Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

JAHAS! TÄNÄ VUONNA AMIS VS. LUKIO

Vierailija
20.02.2015 |

tappelu onkin vähän etuajassa....

Kommentit (178)

Vierailija
61/178 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, mun vanhemmat pakotti mut lukioon, ja on vähän kaksijakoiset tunteet koko lukiosta. 

Toisaalta opiskelu on ollut tosi palkitsevaa ja huomaan tykkääväni monista aineista joista en tykännyt ennen. Esim. matikasta, yllättäen. :D. Siinä myös pärjään, ja fyssassa. 

Toisalta on aineita joissa en vaan pärjää, vaikka miten yritän ja keskiarvoni on aika matala, vain 7,9. Se valitettavsti rajaa monta alaa joita haluaisin opiskella pois, esim. terveydenhoitajan joka oli unelma. Olen aika varma että lähärin papereilla pääsisin paremmin. Mietin nyt että koska en jaksa panostaa kaikkiin aineisiin, niin panostan niihin aineisiin mitä kirjoitan ja menen lukemaan ympäristötekniikkaa yliopistoon. 

Tarinan opetus: antakaa lapsen opiskella mitä hän haluaa. Voi olla ettei lukiopapereilla pääsekään jos ei ole riittävän hyvä. (Ja kyllä, olen yrittänyt korottaa, ja yritän edelleen) 

Vierailija
62/178 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ensin lukion ja sitten pääsin amikseen käsi-ja taideteollisuuden artesaanilinjalle. Kannatti mennä lukioon ensin, siitä oli hyvä jatkaa. Pystyn keskittymään koko ajan omiin projekteihini eikä minun tarvitse hajottaa huomiotani pakollisten aineopintojen vuoksi. Suosittelen lämpimästi :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/178 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:45"]

Kävin ensin lukion ja sitten pääsin amikseen käsi-ja taideteollisuuden artesaanilinjalle. Kannatti mennä lukioon ensin, siitä oli hyvä jatkaa. Pystyn keskittymään koko ajan omiin projekteihini eikä minun tarvitse hajottaa huomiotani pakollisten aineopintojen vuoksi. Suosittelen lämpimästi :) 

[/quote] Kiva kirjoitus. Tällaisista saa sivistyneen ihmisen vaikutelman. 

Vierailija
64/178 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:45"]

[/quote] Kiva kirjoitus. Tällaisista saa sivistyneen ihmisen vaikutelman. 
[/quote]
Ai ihan vain sen takia että kirjoittaja on käynyt lukion?
No mä kerron oman versioni. Lähdin peruskoulusta amikseen koska löysin minua kiinnostavan alan heti. Opiskelujen päätyttyä etsin töitä ja kiinnostuin ihan duunariammatista joka jollain muotoa vastaa jopa koulutustani. Ainoa ongelma oli että päästäkseni tähän työhön tarvitsen virkamiesruotsista todistuksen. Joten menin lukioon ja valmistuin hyvin paperein koska osasin arvostaa opiskelua enemmän kun olin vanhempi. Nyt työskentelen unelma DUUNARIammatissa johon tarvitsin virkamiesruotsin.

Vierailija
65/178 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:02"]

Mikä tappelu? Kaksi täysin eri asiaa.

amis= white trash koulu

lukio= koulu

ei nämä opiskelijat voisi edes kuvitella toistensa opinahjoa...

niin se kansa jakautuu jo hyvissä ajoin!

[/quote]

www.oporasti.fi/kolmoistutkinto/

Vierailija
66/178 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:54"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:45"] Kävin ensin lukion ja sitten pääsin amikseen käsi-ja taideteollisuuden artesaanilinjalle. Kannatti mennä lukioon ensin, siitä oli hyvä jatkaa. Pystyn keskittymään koko ajan omiin projekteihini eikä minun tarvitse hajottaa huomiotani pakollisten aineopintojen vuoksi. Suosittelen lämpimästi :)  [/quote] Kiva kirjoitus. Tällaisista saa sivistyneen ihmisen vaikutelman.  [/quote] Ai ihan vain sen takia että kirjoittaja on käynyt lukion? 

[/quote] Ei. Vaan sen vuoksi, että kertoi oman hyvän kokemuksen, sen enempää syyttelemättä kenenkään muiden valintoja.

Vierailija
67/178 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:54"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:45"] Kävin ensin lukion ja sitten pääsin amikseen käsi-ja taideteollisuuden artesaanilinjalle. Kannatti mennä lukioon ensin, siitä oli hyvä jatkaa. Pystyn keskittymään koko ajan omiin projekteihini eikä minun tarvitse hajottaa huomiotani pakollisten aineopintojen vuoksi. Suosittelen lämpimästi :)  [/quote] Kiva kirjoitus. Tällaisista saa sivistyneen ihmisen vaikutelman.  [/quote] Ai ihan vain sen takia että kirjoittaja on käynyt lukion? 

[/quote] Ei. Vaan sen vuoksi, että kertoi oman hyvän kokemuksen, sen enempää syyttelemättä kenenkään muiden valintoja.
[/quote]
No luitko sen mun viestin loppuun asti? ;)

Vierailija
68/178 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:14"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:07"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:06"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:04"]

Mutta eihän lukio edes ole mitenkään vaikeaa. Jos vähän viitsii lukea kuuntelemisen sijaan, pärjää helposti. Miksi se on joistain niin suuri juttu?

[/quote]Sanos muuta. Sehän on pelkkä yleissivistävä oppilaitos. Mutta ideahan on siinä, että se valmistaa parhaiten akateemisiin jatko-opintoihin.

[/quote] Kyllä, joihin pääsee lukion käyvistä, kuinka monta prosenttia? Kertokaa te keskustelun "opet"?

[/quote]

no, ope vastaa.

lukio on yleissivistävä oppilaitos. Osa hakee sieltä suoraan yliopistoon, osa ei. Pointti ei olekkaan siinä, että se valmistaa tai ei valmista johonkin, vaan pointti on siinä, että se sivistää. 

Mutta tätä nämä persut eivät vaan millään tunnu ymmärtävän! Että joku voisi käydä koulua ihan sivistääkseen itseään. Täysin ulkona persun mukavuusalueesta.

[/quote]

Olen kyllä käynyt lukion. Mutta matematiikkaa lukuunottamatta kaiken muun lukiossa opetettavan voi opiskella itsekseen ja fiksuimmat sen matikankin. Eihän siellä käydä kuin pintaraapaisuja asioista. En tiedä onko muuttunut, mutta minun aikoinani ei ainakaan mitään muuta kuin ulkolukua, ei mitään ajattelua. Matikka (itselläni pitkä) oli ainoa, missä piti jotain ajatella. Kielet taas menevät toisilla itsestään ja toiset eivät opi millään. Tietoa on paljon, eikä sitä tietoa ehdi muutaman tunnin kursseilla paljon käydä, vaan asioista kiinnostuneet opiskelevat ne omalla ajallaan. Fiksuimmat eivät tarvitse muita kertomaan asioita, jotka voi kuka tahansa lukea yleissivistävistä kirjoista itse. 

Vierailija
69/178 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:58"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:54"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:45"] Kävin ensin lukion ja sitten pääsin amikseen käsi-ja taideteollisuuden artesaanilinjalle. Kannatti mennä lukioon ensin, siitä oli hyvä jatkaa. Pystyn keskittymään koko ajan omiin projekteihini eikä minun tarvitse hajottaa huomiotani pakollisten aineopintojen vuoksi. Suosittelen lämpimästi :)  [/quote] Kiva kirjoitus. Tällaisista saa sivistyneen ihmisen vaikutelman.  [/quote] Ai ihan vain sen takia että kirjoittaja on käynyt lukion?  [/quote] Ei. Vaan sen vuoksi, että kertoi oman hyvän kokemuksen, sen enempää syyttelemättä kenenkään muiden valintoja. [/quote] No luitko sen mun viestin loppuun asti? ;)

[/quote] Luin.

Vierailija
70/178 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotaan amiksesta hyvä kokemus:
Lukihäiriöinen ystäväni lähti luonnollisesti amikseen. Äidinkielen ym kurssit oli hänelle tuskaa. Opiskeli maalariksi, kiertää tällä hetkellä taitajien mm-kilpailuissa omalla alallaan. Työnantajat kilpailivat kuka saa tämän ammattilaisen itselleen töihin. Omaa täydellisen värisilmän, täydellinen alansa ammattilainen. Jos rahasta on pakko puhua niin tienaa 5000€/kk.

Vierailija
71/178 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:02"]Mikä tappelu? Kaksi täysin eri asiaa.

amis= white trash koulu

lukio= koulu

ei nämä opiskelijat voisi edes kuvitella toistensa opinahjoa...

niin se kansa jakautuu jo hyvissä ajoin!
[/quote]
entäs kun olin ensin lukiossa ja nyt amiksessa? ja seuraavaksi varmaan insinööriopinnot edessä.

Vierailija
72/178 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:58"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:54"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:45"] Kävin ensin lukion ja sitten pääsin amikseen käsi-ja taideteollisuuden artesaanilinjalle. Kannatti mennä lukioon ensin, siitä oli hyvä jatkaa. Pystyn keskittymään koko ajan omiin projekteihini eikä minun tarvitse hajottaa huomiotani pakollisten aineopintojen vuoksi. Suosittelen lämpimästi :)  [/quote] Kiva kirjoitus. Tällaisista saa sivistyneen ihmisen vaikutelman.  [/quote] Ai ihan vain sen takia että kirjoittaja on käynyt lukion?  [/quote] Ei. Vaan sen vuoksi, että kertoi oman hyvän kokemuksen, sen enempää syyttelemättä kenenkään muiden valintoja. [/quote] No luitko sen mun viestin loppuun asti? ;)

[/quote]

et vaikuta kovinkaan älykkäältä...

Vierailija
73/178 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:58"]

[/quote]

[/quote]
Ei se mitään, et sinäkään.

Vierailija
74/178 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:01"]

Kerrotaan amiksesta hyvä kokemus: Lukihäiriöinen ystäväni lähti luonnollisesti amikseen. Äidinkielen ym kurssit oli hänelle tuskaa. Opiskeli maalariksi, kiertää tällä hetkellä taitajien mm-kilpailuissa omalla alallaan. Työnantajat kilpailivat kuka saa tämän ammattilaisen itselleen töihin. Omaa täydellisen värisilmän, täydellinen alansa ammattilainen. Jos rahasta on pakko puhua niin tienaa 5000€/kk.

[/quote]Mut amispölö on silti koko ikänsä.

Vierailija
75/178 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu on ihanaa. Ensin lukio, sitten ehkä vaihtoon/ kansanopistovuosi. Siis irtiotto. Yliopistoon välivuoden jälkeen.sitä sitten jatketaan 3-7 vuotta.

Vierailija
76/178 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:05"]

Kerrotaan amiksesta hyvä kokemus: Lukihäiriöinen ystäväni lähti luonnollisesti amikseen. Äidinkielen ym kurssit oli hänelle tuskaa. Opiskeli maalariksi, kiertää tällä hetkellä taitajien mm-kilpailuissa omalla alallaan. Työnantajat kilpailivat kuka saa tämän ammattilaisen itselleen töihin. Omaa täydellisen värisilmän, täydellinen alansa ammattilainen. Jos rahasta on pakko puhua niin tienaa 5000€/kk.

[/quote] Onneksi sen ei tarvitsee välittää  jonkun av-pällin mielipiteestä.

Vierailija
77/178 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:01"]

[/quote]
Luuletko että tätä henkilöä kiinnostaa se koska tienaa fyysisellä työllään vasta valmistuneena enemmän kuin suurin osa lukiosta valmistuneista ikinä?

Vierailija
78/178 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:15"]

Sähköasentajan koulutushan on kunnon koulutus. Kuka tahansa ei osaa eikä saa asentaa sähköjä, siihen tarvitaan koulutus.

[/quote]

Ei tarvita. Sähköturvallisuuslaki sanoo, että kuusi vuotta sähköasennuksia täysipäiväisenä työnä (toki luvat omaavan "allekirjoittamana") ja ST2 suoritettuna saa paperit anottuaan pätevyydet asentaa alle kiloviltin asennuksia eli ns Sähköpätevyys 2:n. Ja ilman päivääkään koulun penkkiä yläasteen jälkeen.

Paremmin tuollainen tulee tienaamaan kuin moni akateeminen hukkamaisteri...

Vierailija
79/178 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:58"]

[/quote]

[/quote]
Oho, ja olen kuitenkin lukion käynyt :oo eikö se suuresti palvottu lukio sittenkään tehnyt minusta suurta ja viisasta?

Vierailija
80/178 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:06"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:05"]

[/quote] Onneksi sen ei tarvitsee välittää  jonkun av-pällin mielipiteestä.

[/quote]Ei mielipiteellä olekaan väliä, koska fakta on se, että on pelkän amiksen käynyt. On siis huonosti koulutettu. Ja kuten tuolla jo kerrottiin, hänellä ei ole kaikki muumit laaksossa vaikka täydellisen värisilmän omistaakin. Kuuluu siis ns. hönöihin.