Herpes alakerrassa
Onko muita saman vaivan omaavia? Miten te olette kertoneet mahdollisille seurustelukumppaneille asiasta ja onko juttu tyssännyt siihen? Miten herpes vaikuttaa elämäänne?
Suuret kiitokset vastauksista!
Kommentit (42)
On sukupuoli herpes. Oltiin seurusteltu muutama kk kun se puhkesi mulle. Jännitti kauheasti että miten toinen suhtautuu ja kun en tiennyt mistä olin sen saanut. Se voi olla kauankin elimistössä puhkeamatta. Kerroin kuitenkin ja poikaystävä oli tosi ymmärtäväinen ja sanoi että kaikki järjestyy. Lääkäri antoi sitä penslaus lääkettä ja se ei ole uusiutunut itseasiassa sen jälkeen kuin kerran että siinä mielessä olen onnekas.
Vuosia jo vaivannut. Ensin rakkulavaihe n. viikko - ei kipua, vain pientä kutinaa. Sitten pari viikkoa "haava-vaihe"/rakkula(t) puhki - haavakohta arka, joskus tosi arka paikasta riippuen. Erektiossa kipu voi olla kovinkin tuskallista, joten runkkaaminen tai paneskelu voi olla "hieman" hankalaa. Sen jälkeen rupivaihe noin 1-2 viikkoa. Jos rupi pysyy paikallaan niin tippuu aikanaan pois itsestään. Rupivaiheen aikana erektion sattuessa voi myös irrota, jolloin haavakohta tulee kipeäksi ja pysyy kipeänä kunhan uusi rupi tulee haavan suojaksi ja se kestää noin vajaan viikon riippuen ruven lähtöajankohdasta. Yleensä koko rupeaman kesto on noin 4 viikkoa rakkulavaiheesta "parantumiseen". Sama ruljanssi toistuu noin 3-5 viikon päästä "parantumisesta". Lääkkeitä tautiin ei ole tullut otettua. Kait sitä sitten menee lääkäriin, jos löytyy vakituinen nainen, jonka kanssa harrastaisi seksiä säännöllisesti.
... mutta sukupuoliherpes ei voi olla naamassa.
Lääkäri antoi sitä penslaus lääkettä ...
Mitä vittua?
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:06"]
Mitä vittua?
[/quote]
Mikä oli ongelma?
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:09"]
Mitä vittua?
[/quote]
Mikä oli ongelma?
[/quote]
Ei mikään. Luulisi, että edes ihmiset edes itse tietäisivät mitä sukupuolitautia sairastavat mutta ehkä vain odotan liikaa.
Mitä vittua?
[/quote]
Mikä oli ongelma?
[/quote]
En ole tuo vastaaja, mutta
Sukupuoliherpes voi olla kasvoissa (suussa/ huulissa, jopa silmässä), jos tällä tarkoitetaan HSV-2-virusta, joka on "genitaaliherpes"-virus. Huuliherpesvirus on HSV-1.
Penslaus liittyy kondyloomaan eikä herpekseen. Herpestä hoidetaan estolääkkeillä ja herpesvoiteella.
Miten jotenkin huuliherpes kullissa kuulostaa puhtoisemmalta kuin kulliherpes huulessa?
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:32"]Mulla on ja kerroin heti kumppanille. En ole varma onko kyseessä suu- vai sukupuoliherpes. Suuherpes voi olla alakerrassakin, mutta sukupuoliherpes ei voi olla naamassa. Suuherpes mulla on ja epäilisin sen puhjenneen stressin seurauksena reiteen. Miehellä on se myös, joten eipä vaikuta suhteeseen mitenkään.
[/quote]
Kyllä se genitaaliherpes voi olla vaikka huulessa. Ja sieltä huulesta genitaalialuueelle se tarttuu esim.suuseksissä tai käsien välityksellä. Se ei minkään stressin tms.takia puhkea milloin missäkin
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:32"]Mulla on ja kerroin heti kumppanille. En ole varma onko kyseessä suu- vai sukupuoliherpes. Suuherpes voi olla alakerrassakin, mutta sukupuoliherpes ei voi olla naamassa. Suuherpes mulla on ja epäilisin sen puhjenneen stressin seurauksena reiteen. Miehellä on se myös, joten eipä vaikuta suhteeseen mitenkään. [/quote] Kyllä se genitaaliherpes voi olla vaikka huulessa. Ja sieltä huulesta genitaalialuueelle se tarttuu esim.suuseksissä tai käsien välityksellä. Se ei minkään stressin tms.takia puhkea milloin missäkin
[/quote]
Kyllähän se stressin takia voi puhjeta, vaikka käteen. Kumpi tahansa herpes.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 10:05"]Vuosia jo vaivannut. Ensin rakkulavaihe n. viikko - ei kipua, vain pientä kutinaa. Sitten pari viikkoa "haava-vaihe"/rakkula(t) puhki - haavakohta arka, joskus tosi arka paikasta riippuen. Erektiossa kipu voi olla kovinkin tuskallista, joten runkkaaminen tai paneskelu voi olla "hieman" hankalaa. Sen jälkeen rupivaihe noin 1-2 viikkoa. Jos rupi pysyy paikallaan niin tippuu aikanaan pois itsestään. Rupivaiheen aikana erektion sattuessa voi myös irrota, jolloin haavakohta tulee kipeäksi ja pysyy kipeänä kunhan uusi rupi tulee haavan suojaksi ja se kestää noin vajaan viikon riippuen ruven lähtöajankohdasta. Yleensä koko rupeaman kesto on noin 4 viikkoa rakkulavaiheesta "parantumiseen". Sama ruljanssi toistuu noin 3-5 viikon päästä "parantumisesta". Lääkkeitä tautiin ei ole tullut otettua. Kait sitä sitten menee lääkäriin, jos löytyy vakituinen nainen, jonka kanssa harrastaisi seksiä säännöllisesti.
[/quote]
Hanki lääkäriltä Aciclovir-kuuri! Mulla poistuu sillä rakkulat vuorokaudessa. Itse sain e-reseptille 12 kuuria, haen aina tarvittaessa. Voit syödä myös estolääkityksenä esim kerran kuussa. Lisäksi zoviraxia rakkuloille. Sun ei tarvi kärsiä noin paljon!
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:13"]
Mitä vittua?
[/quote]
Mikä oli ongelma?
[/quote]
Ei mikään. Luulisi, että edes ihmiset edes itse tietäisivät mitä sukupuolitautia sairastavat mutta ehkä vain odotan liikaa.
[/quote]
No itseasiassa netistä voi lukea kertomuksia siitä, kuinka joillain on herpes, mutta eivät ole saaneet diagnoosia lääkäriltä, koska ei ole voitu tai jostain syystä testattu oireista. Sitten kun niitä oireitakaan ei ole välttämättä usein, niin diagnoosin antaminen pitkittyy. Jostain syystä ihmisillä on kuva nykylääketieteestä, että sieltä saa aina varmoja tietoja kaikkeen. Mun kokemuksen mukaan tää aihe herpes taas on hyvin epävarma: voidaan kyllä luetella oireita ja mahdollisia tarttumistapoja mutta kuinka sitten aina herpes kellekin tarttuu ja millainen herpes on oireilevana jollain yksittäisellä ihmisellä - se on toinen tarina se.
Mä salaan kumppaneilta. En kehtaa kertoa.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:32"]Mulla on ja kerroin heti kumppanille. En ole varma onko kyseessä suu- vai sukupuoliherpes. Suuherpes voi olla alakerrassakin, mutta sukupuoliherpes ei voi olla naamassa. Suuherpes mulla on ja epäilisin sen puhjenneen stressin seurauksena reiteen. Miehellä on se myös, joten eipä vaikuta suhteeseen mitenkään. [/quote] Kyllä se genitaaliherpes voi olla vaikka huulessa. Ja sieltä huulesta genitaalialuueelle se tarttuu esim.suuseksissä tai käsien välityksellä. Se ei minkään stressin tms.takia puhkea milloin missäkin
[/quote]
Kyllähän se stressin takia voi puhjeta, vaikka käteen. Kumpi tahansa herpes.
[/quote]
"Sairas" voi aina olettaa, että herpes iski taas aktiiviseksi, koska stressaan. Vähän vaikea päätyä, että koska stressi niin herpes. Mulla herpes uusiutuu vähän väliä, noin joka toinen tai kolmas kuukausi, enkä tunne utseäni mitenkään stressaantuneeksi.
Mutulla on sellainen ajatus, että mitä enemmän harrastaa itsetyydytystä tai paneskelua niin sitä helpommin herpes tulee aktiiviseksi. Joskus tullut testattua pitempiä aikoja (kk) pidättyneisyyttä kaikesta veijarin hiplauksesta niin silloin omasta mielestäni herpes on aktivoitunut harvemmin.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 10:05"]Vuosia jo vaivannut. Ensin rakkulavaihe n. viikko - ei kipua, vain pientä kutinaa. Sitten pari viikkoa "haava-vaihe"/rakkula(t) puhki - haavakohta arka, joskus tosi arka paikasta riippuen. Erektiossa kipu voi olla kovinkin tuskallista, joten runkkaaminen tai paneskelu voi olla "hieman" hankalaa. Sen jälkeen rupivaihe noin 1-2 viikkoa. Jos rupi pysyy paikallaan niin tippuu aikanaan pois itsestään. Rupivaiheen aikana erektion sattuessa voi myös irrota, jolloin haavakohta tulee kipeäksi ja pysyy kipeänä kunhan uusi rupi tulee haavan suojaksi ja se kestää noin vajaan viikon riippuen ruven lähtöajankohdasta. Yleensä koko rupeaman kesto on noin 4 viikkoa rakkulavaiheesta "parantumiseen". Sama ruljanssi toistuu noin 3-5 viikon päästä "parantumisesta". Lääkkeitä tautiin ei ole tullut otettua. Kait sitä sitten menee lääkäriin, jos löytyy vakituinen nainen, jonka kanssa harrastaisi seksiä säännöllisesti. [/quote] Hanki lääkäriltä Aciclovir-kuuri! Mulla poistuu sillä rakkulat vuorokaudessa. Itse sain e-reseptille 12 kuuria, haen aina tarvittaessa. Voit syödä myös estolääkityksenä esim kerran kuussa. Lisäksi zoviraxia rakkuloille. Sun ei tarvi kärsiä noin paljon!
[/quote]
Kiitti!
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:13"]
Mitä vittua?
[/quote]
Mikä oli ongelma?
[/quote]
[/quote]
No itseasiassa netistä voi lukea kertomuksia siitä, kuinka joillain on herpes, mutta eivät ole saaneet diagnoosia lääkäriltä, koska ei ole voitu tai jostain syystä testattu oireista. Sitten kun niitä oireitakaan ei ole välttämättä usein, niin diagnoosin antaminen pitkittyy. Jostain syystä ihmisillä on kuva nykylääketieteestä, että sieltä saa aina varmoja tietoja kaikkeen. Mun kokemuksen mukaan tää aihe herpes taas on hyvin epävarma: voidaan kyllä luetella oireita ja mahdollisia tarttumistapoja mutta kuinka sitten aina herpes kellekin tarttuu ja millainen herpes on oireilevana jollain yksittäisellä ihmisellä - se on toinen tarina se.
[/quote]
Jos rakkulat näyttävät samanlaisilta kuin googlen kuvahaussa - sukuelinherpes - niin tuskin on kovin vaikeata lääkärillä antaa diagnoosi.
Herpes voidaan todeta myös verikokeesta vasta-aineet testaamalla. Itseltäni löytyy sekä huuli- että genitaaliherpesvirusten vasta-aineet, mutta oireita ainoastaan alakerrassa. Muistakaa, että monista päinvastaisista väitteistä huolimatta molemmat virustyypit voivat tarttua myös oireettomassa vaiheessa. Tämän tiedon olen itse saanut asiaan perehtyneeltä lääkäriltä sukupuolitautien poliklinikalta, joten olen ollutkin todella varovainen kaikissa suhteissa ja kertonut kumppaneille heti alussa.
Herpekseen ei ole lääkettä - ainakaan viekä - joka poistaisi viruksen kokonaan. Sen jälkeen kun se on saatu niin se onkin sitten kaverina loppuun asti.
Mulla on ja kerroin heti kumppanille. En ole varma onko kyseessä suu- vai sukupuoliherpes. Suuherpes voi olla alakerrassakin, mutta sukupuoliherpes ei voi olla naamassa. Suuherpes mulla on ja epäilisin sen puhjenneen stressin seurauksena reiteen. Miehellä on se myös, joten eipä vaikuta suhteeseen mitenkään.