Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä vaivaa “matkivaa“ ihmistä?

Vierailija
26.11.2021 |

En nyt tarkoita tässä sitä perinteistä, että kaveri jäljittelee tyyliä, vie ideoita tms.

Vaan esim. Että ex nimeää lapsensa lemmikkieni mukaan, ostaa lapselle täysin samat vaatteet mitkä olen itse ostanut- ja monet vielä samassa koossa. Samoin jäljittelee pakkomielteisesti kaikessa muussakin omaa käytöstäni ja esim. Toistaa puheitani ominaan jne. Uutta puolisoakin on yritetty stailata samannäköiseksi kuin olen (tyylini ei ole mitenkään poikkeuksellinen, mutta uuden puolison tyyli ennen exääni oli täysin erilainen).

Nämä eivät ole mitään yksittäisiä asioita, vaan kopiointi ja matkiminen näkyy aivan kaikessa jo häiritsevyyteen asti.

Olen tässä pyöritellyt erilaisia teorioita kuten voiko kyse olla jonkinsortin autismista tai ihan vain järjen puutteesta eli kyvyttömyydestä tehdä itsenäisiä päätöksiä. Ehkä molemmista?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko ne teidän yhteisiä lapsia? Jos on, niin ehkä haluaa pelata varmanpäälle, kun tietää että kelpuutat ne. Jos ei, niin miksi olet exäsi kanssa noin paljon tekemisissä, että tiedätte millaisia vaatteita teidän toistenne lapset käyttää. Ihan seko aloitus.

Olen pahoillani jos olin epäselvä.

Meillä on siis exän kanssa yhteinen lapsi, jonka vaatteista olen ketjussa puhunut.

Lisäksi exälläni on lapsi uuden puolisonsa kanssa, joka on nimetty lemmikkini mukaan. Tämän lapsen vaatteista tai muustakaan en tiedä tarkemmin, ainoastaan nimen.

Siis, jos koirani nimi on Kerttu, kiellän kaikkia nimeämästä lapsiaan Kertuksi, vai miten ajattelit? Jos joku on aina ajatellut, että jos saa tyttölapsen siitä tulee Kerttu, mutta eipä voi nyt laittaa kun minä ehdin ensin, hähhhääää.

Entäpä jos eksä ja hänen uusi rakkaansa eivät edes muista mikä sinun jonkun lemmikin nimi on.

Olet sairas.

En nyt tiedä, missä kohtaa olin epäselvä. Nimi oli vain yksi esimerkki _koko_ kuviosta.

Mutta siis, olettaisin exän muistavan lemmikkieni nimet kun yhdessä vietettiin kuitenkin jokunen vuosi. Lisäksi exän uusi lapsi syntyi pian eron jälkeen, et luulisi siltäkin kantilta nimien olleen vielä tuoreessa muistissa.

Entä jos se nimi on ollut exän nykyisen suosikkinimi, jonka on halunnut aina antaa lapselleen? "Joo ei me voida antaa tuota nimeä kun exän koira oli senniminen..." Ei ex sitä nimeä yksin päätä.

Vierailija
42/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko ne teidän yhteisiä lapsia? Jos on, niin ehkä haluaa pelata varmanpäälle, kun tietää että kelpuutat ne. Jos ei, niin miksi olet exäsi kanssa noin paljon tekemisissä, että tiedätte millaisia vaatteita teidän toistenne lapset käyttää. Ihan seko aloitus.

Olen pahoillani jos olin epäselvä.

Meillä on siis exän kanssa yhteinen lapsi, jonka vaatteista olen ketjussa puhunut.

Lisäksi exälläni on lapsi uuden puolisonsa kanssa, joka on nimetty lemmikkini mukaan. Tämän lapsen vaatteista tai muustakaan en tiedä tarkemmin, ainoastaan nimen.

Siis, jos koirani nimi on Kerttu, kiellän kaikkia nimeämästä lapsiaan Kertuksi, vai miten ajattelit? Jos joku on aina ajatellut, että jos saa tyttölapsen siitä tulee Kerttu, mutta eipä voi nyt laittaa kun minä ehdin ensin, hähhhääää.

Entäpä jos eksä ja hänen uusi rakkaansa eivät edes muista mikä sinun jonkun lemmikin nimi on.

Olet sairas.

En nyt tiedä, missä kohtaa olin epäselvä. Nimi oli vain yksi esimerkki _koko_ kuviosta.

Mutta siis, olettaisin exän muistavan lemmikkieni nimet kun yhdessä vietettiin kuitenkin jokunen vuosi. Lisäksi exän uusi lapsi syntyi pian eron jälkeen, et luulisi siltäkin kantilta nimien olleen vielä tuoreessa muistissa.

Entä jos se nimi on ollut exän nykyisen suosikkinimi, jonka on halunnut aina antaa lapselleen? "Joo ei me voida antaa tuota nimeä kun exän koira oli senniminen..." Ei ex sitä nimeä yksin päätä.

Kuten sanoin, nimi oli vain _yksi_ esimerkki.

Ei mikään mainitsemistani asioista ole kovin hälyttävää yksinään. Mutta kun nimiasia ei ole todellakaan ainoa kummallisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masking. Esiintyy autismikirjolaisilla selviytymiskeinona.

Silloin on Mirroring, kun joku alkaa kopioimaan toisen tyylin, eleet, puheen, asenteet. Esimerkiksi jos joku ihailee jotain somevaikuttajaa niin alkaa matkia tyylin lisäksi eleitä ja puhetapaa.

Kuuluuko peilaamiseen sekin, että kerrotaan kohteen sanomat asiat systemaattisesti omina? Ja ovatko lähes kaikki valinnat ja päätökset riippuvaisia kohteen valinnoista ja päätöksistä? Vai liittyykö peilaaminen vaikea asteisena johonkin muuhun häiriöön?

Voisin kuvitella et mirroring on jossain määrin- jos ei tavallista, niin ainakin lievähkönä yleistä.

Muistin tästä et teininä kaveri ihaili erästä julkkista niin paljon, että lopulta mm. Kaverin ja tämän poikakaverin riidatkin alkoivat muistuttaa tämän julkkiksen parisuhderiitoja.

Vaihe meni nopeasti ohitse, enkä ainakaan silloin osannut ajatella et kyseessä olisi ollut tietoinen matkiminen millään mitalla.

Kaveri ei ainakaan julkisesti seurannut ko. Julkkista ainakaan aktiivisesti tai pyrkinyt varsinaisesti jäljittelemään tätä. Ajattelin silloin et ehkä osittain julkkiksen kautta tulleet mielenkiinnonkohteet yms. Vaikuttivat tiedostomattomasti elämänkulkujen samankaltaisuuteen hetkellisesti.

Vierailija
44/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin on Mirroring, kun joku alkaa kopioimaan toisen tyylin, eleet, puheen, asenteet. Esimerkiksi jos joku ihailee jotain somevaikuttajaa niin alkaa matkia tyylin lisäksi eleitä ja puhetapaa.

Kuuluuko peilaamiseen sekin, että kerrotaan kohteen sanomat asiat systemaattisesti omina? Ja ovatko lähes kaikki valinnat ja päätökset riippuvaisia kohteen valinnoista ja päätöksistä? Vai liittyykö peilaaminen vaikea asteisena johonkin muuhun häiriöön?

Voisin kuvitella et mirroring on jossain määrin- jos ei tavallista, niin ainakin lievähkönä yleistä.

Muistin tästä et teininä kaveri ihaili erästä julkkista niin paljon, että lopulta mm. Kaverin ja tämän poikakaverin riidatkin alkoivat muistuttaa tämän julkkiksen parisuhderiitoja.

Vaihe meni nopeasti ohitse, enkä ainakaan silloin osannut ajatella et kyseessä olisi ollut tietoinen matkiminen millään mitalla.

Kaveri ei ainakaan julkisesti seurannut ko. Julkkista ainakaan aktiivisesti tai pyrkinyt varsinaisesti jäljittelemään tätä. Ajattelin silloin et ehkä osittain julkkiksen kautta tulleet mielenkiinnonkohteet yms. Vaikuttivat tiedostomattomasti elämänkulkujen samankaltaisuuteen hetkellisesti.

Se 'Mirroring' liittyy näköjään Borderline Personality Disorder:iin, ja siinä on kyseistä kopioimista. Mulle tulee mieleen se Nuori Naimaton Nainen-kauhuleffa. Siinä uusi kämppisnainen vei aluksi toisen hiustyylin, vaatehuoneen sisällön, miesystävän, ja sitten meni vähän hullummaksi meininki.

Vierailija
45/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain voi olla kyse samasta tyylistä. Et ehkä ole niin uniikki kuin luulet. Kaverisi pitää samasta tyylistä, joten ostaa samanlaisia lastenvaatteita ja stailaa miestään. Omaa visiota ei juuri ole, mikä selittää kopioinnin.

Lemmikin mukaan nimeäminen on jo aika outoa, samoin puheiden toistaminen ominaan. Noista saisi jo kauhuelokuvan. Jos kävisit matkalla jossain, jossa hän ei, ilmestyisikö kaverin puheisiin matka kyseiseen paikkaan? Testaa joskus kertomalla jotain, mikä ei pidä paikkansa: väärä kahvilan nimi, muu väärä yksityiskohta.

Vierailija
46/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu varmaan semmonenkin että joku henkilö ihailee vaikka esimerkiks todella paljon Kim Kardashiania, niin alkaa ostamaan samoja vaatteita & asusteita ja menee siihen pisteeseen että vaatii puolisoa ja perhettään ostelemaan niitä lahjaksi vaikka joutuisivat ulosottoon, vaihdetaan nimi ulkomaisen kuuloiseen eksoottisempaan kuten sillä. Sen jälkeen mennään hankkimaan hiustuuhennokset ja pidennykset, jonka jälkeen kirurgille ton Kimin kuva kädessä ja halutaan sama naama huulineen, poskineen, leukoineen ja kulmakarvakohotuksineen.

Matkustetaan Losiin pyörimään Kimin sarjassa nähdyissä ravintoloissa ja putiikeissa jos satuttaisi näkemään ne Kardsahiaaniklaanilaiset vilaukselta.

Aletaan hakemaan uutta räppäri-Kanyen kaltaista miestä, halutaan lapsia koska Kimilläkin on. Suurin haave päästä Kimin naapuriin asumaan.

Postaillaan kaikki Kimin mietelauseet ominaan, kytätään sen somea sata kertaa päivässä ja tehdään samat ruuatkin mitä se syö eli jos Kimi herkuttelee ja syö donitseja niin pitää hakea jostain donitseja saman tien jotta pääsee kuvaamaan ne, ja kuvataan oma some täyteen omaa naamaa mutta sen "Kardashians beauty"-filtterilinssin läpi eli tehdään itsestä Kimin näköinen sillä filtterillä ja kuvitellaan että ollaan Kim tai vähintään Kimin salainen sisko.

Tiedän erään tuollaisen tapauksen. Eikä ole enää mikään nuori parikymppinen vaan lähemmäs kolmevitonen.

Vierailija
47/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellä mainittu hankki jopa rinta ja perstäytteetkin koska Kim on kurvikas mutta hän ei ollut.

Vierailija
48/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole edes tarve kaveerata mutta urkkii jatkuvasti; ongelmiaitsetunnossa mutta ihmisen esi-isä on syönyt joskus banaania kun on nähnyt jonkun tekevän niin.siitä se alkoi.

haku;

"This Ancient Human Relative 'Walked Like a Human, But Climbed Like an Ape'"

Vierailija
49/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

turkikset vielä?

Vierailija
50/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailu ja kateus. Puhun kokemuksesta. Minulla on ystäviä jotka ovat tehneet vanavedessä täysin samoja elämänvalintoja jopa asuin- ja koulutuspaikasta kuulemma "inspiroituneena" minusta. Kerran yksi sanoi kännissä, että olen löytänyt "menestysreseptin" elämään. 😳 mikä kuulostaa semihullulta.

Vierailija
51/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaa elämäää ei ole; vain se jota urkkii.

Vierailija
52/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tällainen sukulainen. Kun tavataan, ja sanon lapsille että peskääpä kädet ennen ruokailua, hän toistaa "peskääpä kädet ennen ruokailua". Kun ollaan lähdössä ja sanon, että aletaanpa pukea jotta päästään ajoissa kotiin, hän toistaa tuon sanasta sanaan. "Alkakaapa pukea, jotta pääsette ajoissa kotiin". Ihan sanasta sanaan kaikupuheena. Tosi ärsyttävää.

Vierailija
53/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytynee seven stä syyt,kun kysellään ja puututaan, transitoidaan omet ongelmat kysyjän ongelmiksi.

Vierailija
54/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellä mainittu hankki jopa rinta ja perstäytteetkin koska Kim on kurvikas mutta hän ei ollut.

Kim, jos kuka, ei ole kurvikas, on täysin tehty tuote.

Vierailija
55/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkiminen on ihailun korkein muoto.

Ja ihailu on lasten ja teinien piirre, kun oma itsetunto ja itsetuntemus ei ole vielä kehittynyt. 

Vierailija
56/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kertoma kuulostaa joltain häiriöltä, mutta ei voi tietää, mitä jäi kertomatta. Tuo julkkisten tai kaverien matkiminen on eri asia, mutta hemmetin mielenkiintoista.

Minuakin on välillä mielestäni vahdattu kaupassa, mutta luulen että se johtuu keskittyneestä ilmeestä ja nopeista liikkeistä... ei siinä leivässä mitään ihmeellistä ollut, kunhan mietin, että teenkin siitä aamiaista. Hyvä kun ei tönitty kyljestä muutamaan kertaan. Aina naisia.

Vierailija
57/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et tykkää niin miksi kaveraat. 

Miksi kaveraat? Miksi ytät häntä F.B. ja insta? Laske irti elä omaa elämääsi!

Vierailija
58/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

omaa elämäää ei ole; vain se jota urkkii.

Ei ole aplläkään omaa elämää kun kyttää jokaisenasian eksänsä elämästä, sairasta tuommoinen.

Olimme eksäni kanssa naimisissa 10 vuotta, lapsia kaksi, en tiedä mitään elämästään. Kun lapset ovat siellä ja tulevat kotiin, en utele iskän asioita. Toki kertovat jos vaikka ovat olleet ulkomailla, lintsillä jne. Mutta en kysele oliko ”Minna” mukana jne.

Vierailija
59/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tällainen sukulainen. Kun tavataan, ja sanon lapsille että peskääpä kädet ennen ruokailua, hän toistaa "peskääpä kädet ennen ruokailua". Kun ollaan lähdössä ja sanon, että aletaanpa pukea jotta päästään ajoissa kotiin, hän toistaa tuon sanasta sanaan. "Alkakaapa pukea, jotta pääsette ajoissa kotiin". Ihan sanasta sanaan kaikupuheena. Tosi ärsyttävää.

Sinä olet ääliö.

Vierailija
60/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

oleellista on myös erottaa se milloin joku satunnaisesti matkii sanotaan vaikka jotain henkiöäkuin se että on jatkuvasti kiinni jossain muussa urkkimassa kun ei ole omaa elämää. silloin ilmentymänä on vieläurkiman sakohteen vähättely,nolaamiinen ja häirintä. eli menee jossain vaiheessa mielivaltaiseksi; elämä pyörii urkittavassa.kun tämä ottaa puheeksi, alkaa sättiminen ja hulluksi leimaaminen. huono itsetunto, riittämättömyyden tarva, jne  joilakin kiusanteko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä