Miten valmistautua vanhemman hautajaisiin (kutsut)?
Olen vanhan isäni ainoa lapsi, joten jossain vaiheessa tulen huolehtimaan hänen hautajaisensa. Olen jo aiemmin ollut päävastuussa äidin hautajaisten järjestelyssä ja ne sujuivat hyvin. Silloin isästä oli iso apu sukulaisten kontaktoinnissa. Isällä siis oli kaikkien tarvittavien sukulaisten yhteystiedot, joten heidät pystyi kutsumaan hautajaisiin. Isällä on tosi pieni ja hajanainen suku ja lähipiiri. Kukaan ei oikein tunne toisiaan, enkä minä todellakaan tunne jotain isän kavereita tai serkkuja.
Miten hautajaisten kanssa yleensä toimitaan? Isä ei halua kuolemasta puhua juuri mitään, asia on täysin tabu. Tiedän kyllä millainen arkku, tuhkaus ja kuka pappina pitää olla. Pitäisikö nyt vaan pakolla kysyä ketä hautajaisiin haluaa kutsuttavan ja pyytää näiden yhteystiedot? Puhumme lähinnä säästä nykyään ja kuka sukulainen on milloinkin sairastunut tai kuollut.
Ja juu, ymmärrän, että se voin olla minä, joka kuolee eka. Eikä hautajaiskutsut ole se ison asia vanhemman kuolemassa. Tämä yksittäinen asia vaan nyt vaivaa. Isä sai jokin aikaa sitten sairauskohtauksen ja oli todella hilkulla, että ei kuollut siihen. Nyt taas on ihan voimissaan, monisairas tosin.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä pohdi etukäteen, tietysti sinne kutsutaan hänen sukunsa, tulee ketkä haluavat.
Niin, mutta miten. Osaatko sinä kutsua hänen sukulaisensa?
Ap
Kutsut yhden ja pyydät kutsumaan muut.
"Isä, antaisitko minulle serkkujesi ja lähimpien ystäviesi yhteystiedot. Kiitos."
Vierailija kirjoitti:
"Isä, antaisitko minulle serkkujesi ja lähimpien ystäviesi yhteystiedot. Kiitos."
Tämä. Tarvittaessa voit vedota siihen, että isälle voi käydä jokin tapaturma tai hän voi sairastua, jolloin haluat ilmoittaa asiasta lähimmille ihmisille, ei ole pakko puhua kuolemasta.
Hautajaisiin voi kutsua vain ne ihmiset, joihin isäsi pitää aktiivisesti yhteyttä, muita ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä pohdi etukäteen, tietysti sinne kutsutaan hänen sukunsa, tulee ketkä haluavat.
Niin, mutta miten. Osaatko sinä kutsua hänen sukulaisensa?
Ap
Kutsut yhden ja pyydät kutsumaan muut.
Miten jotkut eivät ymmärrä, että ei välttämättä ole ihmisiä, jotka tuntevat toiselle ihmiselle tärkeät ihmiset. Osaako vaikka sinun serkkusi olla yhteydessä ystävääsi tai puolisosi sisarukseen tarvittaessa?
Vierailija kirjoitti:
Jos hän ei halua hautajaisista puhua, niin älä pakota siitä puhumaan, kuuntele muiden omaisten toiveita hautajaisten suhteen kun aika on.
Kun aika on...
Milloinhan on oikea aika puhua toiveistaan kuolemaan liittyen?
"Hei, annapa niiden puhelinnumetor, jotka haluat hautajaisiisi, jotka varmaan on pian."
Jos noin sanoo, niin ei varmaan tarvitse huolehtia asiasta enää. Ei nimittäin tarvitse olla missään tekemisissä isänsä kanssa.