miksi lihavat naiset on usein myös nirsoja?
Tunnen useita lihavia naisia, jotka kaikki ovat ihan järkyttävän nirsoja ruoan suhteen. onko muilla samanlaisia havaintoja?
Kommentit (46)
Ylipaino yleensä kertoo siitä, että rakastetaan ruokaa. Rakkaassa harrastuksessa myös hifistellään. T. Bmi30
On. Esim. eräs työkaverini on välillä atkinsilla, sitten on paljon mistä ei pidä/voi syödä. Harrastaa myös paljon liikuntaa "ei voisi elää ilman urheilua" ja on silti ylipainoinen. Toinen tuttuni myös liikkuu paljon (käy lenkilläkin vähän väliä poislukien viikkojen sairastelujaksot) ei syö punaista lihaa eikä mereneläviä mutta paljon proteiinivanukkaita. laihdutuspirtelöitä, palautuspatukoita ja mitä lie. Usein ylipainoisen suusta kuuluu "en syö ollenkaan makeaa", "en käy koskan mäkissä/hesellä/BK:lla", "leivokset ja kakut ällöttää" ja muuta tosi ehdotonta.
Lihavuuteen johtaa sellainen "ruskea" ruokavalio, josta vihannekset ja monipuolisuus puuttuvat täysin. Pikaruoka ja makeat ovat sellaista helppoa ruokaa, jota pikkulapsikin osaa totuttelematta arvostaa. Tietenkään lihavat eivät ole mikään yhtenäinen ryhmä, mutta osalla on näin. Minäkin syön mieluiten makeaa ja / tai rasvaista.
Lihavin tuntemani nainen ei syö mitään muita kasviksia kuin porkkanaa ja tomaattia, muut maistuvat väkevälle. Hän ei ole koskaan suostunut maistamaan mitään hapanmaitotuotetta ja yököttelee hoikemman ostoksissa olevaa rahka- tai jogurttipurkkia. Kalaa ei syö ja kana menee vain nugetteina. Tiivistettynä ruokavalio on sellainen kuin 4-vuotias saisi täyttää ostoskorin.
Tuntemani ylipainoiset nirsoilijat eivät "tykkää" kasviksista tai suhtautuvat niihin ennakkoluuloisesti, eivät osaa käyttää yrttimausteita eivätkä tuoreyrttejä, eivät pidä kasvisruokaa oikeana ruokana ja kasvisten rooli on olla salaatti-kurkku-tomaatti. Tuloksena siis raskasta ruokaa, jossa on paljon rasvaa ja suolaa.
Lihavat ovat usein myös sivistymättömiä ja kouluttamattomia. Tämä väestöryhmä ei ole tietoinen erikoisemmista ruoista ja saatika että laittaisi niitä suuhun.
Joo, ruskea ruokavalio täälläkin aiheuttanut ylipainon. Nyt olen alkanut opetella syömään värikästä, monipuolista ruokaa, ja voi tätä makujen määrää! <3
Yläasteella lihavat tytöt saattoivat skipata lounaan tai syödä pelkkää raastetta. Ihmettelin miksi ovat niin lihavia kun ei ruoka maistunut ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 08:42"]Lihavuuteen johtaa sellainen "ruskea" ruokavalio, josta vihannekset ja monipuolisuus puuttuvat täysin. Pikaruoka ja makeat ovat sellaista helppoa ruokaa, jota pikkulapsikin osaa totuttelematta arvostaa. Tietenkään lihavat eivät ole mikään yhtenäinen ryhmä, mutta osalla on näin. Minäkin syön mieluiten makeaa ja / tai rasvaista.
Lihavin tuntemani nainen ei syö mitään muita kasviksia kuin porkkanaa ja tomaattia, muut maistuvat väkevälle. Hän ei ole koskaan suostunut maistamaan mitään hapanmaitotuotetta ja yököttelee hoikemman ostoksissa olevaa rahka- tai jogurttipurkkia. Kalaa ei syö ja kana menee vain nugetteina. Tiivistettynä ruokavalio on sellainen kuin 4-vuotias saisi täyttää ostoskorin.
[/quote]joo mutta kun selkänsä kääntää niin syö kaksin käsin.
Monella lihavalla on pitkä laihdutushistoria takana ja vääristynyt suhde ruokaan. Vähän ortorektisiä piirteitä joidenkin ruokien osalta, sitten taas niissä omissa lohturuuissa ei terveellisyyttä mietitä. Osa kokee, että syömisiä kytätään ja tuntee tarpeelliseksi kertoa työpaikalla, ettei syö makeaa. Minä olin lihonut BMI 35:een vaikka söin pizzaa kerran pari vuodessa ja muuta pikaruokaa en koskaan. Voin ihan pahoin ajatuksesta, että söisin muroja tai sokerijugurttia, ne olivat minulle kiellettyjä ruokia.
Sitten on ryhmä lihavia, jotka tosiaan syövät kuin pikkulapset, näinhän puolen vuoden superdieeteissä usein kuvaillaan lähtötilannetta.
Hejaa, saatiinhan tällekin päivälle yksi lihavien haukkumisketju! Ja heti aamusta!
Oon ajatellu ja miettiny olevani huono äiti kun olen onnistunut kasvattamaan lapseni nirsoiksi. 1 ei missään nimessä syö mitään vihanneksia, 2 ei halua syödä lihaa tai mitään mikä tuntuu inhottavalta tai näyttää oudolta ja voi syädä silti pizzaa ja hampurilaista, 3 syö kaikenlaista ja on innokas kokeilemaan Ja ajattelee ruuan välttämättömänä. 1 ja 2 ovat pullukoita.
Hah, itse en ole nirso, vaikka ylipainoinen olenkin. Tähän kuntoon on tultu pastaa, leipää ja juustoa mättäämällä :) Kai tapauskohtaista, tv:stä olen kyllä nähnyt noita lihavia, jotka oksentavat parsakaalin maulle jne. mutta omassa lähipiirissäni tuppaa laihat/normaalipainoiset olevan todella nirsoja. Meitä ihmisiä on moneksi.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 08:53"]
Oon ajatellu ja miettiny olevani huono äiti kun olen onnistunut kasvattamaan lapseni nirsoiksi. 1 ei missään nimessä syö mitään vihanneksia, 2 ei halua syödä lihaa tai mitään mikä tuntuu inhottavalta tai näyttää oudolta ja voi syädä silti pizzaa ja hampurilaista, 3 syö kaikenlaista ja on innokas kokeilemaan Ja ajattelee ruuan välttämättömänä. 1 ja 2 ovat pullukoita.
[/quote]
Tarjoatko vihanneksia myös niille jotka eivät niitä "missään nimessä" syö? Kai vaadit edes vähän vihanneksia maistamaan joka aterialla?
No jaa, musta tuntuu että tuntemani lihavat syövät aika tasaisesti eri ruokia. Yksi poikkeus tosin on, hän on hirveän nirso ja ruikuttaa aina, kuinka ei voi laihduttaa kun ei tykkää raejuustosta eikä tonnikalasta. En ymmärrä miksi just niitä pitäisi syödä laihtuakseen... mutta on sellainen, joka nyrpistelee vähän kaikelle. Mun mielestä on hauskaa, että juustoa ei voi syödä ollenkaan, yökkäilee vaan - paitsi jos sitä on PIZZAN päällä. Hohhoijaa. Aika naurettava asenne mun mielestä. Toivon vaan, ettei tartuta sitä lapsiinsa. En muutenkaan ymmärrä niitä, jotka ovat selviytyneet aikuisikään sellaisella lapsen ruokavaliolla eivätkä ole ikinä maistaneet mitään "epäilyttävää" eli toisten mielestä esim. ihan normaaleja vihanneksia tai vaikkapa fetaa, oliivia, avokadoa.... jää aikamoinen makuelämys kokematta, kun mitään ei voi maistaa.
Kerronpa nyt oman tarinani, jos se ketään kiinnostaa. On vaan aina niin turhauttavaa kun näissä läskiketjuissa normaalipainoiset kuvittelee tietävänsä miten kaikki läskit syö. Kaipa meidänkin työpaikalla sitten porukka huvittuneena katselee, kun syön lounaaksi kasvissosekeittoa, että mitä toikin läski yrittää meitä huijata.
Totuus kuitenkin tämän läskin eli minun kohdallani on, että aidosti pidän kasviksista, kasvisruoasta, salaateista ym. Ja ei, en hukuta salaattejani kastikkeisiin. Se miksi olen lihonut, ei ole ns. normaalin ruuan syöminen liikaa, se ei ole pizzat tai mäkkiateriat, vaan suklaa. Ja tietenkään työkaverit eivät näe sitä suklaan syömistä, ei minulla ole mitään syytä syödä sitä töissä. Ei, suklaa on se, millä palkitsen itseni työpäivän jälkeen, koska olenhan taas selvinnyt yhdestä puuduttavasta tai hirveästä päivästä. Siihen on tullut samanlainen riippuvuus kuin jollakin on alkoholiin, tai salilla käyntiin. Pakko saada suklaata.
Terveisin erittäin lihava nainen, koittakaa kestää ja katsokaa muualle jos olemassa oloni tai syömiseni ahdistavat liikaa.
[/quote]
meilläkin yksi ei olisi syönyt salaattia. Kun tämä huomattiin, tuli sääntö, että salaatti syödään ensin, ennen kuin saa muuta ruokaa. Nyt teini-ikäisenä syö pakottamatta kaikkea, ja on normaalipainoinen.
On totta. Monesti lihavilla on aina mukanaan karkkia ja limua, joilla he korvaavat ateriat. Tavallista ruokaa ei muka jakseta syödä, mutta sitten ruoan päälle maistuu sipsit ym. Olen itsekin ylipainoinen, mutta syön monipuolisesti, enkä nirsoile. Valitettavasti annoskoot ovat liian isoja, pidän ruoasta liikaa. Herkkuja ei niinkään mene.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:07"]
Kerronpa nyt oman tarinani, jos se ketään kiinnostaa. On vaan aina niin turhauttavaa kun näissä läskiketjuissa normaalipainoiset kuvittelee tietävänsä miten kaikki läskit syö. Kaipa meidänkin työpaikalla sitten porukka huvittuneena katselee, kun syön lounaaksi kasvissosekeittoa, että mitä toikin läski yrittää meitä huijata.
Totuus kuitenkin tämän läskin eli minun kohdallani on, että aidosti pidän kasviksista, kasvisruoasta, salaateista ym. Ja ei, en hukuta salaattejani kastikkeisiin. Se miksi olen lihonut, ei ole ns. normaalin ruuan syöminen liikaa, se ei ole pizzat tai mäkkiateriat, vaan suklaa. Ja tietenkään työkaverit eivät näe sitä suklaan syömistä, ei minulla ole mitään syytä syödä sitä töissä. Ei, suklaa on se, millä palkitsen itseni työpäivän jälkeen, koska olenhan taas selvinnyt yhdestä puuduttavasta tai hirveästä päivästä. Siihen on tullut samanlainen riippuvuus kuin jollakin on alkoholiin, tai salilla käyntiin. Pakko saada suklaata.
Terveisin erittäin lihava nainen, koittakaa kestää ja katsokaa muualle jos olemassa oloni tai syömiseni ahdistavat liikaa.
[/quote]
olin itse juuri tällainen. Paino lähti putoamaan heti, kun pääsin suklaakierteestä eroon, koska muuten ruokavalioni oli ihan terveellinen.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:10"]
[/quote]
meilläkin yksi ei olisi syönyt salaattia. Kun tämä huomattiin, tuli sääntö, että salaatti syödään ensin, ennen kuin saa muuta ruokaa. Nyt teini-ikäisenä syö pakottamatta kaikkea, ja on normaalipainoinen.
[/quote]
miksi alapeukutitte tätä? Eikö lasta saa kasvattaa, vai pitääkö nelivuotiaan antaa oppia itselleen tuhoisat käytösmallit, joista kärsii sitten loppuikänsä?
On. Olen miettinyt samaa.