Maksatko aina palkan tultua laskut yms pois?
Mä maksan. vaikka eräpäivä olisi viikkojenkin päästä, niin silti maksan kaikki laskut, vuokran yms köntässä heti kun palkka on pamahtanut tilille.
Onpahan loppukuussa sitten huojentuneempi olo, kun kaikki tärkeimmät on hoidettu alta pois. Lopulla rahalla saa ostaa sitten ruuat, pesuaineet ym tarpeelliset pelkäämättä, että jääkö rahaa yhtään laskuihin. ;-)
Kommentit (68)
Tuo on kyllä niin inhottavaa, miten joku vetää aina ton yh-kortin pöytään tämmösissä. Sitten porukka kuvittelee, että suurin osa yh:sta toimii tuolla tavoin. Minä maksan aina laskut ajoissa ja kyllä, olen yh ja useimmat yh:t maksavat laskunsa kuten kuuluu.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 05:17"]
Menevät automaattisesti tililtä heti palkkapäivän jälkeisenä päivänä. Samat laskut joka kuukausi ja jos joskus on jotakin ylimääräistä niin maksan samantien pois. Sen mitä tiedän niin todellakaan ihmiset eivät maksele laskujaan ajoissa, uskomattoman moni jättää tietyn summan joka kuukausi "tuhlaamiseen"ja jättää osan laskuista maksamatta. Outoa toimintaa mutta yleistä. Pankissa töissä oleva ystäväni sanoi että jopa nelikymppiset eivät tajua että asuntolainat ja muut täytyy hoitaa ajoissa, yhä useammalla aina myöhässä.
[/quote]Minä en maksa viikkotolkulla ennen eräpäivää. Paremmin se että raha kasvaa korkoa minun tililläni kuin laskuttavan firman tilillä.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 10:09"]
Ei kannata maksaa ennen eräpäivää! Sama, kuin antaisit korotonta luottoa maksunsaajalle. Ystäväni on töissä suuressa vakuutusyhtiössä, ja ne kuulemma ihan budjetoi etukäteen maksavien asiakkaiden varaan.
[/quote]
Kirjanpitäjänä sanon, että yrittäjän on aika tyhjää budjetoida etukäteen maksavien asiakkaiden varaan, niin suuri osa maksaa laskunsa joko eräpäivänä tai sen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 10:07"]
Mä maksan kerralla kaikki laskut pois mun ja miehen tilipäivinä. Inhoan suoraveloitusta kun niitä pitää sitten muistaa seurata että on rahaa tilillä.
[/quote]
Melkein kaikki on suoraveloituksessa, on kaikista helpointa, mutta mun ei onneksi tarvitse miettiä onko tilillä rahaa.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 10:15"]
Ei kannata maksaa ennen eräpäivää! Sama, kuin antaisit korotonta luottoa maksunsaajalle. Ystäväni on töissä suuressa vakuutusyhtiössä, ja ne kuulemma ihan budjetoi etukäteen maksavien asiakkaiden varaan.
[/quote]
Joo, sillä on aivan hirveä merkitys. Esim. jos satasen laskun maksaa 2 viikkoa etukäteen, niin senkin 100 euroa olisi voinut pitää 2 viikkoa säästötilillä nauttimassa 0.5% korkoa. Tästähän olisi kertynyt tuottoa ruhtinaalliset noin 1.5 senttiä. Jos tällaisia laskuja maksaa etuajassa vaikka joka kuukausi, niin siitähän jää vuodessa jo yli 10 senttiä korkotuloja saamatta! Tätä ei moni hoksaa ajatellakaan!
[/quote]
Jos tuhat asiakasta maksaa satasen laskun etuajassa, niin se on satatonnia "ilmaista" rahaa. Uskotko tosiaan, ettei niitä rahoja sijoitella jonnekkin voittoa tuottamaan?
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 10:20"]
Tuo on kyllä niin inhottavaa, miten joku vetää aina ton yh-kortin pöytään tämmösissä. Sitten porukka kuvittelee, että suurin osa yh:sta toimii tuolla tavoin. Minä maksan aina laskut ajoissa ja kyllä, olen yh ja useimmat yh:t maksavat laskunsa kuten kuuluu.
[/quote]
Ja jännä olettamus mikä täälläkin aina tulee esiin on se, että KAIKKI yh:t on köyhiä, ja KAIKKI työttömät on köyhiä ja joutuu epätoivon vimmalla hakemaan töitä.
Maksan yleensä useamman laskun kerralla lähellä aikaisimman eräpäivää. Ei ole koskaan ollut sellaisia talouden hallintaongelmia, etteikö olisi aina ollut varaa laskuihin niiden muiden menojen ohella. Ei edes opiskeluaikana. Tiedän keskimäärin kuukausittaiset menot, joten pystyn varautumaan niihin aina ennakkoon.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 10:32"]
[/quote]
Joo, sillä on aivan hirveä merkitys. Esim. jos satasen laskun maksaa 2 viikkoa etukäteen, niin senkin 100 euroa olisi voinut pitää 2 viikkoa säästötilillä nauttimassa 0.5% korkoa. Tästähän olisi kertynyt tuottoa ruhtinaalliset noin 1.5 senttiä. Jos tällaisia laskuja maksaa etuajassa vaikka joka kuukausi, niin siitähän jää vuodessa jo yli 10 senttiä korkotuloja saamatta! Tätä ei moni hoksaa ajatellakaan!
[/quote]
Jos tuhat asiakasta maksaa satasen laskun etuajassa, niin se on satatonnia "ilmaista" rahaa. Uskotko tosiaan, ettei niitä rahoja sijoitella jonnekkin voittoa tuottamaan?
[/quote]
So? Luuletko sä että ne laskut siitä pienenee vaikka maksatkin aina eräpäivänä, tai vaikka kaikki asiakkaat maksaisi? Ei kuule, ei ne firmat niitä suuria voittojansa asiakkaille anna. Meidän laskut tulee olemaan ihan samansuuruisia, maksoit ne eräpäivänä tai ennen.
Siis mitä. Ikinä en ole laskua maksanut ennen eräpäivää, ja useimmat maksut kuten lehdet, puhelin, yhtiövastike ja satunnaiset Visalla tehdyt ostokset tulevat ja menevät e-laskuina ihan itsekseen. Ihan samoin toimin opiskeluaikoina, jolloin elin pelkällä opintorahalla.
Onko teillä jotain impulssikontrollin ongelmia, kun raha noin polttelee? Onko tavoite saada tili menemään sentilleen seuraavaan palkkapäivään mennessä, jotta voi sitten valittaa köyhyyttä?
Lähes kaikki laskut menevät tililtä automaattisesti eräpäivänä, jos jotain joutuu manuaalisesti makselemaan, niin laitan maksupäiväksi eräpäivän. Tilillä on rahaa useamman kuukauden laskuihin, joten siitä ei tarvitse huolehtia.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi ihmeessä se minua haittaisi mitä yritys niillä rahoilla tekee? Tehkööt voittoa tai vaikka polttakoot, ihan sama. Mistä kumpuaa tuo ajatusmalli että pitää minimoida jonkun muun hyöty, vaikka se olisi itselle ihan yksi lysti?
En. Kun laskut tulevat, naputtelen tiedot valmiiksi nettipankkiin ja maksu menee, kun eräpäivä koittaa. Samalla tavalla tekee mieskin. Aika vähän nykyisin tulee laskuja, jotka pitää erikseen "maksaa", suurin osa menee suoraan maksuun.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:16"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi ihmeessä se minua haittaisi mitä yritys niillä rahoilla tekee? Tehkööt voittoa tai vaikka polttakoot, ihan sama. Mistä kumpuaa tuo ajatusmalli että pitää minimoida jonkun muun hyöty, vaikka se olisi itselle ihan yksi lysti?
[/quote]
No jos sä haluat omaa tunnollisuuttas auttaa firmoja kikkailemaan lisää osinkoja omistajille, niin eipä se mua haittaa. Itse en vaan viitsi rahoittaa esim vakuutusyhtiöitä, ne rahastaa muutenkin ihan tarpeeksi.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:26"]
En. Kun laskut tulevat, naputtelen tiedot valmiiksi nettipankkiin ja maksu menee, kun eräpäivä koittaa. Samalla tavalla tekee mieskin. Aika vähän nykyisin tulee laskuja, jotka pitää erikseen "maksaa", suurin osa menee suoraan maksuun.
[/quote]
Mulla taas ei mikään mene suoraan maksuun vaikka e-laskuna tulevatkin. Aina käyn itse hyväksymässä ja tarkastamassa laskun oikeellisuuden.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No jos sä haluat omaa tunnollisuuttas auttaa firmoja kikkailemaan lisää osinkoja omistajille, niin eipä se mua haittaa. Itse en vaan viitsi rahoittaa esim vakuutusyhtiöitä, ne rahastaa muutenkin ihan tarpeeksi.
[/quote]
Kuten sanoin niin mulle on ihan sama mitä ne tekee - en "auta omaa tunnollisuuttani" mutta en minä ala mitenkään panttaamaankaan niitä laskuja siksi ettei joku Iso Paha Firma vaan saa niitä muutamia kymppejä hieman etuajassa. Minä teen niinkuin minulle on helpointa, eikä minua haittaa jos se hyödyttää samalla jotakuta muuta. Ehkä päinvastoin ne laskut pysyy vähän pienempinä jos firmat saa tuloa sijoituksistaankin.
Huvittavaa tuollainen uhoaminen, ihan pikkulasten toimintaa moinen "minähän en muita hyödytä perkele vaikka se mulle olisikin ihan sama" lapsellisuus :D.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuten sanoin niin mulle on ihan sama mitä ne tekee - en "auta omaa tunnollisuuttani" mutta en minä ala mitenkään panttaamaankaan niitä laskuja siksi ettei joku Iso Paha Firma vaan saa niitä muutamia kymppejä hieman etuajassa. Minä teen niinkuin minulle on helpointa, eikä minua haittaa jos se hyödyttää samalla jotakuta muuta. Ehkä päinvastoin ne laskut pysyy vähän pienempinä jos firmat saa tuloa sijoituksistaankin.
Huvittavaa tuollainen uhoaminen, ihan pikkulasten toimintaa moinen "minähän en muita hyödytä perkele vaikka se mulle olisikin ihan sama" lapsellisuus :D.
[/quote]
Naurettavaa tosiaan! Jos en minä niitä rahoja saa niin ei sitten saa perkele kukaan muukaan! Raha on tehty kiertämään ja poikimaan, ja firmat tuottamaan, sellaista se kapitalistinen elämä nyt vaan on.
Mä haluan että laskuni maksetaan heti kun ne tulee, eikä kiinnosta panttailla niitä viikkokausia odottamassa tili- tai eräpäivää. Jos joku muu siitä hyötyy niin kiva sille; sehän on hyvää liiketoimintaa jos osaa rahaa tehdä.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:01"]
Onko teillä jotain impulssikontrollin ongelmia, kun raha noin polttelee? Onko tavoite saada tili menemään sentilleen seuraavaan palkkapäivään mennessä, jotta voi sitten valittaa köyhyyttä?
[/quote]
Varmaan sitten on noin, jos sinä niin sanot. Haluan tilin tyhjäksi palkkapäivään mennessä. Lähes kaikki mitä on edellispäivänä vielä tilillä, laitan rahastoihin.
En maksa. Tilillä on aina katetta, jolla voin maksaa laskut eräpäivänä. Nämä e-laskut on käteviä!
maksan suunnilleen ajoissa. en jaksa enää stressata , maksan kun jaksan. tilillä on kyllä rahaa mutta aina ei vaan huvita ruveta maksamaan. en halua suoraveloitusta, sillä haluan laskun mieluummin kuitenkin konkreettisesti käteeni paperisena.
Maksan isot laskut palkkapäivänä. Pienemmät ja yllärilaskut, menee sitten elareista ja lapsilisistä. Tilipäivää edeltävänä iltana siirrän kaikki edelliseltä kuulta yli jääneet toiselle tilille.
Mulla on tietty päiväbudjetti, joka sisältää ruuat ja tuhlauksen. Jos rahaa jää joltain päivältä yli, se siirtyy muille päiville ylimääräiseksi, mutta sitten tilipäivää ennen tili nollataan, eli siirretään sinne toiselle tilille loput rahat. Sieltä sivutililtä sitten sijoittelen niitä rahoja tai pidän siellä tilillä pahan päivän varalle tai jos tiedän että jotain isompaa hankintaa on tulossa niin siihen sitten pidän "korvamerkittynä". Tällä menetelmällä olen säästänyt itselleni pienestä palkasta jo 10 000e. Minulla ei ole luottokorttia eikä velkaa muutenkaan.