Olen nuori sairaanhoitaja ja vaihdan alaa
Kai mä olen liian herkkä ja tunnollinen. Mut en vaan enää jaksa kiirettä, turhautumista kun ei ole aikaa tehdä hommia kunnolla, palkkaus voisi olla parempi...ihmishenki minun käsissäni ja saan paskaa vaan aina palkaksi. Muiden ihmisten mielestä meille ei tarvitse maksaa mitään, mehän kutsumuksesta teemme työtä. Mun kutsumus ei riitä parantavaa jo alkanutta burn outtia.
Kommentit (41)
Sairaanhoitajan palkka on ihan hyvä. Milläköhän avuilla AP meinaa tienata tuota palkkaa enemmän? Muutenkin rumaa kielenkäyttöä puhua "paskasta" palkasta, et kyllä kuulosta oikeanlaiselta ihmiseltä hoivatyöhön.
On se nyt perkele ettei täällä saada teidän hoitajien työoloja ja palkkausta kuntoon. Me tarvitsemme teitä kipeästi - mutta jaksavina, motivoituneina ja terveinä. T. Pitkäaikaissairas
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 15:02"]Sairaanhoitajan palkka on ihan hyvä. Milläköhän avuilla AP meinaa tienata tuota palkkaa enemmän? Muutenkin rumaa kielenkäyttöä puhua "paskasta" palkasta, et kyllä kuulosta oikeanlaiselta ihmiseltä hoivatyöhön.
[/quote]
Erikoista, että jo tunnet minut tuon sanavalinnan johdosta ja pystyt arvioimaan sopivuuttani työhön. Minä olen hyvä ja pidetty hoitaja työyhteisössäni. En vaan kestä sitä kuinka teen parhaani ja se ei näy missään. Kissa kiitoksella elää.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:54"]Moi! Täällä kaltaisesi! Tai oikeastaan en ole vielä edes valmistunut. Olen todennut alan epäkohdat opintojen edetessä harjoittelujen myötä. Tänä keväänä haen uuteen kouluun.
Sairaanhoitajana jaksavat ne, joilla on niin hyvä teflonpinnoite, että kaikki se paska mikä sataa potilailta, lääkäreiltä, omaisilta ja kollegoilta, ei tartu.
Positiivista palautetta ei ko. työssä saa juuri koskaan. Vaikka työ on jumalaisen hienoa ja arvokasta!
[/quote]
Älä muuta sano. Onhan niitä hyviäkin hetkiä ja päiviä. Mutta ehkä minusta ei sittenkään ole tuohon työhön. Harmi, koska toisaalta pidän ihmisten kanssa työskentelystä. Mihin haet? :) ap
[/quote]
En ole varma. Yliopistoon, amkissa ei kiinnostavia vaihtoehtoja.
Ei ainakaan teollisuuteen kannata siirtyä jos ei tykkää paskan satamisesta niskaan :D
Ala on äijämäinen ja palaute sen mukaisesti suoraa ja välitöntä. Ehkä tosin nainen saisi enemmän sääliä.
Ja vaikka lisäkouluttautuisin, kävisin lisäksi vaikka joitakin erikoistumisopintoja, sillä harvemmin saa lisää palkkaa. Olenhan minä onnellinen, että töitä on. Mutta tulen varmasti itse sairastumaan vielä jos jatkan samaa hulabaloota.
Itsekin jätin opiskelut kesken. Ehkä jälkiviisaana ehdottaisin että opiskele norjaa tai saksaa (miksei ruotsie; se olisi helpointa) ja hakeudu ulkomaille missä työntekijämitoitus in inhimillisempi. Siis jos aja tuntuu yhtään hyvältä muuten.
Palkka reilusti yli suomalaisen keskipalkan. Sekö on mielestäsi huono?
Lähde opetusalalle. Palkka ei ole parempi, kiitosta et saa, mutta lomat ja työajat parempia. Työ siistimpää, mutta silti myös ihmisten kanssa tekemisissä, auttamista ja huolenpitoa. Luulen, että voisit sopia.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 15:16"]
Palkka reilusti yli suomalaisen keskipalkan. Sekö on mielestäsi huono?
[/quote]
Vertaa palkkaa Euroopan tasoon, se on huono. Lisäksi ulkomailla hoitajamitoitukset ovat jotain ihan muuta kuin täällä. Muualla hoitajien arvostus näkyy myös palkassa. T. ei ap
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 15:21"]
Lähde opetusalalle. Palkka ei ole parempi, kiitosta et saa, mutta lomat ja työajat parempia. Työ siistimpää, mutta silti myös ihmisten kanssa tekemisissä, auttamista ja huolenpitoa. Luulen, että voisit sopia.
[/quote]
Hyvä ajatus! Mietin myös tuota esim. puheviestintää. Se voisi auttaa opettajanakin. Eikä mun sh:n urasta ole missään mitään haittaakaan :) Ap
Pitipä vielä lisätä ensikertalaisuuskiintiöihin se, että koskevat vain niitä, jotka hakevat kandidaatin tutkintoon tai kandidaatin ja maisterin tutkintoon. Eli jos olet tehnyt kandidaatin verran pääaineopintoja avoimessa, voit hakea yhteishaussa maisteriin. Riippumatta siitä omaatko jo korkeakoulututkinnon vai et.
Eli jos Ap vielä haluaa yrittää niin siitä sitten. Tosin ainakin varmempaa työtä et tule saamaan. Ellet sitten kouluttaudu lääkäriksi.
Opettajaksi ei kannata ryhtyä, jollet sitten ryhdy erityisopettajaksi. Opettajista on ylitarjontaa. Puolet opettajista haluaa vaihtaa alaa.
Logopedia ja terveydenhoitajan tutkinto voisi olla hyvä. Tai hae yliopistoon hoitotiedettä lukemaan. Sieltä voit suuntautua tutkijaksi, asiantuntijaksi tai vaikka opettajaksi :)
t. terkkari-linjalla vuoden opiskellut ja sitten yliopistoon vaihtanut
Ap, oletko miettinyt terveydenhoitajan opintoja? Sehän on vain vuoden shn koulutuksen käyneille. Varmasti paljon rauhallisempaa, ei niin kiireistä. Palkkaus ei tietenkään terkallakaan ole sen korkeampi, riippuu todella paljon erikoistumisalasta ja työpaikasta. Entäs sairaanhoidon amk ope?
Teet oikein, kun vaihdat nuorena alaa :) Turha sitä on ikävässä työssä kärsiä.
Kannattaa vaihtaa :) Täällä toinen väsynyt, alle vuodessa paloin loppuun..työoloissa on paljon parantamisen varaa, ihmettelen vaan miks ylemmällä tasolla ei puututa asiaan? Kaikilla on yleisesti tiedossa sairaanhoitajien pahoinvointi, tutkimuksia on tehty ja asiasta on mediassa puhuttu paljon..silti tuntuu et esim. Tehykin vaan hyssyttelee - ihan munaton ammattijärjestö. Kuka hoitaa tulevaisuudessa meijän vanhukset?
T:n25
Olen lähihoitaja kotihoidossa. On aivan sairasta että näin raskaassa ja vastuullisessa työssä peruspalkka reilu kaksi tonnia. Aion myös vaihtaa alaa. Mulle kelpaa pienempi palkkainen työ, kunhan palkka vastaa työn vaativuutta. Työ on vienyt multa hymyn huulilta ja lähes tuhonnut elämäni. Olen tehnyt paljon tuplavuoroja ja ylimääräisiä vuoroja vapaapäivinäni koska olen tarvinnut rahaa, mutta nyt se on loppu. Haluan vaikkapa tarjoilijaksi tai tiskariksi ravintola-alalle. Haluan mun elämän takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Moi! Täällä kaltaisesi! Tai oikeastaan en ole vielä edes valmistunut. Olen todennut alan epäkohdat opintojen edetessä harjoittelujen myötä. Tänä keväänä haen uuteen kouluun.
Sairaanhoitajana jaksavat ne, joilla on niin hyvä teflonpinnoite, että kaikki se paska mikä sataa potilailta, lääkäreiltä, omaisilta ja kollegoilta, ei tartu.
Positiivista palautetta ei ko. työssä saa juuri koskaan. Vaikka työ on jumalaisen hienoa ja arvokasta!
Jos kokemuksesi on tuo, silloin vika on sinussa. Asia ei muutu hommaa vaihtamalla. Se on se vanha totuus, että metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähihoitaja kotihoidossa. On aivan sairasta että näin raskaassa ja vastuullisessa työssä peruspalkka reilu kaksi tonnia. Aion myös vaihtaa alaa. Mulle kelpaa pienempi palkkainen työ, kunhan palkka vastaa työn vaativuutta. Työ on vienyt multa hymyn huulilta ja lähes tuhonnut elämäni. Olen tehnyt paljon tuplavuoroja ja ylimääräisiä vuoroja vapaapäivinäni koska olen tarvinnut rahaa, mutta nyt se on loppu. Haluan vaikkapa tarjoilijaksi tai tiskariksi ravintola-alalle. Haluan mun elämän takaisin.
Anteeksi, mutta kirjoituksesssa ei ole mitään järkeä. (Ymmärrän toki, että alalle ei valitakaan älykköjä, mutta kuitenkin).
Ensin kerrot, että huonopalkkaisempikin homma käy sinulle.
Aivan kummallisesti sen jälkeen selität, että olet rahan ahneudessasi paiskinut ylimääräsiä työvuoroja.
Ongelmasi ei siis näköjään ole lainkaan alan palkkaus, kuten itsekin tulet maininneeksi.
Se että teet ylimääräisiä vuoroja, vaikka pienempikin palkka riittäisi, on sitten kyllä ihan omaa hulluuttasi.
Istu nyt alas ja oikein mieti, mikä sinua vaivaa. Kirjoita asiat paperille ja lue vaikka seuraavana päivänä aivan kuin lukisit toisen kirjoittamaa tekstiä. Huomaat varmaan itsekin, että ongelmasi on jokin muu kuin se mitä vuodatuksessasi väität.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:57"]Mihinkä ajattelit vaihtaa?
Et sä mistään sen enempää saa vastaavan tasoisissa hommissa. Joku arvo pitää laskea myös nk. varmalle työpaikalle. Se on hyvin harvinaista nykyään.
[/quote]
Hyvä pointti. Ja mulla on hyvä työpaikka ja työkaveritkin. Ei perinteistä selkäänpuukotus-kanalaumaa joka hoitotyössä on yleistä. Työ vaan todella kuluttavaa. Ajattelin jotakin terveyskasvatusta yliopistossa tai puheviestintää.