Mä en usko, että masennusta oikeesti on.
ihmisillä on vaan ongelma asennoitua tilanteisiin, helpompaa ja kivempaa se on sääliä itseensä ja voivotella kun mikään ei onnistu (vaikkei mitään edes yritä) ja muut tekee kaiken puolesta. Ja saa paljon huomiota, eikä tarttee käydä töissä. Saa loikoilla sohvalla ja katsoa telkkua. Tän takia yhteiskuntaan on vaikea saada parannusta.
Kommentit (50)
Minäkin olen somalialaisen käytännön kannalla , mutta ei mitään shakaalia samaan koppiin vaan elämään jännitystä ja liikuntaa jurassic parkissa niin eiköhän mieli virkisty ja masennus katoa :)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:17"]
Tää voi olla bensaa nuotiolle mutta olkoon. Osittain samaa mieltä ap:n kanssa. Tai siis uskon että masennusta on olemassa ihan samalla tavalla kuin alkoholismia tai huumeriippuvuutta. Ja kaikissa niissä potilaan omalla tahdolla pystyä elämään oman biologiansa kanssa on valtava merkitys. Masennustaipumus on osalla ihmisistä, toiset oppii elämään sen kanssa ja toiset ei.
Omassa lähipiirissä on kroonisesti masentunut henkilö, joka ei edes halua itselleen apua. On pitkillä ja pätkillä sairauslomilla, selkä tai maha vihottelee jos ei muuta ja jatkuvasti on huono ja kurja olla. Ei suostu masennuslääkitykseen, ei halua terapiaa, ei halua elää säännöllisesti eikä halua syödä terveellisesti. Ei, kaikki on sen syytä että työpaikalla/asunnossa/ kämpässä vuonna kirves oli hometta, työkaveri x työpaikassa y oli tyhmä, pomo kiusaa, työkaveri kiusaa, opiskeluaikana proffa oli tyhmä eikä siksi voi valmistua jne. Aina paha olo on jonkun muun ulkopuoliseen vastuulla. Itse ei voi tehdä mitään oman olonsa parantamiseksi; tyhmän työterveyslääkärin pitäisi löytää joku fyysinen sairaus, johon olisi ihmelääke. Vaan kun ei löydy.
[/quote]
Tuo tapasi muodostaa käsitys yhden ihmisen perusteella ei ole millään lailla tieteellinen, vaan lähinnä osoittaa sinun ajatustesi yksinkertaisuutta.
Oletko tosiaan niin hölmö, että yleistät yhden tapauksen koskemaan kaikkia? Minä kuulin yhdestä kaupan kassasta, joka kavalsi rahaa kassasta. Sinun logiikkasi mukaan kaikkien kassahenkilöiden tulisi toimia samoin. Oikeassa elämässä tuollainen toiminta on harvinaista.
Huomaatko, kuinka ajatuskulkusi ontuu?
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:03"]
Mikähän tolla mun teinillä sit on, jos ei olekaan vakavastai masennuksesta kyse, hmm...
Mä en usko, että se säälittelee itteensä.
[/quote]
Murrosikä? Teineillä hormonit heittelee.
[/quote]
Tietenkin noitakin, mutta ei ne poissulje vakavaa masennusta...
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:17"]Tää voi olla bensaa nuotiolle mutta olkoon. Osittain samaa mieltä ap:n kanssa. Tai siis uskon että masennusta on olemassa ihan samalla tavalla kuin alkoholismia tai huumeriippuvuutta. Ja kaikissa niissä potilaan omalla tahdolla pystyä elämään oman biologiansa kanssa on valtava merkitys. Masennustaipumus on osalla ihmisistä, toiset oppii elämään sen kanssa ja toiset ei.
Omassa lähipiirissä on kroonisesti masentunut henkilö, joka ei edes halua itselleen apua. On pitkillä ja pätkillä sairauslomilla, selkä tai maha vihottelee jos ei muuta ja jatkuvasti on huono ja kurja olla. Ei suostu masennuslääkitykseen, ei halua terapiaa, ei halua elää säännöllisesti eikä halua syödä terveellisesti. Ei, kaikki on sen syytä että työpaikalla/asunnossa/ kämpässä vuonna kirves oli hometta, työkaveri x työpaikassa y oli tyhmä, pomo kiusaa, työkaveri kiusaa, opiskeluaikana proffa oli tyhmä eikä siksi voi valmistua jne. Aina paha olo on jonkun muun ulkopuoliseen vastuulla. Itse ei voi tehdä mitään oman olonsa parantamiseksi; tyhmän työterveyslääkärin pitäisi löytää joku fyysinen sairaus, johon olisi ihmelääke. Vaan kun ei löydy.
[/quote] Kaikki masentuneet eivät todellakaan ole tuollaisia itseään loppuelämänsä sääliviä tapauksia. Apua voi olla vaikea hakea, mutta se ei tarkoita, että siitä kieltäytyy täysin. Kun itse tajusin, että en jaksa enää yksin, oli pakko kääntyä läheisen puoleen, joka sitten vei minut lääkäriin. Itsellä ei olisi ollut voimia siihen yksin.
masennuksen hoitoa en kyllä tajua. Miksi annetaan lääkkeitä ja lähetetään neukkuyksiöön syömään makaronia ketsupilla? Jos taudin voi määrittää masennukseksi niin miten tämä "hoito" auttaa?
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:17"]Tää voi olla bensaa nuotiolle mutta olkoon. Osittain samaa mieltä ap:n kanssa. Tai siis uskon että masennusta on olemassa ihan samalla tavalla kuin alkoholismia tai huumeriippuvuutta. Ja kaikissa niissä potilaan omalla tahdolla pystyä elämään oman biologiansa kanssa on valtava merkitys. Masennustaipumus on osalla ihmisistä, toiset oppii elämään sen kanssa ja toiset ei.
[/quote] Kaikki masentuneet eivät todellakaan ole tuollaisia itseään loppuelämänsä sääliviä tapauksia. Apua voi olla vaikea hakea, mutta se ei tarkoita, että siitä kieltäytyy täysin. Kun itse tajusin, että en jaksa enää yksin, oli pakko kääntyä läheisen puoleen, joka sitten vei minut lääkäriin. Itsellä ei olisi ollut voimia siihen yksin.
[/quote] Täytyy vielä lisätä, että tuo tuttusi kuulostaa lähinnä sellaiselta elämäntapamasentuneelta, jonka vuoksi ei tosiaan kannattaisi mielipiteitä masentuneista muodostaa.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 13:56"]ihmisillä on vaan ongelma asennoitua tilanteisiin, helpompaa ja kivempaa se on sääliä itseensä ja voivotella kun mikään ei onnistu (vaikkei mitään edes yritä) ja muut tekee kaiken puolesta. Ja saa paljon huomiota, eikä tarttee käydä töissä. Saa loikoilla sohvalla ja katsoa telkkua. Tän takia yhteiskuntaan on vaikea saada parannusta.
[/quote]
Mäkin ajattelin noin parikymppisenä. Luulin muutenkin silloin olevani jotenkin muita parempi ja fiksumpi. Se kuuluu tohon ikään. Mitä enemmän näkee elämää, niin sitä huomaa ettei asiat olekaan ihan niin mustavalkoisia.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:28"]
masennuksen hoitoa en kyllä tajua. Miksi annetaan lääkkeitä ja lähetetään neukkuyksiöön syömään makaronia ketsupilla? Jos taudin voi määrittää masennukseksi niin miten tämä "hoito" auttaa?
[/quote]
lääkkeet lieventää "pahinta" oloa ja ajattelevat että on sitte kykeneväinen oma-aloitteisesti heräämään luolastaan ihmisten ilmoille. Lääkkeet tahtoo olla vaan enempi laastareita haavalle kuin varsinaista syyn hoitamista.
Ei mitään mielenterveysonngelmia ole olemassa: kukaan ei kärsi unettomuudesta, skitsofreniasta tai masennuksesta. Ihmiset ovat vaan turhan negatiivisia.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:14"]
Minä en usko että flunssaa on. Ihmiset vaan laiskuuttaan valuttelavat räkää nenästään, että saisivat jäädä kotiin katsomaan telkkua. Näin se kuule on.
[/quote]
Joillakin sitä flunssaa on aina maanantaisin, kuten mahatautia ja migreeniä.
Samoin masennusta on joillain aina, kun pomo sanoo, että töitäkin pitäisi tehdä tai on jotain muuta huomautettavaa. Heti on pakko hakea pari viikkoa masennussaikkua
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:14"]
Minä en usko että flunssaa on. Ihmiset vaan laiskuuttaan valuttelavat räkää nenästään, että saisivat jäädä kotiin katsomaan telkkua. Näin se kuule on.
[/quote]
Joillakin sitä flunssaa on aina maanantaisin, kuten mahatautia ja migreeniä.
Samoin masennusta on joillain aina, kun pomo sanoo, että töitäkin pitäisi tehdä tai on jotain muuta huomautettavaa. Heti on pakko hakea pari viikkoa masennussaikkua
[/quote] Tuo on todellinen ongelma, mutta se, että tuollaisia kusipäitä on olemassa ei tietääkseni sulje pois sitä asiaa, että on oikeastikin sairaita ihmisiä.
Jos te oikeesti oisitte vakuuttuneita masennuksen olemassa olosta, niin tuskin täällä noin riehuisitte ja ottaisitte itteenne. Teillä taitaa olla enemmän tarve todistella itsellenne sen olemassaoloa. ;) Jos itse näen keskustelun, jossa kyseenalaistetaan asia, jonka olemassa olon tiedän todeksi, niin naureskelen ja hyppään seuraavaan keskusteluun.
Tyhjästä marisijat ovat pilanneet masennuksen diagnoosina niille ketkä siitä oikeasti kärsivät. Masennus on ollut trendidiagnoosi jo pitkään, hankala ottaa todesta enää.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:44"]
Jos te oikeesti oisitte vakuuttuneita masennuksen olemassa olosta, niin tuskin täällä noin riehuisitte ja ottaisitte itteenne. Teillä taitaa olla enemmän tarve todistella itsellenne sen olemassaoloa. ;) Jos itse näen keskustelun, jossa kyseenalaistetaan asia, jonka olemassa olon tiedän todeksi, niin naureskelen ja hyppään seuraavaan keskusteluun.
[/quote]
Täyttä höpsismiä.
Olen aina ajatellut, etten haluaisi kenenkään kokevan sitä helvettiä, mitä itse on käynyt läpi masennuksen ja paniikkihäiriön vuoksi. Mutta ehkä tuollaisille ap:n kaltaisille idiootti juttuja laukoville voisi olla ihan kasvattava kokemus.
Joo siis kyllähän sun mielipide ja luulo on paljon tärkeempi ja uskottavampi kuin se, että masennus on virallisessa tautiluokituksessa, ja sen diagnosoi koulutetut lääkärit. Idiootti!
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:28"]
[/quote]
lääkkeet lieventää "pahinta" oloa ja ajattelevat että on sitte kykeneväinen oma-aloitteisesti heräämään luolastaan ihmisten ilmoille. Lääkkeet tahtoo olla vaan enempi laastareita haavalle kuin varsinaista syyn hoitamista.
[/quote]
Masentuneen aivokemia voi olla aivan sekaisin ja normaalitilaan ilman lääkkeitä voi olla mahdotonta päästä. Lääkkeiden tarkoitus on pistää toiminta normaaliksi, tai ainakin edistää normalisointia. Kummasti sitä jaksaa omaa tilannetta lähteä hoitamaan paremmin, kunhan ensin saa "piuhat kohdilleen" aivoissa. Lääkkeet ei hoida perimmäistä syytä, mutta oireiden ollessa lievempiä pystyy paremmin pureutumaan varsinaiseen syyhyn.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:03"]
Mä olen ihan tosissani. Ymmärrän kyllä, että ajatellaan provoksi. Mulla on lähipiirissä parikin "masentunutta" ja ei kyllä yhtään kiinnosta olla tekemisissä. Aina sais kuunnella voivottelua. Mistähän ne sen energian siihen valittamiseen saa? Suuntaisi sen edes johonkin hyödylliseen. Mutta kuten sanoin ni on kivempaa kun saa vaan olla, eikä ole vastuuta mistään.
[/quote]oikeasti masentunut ihminen ei voivottele.. oikeasta masennuksesta kärsivä ihminen ei itse pidä yhteyttä vaan vetäytyy omiin oloihinsa. Saattavat vaikuttaa tylyiltä kun eivät lähde mukaan mihinkään tai pyydä kahville, tai edes lähde kahville ilman että saa väkisin hakea ne kotoa :/
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:14"]En minäkään uskonut kunnes itse sairastuin masennukseen.
[/quote] Näin kävi läheiselleni. Se on helppo huudella asioista, joista ei mitään kokemuspohjaa ole.