Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maksatko aina palkan tultua laskut yms pois?

Vierailija
22.02.2015 |

Mä maksan. vaikka eräpäivä olisi viikkojenkin päästä, niin silti maksan kaikki laskut, vuokran yms köntässä heti kun palkka on pamahtanut tilille.

Onpahan loppukuussa sitten huojentuneempi olo, kun kaikki tärkeimmät on hoidettu alta pois. Lopulla rahalla saa ostaa sitten ruuat, pesuaineet ym tarpeelliset pelkäämättä, että jääkö rahaa yhtään laskuihin. ;-)

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunalahden, Fortumin, Hesarin, Pohjolan ja TEK:in laskut menevät suoraveloituksena kuten myös yhtiövastike ja asuntolaina.

Ainoastaan matkoja olen maksanut nettipankissa, en muista muita laskuja edes olleen pitkään aikaan. Rahaa olen siirtänyt kyllä lasten tileille.

Vierailija
22/68 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 09:18"]Miks tuo yh-asia pitää aina mainita kun raha-asioista puhutaan?
[/quote] koska yksin sitä on yksin vastaamassa perheen elannosta, ja rahaa on vähemmän kuin kahden ihmisen taloudessa.
[/quote] tai siis kahden ihmisen ansaitsemana. Samalla tavalla mainitsisin perheen tuloista kertoessani jos toinen olisi esim. työtön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 09:16"]

Ei ole hyvä tunne elää miinuksella.

[/quote]Ovatko ne laskut jotenkin pienempiä jos ne maksaa myöhemmin? 

Minusta niihin menee ihan sama raha tässä kuussa kuin jos jättäisin ne ensi kuuhun. Eli ihan samoin köyhä voi maksaa laskut ajoissa ja olla rauhallisin mielin.

Vierailija
24/68 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki on suoraveloituksena = automaattisena e-laskuna, joten ei tarvitse huolehtia. Lähtevät automaattisesti eräpäivänä. Ainoastaan jos tilaan esim. uuden lehden niin eka lasku tulee paperilla. 

Vierailija
25/68 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 09:37"]

Ovatko ne laskut jotenkin pienempiä jos ne maksaa myöhemmin? 

Minusta niihin menee ihan sama raha tässä kuussa kuin jos jättäisin ne ensi kuuhun. Eli ihan samoin köyhä voi maksaa laskut ajoissa ja olla rauhallisin mielin.

[/quote]

Näin. Lisäksi ihmisellä, jolla on tapana maksaa laskut heti niiden tullessa, on enemmän pelivaraa kuin sellaisella, joka jättää ne eräpäivään. Jos ensimmäiselle sattuu joku katastrofi tai rahojen tulo viivästyy, hän saattaa kuitenkin saada laskunsa maksettua ajallaan. Toinen sen sijaan vastaavassa tilanteessa saattaa joutua maksamaan korko- ja maksumuistutuskuluja, kun laskunmaksu myöhästyy.

Vierailija
26/68 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan laskun heti nettipankkiin maksupäiväksi eräpäivän. Siksi siinä on se eräpäivä? Eikö laskua siis tarvitse maksaa silloin vaan sen voi laittaa heti maksuun? Mä luulin et ne menee sekaisin jos ne ei saa rahoja eräpäivänä vaan esim viikkoa ennen :D

Vierailija
27/68 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 09:42"]

Laitan laskun heti nettipankkiin maksupäiväksi eräpäivän. Siksi siinä on se eräpäivä? Eikö laskua siis tarvitse maksaa silloin vaan sen voi laittaa heti maksuun? Mä luulin et ne menee sekaisin jos ne ei saa rahoja eräpäivänä vaan esim viikkoa ennen :D

[/quote]

Et oo tosissasi, ethän? Meinaat että oikeasti laskut tunnistettaisiin maksupäivän mukaan :D? Päivän paras.

Vierailija
28/68 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Meillä maksetaan laskuja vain kerran kuussa, osa saattaa olla joskus hieman myöhässä, suurin osa aikaisessa.

Vierailija
29/68 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 09:16"]

Ei ole hyvä tunne elää miinuksella.

[/quote]Ovatko ne laskut jotenkin pienempiä jos ne maksaa myöhemmin? 

[/quote] vaan jos on pakko jättää jotain ruokaankin? Mutta ymmärrän että on joidenkin on vaikea käsittää miten tämä voi olla tilanne

Vierailija
30/68 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan laskunsuht pian sen tulemisen jälkeen oli tilipäivä tai ei. Kyllä mulla sen verran aina on rahaa, kun ei mulle kovin montaa erilaista laskua edes tule.

Vierailija
31/68 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan laskut eräpäivänä.

Vierailija
32/68 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Näin. Lisäksi ihmisellä, jolla on tapana maksaa laskut heti niiden tullessa, on enemmän pelivaraa kuin sellaisella, joka jättää ne eräpäivään. Jos ensimmäiselle sattuu joku katastrofi tai rahojen tulo viivästyy, hän saattaa kuitenkin saada laskunsa maksettua ajallaan. Toinen sen sijaan vastaavassa tilanteessa saattaa joutua maksamaan korko- ja maksumuistutuskuluja, kun laskunmaksu myöhästyy.

[/quote]

Onneksi ei tarvitse elää kädestä suuhun. Jopa silloin, kun palkat olivat pieniä, elimme niin, että aina oli joku satanen tilillä ja jo silloin laitoimme säästöön vähän - muutaman kympin kuukaudessa.

Nykyään pidämme noin 5000 euroa käyttötilillä, siitä voi maksaa silloin vaikka matkan ilman, että tarvitsee veloittaa säästötiliä.

Vierailija
33/68 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyttävän usein monet tuntuvat ajattelevan, että rahankäytön hallinta on vain hyvätuloisten etuoikeus. Todellisuudessa siihen pystyy myös pienillä tuloilla - ja itse asiassa se voi hyvinkin mahdollistaa sen, että niistä pienistä tuloista riittää aiempaa enempään. Puhun kokemuksesta - olen köyhyysrajan alapuolellakin onnistunut saamaan rahaa säästöön kuukausittain.

Ensimmäinen askel on rahankäytön tarkkailu. Kaikki menot kirjataan ylös pilkulleen, ja lisäksi arvioidaan, paljonko harvemmin tuleviin laskuihin menee keskimäärin kuukaudessa. Jos menot ovat isommat kuin tulot, jostain on karsittava. Armoa ei anneta. Jo tämä vaihe tuntuu olevan monelle vaikea - ihmisillä on aivan käsittämättömät kuvitelmat siitä, mitä perustoimeentulo ja peruselintaso edellyttävät. Monet valittavat tulojensa niukkuutta ja kertovat, että mystisten "laskujen" jälkeen ruokaan jää vain parisataa euroa kuussa. Ne laskut eivät tipahda yllätyksenä taivaasta, ne ovat maksuja tuotteista ja palveluista, joita olet käyttänyt. Joitain ei voi välttää (esimerkiksi sähkö), mutta niitä voi olla mahdollista pienentää. Osan voi karsia kokonaan. Joskus laskuihin menevän rahasumman pienentäminen voi vaatia pitkäjänteisempää elämän suunnittelua ja suuriakin muutoksia - jos asunto on aivan liian kallis, on yksinkertaisesti muutettava edullisempaan, vaikka tuntuisi, ettei pienempään mahtuisi, ja jos auton osamaksu vie 500 euroa kuussa, se on ehkä liian kallis. Edelleen omasta kokemuksesta sanon, että ihminen pärjää paljon pienemmällä kuin yleensä kuvitellaan.

Toinen askel on itse rahankäyttö. Kun rahaa tulee tilille, siitä hoidetaan ensin pakolliset menot. Yksi käytännöllinen tapa on varata laskujen maksua varten erillinen tili ja siirtää sinne vakiosumma joka kuukausi - näin vältytään ikäviltä "yllätyksiltä", kun ensin ei moneen kuukauteen tule yhtään laskua ja rahat saa vapaasti hassasta menemään ja sitten yhtäkkiä postiluukusta tipahtavatkin kaikki mahdolliset ja mahdottomat laskut kerralla. Myös säästöön tarkoitetut rahat on hyvä siirtää säästötilille heti. Käyttötilille jätetään vain sen verran rahaa kuin sitä realistisesti ajateltuna siellä tarvitaan. Jos meinaa tehdä tiukkaa, jostain nipistetään vielä vähän tai mennään keräämään pulloja. Säästöihin ei kosketa, ellei kysymyksessä ole hätätapaus.

Vierailija
34/68 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 23:12"]

Mä maksan. vaikka eräpäivä olisi viikkojenkin päästä, niin silti maksan kaikki laskut, vuokran yms köntässä heti kun palkka on pamahtanut tilille. Onpahan loppukuussa sitten huojentuneempi olo, kun kaikki tärkeimmät on hoidettu alta pois. Lopulla rahalla saa ostaa sitten ruuat, pesuaineet ym tarpeelliset pelkäämättä, että jääkö rahaa yhtään laskuihin. ;-)

[/quote]

Nykyään maksan laskut heti kun saan rahaa,nuorempana olin huolettomampi ja maksoin kun sattui huvittamaan,tuli kalliiksi maksella myöhästyneitä laskuja.

Vierailija
35/68 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan kerralla kaikki laskut pois mun ja miehen tilipäivinä. Inhoan suoraveloitusta kun niitä pitää sitten muistaa seurata että on rahaa tilillä.

Vierailija
36/68 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettipankkiin ohjelmoidut tilissiirot menee palkkapäivänä.

Laskut maksan sitämukaa kun e-lasku tulee ja olen kirjautuneena pankkiin oikean maksajan tunnareilla. Ts. e-lskut tulee yhteiselle tilille, jolloin kumpikin näkee ne. Omat ja yhteiset maksan samantien, miehen laskuista pistän eräpäivän kalenterihälytykseski (olen yleensä töissä kun käyn pankissa) ja maksan sitten jokuilta ennen eräpäivää miehen tunnuksilla (kotona).

Vierailija
37/68 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laskussa juoksee korko, niin maksan sen palkkapäivänä, muuten eräpäivänä.

Vierailija
38/68 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata maksaa ennen eräpäivää! Sama, kuin antaisit korotonta luottoa maksunsaajalle. Ystäväni on töissä suuressa vakuutusyhtiössä, ja ne kuulemma ihan budjetoi etukäteen maksavien asiakkaiden varaan.

Vierailija
39/68 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole varsinaisesti palkkapäivää ollenkaan, olen kotiäiti ja mies yrittäjä. Maksan laskut eräpäivänä tai vähän ennen (jos eräpäivät lähekkäisinä päivinä, maksan useita kerralla silloin kun ekassa eräpäivä). Lainanlyhennykset menee automaattisesti, ja muutamia laskuja on e-laskuina, mies huolehtii niiden hyväksymisestä.

Vierailija
40/68 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 10:09"]

Ei kannata maksaa ennen eräpäivää! Sama, kuin antaisit korotonta luottoa maksunsaajalle. Ystäväni on töissä suuressa vakuutusyhtiössä, ja ne kuulemma ihan budjetoi etukäteen maksavien asiakkaiden varaan.

[/quote]

Joo, sillä on aivan hirveä merkitys. Esim. jos satasen laskun maksaa 2 viikkoa etukäteen, niin senkin 100 euroa olisi voinut pitää 2 viikkoa säästötilillä nauttimassa 0.5% korkoa. Tästähän olisi kertynyt tuottoa ruhtinaalliset noin 1.5 senttiä. Jos tällaisia laskuja maksaa etuajassa vaikka joka kuukausi, niin siitähän jää vuodessa jo yli 10 senttiä korkotuloja saamatta! Tätä ei moni hoksaa ajatellakaan!