43"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:27"]
Yhdenkään muun maan kansalaiset ei suostuis pakko-opiskelemaan 5% kielivähemmistön omaa kieltä. Suomalaiset on hölmöläisiä.
[/quote]englantia äidinkielenään puhuvia ei ole Suomessa prosenttiakaan, silti käytännössä kaikki koululaiset opiskelevat englantia. Ja kaikki opiskelevat matematiikkaa, vaikkei se edes ole kieli.§
[/quote]
Engaltia opisekellaan siksi koska se on maailmankieli. Typerää verrata minikieli ruotsiin.
[/quote]Suomi sijaitsee edelleen Pohjolassa emmekä tästä maantieteellisesti kovin kauas siirry, ellei mannerlaatat ihan hirveästi ala liikehtiä.
[/quote]
Kannatat siis pakkovenäjää, pakkoviroa, pakkonorjaa ja pakkotanskaa ruotsin lisäksi? Vastoin yleistä ruotsin puolustelijoiden lietsomaa harhaluuloa, norjalaiset tanskalaiset ja ruotsalaiset eivät nimittäin ymmärrä toisiaan vaan asioivat keskenään englanniksi
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:50"]
Lopetetaan vaan ruotsi, jääpähän meille ruotsia puhuville korkeakoulutetuille kaikki virat, joissa ruotsia on osattava. Fine by me ;) siinähän itkette sitten, että onpa eriarvoista. Koska ruotsi nyt vaan on ja tulee olemaan toinen suomen kansalliskielistä. Jos ette ole huomanneet, niin Suomi ei halua lähteä vähemmistöjä syrjivälle linjalle, joten ruotsi on ja pysyy.
[/quote]
101. kerran: pakkoruotsi ja kaksikielisyys ovat eri asioita. Ja syrjintää on se, etteivät suomenkieliset saa opetella haluamiaan kieliä vapaasti kuten esim. ahvenanmaalaiset.
Ylipäänsä suomenruotsalaisten ulina vähemmistö syrjinnästä on käsittämätöntä vääristelyä: kyseessä ovat entiset valloittajat ja vallanpitäjät, eliitin jäänne. Sama kuin Etelä-Afrikan buurit alkaisivat volista olevansa syrjitty vähemmistö!
Mistä muuten johtuu, että ne, joille "pakkoruotsi" on niin hirveä ongelma, ovat matalammin koulutettuja kuin muut?
Miksi "pakkoruotsin" vastustajista vain 56%:lla on perusasteen jälkeinen tutkinto suoritettuna, kun koko väestöstä se on 68%:lla?
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:46"]Yhtä lailla vastustajat ovat itsekkäitä. Halutaan poistaa ruotsinkieli muilta siksi, koska MINÄ EN TYKKÄÄ, MINÄ EN OPPINUT, MINÄ EN OLE MOTIVOITUNUT.
[/quote]
Miten niin halutaan poistaa? Ruotsia saa vapaasti opiskella pakon poistamisen jälkeenkin.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:51"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:46"]
Yhtä lailla vastustajat ovat itsekkäitä. Halutaan poistaa ruotsinkieli muilta siksi, koska MINÄ EN TYKKÄÄ, MINÄ EN OPPINUT, MINÄ EN OLE MOTIVOITUNUT.
[/quote]
Ei kukaan estä ketään opiskelemasta ruotsia, pakollisuus vain halutaan pois. Miksi te pakkoruotsittajat olette aina noin tyhmiä?
[/quote]Toteutuuko ruotsin opiskelun mahdollisuus myös pienemmissä kunnissa ja kouluissa tämän muutoksen jälkeen?
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:54"]Mistä muuten johtuu, että ne, joille "pakkoruotsi" on niin hirveä ongelma, ovat matalammin koulutettuja kuin muut?
Miksi "pakkoruotsin" vastustajista vain 56%:lla on perusasteen jälkeinen tutkinto suoritettuna, kun koko väestöstä se on 68%:lla?
[/quote]
Haha. :D Terv. Pakkoruotsia vastustava DI
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:49"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:46"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:41"] No entäs te jotka vastustatte? MINÄ en ole tarvinnut ruotsia töissä MINÄ asun suomessa ja täällä puhutaan suomea pääasiassa joten ei ole pakko osata ruotsia. MINUN ajasta on mennyt viikossa 2 h ruotsin opiskelun takia Mitenkäs suu nyt pannaan :) sama tulos siitä tulee, vastusti tai ei, olet itsekäs:////// [/quote] Vastustajat eivät ole kieltämässä keneltäkään ruotsin opiskelua, eli he eivät pakota muita. He eivät siis ole itsekkäitä, koska antavat muiden tehdä omalla tavalaan. [/quote] mutta valittavat siitä. Ketä se oikeasti haittaa? 2h ei ole viikossa paljon, varsinkaan nuorella, peruskoululaisella
[/quote]
Kannatatko sitten myös 2h PAKKO-muinaiskirkkoslaavia? Hei come on, eihän se 2 tuntia viikossa tunnu missään!!! :D
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:56"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:51"]
[/quote]
Ei kukaan estä ketään opiskelemasta ruotsia, pakollisuus vain halutaan pois. Miksi te pakkoruotsittajat olette aina noin tyhmiä?
[/quote]Toteutuuko ruotsin opiskelun mahdollisuus myös pienemmissä kunnissa ja kouluissa tämän muutoksen jälkeen?
[/quote]
Suomessa saa myös vapaasti muuttaa jos kotikunta ei joltain osin miellytä.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:57"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:56"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:51"] [quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:46"] Yhtä lailla vastustajat ovat itsekkäitä. Halutaan poistaa ruotsinkieli muilta siksi, koska MINÄ EN TYKKÄÄ, MINÄ EN OPPINUT, MINÄ EN OLE MOTIVOITUNUT. [/quote] Ei kukaan estä ketään opiskelemasta ruotsia, pakollisuus vain halutaan pois. Miksi te pakkoruotsittajat olette aina noin tyhmiä? [/quote]Toteutuuko ruotsin opiskelun mahdollisuus myös pienemmissä kunnissa ja kouluissa tämän muutoksen jälkeen? [/quote] Suomessa saa myös vapaasti muuttaa jos kotikunta ei joltain osin miellytä.
[/quote]Niin ja Suomesta saa muuttaa jos Suomen kielipolitiikka ei miellytä. Esimerkiksi Venäjällä ei varmasti ole pakkoruotsia.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:54"]
Mistä muuten johtuu, että ne, joille "pakkoruotsi" on niin hirveä ongelma, ovat matalammin koulutettuja kuin muut?
[/quote]
Mistä tällaiset teidot kaivoit? Pakkoruotsia vastustaa 75% kansasta, joten vaikea uskoa noita lukuja. Tutkimuksissa on myös todettu, että kaikkein kriittisimmin pakkoruotsiin suhtautuvat korkeimmin koulutetut.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:50"]
Lopetetaan vaan ruotsi, jääpähän meille ruotsia puhuville korkeakoulutetuille kaikki virat, joissa ruotsia on osattava. Fine by me ;) siinähän itkette sitten, että onpa eriarvoista. Koska ruotsi nyt vaan on ja tulee olemaan toinen suomen kansalliskielistä. Jos ette ole huomanneet, niin Suomi ei halua lähteä vähemmistöjä syrjivälle linjalle, joten ruotsi on ja pysyy.
[/quote]
Sinä syrjit venäläis-, saksalais-, ranskalais-, saamelais-, arabi-, somali-, ja virolais -vähemmistöjä koska et kannata heidän kielten pakollisuutta.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:56"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:54"]Mistä muuten johtuu, että ne, joille "pakkoruotsi" on niin hirveä ongelma, ovat matalammin koulutettuja kuin muut? Miksi "pakkoruotsin" vastustajista vain 56%:lla on perusasteen jälkeinen tutkinto suoritettuna, kun koko väestöstä se on 68%:lla? [/quote] Haha. :D Terv. Pakkoruotsia vastustava DI
[/quote]Olet eksynyt itseäsi huonompaan seuraan :)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:46"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:41"]
No entäs te jotka vastustatte? MINÄ en ole tarvinnut ruotsia töissä MINÄ asun suomessa ja täällä puhutaan suomea pääasiassa joten ei ole pakko osata ruotsia. MINUN ajasta on mennyt viikossa 2 h ruotsin opiskelun takia Mitenkäs suu nyt pannaan :) sama tulos siitä tulee, vastusti tai ei, olet itsekäs://////
[/quote]
Vastustajat eivät ole kieltämässä keneltäkään ruotsin opiskelua, eli he eivät pakota muita. He eivät siis ole itsekkäitä, koska antavat muiden tehdä omalla tavalaan.
[/quote] mutta valittavat siitä. Ketä se oikeasti haittaa? 2h ei ole viikossa paljon, varsinkaan nuorella, peruskoululaisella
[/quote]
Minä rakastan viulunsoittoa, haluan pakottaa kaikki muutkin opiskelemaan sitä 2h viikossa. Ketä se muka haittaa, niin lyhyt aika? Jos ei osaa soittaa viulua, monet ovet sulkeutuvat työelämässä. Sitä paitsi, viulunsoittoa ymmärretään joka puolella maailmaa, toisin kuin ruotsia!
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:56"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:51"]
[/quote]
[/quote]
No voidaan vaikka kirjata lakiin, että ruotsia on oltava tarjolla joka koulussa, jos se teitä svekomaaneija lohduttaa.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 23:44"]
Olen hämmentyneenä kuunnellut pakkoruotsille sellaisia perusteluita, kuin "MINULLE on ollut ruotsista hyötyä, siispä kaikkien on pakko sitä lukea" tai " MINUSTA ruotsi on mukava ja kaunis kieli, siispä kaikkien on sitä pakko lukea" tai "MINÄ löysin poikaystävän ruotsista, koska osasin ruotsia, siispä kaikkien on sitä pakko lukea" jne jne jne.
Minulle on ollut monesta asiasta hyötyä ja minusta moni asia on kivaa, mutta ei minulle tule mieleenkään näillä perusteilla pakottaa asioita muille!
[/quote]Eihän se ole itsekkyyttä, että haluaa muille samat hyödyt mitä itsekin on saanut. Itsekkäämpää olisi pitää ruotsinkielen taito vain eliitin etuoikeutena.
[/quote]
Ovat nämä puolustelijat kyllä aika yksinkertaista porukkaa, nyt on minunkin pakko myöntää. Luulet siis että ruotsin opiskelu kiellettäisiin jos pakko poistettaisiin? Haloo nyt.