Suunnittelin, että voisin lahjoittaa 1000 € jollekin OV
mutta mietin, miten saisin sen 1000 € laitettua sillä tavoin, että henkilöllisyyteni ei tulisi ilmi. Eli siis tilisiirto ei käy. Kirjeessä lähettäminen olisi muutoin ok, mutta on tietysti riski, että raha häviää matkalla? Mitenköhän kirjattuna kirjeenä, tuleeko siinä henkilötietoni ilmi?
Ajattelin siis lähinnä ihan niin, että laitan vaikka jonnekin nettiin, esim. tänne viestin, että se joka parhaiten perustelee mihin tarvitsisi/käyttäisi 1000 euroa, saa rahat. Sitten tekisin anonyymin sähköpostin, johon voisi laittaa yhteystietonsa ja tarinansa, ja minä laittaisin rahat matkaan.
ps. eihän tässä ole mitään laitonta...? Lahjavero nyt mielestäni ainakaan ei koska noin pientä summaa, eihän?
Kommentit (130)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 17:13"]Kirkon kautta apu menee oikeasti sitä tarvitsevalle. Vastenmielistä on lesoilla keskustelupalstalla. Oikeasti hyvä ihminen ei kerskaile teoillaan.
[/quote]
No miks oletus että ap on hyvä ihminen. Vai sanoko se jotain sellasta?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 17:15"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 17:13"]Kirkon kautta apu menee oikeasti sitä tarvitsevalle. Vastenmielistä on lesoilla keskustelupalstalla. Oikeasti hyvä ihminen ei kerskaile teoillaan. [/quote]kirkon kautta raha menee täysin hukkaan
[/quote]
Vaikka menee suoraan vähävaraisen perheen eteen?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 17:13"]
Kirkon kautta apu menee oikeasti sitä tarvitsevalle. Vastenmielistä on lesoilla keskustelupalstalla. Oikeasti hyvä ihminen ei kerskaile teoillaan.
[/quote]
Olenko väittänyt olevani hyvä? Jos haluaisin kerskailla teoillani, kerskailisin varmaan ääneen tai vähintään fb-sivullani. En anonyyminä av:lla. Kai minä nyt saan tehdä rahoillani mitä haluan, vaikka sitten lahjoittaa jollekulle, jos mieli tekee.
Ylipäätään, katsoin että aloitukseeni on tullut useita alapeukkuja, voisiko joku alapeukuttanut selittää, miksi? Vai katsotaanko tämä tosiaan niin kamalaksi, että joku haluaa anonyymina lahjoittaa 1000 euroa jollekin tuntemattomalle? Mikä siinä mättää?
-ap
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 17:04"]Ihanaa ap! Ostaisin meidän viisihenkiselle perheelle pesukoneen ja kuivurin. Olisin ikuisesti kiitollinen ja ajattelisin sinua päivittäin niitä käyttäessäni :)
[/quote]
Sano nyt jo sille miehelles et ostaa ne.
Antaisin tuon tonnin työttömälle äidille ja hänen lapselleen. Surullinen näkymä katukuvassa.
Vastaava aloitus ollut pari kertaa aiemminkin. TYlsää. Hyväntekeväisyyttä voit tehdä nimettömänä paremmallakin tavalla.
Mä ostaisin uuden tietokoneen. Vanha hajoomassa. Mitäs sitten kun en pystyis kirjottaa avllekaan.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 17:23"]
Vastaava aloitus ollut pari kertaa aiemminkin. TYlsää. Hyväntekeväisyyttä voit tehdä nimettömänä paremmallakin tavalla.
[/quote]
Kuten miten? Laittaa rahaa johonkin keräykseen, josta suurin osa menee johonkin sivukuluihin tms. etkä voi oikein itse vaikuttaa mitenkään, mihin ne sinun pennosesi tarkalleen ottaen menevät. Se jos mikä on mielestäni tylsää.
Mutta ehdota nyt kuitenkin ihmeessä, mikä sitten mielestäsi olisi hyvä kohde lahjoittaa rahaa?
-ap
Jos joku haluaa lahjoittaa rahaa omatoimisesti, niin miksi hitossa siihen pitää yrittää "kaupata" eri tahoja välittämään (haalimaan) niitä itselleen. Kirkko, SPR ym. vastaavat toimijat ovat niin varakkaita, että niille nilkeille ei tarvitse antaa senttiäkään, sillä suuri osa niiden keräämistä rahoista on jäänyt ja tulee jäämään niiden omaan käyttöön, ei hyvään tarkoitukseen.
Ap:n tapauksessa se menee kohteelle, on se sitten vaikka narkkari joka saa sillä lisää kamaa tai joku huonossa taloudellisessa jamassa oleva, ei se ole teiltä pois!
Sanoisin, että tekosi on erittäin hieno ele ja sekin aiheuttaa kateutta, niin kuin näet alapeukutuksista, säälittäviä ihmisiä!
Minä ehdotin kirkkoa ja diakonit kyllä antavat rahaa suoraan vähävaraisille ihmisille täällä Suomessa. Toki rahoillaan saa tehdä mitä vaan mutta minäkin saan sanoa mielipiteeni tuollaisesta huomiohuoraamisesta. Ei ne puheet vaan ne TEOT.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 17:28"]
Jos joku haluaa lahjoittaa rahaa omatoimisesti, niin miksi hitossa siihen pitää yrittää "kaupata" eri tahoja välittämään (haalimaan) niitä itselleen. Kirkko, SPR ym. vastaavat toimijat ovat niin varakkaita, että niille nilkeille ei tarvitse antaa senttiäkään, sillä suuri osa niiden keräämistä rahoista on jäänyt ja tulee jäämään niiden omaan käyttöön, ei hyvään tarkoitukseen.
Ap:n tapauksessa se menee kohteelle, on se sitten vaikka narkkari joka saa sillä lisää kamaa tai joku huonossa taloudellisessa jamassa oleva, ei se ole teiltä pois!
Sanoisin, että tekosi on erittäin hieno ele ja sekin aiheuttaa kateutta, niin kuin näet alapeukutuksista, säälittäviä ihmisiä!
[/quote]Voi jumalauta, vedit sitten kateuskortin. Sääääääälittävääääääääääääää
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 17:31"]
Minä ehdotin kirkkoa ja diakonit kyllä antavat rahaa suoraan vähävaraisille ihmisille täällä Suomessa. Toki rahoillaan saa tehdä mitä vaan mutta minäkin saan sanoa mielipiteeni tuollaisesta huomiohuoraamisesta. Ei ne puheet vaan ne TEOT.
[/quote]
Mitä helvetin huomiohuoraamista on anonyyminä kertoa aikeistaan, sen sijaan sinun juttuasi voisikin pitää huomiohuoraamisena! Taidat olla kirkon leivissä ja yrittää haalia nuokin itsellesi, mene muualle huomiohuoraamaan ja anna ihmisten toimia oman halunsa mukaan. Kateellinen paska!
Vau, upea idea. Arvostan, että tuollaisia vielä on.
t. opiskelija
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 17:31"]
[/quote]
Mitä helvetin huomiohuoraamista on anonyyminä kertoa aikeistaan, sen sijaan sinun juttuasi voisikin pitää huomiohuoraamisena! Taidat olla kirkon leivissä ja yrittää haalia nuokin itsellesi, mene muualle huomiohuoraamaan ja anna ihmisten toimia oman halunsa mukaan. Kateellinen paska!
[/quote] No en edes kuulu kirkkoon ja kyllä tuo on juuri huomiohuoraamista.
Minulla on puutettaa rahasta ja olen kaiken lisäksi työtön. Mutta hetken aikaa pohdittuani en osaisi välttämättä käyttää 1000 hyvin vaikka laskuja nyt toki on. Mieluummin haluaisin suht helpon työn(olen nimittäin sairas myös), jolla voin varmistaa pysyvän toimeentulon. Silloin kun tienaa rahaa työllä ja voi itse vaikuttaa siihen niin kokemuksesta tiedän että silloin se rahan käyttökin on fiksumpaa. Epätoivo luo epätoivoa.
No, kysypä vaikka joltain alakoulun opettajalta, josko jonkun perheen lapsia on vailla suksia tai hyvää talvivaatetta.
Tai neuvolasta, jos joku perhe tarvitsee uudet vaunut.
Voisiko suvussasi olla joku, jolla menee huonosti.
Vai elätkö niin laput silmillä, ettet tiedä ainoatakaan vähävaraista perhettä?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 17:42"]
No, kysypä vaikka joltain alakoulun opettajalta, josko jonkun perheen lapsia on vailla suksia tai hyvää talvivaatetta.
Tai neuvolasta, jos joku perhe tarvitsee uudet vaunut.
Voisiko suvussasi olla joku, jolla menee huonosti.
Vai elätkö niin laput silmillä, ettet tiedä ainoatakaan vähävaraista perhettä?
[/quote]
Pointti on, että haluan lahjoittaa rahaa anonyymisti. En todellakaan kehtaa mennä sanomaan opettajalle, että "kenelle voisin antaa tonnin?" =D Mieti nyt vähän itsekin!
Samoin joku sukulainen tai kuka tahansa muu, irl. Minkälaisen luulet vastaanoton olevan, jos menen antamaan tonnin? Sitä silmienpyörittelyn määrää, ainakin takanapäin. Ja jos näin jo ANONYYMINÄ lahjoittamisesta keskustellessa syytetään huomiohuoraamisesta, lesoilusta ja ylemmyydentunnosta, niin mitenköhän sitten livenä. Se oli sitten pelkästään retorinen kysymys, tiedän vastauksen itsekin.
-ap
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:59"]Tarkistelen nyt noita ehdotettuja maksutapoja, ja jos löytyy toimiva systeemi, tekaisen sitten jonkun anonyymin sähköpostin.
-ap
[/quote]
Maksaisin lapseni koulumaksut ja huokaisisin helpotuksesta hetken . T:väsynyt äiti joka tekee liikaa töitä jotta lapsella hyvä mutta ei riitä koska isää suomessa ei kiinnosta
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 17:13"]Kirkon kautta apu menee oikeasti sitä tarvitsevalle. Vastenmielistä on lesoilla keskustelupalstalla. Oikeasti hyvä ihminen ei kerskaile teoillaan.
[/quote]kirkon kautta raha menee täysin hukkaan