Kokoomus tekisi rajuja leikkauksia mm. opiskelijoiden asumistukiin ja ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan
Eihän tuo varjobudjetti ole mikään yllätys: kokoomus haluaa aina leikata kaikista heikoimmin toimeentulevilta.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/66203517-28db-43e0-9dd1-5e2df9508…
Kommentit (313)
Olen 61 vuotias ja olen onnistunut lyhyen työttömyyysjakson jälkeen saamaan puoleksi vuodeksi työtä. Olisin kiinnostunut tietämään, että jos jään työttömäksi sen jälkeen eikä ole uutta työtä tiedossa, voinko, jos Kokoomus olisi hallituksessa ja heidän malli tulivsi voimaan, tippua pois ns eläkeputkesta eli ansiosidonnaisen lisäpäivistä johon minulla nyt olisi oikeus?
Se olisi aika epäreilua koska mulla on sairas ja työkyvytön vaimo enkä tiedä millä helkkarilla me elettäisiin jos tipun vielä työmarkkinatuelle.
Olen lisäksi korkeasti koulutettu ja olen olllut 35 vuotta työelämässä yhtäjaksoisesti lukuunottamatta puolen vuoden työttömyysjaksoa tämän vuoden alussa. Jos Kokoomus haluaa ajaa koulutettuja valkokaulusköyhiä vararikkoon niin loppui viimeinen motiivi tukea "kykypuoluetta".
Vierailija kirjoitti:
Olisi hieman ikävää, kun asumistuki on ainoa tuki opiskelijana.
Miksi et saa opintotukea sitten? Eikö opinnot ole sujuneet?
Vierailija kirjoitti:
Missä on työpaikat, johon työttömiä patistetaan!? Kokoomus voisi keksittyä saamaan palkkatyöpaikkoja ennen kuin leikkaamaan työttömiltä.
Kepu-Kokommus-Perussuomaisten hallituskaudella poistettiin ansiosidonnaisten maksukatto eli isotuloiset työttömät on ennemminkin niitä, jotka loisivat kuin pientä ansiosidonnaista saavat. En voi käsittää, miksi valtion tehtävä on ylläpitää kenenkään elintasoa. Palautetaan ensiksi ansiosidonnaisen maksukatto ja leikataan sitten vasta, jos enää edes tarvii leikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus haluaa purkaa kannustinloukut ja lopettaa tulonsiirrot Suomessa mutta ei näe mitään ongelmaa siinä, että Etelä-Euroopaan tungetaan rahaa ovista ja ikkunoista. Melko ristiriitaista.
Luulitko että yksi paperi ratkoo kaikki maailman ongelmat kerralla vai mikä ihmeen valitus tuo oikein oli?
Lähinnä tässä ajoin takaa Kokoomuksen ajaman politiikan ristiriitaisuutta. Tulonsiirrot Suomessa = paha. Tulonsiirrot Etelä-Eurooppaan = hyvä.
Eikös Tytti Tuppurainen ja se toinen tyttö,... Marin käyneet Brysselissä sopimassa tulonsiirroista Etelä-Eurooppaan? Ovatko he Kokoomuslaisia?
Kokoomus äänesti "kyllä" silloin kun sitä tukipakettihommaa käsiteltiin eduskunnassa.
Eikös maata johda sosialistien hallitus. Oliko heillä asian kanssa mitään tekemistä?
Kokoomus hyväksyi mukisematta. Tekisivät ihan samoin, jos olisivat johtamassa maata.
Punikit on niin kusessa talouden kanssa että tarvitsevat kokoomuksen apua jotta saavat päätöksiä läpi eduskunnassa.
Edelleen kokoomus äänesti kyllä. Niille on ok jakaa rahaa ulkomaille miljarditolkulla, mutta kotimaassa leikataan heikoimmassa asemassa olevilta.
Jonkun täytyy lopettaa nämä SDPn Hullut Päivät enenkuin Marinin lainarahalla paisutettu talouskupla räjähtää reisille. Eikös se ole oikein että otetaan heiltä jotka ovat Marinin takana eli SDPn kannttajilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on työpaikat, johon työttömiä patistetaan!? Kokoomus voisi keksittyä saamaan palkkatyöpaikkoja ennen kuin leikkaamaan työttömiltä.
Kepu-Kokommus-Perussuomaisten hallituskaudella poistettiin ansiosidonnaisten maksukatto eli isotuloiset työttömät on ennemminkin niitä, jotka loisivat kuin pientä ansiosidonnaista saavat. En voi käsittää, miksi valtion tehtävä on ylläpitää kenenkään elintasoa. Palautetaan ensiksi ansiosidonnaisen maksukatto ja leikataan sitten vasta, jos enää edes tarvii leikata.
Demareille tyypillistä kateellista näivetyspolitiikka. Kun minulla ei ole niin otetaan pois muiltakin. Demari on tyytyväinen kun kaikilla on kurjaa.
Mitä jos joskus ajattelisitte toisin päin. Kun tuollakin on niin minäkin ehkä saan kun yritän itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo varjobudjetti ole mikään yllätys: kokoomus haluaa aina leikata kaikista heikoimmin toimeentulevilta.
Eikös se Kokoomus tuossa uutisessa halua ansiosidonnaisen työttömyysturvan kaiken heikoimmin toimeentulevillekin?
Toki jos olet punikki niin olet tottunut valehtelemaan totuuden punaiseksi.
Sillä ei ole merkitystä koska kassojen jäsenmaksut ovat tosi pienet. huom kassan jäsenenä ei tarvitse kuulua liittoon.
Lisäksi kokoomus haluaa lyhentää ansiosidonnaisen kestoa, pidentää karenssia ja pidentää työssäoloehtoa 12 kuukaudeksi, että ylipäänsä saisi ansiosidonnaista, eli romuttaa koko ansiosidonaisen työttömyysturvan.
Kieltämättä aika kylmääviä vetoja.
Opiskelun tukeminen maksaa itsensä takaisin, opiskelijoille tuleva paine tehdä (enemmän) töitä kasvattaa opintojen keskeytymiseen riskiä, keskeytyneet opinnot hukattuina resursseina tulevat paljon kalliimmiksi mitä joku asumistuki. Onko tarkoitus velkauttaa kaikki nuoret vai rajata opinnot rikkaiden perheiden lapsille?
Toisekseen tuo ehdotus noista ansiosidonnaisista, että työssäolo 6kk-> 12kk on myös aika mielenkiintoinen. Kai tässä halutaan iskeä moukarilla lusmuilijoita mutta kärsijöiksi todellisuudessa joutuvat työntekijät joiden aloilla on vuosittain säännönmukaisia lomautuspiikkejä, esimerkiksi opettajat joilla ei ole virkaa mutta muuten työskentelevät läpi lukukauden ovat usein kesät lomautettuna tai rakennustyöntekijät talven hiljaisimman sesongin aikana. Aika härskiä turmella tällaisten alojen vetovoimaisuutta, kun työntekijät omalla tekemisellään voi vain rajallisesti vaikuttaa töiden jatkuvuuteen ympärivuotisesti, monet näistä töistä ovat kuitenkin välttämättämiä tai vähintäänkin tarpeellisia, ei kai kasvatusalaa aleta tuontityöllä pyörittämään?
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että nuoria ahdistaa. Oikeisto vie rahat ja vasemmisto vie terveyden. Valitse siitä sitten.
Puppua. Terveys menee kun ei ole tulevaisuutta pelkkää kurjuutta ja leikkauksia julkisista palveluista l.kokoomuksen ajamana.
Vierailija kirjoitti:
Olen 61 vuotias ja olen onnistunut lyhyen työttömyyysjakson jälkeen saamaan puoleksi vuodeksi työtä. Olisin kiinnostunut tietämään, että jos jään työttömäksi sen jälkeen eikä ole uutta työtä tiedossa, voinko, jos Kokoomus olisi hallituksessa ja heidän malli tulivsi voimaan, tippua pois ns eläkeputkesta eli ansiosidonnaisen lisäpäivistä johon minulla nyt olisi oikeus?
Se olisi aika epäreilua koska mulla on sairas ja työkyvytön vaimo enkä tiedä millä helkkarilla me elettäisiin jos tipun vielä työmarkkinatuelle.
Olen lisäksi korkeasti koulutettu ja olen olllut 35 vuotta työelämässä yhtäjaksoisesti lukuunottamatta puolen vuoden työttömyysjaksoa tämän vuoden alussa. Jos Kokoomus haluaa ajaa koulutettuja valkokaulusköyhiä vararikkoon niin loppui viimeinen motiivi tukea "kykypuoluetta".
Eikö tämä Demarihallitus jo katkaissut sinultakin eläkeputken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että nuoria ahdistaa. Oikeisto vie rahat ja vasemmisto vie terveyden. Valitse siitä sitten.
Puppua. Terveys menee kun ei ole tulevaisuutta pelkkää kurjuutta ja leikkauksia julkisista palveluista l.kokoomuksen ajamana.
Sosialistin fantasia maailmasta jossa ei tarvitse tehdä mitään vaan kaiken saa julkisina palveluina jotka joku muu tuottaa ja maksaa. IHQ
Miksi ei isketä sinne, missä oikeasti tuntuu? Ay-liikkeiden verovapauksiin, tolkuttomiin eläkkeisiin, muille kuin suomen kansalaisille maksettuihin tukiin? Miksi ei lätkäistä kunnon veroja vuosittain maksettavaksi moottoripyörille ja - kelkoille, matkailuautoille ja - vaunuille, sekä veneille? Miksi ei voida nostaa maksuja, kuten päiväkoti- ja terveyskeskusmaksuja?
Ja miksi ei vihdoin ja viimein aleta ymmärtää, että aikainen hoitoonpääsy ihan kaikessa vaikuttaa tulevaisuudessa hoitokustannuksiin niitä vähentävästi?
Milloin ymmärretään, että korkea verotus on pois palvelualoilta? Palkkaisin siivoojan näillä heidän nykyisillä hinnoilla, jos palkastani jäisi enemmän käteen kuin nyt. Ja kotitalousvähennys on kummallinen tulonsiirto, jonka voisi poistaa ja tilalle keksiä jotain järkevämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei katkaisuut, olen syntynyt1 1960.
1964 syntyneet ovat viimeinen ikäluokka joka voi päästä eläkeputkeen.
Kaikissa puolueissa on joitain huonoa puolia varmasti jokaisen mielestä, jopa siinä omassakin. Jos ei ole niin sitten on kyllä täysin lammas ja vietävissä. Niin se vain on.
Nykyään tarvitsee valita omasta mielestään se vähiten huono vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelun tukeminen maksaa itsensä takaisin, opiskelijoille tuleva paine tehdä (enemmän) töitä kasvattaa opintojen keskeytymiseen riskiä, keskeytyneet opinnot hukattuina resursseina tulevat paljon kalliimmiksi mitä joku asumistuki. Onko tarkoitus velkauttaa kaikki nuoret vai rajata opinnot rikkaiden perheiden lapsille?Toisekseen tuo ehdotus noista ansiosidonnaisista, että työssäolo 6kk-> 12kk on myös aika mielenkiintoinen. Kai tässä halutaan iskeä moukarilla lusmuilijoita mutta kärsijöiksi todellisuudessa joutuvat työntekijät joiden aloilla on vuosittain säännönmukaisia lomautuspiikkejä, esimerkiksi opettajat joilla ei ole virkaa mutta muuten työskentelevät läpi lukukauden ovat usein kesät lomautettuna tai rakennustyöntekijät talven hiljaisimman sesongin aikana. Aika härskiä turmella tällaisten alojen vetovoimaisuutta, kun työntekijät omalla tekemisellään voi vain rajallisesti vaikuttaa töiden jatkuvuuteen ympärivuotisesti, monet näistä töistä ovat kuitenkin välttämättämiä tai vähintäänkin tarpeellisia, ei kai kasvatusalaa aleta tuontityöllä pyörittämään?
Kokoomus on tarkkaan laskenut leikkauskohteet siten ketkä heitä äänestävät. Leikkaukset on osoitettu sinne missä äänestetään tyypillisesti muita puolueita. Politiikka on oman eturyhmän etujen ajamista ja uusien äänestäjien rekrytointia seuraaviin vaaleihin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa puolueissa on joitain huonoa puolia varmasti jokaisen mielestä, jopa siinä omassakin. Jos ei ole niin sitten on kyllä täysin lammas ja vietävissä. Niin se vain on.
Nykyään tarvitsee valita omasta mielestään se vähiten huono vaihtoehto.
Mieluiten kannattaa valita se puolue joka parhaiten ajaa omia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelun tukeminen maksaa itsensä takaisin, opiskelijoille tuleva paine tehdä (enemmän) töitä kasvattaa opintojen keskeytymiseen riskiä, keskeytyneet opinnot hukattuina resursseina tulevat paljon kalliimmiksi mitä joku asumistuki. Onko tarkoitus velkauttaa kaikki nuoret vai rajata opinnot rikkaiden perheiden lapsille?Toisekseen tuo ehdotus noista ansiosidonnaisista, että työssäolo 6kk-> 12kk on myös aika mielenkiintoinen. Kai tässä halutaan iskeä moukarilla lusmuilijoita mutta kärsijöiksi todellisuudessa joutuvat työntekijät joiden aloilla on vuosittain säännönmukaisia lomautuspiikkejä, esimerkiksi opettajat joilla ei ole virkaa mutta muuten työskentelevät läpi lukukauden ovat usein kesät lomautettuna tai rakennustyöntekijät talven hiljaisimman sesongin aikana. Aika härskiä turmella tällaisten alojen vetovoimaisuutta, kun työntekijät omalla tekemisellään voi vain rajallisesti vaikuttaa töiden jatkuvuuteen ympärivuotisesti, monet näistä töistä ovat kuitenkin välttämättämiä tai vähintäänkin tarpeellisia, ei kai kasvatusalaa aleta tuontityöllä pyörittämään?
Kaiken kaikkiaan kokoomuksen ehdotukset ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan ovat myrkkyä! Käytännössä he haluavat lakkauttaa sen kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samapa tuo. Marin laittoi minulta putken poikki
-66
Ihmettelen julkisen puolen keskituloisten intoa äänestää kokoomusta. Sama kuin sahaisi oksaa altaan. Järjetöntä. Toisaalta on kai hienoa istua muka A-luokassa loppuun asti ennen kuin rysähtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samapa tuo. Marin laittoi minulta putken poikki
-66
Sulla on paremmat mahdollisuudet päästä töihin kuin -60 tai sitä ennen syntyneillä.
Kyllä mä pystyisin elämään yksin työmarkkinatuella mutta en pystyisi sitten elättämään sairasta vaimoani enää.
Pelkkä julkisen talouden tiukka tasapainottaminen ja alijäämän poistaminen ei edes auta.
Koko Suomen kansantalous on alijäämäinen. Suomesta virtaa enemmän rahaa ulos kuin sitä tulee sisään. Rahan määrä vähenee Suomessa koko ajan.