Suunnittelin, että voisin lahjoittaa 1000 € jollekin OV
mutta mietin, miten saisin sen 1000 € laitettua sillä tavoin, että henkilöllisyyteni ei tulisi ilmi. Eli siis tilisiirto ei käy. Kirjeessä lähettäminen olisi muutoin ok, mutta on tietysti riski, että raha häviää matkalla? Mitenköhän kirjattuna kirjeenä, tuleeko siinä henkilötietoni ilmi?
Ajattelin siis lähinnä ihan niin, että laitan vaikka jonnekin nettiin, esim. tänne viestin, että se joka parhaiten perustelee mihin tarvitsisi/käyttäisi 1000 euroa, saa rahat. Sitten tekisin anonyymin sähköpostin, johon voisi laittaa yhteystietonsa ja tarinansa, ja minä laittaisin rahat matkaan.
ps. eihän tässä ole mitään laitonta...? Lahjavero nyt mielestäni ainakaan ei koska noin pientä summaa, eihän?
Kommentit (130)
No kyllä riski kirjeen katoamisesta on minimaalinen kunhan siellä on sen verran muuta paperia ettei raha näy läpi.
Mutta tietysti jos haluat minimoida riskin, lähetä vaikka kymmenessä eri kuoressa, 100 euroa kussakin. Jos kävisi niin että yksi kuori katoaisi, niin vastaanottaja saisi silti 900.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:26"]
Pyydät jonkun luottohenkilön etsimään joku jolle voisi antaa tuhat euroa. Annat rahat luottohenkilölle, joka vie rahat valitsemallesi henkilölle. Luottohenkilö toimii vain välittäjänä.
[/quote]
Tuossa ei ole mitään anonyymiä.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:42"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:28"]
Minä veisin aviomieheni ulkomaille. Hän ei ole 20 vuoteen käynyt edes tallinnanlaivalla, joten uskoisin hänen arvostavan vaikka miniristeilyä kummasti. Kun haluja kyllä on, mutta rahat eivät ole riittänyt kuin naapurinpitäjässä käymiseen kahdesti vuodessa.
[/quote]
Pöh, miksi tätä on alapeukutettu? Ettekö halua, että käyttäisin rahat miehen hyvinvoinnin edistämiseen, joka samalla toki edistäisi minun hyvinvointiani?
[/quote]
Koska väität ettei teillä ole varaa edes miniristeilyyn. Tuskin ne niin montaa kymppiä maksavat ettei säästämällä pääsisi edes kerran kymmenessä vuodessa.
Ei kukaan anna tonnia toiselle. En usko. Ei susta oo siihen. Todista sanasi.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:55"]
No kyllä riski kirjeen katoamisesta on minimaalinen kunhan siellä on sen verran muuta paperia ettei raha näy läpi.
Mutta tietysti jos haluat minimoida riskin, lähetä vaikka kymmenessä eri kuoressa, 100 euroa kussakin. Jos kävisi niin että yksi kuori katoaisi, niin vastaanottaja saisi silti 900.
[/quote]
Anteeksi, mutta minkä maan postista tässä nyt puhutaan? Selvästikään ei Suomen, joka on surullisen kuuluisa paitsi hukkaamistaa lähetyksistä myös siitä ettei se ikinä korvaa niitä, hyvä jos pitkän sodan päätteeksi edes pahoittelee asiaa.
Kirjattuna kirjeenä lähettäminen on ehkä hieman luotettavampaa. Mutta vain ehkä. Ja hieman.
Mistä tietäisit, että lahjoitus menisi oikealla henkilölle? Voisinhan minä vaikka kirjoittaa olevani köyhä yksinhuoltaja, joka elelee 100 euron kk-budjetilla, vaikka todellisuudessa näin ei ole.
Taidat nauttia huomiosta ja ylemmyydentunteesta kun ihmiset alkavat kerjätä sinulta rahaa.
Ei siinä mitään laitonta ole. Saisiko PayPalin kautta anonyymisti laitettua?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:22"]
Mistä tietäisit, että lahjoitus menisi oikealla henkilölle? Voisinhan minä vaikka kirjoittaa olevani köyhä yksinhuoltaja, joka elelee 100 euron kk-budjetilla, vaikka todellisuudessa näin ei ole.
[/quote]
No, ensinnäkin pidättäisin oikeuden päättää ihan oman mieleni mukaan, mikä kirjoitus/perustelu olisi paras. Eli välttämättä en olisikaan antamassa rahoja sellaiselle, joka kirjoittaa nyyhkytarinaa. Ehkä antaisin sen jollekin, joka haluaa merkkilaukun? Tai sitten en.
Eikä se sen jälkeen minua hetkauttaisi, vaikka tarina ei olisi tosikaan. Kunhan jäisin siihen mielikuvaan, että joku kirjoitti uskottavan ja hyvän perustelun, jonka mukaan haluaisin rahat tälle tyypille antaa.
-ap
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:22"]
Taidat nauttia huomiosta ja ylemmyydentunteesta kun ihmiset alkavat kerjätä sinulta rahaa.
[/quote]
Jos haluaisin huomiota, en varmaan haluaisi salata henkilöllisyyttäni?
Eikä kyse mielestäni ole ylemmyydentunnostakaan.
Lähinnä siitä, että haluan viihdyttää itseäni tekemällä jotain erilaista. Ja ihan vaan koska minulla on ylimääräistä rahaa ja tiedän, että osalta sitä puuttuu.
-ap
Minä pyytäisin ne tarinatkin sähköpostiin. Helpompi tehdä karsintaa ja jää kaikki keskustelupalstojen ylimääräinen kitinä ja kommentointi pois.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:28"]
Minä pyytäisin ne tarinatkin sähköpostiin. Helpompi tehdä karsintaa ja jää kaikki keskustelupalstojen ylimääräinen kitinä ja kommentointi pois.
[/quote]
Tämä on hyvä idea.
-ap
Selvität osoitteen ja käyt tipauttamassa postiluukusta. Simppeliä.
Voit tehdä tilisiirron pankissa niin, että vain pankki tietää henkilöllisyytesi. Ja voin laittaa tilinumeroni heti
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:34"]
Voit tehdä tilisiirron pankissa niin, että vain pankki tietää henkilöllisyytesi. Ja voin laittaa tilinumeroni heti
[/quote]
Ai voi? Täytyypäs selvittää tarkemmin!
..ja se tarinasi oli...? =)
-ap
Wau! Hieno ajatus! 1000e opiskelijabudjetilla elelevälle on järkyttävän suuri summa rahaa! Vois höllätä hetken töiden kanssa ja keskittyä opintoihin.. Nostan hattua sulle!
"3) muusta lahjasta, jonka arvo on 4 000 euroa pienempi, kuitenkin niin, että jos lahjansaaja kolmen vuoden kuluessa saa samalta antajalta useita sellaisia lahjoja, näistä on suoritettava veroa, kun niiden yhteinen arvo nousee vähintään mainittuun määrään."
Eli 4k asti kai saa lahjoittaa ilman veroa.
Käyttäisin 100 € aina haaveilemaani antiikkiseen rokokoo-sohvaryhmään. Ei sitä tule ikinä hankituksi näillä kotihoidontukirahoilla, sen jälkeen vielä yhden ammatin täyspäiväisen opiskelun vaatimilla rahoilla eikä varmaan senkään jälkeen, jos/kun pääsen johonkin työhön mistä ei varmaan kuitenkaan makseta kuin hyvällä onnella kaksi tonnia kuussa, nämä ajat kun ovat sitä mitä ovat ja tuskin siitä hirveästi lähivuosina kohenevat. Ihan puhtaasti unelman toteuttamisesta olisi tässä kyse ja jos joku haluaisi unelman mahdollistaa, niin sehän olisi mahtavaa :)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:20"]
mutta mietin, miten saisin sen 1000 € laitettua sillä tavoin, että henkilöllisyyteni ei tulisi ilmi. Eli siis tilisiirto ei käy. Kirjeessä lähettäminen olisi muutoin ok, mutta on tietysti riski, että raha häviää matkalla? Mitenköhän kirjattuna kirjeenä, tuleeko siinä henkilötietoni ilmi?
Ihana!!! Tekisin samoin jos minulla olisi paljon rahaa.
Ajattelin siis lähinnä ihan niin, että laitan vaikka jonnekin nettiin, esim. tänne viestin, että se joka parhaiten perustelee mihin tarvitsisi/käyttäisi 1000 euroa, saa rahat. Sitten tekisin anonyymin sähköpostin, johon voisi laittaa yhteystietonsa ja tarinansa, ja minä laittaisin rahat matkaan.
ps. eihän tässä ole mitään laitonta...? Lahjavero nyt mielestäni ainakaan ei koska noin pientä summaa, eihän?
[/quote]
Pöh. Jopas on perkelleellistä paskaa monta sivua, kyllä te naiset osaatte tapella.
Ap, tekaiset vain jonkin sähköpostin ja odottelet tarinoita. "Nyyh, kalusteet, syömään ja hemmottelemaan ja silarit, eiku laukku pitäis saada, meillä on sata lasta eikä kellään ole kenkiä" Sitten valitset jonku, otat yhteyttä ja viet tilille. Simple as that. Mitä siitä vaikka yksi onnellinen sais tietoon henkilöllisyytesi? Toinen keino on maksaa paypallin kautta, olettaen, että osoitteesi on suht anonyymi.
En mitenkään halua parjata, mutta suurin osa tonnin tarpeessa olevista näyttäis laittavan rahat ihan täyteen humpuukin. Rahaton ja köyhä on, jos rahat kuluttaa aina heti. Sanoiko kukaan täällä, että laittais rahat säästöön? Ihmiset, nyt pikkuisen ryhtiä ja selkärankaa.