Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herpes alakerrassa

Vierailija
22.02.2015 |

Onko muita saman vaivan omaavia? Miten te olette kertoneet mahdollisille seurustelukumppaneille asiasta ja onko juttu tyssännyt siihen? Miten herpes vaikuttaa elämäänne?

Suuret kiitokset vastauksista!

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:10"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:13"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:09"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:06"]

... mutta sukupuoliherpes ei voi olla naamassa.

Lääkäri antoi sitä penslaus lääkettä ...

Mitä vittua? 

[/quote]

Mikä oli ongelma?

[/quote]

Ei mikään. Luulisi, että edes ihmiset edes itse tietäisivät mitä sukupuolitautia sairastavat mutta ehkä vain odotan liikaa.

[/quote]

No itseasiassa netistä voi lukea kertomuksia siitä, kuinka joillain on herpes, mutta eivät ole saaneet diagnoosia lääkäriltä, koska ei ole voitu tai jostain syystä testattu oireista. Sitten kun niitä oireitakaan ei ole välttämättä usein, niin diagnoosin antaminen pitkittyy. Jostain syystä ihmisillä on kuva nykylääketieteestä, että sieltä saa aina varmoja tietoja kaikkeen. Mun kokemuksen mukaan tää aihe herpes taas on hyvin epävarma: voidaan kyllä luetella oireita ja mahdollisia tarttumistapoja mutta kuinka sitten aina herpes kellekin tarttuu ja millainen herpes on oireilevana jollain yksittäisellä ihmisellä - se on toinen tarina se.

[/quote]

No varmaan joo mut tää yks tyyppi penslaa herpestään joten joku diagnoosi sillä kai on.

Yleisimmät väärät käsitykset joita täällä yleensä herpeksestä pyörii on, että 90% ihmisistä on se ja että se ei tartu ellei ole oireita ja että herpes ei voisi tarttua muualle kuin sukuelimiin tai huuliin. 

Itse olen sitä mieltä, että yläkoululaisille pitäisi tehdä seksivalituskoe jota varten opiskellaan perusasiat ja jos siitä ei pääse läpi, niin sitten saa unohtaa seksin harrastamisen. 

Vierailija
22/42 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herpes voi tarttua milloin vaan. Veemäinen virus. Jos iskee esim silmään niin voi näkö lähteä silmästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:47"]

On sukupuoli herpes. Oltiin seurusteltu muutama kk kun se puhkesi mulle. Jännitti kauheasti että miten toinen suhtautuu ja kun en tiennyt mistä olin sen saanut. Se voi olla kauankin elimistössä puhkeamatta. Kerroin kuitenkin ja poikaystävä oli tosi ymmärtäväinen ja sanoi että kaikki järjestyy. Lääkäri antoi sitä penslaus lääkettä ja se ei ole uusiutunut itseasiassa sen jälkeen kuin kerran että siinä mielessä olen onnekas.

[/quote]

No varmaan on ymmärtäväinen, kun todennnäköisimmin juuri häneltä olet herpeksen saanut. 

Vierailija
24/42 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain eksältä herpeksen. Se ei ite tienny sairastavansa sitä, joten paska tuuri. En harrasta irtosuhteita. Joten jos ihmisellä on herpes niin ei kannata heti ajatella että on ollut holtiton. Mun gyne lohdutti että viruksia nyt vaan on ihmisillä ja keneltä vain voi saada sen. Sen takia ei tarvitse ajatella olevansa "likainen". En ole vielä uudessa parisuhteessa. Mutta kun tulee ajankohtaiseksi, aion kertoa rehellisesti. Kumppani saa sitte tehdä valinnan että haluaako aina kondomin vai haluaako ottaa riskin. Mun mielestä yleensäki rehellisyys maan perii. Mua ei sillee sairaudet estä jos muuten rakastun ja on huipputyyppi. Valitettavasti kaikenlaiset taudit maailmassa liikkuu aina. Ja niinku sanoin, vaik olis tosi varovainen niin voi saada herpeksen tai kondylooman. Sit pitää vaan hoitaa itteensä ja olla rehellinen tuleville kumppaneille jotta heillä on oikeus valita oman terveytensä mukaan. Mulle aluks herpes oli hirvee asia koska pidän itestäni aina hyvää huolta, myös seksin suhteen. No sitte vaan ajattelin että shit happens. Elämä jatkuu. Ei herpes mun elämää pilannu yhtään. On pahempiakin asioita. No, tosin se ei oireile mulla usein ja menee tosi lievästi ohi että oon kai silleen sit onnekas. Mutta kaikille herpestä sairastaville, pää pystyyn!!! Ei ole hyvän parisuhteen este. Sinulle oikea hyväksyy juuri sinut, herpeksenkin kanssa. Jotkut kuolee nälkää jossain päin maailmaa ja joku kuolee syöpään. Herpes tässä mittakaavassa on pieni juttu varsinkin kun siihen on hyvät lääkkeet. Mä en anna sen pilata mun elämää yhtään.

Vierailija
25/42 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 13:04"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:47"]

On sukupuoli herpes. Oltiin seurusteltu muutama kk kun se puhkesi mulle. Jännitti kauheasti että miten toinen suhtautuu ja kun en tiennyt mistä olin sen saanut. Se voi olla kauankin elimistössä puhkeamatta. Kerroin kuitenkin ja poikaystävä oli tosi ymmärtäväinen ja sanoi että kaikki järjestyy. Lääkäri antoi sitä penslaus lääkettä ja se ei ole uusiutunut itseasiassa sen jälkeen kuin kerran että siinä mielessä olen onnekas.

[/quote]

No varmaan on ymmärtäväinen, kun todennnäköisimmin juuri häneltä olet herpeksen saanut. 
[/quote] niin ei sitä voi tietää keneltä aiemmista poikaystävistä olen sen saanut. Kun mies usein on se kantaja ja kenelläkään eksistä ei ole ollut koskaan mitään oireita ei myös nykyiselläkään.

Vierailija
26/42 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en ymmärrä miksi joku ihmettelee tuota penslausta? Etkö ole kuullut siitä aikaisemmin? Ja kyllä sain diagnoosin kun menin kahden kipeän rakkulan takia lääkäriin joka todettiin herpekseksi. Penslauksella lähti pois muutamassa päivässä. En tiedä käytetäänkö sitä muuhun kuin sukupuoliherpekseen (tuskin) kun ei muista ole kokemusta.

Vierailija
27/42 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 13:33"]Ja en ymmärrä miksi joku ihmettelee tuota penslausta? Etkö ole kuullut siitä aikaisemmin? Ja kyllä sain diagnoosin kun menin kahden kipeän rakkulan takia lääkäriin joka todettiin herpekseksi. Penslauksella lähti pois muutamassa päivässä. En tiedä käytetäänkö sitä muuhun kuin sukupuoliherpekseen (tuskin) kun ei muista ole kokemusta.
[/quote]

Kondyloomaa penslaillaan.

Vierailija
28/42 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 13:30"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 13:04"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:47"] On sukupuoli herpes. Oltiin seurusteltu muutama kk kun se puhkesi mulle. Jännitti kauheasti että miten toinen suhtautuu ja kun en tiennyt mistä olin sen saanut. Se voi olla kauankin elimistössä puhkeamatta. Kerroin kuitenkin ja poikaystävä oli tosi ymmärtäväinen ja sanoi että kaikki järjestyy. Lääkäri antoi sitä penslaus lääkettä ja se ei ole uusiutunut itseasiassa sen jälkeen kuin kerran että siinä mielessä olen onnekas. [/quote] No varmaan on ymmärtäväinen, kun todennnäköisimmin juuri häneltä olet herpeksen saanut.  [/quote] niin ei sitä voi tietää keneltä aiemmista poikaystävistä olen sen saanut. Kun mies usein on se kantaja ja kenelläkään eksistä ei ole ollut koskaan mitään oireita ei myös nykyiselläkään.

[/quote]

Oireiden ilmestymisen perusteella todennäköisimmäksi tartuttajaksi voi veikata nykyistä poikaystävääsi. Yleensä ensioireet tulevat melko nopeasti tartunnasta ja jos kehosi ei ole ollut poikkeuksellisessa stressitilassa saatuasi ensioireet, niin se lisää todennäköisyyttä. Oireeton herpeskin tarttuu arvioiden mukaan tavallisesti noin 30 % vuodesta. 

On myös mahdollista, että nykyinen poikaystäväsi on pettänyt sinua ja sait oireet pian sen jälkeen. Sen takia taidatkin kiistää sen, että se ei todennäköisesti ole nykyiseltäsi...

Vierailija
29/42 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:55"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 13:04"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:47"] On sukupuoli herpes. Oltiin seurusteltu muutama kk kun se puhkesi mulle. Jännitti kauheasti että miten toinen suhtautuu ja kun en tiennyt mistä olin sen saanut. Se voi olla kauankin elimistössä puhkeamatta. Kerroin kuitenkin ja poikaystävä oli tosi ymmärtäväinen ja sanoi että kaikki järjestyy. Lääkäri antoi sitä penslaus lääkettä ja se ei ole uusiutunut itseasiassa sen jälkeen kuin kerran että siinä mielessä olen onnekas. [/quote] No varmaan on ymmärtäväinen, kun todennnäköisimmin juuri häneltä olet herpeksen saanut.  [/quote] niin ei sitä voi tietää keneltä aiemmista poikaystävistä olen sen saanut. Kun mies usein on se kantaja ja kenelläkään eksistä ei ole ollut koskaan mitään oireita ei myös nykyiselläkään.

[/quote]

Oireiden ilmestymisen perusteella todennäköisimmäksi tartuttajaksi voi veikata nykyistä poikaystävääsi. Yleensä ensioireet tulevat melko nopeasti tartunnasta ja jos kehosi ei ole ollut poikkeuksellisessa stressitilassa saatuasi ensioireet, niin se lisää todennäköisyyttä. Oireeton herpeskin tarttuu arvioiden mukaan tavallisesti noin 30 % vuodesta. 

On myös mahdollista, että nykyinen poikaystäväsi on pettänyt sinua ja sait oireet pian sen jälkeen. Sen takia taidatkin kiistää sen, että se ei todennäköisesti ole nykyiseltäsi...

[/quote]

Jep, etköhän ole sen poikkikselta saanut. Ja hän on joko pettänyt sinua, tai jättänyt kertomatta että hänellä on herpes, mikä on tosi tyhmä juttu. Tämä siis päätellen tuosta "ymmärtäväisestä suhtautumisesta" -kommentista, todennäköisesti vielä kompannut voimakkaasti sitä ettei noista tiedä kuinka kauan on elimistössä ollut ja passiivisagressiivisesti syyttänyt epämääräisesti jotain entisiä suhteitasi. Eivätköhän jäljet johda sylttytehtaalle ikävä kyllä. 

Vierailija
30/42 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko toi rupivaihe jäädä pois? Tai minkä näköinen se on limakalvoilla?

Epäilen tätä, koska tulee aina kuukutisten aikaan.

Ekana kipua häpyhuulessa, sitten tulee pari rakkulaa, sitten näyttää aftalta, ei kirvellä pissatessa, mutta epämukava olo. Kestää viikon kunnes paranee.

Muut taudit on testattu mutta ei vissiin tätä 🤔

Vierailija
31/42 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekana kipua häpyhuulessa, sitten tulee pari rakkulaa, sitten näyttää aftalta, ei kirvellä pissatessa, mutta epämukava olo. Kestää viikon kunnes paranee.

Herpes.

Vierailija
32/42 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras kertoa ja heti. Itse en herpes-naisen kanssa seurustelisi.

Vierailija
33/42 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herpes.

Eli voi rupivaihe jäädä pois?

Pitääpä vilauttaa ens kerralla lääkärissä, (3vk päästä) tai pyytää päästä siihen vasta-aine testiin ja pyytää resepti.

Vierailija
34/42 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun herpesvirus ilmaantuu ensimmäisen kerran sukupuolielimiin, se aiheuttaa ihon ja limakalvojen kihelmöintiä ja kipuakin. Tämän jälkeen syntyy pieniä kirkkaita nesterakkuloita, jotka muutaman päivän jälkeen puhkeavat, alkavat märkiä ja saavat ruven. Haavat voivat sattua, aristaa ja kirvellä. Ensimmäisen tulehduksen yhteydessä voi olla myös kuumetta, imusolmukkeiden turpoamista ja päänsärkyä. Näin ei ole kuitenkaan kaikilla.

Joillakin oireet uusiutuvat ehkä kerran kuussa, joillakin muutaman vuoden välein. Osalla tulehdus ei uusiudu ollenkaan. Uusintatulehduksen ovat monesti lieviä. Infektion laukaisevia tekijöitä ovat esimerkiksi yleiskunnon huononeminen, stressi, hormonaaliset tekijät tai mekaaninen ärsytys.

Vierailija
35/42 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herpes.

Eli voi rupivaihe jäädä pois?

Pitääpä vilauttaa ens kerralla lääkärissä, (3vk päästä) tai pyytää päästä siihen vasta-aine testiin ja pyytää resepti.

Minulla on herpes eikä tule varsinaisia rupia. Pari kipeää rakkulaa tulee, puhkaisen ja puhdistan desinfiointiaineella. Sitten katoavat kunnes taas jostain syystä ärsyyntyvät ja ilmestyvät.

Vierailija
36/42 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiiä kumpi pahempi, herpes vai juopporemmi alakerrassa,  molemmat ärsyttää, tosin herpestä ei ole vaan tuo juopporemmi.

Vierailija
37/42 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:32"]Mulla on ja kerroin heti kumppanille. En ole varma onko kyseessä suu- vai sukupuoliherpes. Suuherpes voi olla alakerrassakin, mutta sukupuoliherpes ei voi olla naamassa. Suuherpes mulla on ja epäilisin sen puhjenneen stressin seurauksena reiteen. Miehellä on se myös, joten eipä vaikuta suhteeseen mitenkään.

Kyllä se genitaaliherpes voi olla vaikka huulessa. Ja sieltä huulesta genitaalialuueelle se tarttuu esim.suuseksissä tai käsien välityksellä. Se ei minkään stressin tms.takia puhkea milloin missäkin

Genitaaliherpes ei voi olla huulessa, mutta huuliherpes voi olla sekä genitaaleilla että huulessa.

Sairaus on parantumaton. Oma oireeton genitaaliherpes puhkesi syöpähoitojen yhteydessä. Olin siis kantanut sitä ehkä 20 vuotta, ei siis tietoa milloin olen saanut.

Söin 6 vuotta yhteen menoon Axiloviria ja nyt tauti remissiossa. Voi tietenkin aina tulla fyysisen tai psyykkisen vastustuskykyä laskevan stressin myötä uudelleen. Edelleen olen siis tartuttava, mutta vähemmän kuin silloin kun säännöllisesti uusi, jolloin tartuttavuutta vähentääkseni popsin pillereitä. Vakituinen pysyvä parisuhde, ja molemmilla ikää niin ettei lapsia enää tehdä ja riski tartuttaa niin pieni, että en enää lääkitse. Synnytyksessähän tuo on hankala.

Verikokeella saa selville onko herpes-1 vaiko -2, mutta kun se genitaaleilla, hoito on aina pillerit.

Vierailija
38/42 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakkulasta voi ottaa näytteen ja verikokeeseen voi mennä ilman rakkuloita, vasta-aineet ei katoa koskaan verestä.

Vierailija
39/42 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:55"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 13:04"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:47"] On sukupuoli herpes. Oltiin seurusteltu muutama kk kun se puhkesi mulle. Jännitti kauheasti että miten toinen suhtautuu ja kun en tiennyt mistä olin sen saanut. Se voi olla kauankin elimistössä puhkeamatta. Kerroin kuitenkin ja poikaystävä oli tosi ymmärtäväinen ja sanoi että kaikki järjestyy. Lääkäri antoi sitä penslaus lääkettä ja se ei ole uusiutunut itseasiassa sen jälkeen kuin kerran että siinä mielessä olen onnekas.

No varmaan on ymmärtäväinen, kun todennnäköisimmin juuri häneltä olet herpeksen saanut.  niin ei sitä voi tietää keneltä aiemmista poikaystävistä olen sen saanut. Kun mies usein on se kantaja ja kenelläkään eksistä ei ole ollut koskaan mitään oireita ei myös nykyiselläkään.

Jep, etköhän ole sen poikkikselta saanut. Ja hän on joko pettänyt sinua, tai jättänyt kertomatta että hänellä on herpes, mikä on tosi tyhmä juttu. Tämä siis päätellen tuosta "ymmärtäväisestä suhtautumisesta" -kommentista, todennäköisesti vielä kompannut voimakkaasti sitä ettei noista tiedä kuinka kauan on elimistössä ollut ja passiivisagressiivisesti syyttänyt epämääräisesti jotain entisiä suhteitasi. Eivätköhän jäljet johda sylttytehtaalle ikävä kyllä. 

Miehillä tartunta on usein oireeton! Eli paljaalla sohineiden kannattaa aina testauttaa kaikki taudit itsestään.

Vierailija
40/42 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän vaivaan on tulossa rokote, joka tuhoaa HSV:n hermotumakkeista. Optimistisin arvio 3 vuotta, mutta todennäköisesti 5-7 vuotta.

http://engage.fredhutch.org/site/TR/PersonalFundraisingPages/General?px…

Google:

https://www.fredhutch.org/en/news/center-news/2020/08/herpes-simplex-ge…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä