Suunnittelin, että voisin lahjoittaa 1000 € jollekin OV
mutta mietin, miten saisin sen 1000 € laitettua sillä tavoin, että henkilöllisyyteni ei tulisi ilmi. Eli siis tilisiirto ei käy. Kirjeessä lähettäminen olisi muutoin ok, mutta on tietysti riski, että raha häviää matkalla? Mitenköhän kirjattuna kirjeenä, tuleeko siinä henkilötietoni ilmi?
Ajattelin siis lähinnä ihan niin, että laitan vaikka jonnekin nettiin, esim. tänne viestin, että se joka parhaiten perustelee mihin tarvitsisi/käyttäisi 1000 euroa, saa rahat. Sitten tekisin anonyymin sähköpostin, johon voisi laittaa yhteystietonsa ja tarinansa, ja minä laittaisin rahat matkaan.
ps. eihän tässä ole mitään laitonta...? Lahjavero nyt mielestäni ainakaan ei koska noin pientä summaa, eihän?
Kommentit (130)
Tuollanen summa varmaan katotaan tuloiksi, jos lahjoitat sellaiselle joka elää esim. toimeentulotuella tai saa muita tukia. Tuo summa saatetaan vähentää toimeentulotuesta, joten selvitä sekin ennen kuin menet laittamaan rahoja tilille.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:05"]
Jos minä saisin tonnin, soittaisin mll:ään ja palkkaisin muutamaksi tunniksi lapsille hoitajan. Veisin mieheni syömään hulppeaan ravintolaan ja tekemeen jotain rentouttavaa yhdessä. Meillä ei ole minkäänlaista tukiverkostoa tässä uudessa kaupungissa, lähimmät sukulaiset 600km päässä. Lapsille ei saa hoitajia jotta voisi viettää aikaa kaksistaan, jota tietty kaipaamme todella paljon. Meillä on kaksi ihanaa pientä lasta. Kun mummit ja ukit tulevat käymään pari kertaa vuodessa, niin silloin pääsemme hetkeksi huokaisemaan. Olo onkin sen jälkeen kuin taivaassa. :) sitten hemmottelisin myös itseä ihan yksin, kävisin ostamassa arvokkaampaa meikkivoidetta ja jotkut upeat housut ja kengät.
[/quote]
Lapsille ei saa ilmaisia hoitajia, sitäkö tarkoitat? Vai miksi tonnin saatuasi soittaisit hoitajan jos niitä kerran ei ole saatavilla? Niin, nykyäänhän kaiken pitäisi olla ilmaista tai ainakin jonkun muun maksaa kulut.
[/quote]
ei, vaan sukulaisemme asuvat 600km päässä joten ei ole hoitajia tällä hetkellä. (Mummut, papat, sisarukseni) asumme uudessa kaupungissa, emmekä tunne täältä vielä ketään. Eikai sitä nyt ilmaisia hoitajia mistään saa, sen nyt ymmärtää tyhmäkin.
Oisko kellään tiksiläisellä niitä kumisaappaita hei?
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:39"]Oisko kellään tiksiläisellä niitä kumisaappaita hei?
[/quote]
Mikä koko muuten?
Voi ap, itku pääsi kun luin aloituksesi! Ihanaa että tällaisia ihmisiä vielä on <3 itsekin penniä venyttämällä eläneenä, vaikka nykyään jo voiton puolella siinä ettei aivan joka sentistä ole kiinni talous vaikkei vieläkään rahaa ylimääräisyyksiin ole, voin kertoa että jos tämän todella toteutat niin saatat tehdä jonkun hyvin onnelliseksi. Hyvä ap!
Käy jossain kirpputorilla ostamassa ylihinnalla joltain köyhältä näyttävältä tyypiltä. Käy syömässä ravintolassa ja anna reilusti tippiä tarjoilijalle tai piene ravintolan pyörittäjälle.
Itse en uskaltaisi laittaa omia yhteystietojani jollekkin anonyymille av palstalaiselle sähköpostiin. En edes vaikka lupaisi laittaa postitse tai muuten 1000 euroa. Kun ei yhtään tietäisi minkälainen ja millä motiivilla pohjimmiltaan on liikkeellä.
Nyt teidän pitäisi vielä lähettää pankkitunnuksenne minulle, niin voisin sitten laittaa 1000e teidän tilille.
Jos minulla olisi ylimaarainen tonni, ostaisin laajakulmalinssin kameraani ja loput rahat menisivat pienen viikonloppuloman budjettiin :) hieno idea ap:lta auttaa anonyymisti, netissa on myos muutama sivust jossa voi tehda vastaavaa. Ainakin gofundme (?) yhdistaa tarvitsevia ja lahjoittavia, lahjoituksen voi tehda varmasti myos anonyymisti.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:12"]
Itse en uskaltaisi laittaa omia yhteystietojani jollekkin anonyymille av palstalaiselle sähköpostiin. En edes vaikka lupaisi laittaa postitse tai muuten 1000 euroa. Kun ei yhtään tietäisi minkälainen ja millä motiivilla pohjimmiltaan on liikkeellä.
[/quote]
Jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä ole totta.
Osallistun skabaan, vaikka en tiedä onko välissä paljastunut jo provoksi ja onko joku jo valittu. Oikeastaan ei kiinnosta edes jälkimäinen, koska en seuraavan kerronnan perusteella edes halua lotota vaan haluan itse rakentaa tulevaisuuteni, hankalaa kuin onkin.
Olen osa-aikaisesti töissä, joten palkkani on todella pieni. Menen tosin viikon alusta haastatteluun, joskaan se ei takaa vielä mitään kunnolla palkatun työpaikan osalta. Olen käynyt vain toisen asteen opinnot, ja haluaisin eteen päin mutta taloudellinen tilanne estää opiskelemaan lähtemisen. Tarvitsen rahaa, jotta pystyn osallistumaan pääsykokeisiin. Materiaalit ja matkat pääsykoepaikkakunnille maksavat, jotta pääsisin hakemaan opiskelupaikkoihin. Motivaationi on kohdillaan, mutta rahoituspuoli ei.
Olen myös kuopassa sen suhteen, että olen onnistunut pelaamaan korttini aiemmin niin huonosti, että olen puun ja kuoren välissä. En yllättäen kuulu liittoon, koska rahani eivät riitä siihen liittymiseen. Yllättäen työpaikallani toimeani muutettiin, ja tuntejani laskettiin ennestään eli tienaan nykyisin laittoman vähän. En voi tehdä asialle mitään kengänkuvan pelossa, ja luonne ei anna periksi mennä sossuun tai hankkiutua työttömäksi kehtaakseni mennä sinne. Olen hakenut uusia työpaikkoja, mutta mitään sellaista oikeasti järkevää ei ole irronnut. Nollatunneille luvattuja paikkoja on, mutta miksi en sitten marssisi sossuun saman tien? Töitäni karsii se, että moneen vaaditaan sijaintinsa vuoksi ajokortti. Mulla ei ole ajokorttia, koska mulla ei ole rahaa ajaa sitä. Koska mulla ei ole ajokorttia, en voi saada töitä josta maksetaan ihmismäinen palkka - pysyikö joku kärryillä..? Summa summarumissa eletään, mutta haluan jonkin ulospääsyn tästä ahtaasta tilanteesta. Rahani eivät riitä peruselämiseen, joten kirjoittelen roskalehtiin novelleja muutaman kympin toivossa. Kikkailen laskujen kanssa, että tulisin paremmin toimeen ja olen perintätoimistojen puhelinlinjoilla vakituinen soittelija joka kyselee eräpäivien perään sillä pidän huolen ettei yhdestäkään laskusta jää jälkiä luottotietoihini. Tarvitsisin vain pienen summan rahaa, jolla sovittaa noi aiemmat elämiskustannukset, niin tilanteeni helpottuisi, saisin sen hiton kortin ja töitä sekä pääsisin pääsykokeisiin kun on millä mennä niihin - siinä olisi askeleita eteenpäin.
Sen lisäksi mieheni painostaa minua rahatilanteesta. Jos itse jotenkuten tulen toimeen tilanteeni kanssa, niin mieheni taas kärsii meidän molempien edestä ja on mustamaalannut minut suvullensa laiskana joka ei saa aikaan mitään. Hänelle tilanteestani kertomisesta ei ole mitään hyötyä vaan päinvastoin enemmän haittaa, sillä hän pitää sukunsa ajantasalla edesottamuksistani. Tästä johtuen pimitän häneltä raha-asiani, jotta niitä ei ruodittaisi kaikissa kaimankastajaisissa. Hän muistuttaa vaikeuksien keskellä, miten ajan meidät pohjalle vaikka kaiken aikaa hän on meistä se kumpi tienaa paremmin. Vaikka yritän parhaani enkä vaadi turhia, hän on vihainen silti vaikka tietää etten pysty muuttumaan rahaksi tuosta noin vain. Tämän vuoksi olen ahtaalla, koska tuki on olematonta. Mulla ei ole edes varaa erota, koska erilleen muutto maksaisi liikaa. Mieheni ei tunnu käsittävän, että elän niin niukin naukin kuin pystyn enkä ole pakottanut häntä asumaan kanssani joskin yritän kaiken aikaa helpottaa tilannetta. Olen kuitenkin päättänyt, että heti kun tilaisuus tulee, nostan kytkintä ja lähden hänen rahanahneutensa tieltä ja jätän hänen tekopyhän sukunsa märehtimään keskenään. Tulen aina muistamaan miten hänen veljensä sanoi, että mieheni raivokohtaukset ovat oma vikani, koska olen liian köyhä ollakseni hänen veljensä vaimo ja se aiheuttaa negaatioita jotka purkautuvat "ikävällä pikku tavalla". Toivon, että hän muistaa sanomansa, sillä jonain päivänä he yllättyvät. Sillä hetkellä kun nettoan paremmin kuin se paskaduuneissa tarpova porvarillinen sakki ikinä, niin mieheni sukuineen ei enää kuulu samaan kauppaan.
Yritin joulun alla tarjota palstan lukijoille lahjakorttia kodinkoneliikkeeseen. Se ketju poistettiin jostain syystä nopeasti.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 17:13"]
Kirkon kautta apu menee oikeasti sitä tarvitsevalle. Vastenmielistä on lesoilla keskustelupalstalla. Oikeasti hyvä ihminen ei kerskaile teoillaan.
[/quote]
Olenko väittänyt olevani hyvä? Jos haluaisin kerskailla teoillani, kerskailisin varmaan ääneen tai vähintään fb-sivullani. En anonyyminä av:lla. Kai minä nyt saan tehdä rahoillani mitä haluan, vaikka sitten lahjoittaa jollekulle, jos mieli tekee.
Ylipäätään, katsoin että aloitukseeni on tullut useita alapeukkuja, voisiko joku alapeukuttanut selittää, miksi? Vai katsotaanko tämä tosiaan niin kamalaksi, että joku haluaa anonyymina lahjoittaa 1000 euroa jollekin tuntemattomalle? Mikä siinä mättää?
-ap
[/quote]
Hei, olen alapeukuttaja ja tässä selitykseni: Toki rahat on sun ja voit tehdä niillä mitä haluat, mutta en kyllä suoraan sanottuna ymmärrä miksi lahjoittaa itseään parhaimmin "viihdyttävälle" henkilölle, kun maailmassa on kuitenkin paljon apua tarvitsevia. Tuhannella eurolla muuttaisi paljon, voi pelastaa ihmishenkiäkin... Ja tuntuu että pidät ihmisiä jonain välineenä viihdyttämään, vähän ku jotain sätkynukkeja, ehkä tämä onkin joku sosiaalinen koe? Mutta toki oma on valintasi. Ja varmaan joku osaa olla lahjoituksestasi kiitollinen.
Vähän tuli alapeukkua myös avuttomuudesta ja mielikuvituksettomuudesta, eli kyllähän keinoja on monenlaisia jos haluaa tuntemattomalle rahaa jättää.
Musta on naurettavaa, että tänne tulee ihmisiä kerjäämään lomamatkoja ym. mahdollisia. Hyvin huomaa, että monilla ei ole käsitystä siitä, miten siinä omassa naapurissakin saattaa mennä.
Itse en kehtaisi edes kirjoittaa mitään nyyhky-tarinaa tänne, että saisin kiltiltä ihmiseltä tuhat euroa. Varmasti keksisin päästäni paljon paremman kuin yksikään teistä. Sitä en tee, koska tuo raha pitäisi mennä sellaiselle ihmiselle joka sen oikeasti tarvitsee, ei siihen että rouva haluaa ostaa rokokoo-sohvan.
Välillä tuntuu, ettei tälläisiin osallistu kuin ne omaa napaansa ajattelevat ja ihmiset, jotka haluavat vain oman elämänsä mahdollisimman parhaaksi.
t. vittuuntunut
Voithan sä ap mennä perinteisesti pankkiin tallettamaan jonkun tilille?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:28"]Yritin joulun alla tarjota palstan lukijoille lahjakorttia kodinkoneliikkeeseen. Se ketju poistettiin jostain syystä nopeasti.
[/quote]
Minä laitoin sinulle sähköpostin, mutta etpä ikinä vastannut?
Jos olisin AP niin ennemmin polttaisin sen tonnin kun jakaisin tällä palstalla. Käsittämätöntä että tästä on saatu marinaa aikaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:28"]Yritin joulun alla tarjota palstan lukijoille lahjakorttia kodinkoneliikkeeseen. Se ketju poistettiin jostain syystä nopeasti. [/quote] Minä laitoin sinulle sähköpostin, mutta etpä ikinä vastannut?
[/quote]
Enpä kylläkään ennättänyt ilmoittaa osoitettani ko.ketjussa kun se poistettiin..
Ilkeät ihmiset marisevat täällä ap:n ajatuksesta saadakseen hänet luopumaan koko ideasta. Olisivat sitten tyytyväisiä, kun kukaan ei saanut mitään.
Minusta ap:n idea on käyttökelpoinen siinä missä jokin muukin lahjoituskohde. En rupea kirjoittamaan hänelle mitään tarinaa saadakseni sen tonnin, koska en sitä tarvitse, mutta joku muu tulee varmasti hyvin iloiseksi sen saadessaan.
Nyyhkytarinoita tässä maailmassa riittää eikä mikään rahamäärä maailmassa riitä poistamaan niitä. Saattaisin ap:nä ihan piruuttanikin viihdyttää itseäni lahjoittamalla sen tonnin jollekin lomamatkan tarpeessa olevalle tai vaikka antiikkikaluston himoitsijalle. Mistä kukaan tietää kuinka loman tarpeessa joku on, ja antiikki on hyvä sijoituskohde jonka arvo ei niin vain laske, joten hyvä juttu myös sen perheen tuleville sukupolville.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:05"] Jos minä saisin tonnin, soittaisin mll:ään ja palkkaisin muutamaksi tunniksi lapsille hoitajan. Veisin mieheni syömään hulppeaan ravintolaan ja tekemeen jotain rentouttavaa yhdessä. Meillä ei ole minkäänlaista tukiverkostoa tässä uudessa kaupungissa, lähimmät sukulaiset 600km päässä. Lapsille ei saa hoitajia jotta voisi viettää aikaa kaksistaan, jota tietty kaipaamme todella paljon. Meillä on kaksi ihanaa pientä lasta. Kun mummit ja ukit tulevat käymään pari kertaa vuodessa, niin silloin pääsemme hetkeksi huokaisemaan. Olo onkin sen jälkeen kuin taivaassa. :) sitten hemmottelisin myös itseä ihan yksin, kävisin ostamassa arvokkaampaa meikkivoidetta ja jotkut upeat housut ja kengät. [/quote] Lapsille ei saa ilmaisia hoitajia, sitäkö tarkoitat? Vai miksi tonnin saatuasi soittaisit hoitajan jos niitä kerran ei ole saatavilla? Niin, nykyäänhän kaiken pitäisi olla ilmaista tai ainakin jonkun muun maksaa kulut. [/quote] ei, vaan sukulaisemme asuvat 600km päässä joten ei ole hoitajia tällä hetkellä. (Mummut, papat, sisarukseni) asumme uudessa kaupungissa, emmekä tunne täältä vielä ketään. Eikai sitä nyt ilmaisia hoitajia mistään saa, sen nyt ymmärtää tyhmäkin.
[/quote]
Et nyt ymmärtänyt viestiä. Puhuit mll:n hoitajista jotka voisivat hoitaa lapsianne vasta kun saisitte jonkun muun maksamaan teille siihen rahat. Eikö mll:lle kelpaa teidän rahanne? ;) Vai olisiko sittenkin kyse siitä että hoitaja ei saa maksaa teille mitään, sen pitää olla joko ilmainen sukulainen tai jonkun muun palkkaama mll:n hoitaja.