Miksi pakkoruotsin kannattajat ovat niin itsekkäitä?
Olen hämmentyneenä kuunnellut pakkoruotsille sellaisia perusteluita, kuin "MINULLE on ollut ruotsista hyötyä, siispä kaikkien on pakko sitä lukea" tai " MINUSTA ruotsi on mukava ja kaunis kieli, siispä kaikkien on sitä pakko lukea" tai "MINÄ löysin poikaystävän ruotsista, koska osasin ruotsia, siispä kaikkien on sitä pakko lukea" jne jne jne.
Minulle on ollut monesta asiasta hyötyä ja minusta moni asia on kivaa, mutta ei minulle tule mieleenkään näillä perusteilla pakottaa asioita muille!
Kommentit (120)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:20"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:14"]
Jännää kun itse taas ruotsin opiskelua tärkeänä pitävänä kuulen vastakkaiselta puolelta vastaavanlaisia itsekkäitä argumentteja: "ruotsin opiskelu on vienyt MINULTA resursseja muiden kielien opiskeluun" tai "MINULLE ei ole ollut koskaan hyötyä ruotsin kielestä, aina puhun englantia."
[/quote]
Miten tuo on muka itseksästä? Hehän eivät ole kieltämässä muilta ruotsin opiskelua! Mutta pakkoruotsin kannattajat haluavat pakottaa muut opiskelemaan ruotsia, koska minä minä minä.
[/quote] mitä ihmettä:DD en ole kuullut että MINÄ tarviin töissä ruotsia joten SINÄ sossupummi, sinunkin on pakko osata koska MINÄ tarvitsen
Siis hääääähh????
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:41"]
No entäs te jotka vastustatte? MINÄ en ole tarvinnut ruotsia töissä MINÄ asun suomessa ja täällä puhutaan suomea pääasiassa joten ei ole pakko osata ruotsia. MINUN ajasta on mennyt viikossa 2 h ruotsin opiskelun takia Mitenkäs suu nyt pannaan :) sama tulos siitä tulee, vastusti tai ei, olet itsekäs://////
[/quote]
Minä, minä, minä... Onko pakkoruotsi koko kansan edun kannalta hyödyllistä?
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:27"]
Yhdenkään muun maan kansalaiset ei suostuis pakko-opiskelemaan 5% kielivähemmistön omaa kieltä. Suomalaiset on hölmöläisiä.
[/quote]englantia äidinkielenään puhuvia ei ole Suomessa prosenttiakaan, silti käytännössä kaikki koululaiset opiskelevat englantia. Ja kaikki opiskelevat matematiikkaa, vaikkei se edes ole kieli.§
[/quote]
Engaltia opisekellaan siksi koska se on maailmankieli. Typerää verrata minikieli ruotsiin.
[/quote]Suomi sijaitsee edelleen Pohjolassa emmekä tästä maantieteellisesti kovin kauas siirry, ellei mannerlaatat ihan hirveästi ala liikehtiä.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:14"]
Jännää kun itse taas ruotsin opiskelua tärkeänä pitävänä kuulen vastakkaiselta puolelta vastaavanlaisia itsekkäitä argumentteja: "ruotsin opiskelu on vienyt MINULTA resursseja muiden kielien opiskeluun" tai "MINULLE ei ole ollut koskaan hyötyä ruotsin kielestä, aina puhun englantia."
[/quote]
Joten miksi haluat pakottaa heidät siihen?
[/quote] missä lukee että hän haluaa pakottaa muut opiskelemaan..?
Minä en ole muuten kuullut yhtäkään ruotsinkielen opiskelua puoltavaa lausetta, jossa jatketaan, että kaikkien on ditä pakko lukea.
Sen sijaan olen kuullut molemmilta osapuolilta omaan kokemukseen nojaavia mielipiteitä. On kovin kummallista, että ap tulkitsee toiset niistä itsekkäiksi.
Monet suomenruotsalaiset sanovatkin jo nyt, että lopetaan pois pakkoruotsin opiskelu, silloin ruotsia taitaville jätetään aikamoinen määrä työpaikkoja, joista valinnoillaan tekee itselleen sopimattomsn.
Ongelma on, että harva meisyä tietää, mitä kieliä työelämässään tsi muutenkaan tarvitsee. Itse olen opiskellut ranskaa ja venäjää pakollidten englannin ja ruotsin lisäksi ja edes arvokasta venäjää en ole tarvinnut elämäni aikana kuin muutsman kerran.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:43"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:41"]
No entäs te jotka vastustatte? MINÄ en ole tarvinnut ruotsia töissä MINÄ asun suomessa ja täällä puhutaan suomea pääasiassa joten ei ole pakko osata ruotsia. MINUN ajasta on mennyt viikossa 2 h ruotsin opiskelun takia Mitenkäs suu nyt pannaan :) sama tulos siitä tulee, vastusti tai ei, olet itsekäs://////
[/quote]
Minä, minä, minä... Onko pakkoruotsi koko kansan edun kannalta hyödyllistä?
[/quote] kielitaito on aina hyödyllistä ja katsos, suomi on kaksikielinen maa. Pakko sitä ruotsia on opettaa niin kauan kun kakskielisiä ollaan
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:41"]
[/quote]
Vastustajat eivät ole kieltämässä keneltäkään ruotsin opiskelua, eli he eivät pakota muita. He eivät siis ole itsekkäitä, koska antavat muiden tehdä omalla tavalaan.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:43"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:27"]
Yhdenkään muun maan kansalaiset ei suostuis pakko-opiskelemaan 5% kielivähemmistön omaa kieltä. Suomalaiset on hölmöläisiä.
[/quote]englantia äidinkielenään puhuvia ei ole Suomessa prosenttiakaan, silti käytännössä kaikki koululaiset opiskelevat englantia. Ja kaikki opiskelevat matematiikkaa, vaikkei se edes ole kieli.§
[/quote]
Engaltia opisekellaan siksi koska se on maailmankieli. Typerää verrata minikieli ruotsiin.
[/quote]Suomi sijaitsee edelleen Pohjolassa emmekä tästä maantieteellisesti kovin kauas siirry, ellei mannerlaatat ihan hirveästi ala liikehtiä.
[/quote]
Niin, ja? Mahtuuko maailman kuvaasi muuta kuin Pohjola? Ruotsi ei ole edes Suomen suurin kauppakumppani vaan Saksa ja Venäjä.
Yhtä lailla vastustajat ovat itsekkäitä. Halutaan poistaa ruotsinkieli muilta siksi, koska MINÄ EN TYKKÄÄ, MINÄ EN OPPINUT, MINÄ EN OLE MOTIVOITUNUT.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:43"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:41"] No entäs te jotka vastustatte? MINÄ en ole tarvinnut ruotsia töissä MINÄ asun suomessa ja täällä puhutaan suomea pääasiassa joten ei ole pakko osata ruotsia. MINUN ajasta on mennyt viikossa 2 h ruotsin opiskelun takia Mitenkäs suu nyt pannaan :) sama tulos siitä tulee, vastusti tai ei, olet itsekäs:////// [/quote] Minä, minä, minä... Onko pakkoruotsi koko kansan edun kannalta hyödyllistä? [/quote] kielitaito on aina hyödyllistä ja katsos, suomi on kaksikielinen maa. Pakko sitä ruotsia on opettaa niin kauan kun kakskielisiä ollaan
[/quote]
Ei, Suomi ei ole kaksikielinen maa. Mistä tämä harhaluulo pomppaa aina esiin kuin joku vieteriukko? Suomessa on mm. saamen kielillä virallinen asema, joten Suomi on vähintään viisikielinen maa.
Kielitaito on hyödyllistä, mutta mitä tekemistä pakkoruotsilla on kielitaidon kanssa? B-kieli olisi edelleen pakollinen, vaikka pakkoruotsi poistuukin.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:46"]
Yhtä lailla vastustajat ovat itsekkäitä. Halutaan poistaa ruotsinkieli muilta siksi, koska MINÄ EN TYKKÄÄ, MINÄ EN OPPINUT, MINÄ EN OLE MOTIVOITUNUT.
[/quote]
Vaan eipä ole kukaan vaatinut, että ruotsin kieli pitäisi poistaa muilta. Miksi valehtelet?
Osalla kysymys on selvästi siitä, ettei haluta päästää muita helpommalla kuin on itse päässyt. Jos ruotsin opiskelu tehtäisiin nyt vapaaehtoiseksi, olisi pian työmarkkinat täynnä harvinaisia ja hyödyllisiä kieliä osaavia nuoria, joita vastaan pelkästään ruotsia ja englantia opiskelleet vanhat parrat eivät kilpailussa pärjäisi!
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:46"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:41"]
[/quote]
Vastustajat eivät ole kieltämässä keneltäkään ruotsin opiskelua, eli he eivät pakota muita. He eivät siis ole itsekkäitä, koska antavat muiden tehdä omalla tavalaan.
[/quote] mutta valittavat siitä. Ketä se oikeasti haittaa? 2h ei ole viikossa paljon, varsinkaan nuorella, peruskoululaisella
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:43"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:14"] Jännää kun itse taas ruotsin opiskelua tärkeänä pitävänä kuulen vastakkaiselta puolelta vastaavanlaisia itsekkäitä argumentteja: "ruotsin opiskelu on vienyt MINULTA resursseja muiden kielien opiskeluun" tai "MINULLE ei ole ollut koskaan hyötyä ruotsin kielestä, aina puhun englantia." [/quote] Joten miksi haluat pakottaa heidät siihen? [/quote] missä lukee että hän haluaa pakottaa muut opiskelemaan..?
[/quote]
Vastakkaiselta puolelta, eli hän kannattaa pakkoruotsia. Luetun ymmärtämisvaikeuksia?
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:47"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:43"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:41"] No entäs te jotka vastustatte? MINÄ en ole tarvinnut ruotsia töissä MINÄ asun suomessa ja täällä puhutaan suomea pääasiassa joten ei ole pakko osata ruotsia. MINUN ajasta on mennyt viikossa 2 h ruotsin opiskelun takia Mitenkäs suu nyt pannaan :) sama tulos siitä tulee, vastusti tai ei, olet itsekäs:////// [/quote] Minä, minä, minä... Onko pakkoruotsi koko kansan edun kannalta hyödyllistä? [/quote] kielitaito on aina hyödyllistä ja katsos, suomi on kaksikielinen maa. Pakko sitä ruotsia on opettaa niin kauan kun kakskielisiä ollaan
[/quote]
Ei, Suomi ei ole kaksikielinen maa. Mistä tämä harhaluulo pomppaa aina esiin kuin joku vieteriukko? Suomessa on mm. saamen kielillä virallinen asema, joten Suomi on vähintään viisikielinen maa.
Kielitaito on hyödyllistä, mutta mitä tekemistä pakkoruotsilla on kielitaidon kanssa? B-kieli olisi edelleen pakollinen, vaikka pakkoruotsi poistuukin.
[/quote] suomi on kaksikielinen valtio tolvana. Kuka Sulle on opettanut ettei ole :DD
Lopetetaan vaan ruotsi, jääpähän meille ruotsia puhuville korkeakoulutetuille kaikki virat, joissa ruotsia on osattava. Fine by me ;) siinähän itkette sitten, että onpa eriarvoista. Koska ruotsi nyt vaan on ja tulee olemaan toinen suomen kansalliskielistä. Jos ette ole huomanneet, niin Suomi ei halua lähteä vähemmistöjä syrjivälle linjalle, joten ruotsi on ja pysyy.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:44"]
Ongelma on, että harva meisyä tietää, mitä kieliä työelämässään tsi muutenkaan tarvitsee.
[/quote]
Niin sitten onkin loogista, että pakotetaan kaikki opiskelemaan mahdollisimman pientä ja tarpeetonta kieltä ??
Suomen kannalta olisi parasta kansan monipuolinen kielitaito kokonaisuutena. Siten olisi eri kielien osaajia tarjolla, vaikka nyt ei tarkasti tiedetä, mikä kieli on tärkein tulevaisuudessa.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:46"]
[/quote]
Ei kukaan estä ketään opiskelemasta ruotsia, pakollisuus vain halutaan pois. Miksi te pakkoruotsittajat olette aina noin tyhmiä?
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:45"]
[/quote]
Sadannen kerran: pakkoruotsi ja kaksikielisyys ovat aivan eri asioita! Eihän Suomessa ole pakkosaameakaan, silti sekin on virallinen kieli.
Ja hyödyllisyyttä ei voi perustella sillä, että kaikki kielet ovat hyödyllisiä. Jos näin on, niin miksi ei niitä KAIKKIA ole pakko opiskella? Pistetään saman tien pakolliseksi kaikki EU-kielet! Kyllä on niin hyödyllistä!
No entäs te jotka vastustatte?
MINÄ en ole tarvinnut ruotsia töissä
MINÄ asun suomessa ja täällä puhutaan suomea pääasiassa joten ei ole pakko osata ruotsia.
MINUN ajasta on mennyt viikossa 2 h ruotsin opiskelun takia
Mitenkäs suu nyt pannaan :) sama tulos siitä tulee, vastusti tai ei, olet itsekäs://////