Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä vaivaa “matkivaa“ ihmistä?

Vierailija
26.11.2021 |

En nyt tarkoita tässä sitä perinteistä, että kaveri jäljittelee tyyliä, vie ideoita tms.

Vaan esim. Että ex nimeää lapsensa lemmikkieni mukaan, ostaa lapselle täysin samat vaatteet mitkä olen itse ostanut- ja monet vielä samassa koossa. Samoin jäljittelee pakkomielteisesti kaikessa muussakin omaa käytöstäni ja esim. Toistaa puheitani ominaan jne. Uutta puolisoakin on yritetty stailata samannäköiseksi kuin olen (tyylini ei ole mitenkään poikkeuksellinen, mutta uuden puolison tyyli ennen exääni oli täysin erilainen).

Nämä eivät ole mitään yksittäisiä asioita, vaan kopiointi ja matkiminen näkyy aivan kaikessa jo häiritsevyyteen asti.

Olen tässä pyöritellyt erilaisia teorioita kuten voiko kyse olla jonkinsortin autismista tai ihan vain järjen puutteesta eli kyvyttömyydestä tehdä itsenäisiä päätöksiä. Ehkä molemmista?

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

julkisiin voi helposti samaistua ja alkaa ties missä määrin kopioimaan,mutta esim. stalkkaamisessa jotain yksityishenkilöa liikutaan jo siinä että rikosilmoitus sellaista salakuuntelusta, stalkkamaisesta ja jopa häirinnästä lähtee,puhumattakaan että saa kovat wihat päällensä.

Vierailija
62/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako muuten heikkolahjaiselta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittain voi olla kyse samasta tyylistä. Et ehkä ole niin uniikki kuin luulet. Kaverisi pitää samasta tyylistä, joten ostaa samanlaisia lastenvaatteita ja stailaa miestään. Omaa visiota ei juuri ole, mikä selittää kopioinnin.

Lemmikin mukaan nimeäminen on jo aika outoa, samoin puheiden toistaminen ominaan. Noista saisi jo kauhuelokuvan. Jos kävisit matkalla jossain, jossa hän ei, ilmestyisikö kaverin puheisiin matka kyseiseen paikkaan? Testaa joskus kertomalla jotain, mikä ei pidä paikkansa: väärä kahvilan nimi, muu väärä yksityiskohta.

Siis tässä oli kyse ap:n ex-miehestä ja lapsensa isästä, joka matkii ap:ta, ei naispuolisesta kaverista.

Vierailija
64/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellä mainittu hankki jopa rinta ja perstäytteetkin koska Kim on kurvikas mutta hän ei ollut.

Kim, jos kuka, ei ole kurvikas, on täysin tehty tuote.

Onhan se persjalkainen, isorintainen ja aika isoperäinen ollut luonnostaan mutta on täyttänyt rintoja ja varsinkin perää överiksi rasvansiirroilla. Ja kun sen perä näyttää hirveältä kuvissa ja videoilla, niin miksi jonkun muun täytyy matkia ja laittaa tikkujalkojen jatkeeksi pallot pärseeseen?

Vierailija
65/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne näytelmät oh jes kirjoitti:

Tämä vähän off topic, mutta itseäni saattaa ärsyttää jopa ne, jotka kaupassa tulevat aina ihan viereen ottamaan saman tuotteen, mitä olen katselemassa ja sivusilmästä näen että luovat sellaisen tuijotuksen suoraan kasvoihin. Mulle tapahtuu tuota aina. Leipää valitsemassa, johan siihen tulee heti joku viereen ja nappasee leipäpussin. Olen mangneetti. Voin vaikka lyödä vetoa, että jos kameroista seurattaisiin ja otettaisiin verrokki ihminen, hänen likeelle ei tulla yhtä usein tuotetta valitsemaan. Mulla on kato vetovoimaa. En vahingossakaan vilkaise takaisin. Mä en kato katso ihmisiä. Mitä sä siinä vilkuilet? Tunnetaanks me jostain? En ole somessa eikä tunneta, joten älä käyttäydy niin.

Vähän sama kun yks mun tuttu naureskeli, että kun meni johonkin liikkeeseen, virastoon tai raflaan, niin johan alkoi täyttymään, vaikka ensin oli melko tyhjää.

Sellanen magneetti onni kauppiaalle. Joillain ihmisillä on vain huippu karisma.

Taitaa olla lähinnä jonkinlaista narsismia, että kuvittelee olevansa kaiken keskipiste. Eiköhän tuo ole ihan vain sattumaa.

Vierailija
66/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tällainen sukulainen. Kun tavataan, ja sanon lapsille että peskääpä kädet ennen ruokailua, hän toistaa "peskääpä kädet ennen ruokailua". Kun ollaan lähdössä ja sanon, että aletaanpa pukea jotta päästään ajoissa kotiin, hän toistaa tuon sanasta sanaan. "Alkakaapa pukea, jotta pääsette ajoissa kotiin". Ihan sanasta sanaan kaikupuheena. Tosi ärsyttävää.

Sinä olet ääliö.

ja sinä selkeesti se matkija-sukulainen!!!! 😂😂😂😂😂😂

Vierailija
67/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne näytelmät oh jes kirjoitti:

Tämä vähän off topic, mutta itseäni saattaa ärsyttää jopa ne, jotka kaupassa tulevat aina ihan viereen ottamaan saman tuotteen, mitä olen katselemassa ja sivusilmästä näen että luovat sellaisen tuijotuksen suoraan kasvoihin. Mulle tapahtuu tuota aina. Leipää valitsemassa, johan siihen tulee heti joku viereen ja nappasee leipäpussin. Olen mangneetti. Voin vaikka lyödä vetoa, että jos kameroista seurattaisiin ja otettaisiin verrokki ihminen, hänen likeelle ei tulla yhtä usein tuotetta valitsemaan. Mulla on kato vetovoimaa. En vahingossakaan vilkaise takaisin. Mä en kato katso ihmisiä. Mitä sä siinä vilkuilet? Tunnetaanks me jostain? En ole somessa eikä tunneta, joten älä käyttäydy niin.

Vähän sama kun yks mun tuttu naureskeli, että kun meni johonkin liikkeeseen, virastoon tai raflaan, niin johan alkoi täyttymään, vaikka ensin oli melko tyhjää.

Sellanen magneetti onni kauppiaalle. Joillain ihmisillä on vain huippu karisma.

Taitaa olla lähinnä jonkinlaista narsismia, että kuvittelee olevansa kaiken keskipiste. Eiköhän tuo ole ihan vain sattumaa.

Joissain tapauksissa saattaa olla että jokin ihmisen olemuksessa vain vetää muita puoleensa. Muutamia vuosia sitten ulkomailla kiertelin itsekseni kaupungin katuja, kun huomasin jonkun seuraavan perässäni. Vähän myöhemmin tuo henkilö tuli luokseni ja sanoi että kulki perässäni, koska "näytin tietävän mihin olen menossa". 

Vierailija
68/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollutkaan kyse ekolaliasta... joo, masking voisi olla.

"Masking on yksinkertaistettuna ympäriltä kerättyjen piirteiden ja toimintatapojen peilaamista, pakottautumista “normaaliin” käyttäytymiseen. Tämä voi olla katsekontaktin ylläpitämistä tai hymyilyä tilanteessa, jossa ympäristö tuntuu sitä olettavan. Masking on autististen piirteiden piilottamista, monilla tarkoituksellisesti päivittäisenä selviytymisstrategiana, mutta se voi myös vaikeuttaa ja hidastaa diagnoosin saamista. Autismi on osa autistisen ihmisen persoonaa, joten autististen piirteiden piilottaminen on oman persoonan osittaista häivyttämistä. "

https://helsinginyknuoret.fi/2021/04/02/milta-autismi-nayttaa/

Vierailija
69/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollutkaan kyse ekolaliasta... joo, masking voisi olla.

"Masking on yksinkertaistettuna ympäriltä kerättyjen piirteiden ja toimintatapojen peilaamista, pakottautumista “normaaliin” käyttäytymiseen. Tämä voi olla katsekontaktin ylläpitämistä tai hymyilyä tilanteessa, jossa ympäristö tuntuu sitä olettavan. Masking on autististen piirteiden piilottamista, monilla tarkoituksellisesti päivittäisenä selviytymisstrategiana, mutta se voi myös vaikeuttaa ja hidastaa diagnoosin saamista. Autismi on osa autistisen ihmisen persoonaa, joten autististen piirteiden piilottaminen on oman persoonan osittaista häivyttämistä. "

https://helsinginyknuoret.fi/2021/04/02/milta-autismi-nayttaa/

Lisään: ei ole todennäköistä, että ympärilläsi pörrää massoittain autisteja, vaan jokin omassa käytöksessäsi saa muut ihmiset reagoimaan sinuun.

Vierailija
70/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän mielisairaus on tämä, että kuvittelee muiden seuraavan, kyttäävän ja matkivan itseään?

Vierailija
71/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittain voi olla kyse samasta tyylistä. Et ehkä ole niin uniikki kuin luulet. Kaverisi pitää samasta tyylistä, joten ostaa samanlaisia lastenvaatteita ja stailaa miestään. Omaa visiota ei juuri ole, mikä selittää kopioinnin.

Lemmikin mukaan nimeäminen on jo aika outoa, samoin puheiden toistaminen ominaan. Noista saisi jo kauhuelokuvan. Jos kävisit matkalla jossain, jossa hän ei, ilmestyisikö kaverin puheisiin matka kyseiseen paikkaan? Testaa joskus kertomalla jotain, mikä ei pidä paikkansa: väärä kahvilan nimi, muu väärä yksityiskohta.

Joku oikaisikin, mutta selvennetään vielä.

Kyse on siis eksästäni. Exän tyyli ei ole muuttunut, mutta hänen nykyisen kumppaninsa tyyli on muuttunut exän tapaamisen jälkeen. Kyse ei ole ainoastaan samoista merkeistä vaan uudella kumppanilla on ollut jopa täysin samanlaisia vaatteita kuin itselläni. Ja siis "tyylini" ei ole mitenkään erikoinen eikä tässä olisi välttämättä mitään outoa, mutta exän kumppani on edustanut aiemmin täysin erillaista tyyliä.

Suosin myös tiettyjä merkkejä lastenvaatteissa, mutta niin monet muutkin. Kummallista on kuitenkin se, että ex ei ole ostanut lapsellemme ainoastaan samantyylisiä vatteita, vaan täysin samanlaisia kuin lapsella on jo ennestään.

Tietysti voi olla että ex jostain syystä haluaa, että molemmissa kodeissa on lapselle samanlaiset vaatteet ja tavarat, vaikka ostamani vaatteet yms. nyt tietysti kulkevat muutenkin lapsen mukana.

Mutta jälkimäisestä tuli mieleen, että exällä tosiaan on aina juhlat tai muita samoja menoja kuin itselläni samana päivänä. Tämä nyt kuitenkin on aika varmaan valehtelua ja kiusantekoa, eikä liity sinällään kopioimiseen.

Yksi mikä tulee myös mieleen, niin eron jälkeen aloitin kevyen tapailusuhteen ja eksäni sai päähänsä, että olen perustamassa perhettä tämän kanssa. Ja sai samalla pinttymän, että olen raskaana. Vain muutama päivä tästä ex oli löytänyt uuden kumppanin ja jo muutaman päivän seurustelun jälkeen tämä oli suunnitellusti raskaana.

Vierailija
72/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

omaa elämäää ei ole; vain se jota urkkii.

Ei ole aplläkään omaa elämää kun kyttää jokaisenasian eksänsä elämästä, sairasta tuommoinen.

Olimme eksäni kanssa naimisissa 10 vuotta, lapsia kaksi, en tiedä mitään elämästään. Kun lapset ovat siellä ja tulevat kotiin, en utele iskän asioita. Toki kertovat jos vaikka ovat olleet ulkomailla, lintsillä jne. Mutta en kysele oliko ”Minna” mukana jne.

Mistä olet saanut päähäsi, että kyselen tuollaisia? Kuten sanoin, tämä matkiminen on vain yksi osa kuviota. Lisäksi keississä on mm. vainoamisen piirteitä.

Vierailija
73/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oleellista on myös erottaa se milloin joku satunnaisesti matkii sanotaan vaikka jotain henkiöäkuin se että on jatkuvasti kiinni jossain muussa urkkimassa kun ei ole omaa elämää. silloin ilmentymänä on vieläurkiman sakohteen vähättely,nolaamiinen ja häirintä. eli menee jossain vaiheessa mielivaltaiseksi; elämä pyörii urkittavassa.kun tämä ottaa puheeksi, alkaa sättiminen ja hulluksi leimaaminen. huono itsetunto, riittämättömyyden tarva, jne  joilakin kiusanteko.

Tämä oikeestaan tiivisti aika hyvin. Juttuun liittyy juurikin mainitsemiasi asioita. Ainoa, että exällä ainakin pitäisi olla oma elämä. On pieni vauva ja kaikkea. Silti aikaa riittää jopa pihassa kyttäilyyn ja muuhun pe*seilyyn.

Vierailija
74/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger

Vierailija
75/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkimisen kohteeksi joutuminen on tosi kiusallista. Jossain vaiheessa huomasin mieheni exän matkivan mua. Meillä oli täysin eri tyyli ja kun aloimme seurustella niin tää exä vaihtoi vaate ja hiustyylinsä samanlaiseksi kuin mitä mulla siihen aikaan oli. Oli myös tuota juttujen esittämistä ominaan. Ensin luulin vain olevan sattumaa tai että itse vaan nään asioissa yhtäläisyyksiä, mutta sitten tuli ohi aiheen yhteisen tutun kanssa puheeksi ja hän naureskellen sanoi tuosta matkimisesta. Kysyi vielä ettenkö muka ole huomannut.

Vierailija
76/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaako muuten heikkolahjaiselta? 

Rehellisesti sanottuna vähän. Suhteen alussa ei toki tullut ilmi. Mutta käsityskyky on jotenkin rajallinen monien asioiden suhteen.

Ex on mm. Tehnyt lastensuojeluilmoituksia täysin käsittämättömistä syistä. Osa on suoraa valehtelua, mutta ilmoituksia on tehty myös "oikeista" tapahtumista, jotka eivät liity mitenkään mihinkään. Jotta tästä saisi jotain selkoa, niin esimerkkinä vaikka et ex ilmoitti lastensuojeluun etten suostunut perumaan suunnitelmiani seuraavilta kuukausilta ja pysymään kotonani vain siksi, että hänen uusi puolisonsa saattaisi synnyttää silloin kun lapsemme on heidän luonaan.

Ex on hiljaista sorttia, joka yhdessä olon aikanakin tavallaan eli täysin omaa elämäänsä. Mm. Puhumattomuuteen, selän takana puuhailuihin yms. Juttuihin suhde sitten kaatuikin.

Matkiminen on tullut ilmeisemmäksi eron jälkeen, mutta jälkeenpäin miettien samantapaista on ehkä ollut suhteen aikanakin. Esim. Ex ei oikein osannut olla luontevasti lapsen kanssa, vaan jäljitteli omaa tapaani toimia. Ja vaikka ex vaikuttaa jopa mustasukkaiselta lapsen huomiosta, niin ex ei ole koskaan viettänyt aikaa lapsen kanssa täysin kahdestaan, vaan kiikuttanut lasta vauvasta asti huvipuistoihin ja muille reissuille. Ja nyt sitten eron jälkeen lapsi kiikutettiin exälle itselleenkin lähes tuntemattomalle ihmiselle asumaan.

En oikeasti osaa sanoa pärjäsikö ex edes täysin itsenäisesti lapsen kanssa.

Vierailija
77/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta ja pelottavaa. Tuosta se yleensä lähtee.

Itse olen ollut vastaavan toiminnan uhri.

Vieläkään en ymmärrä, että miksi?

Miksi koulutettu varakas henkilö halusi leikkiä minua, hänelle vierasta ihmistä ja vielä mustamaalata tuntemattoman maineen?

Näitä valitettavasti riittää...

-Z-

Vierailija
78/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyitkö syytä, miksi osti samanlaiset ja samankokoiset uudet vaatteet? Miksi ei ostanut edes yhtä kokoa isompia, lapsi varmaan kasvaa koko ajan. 

Vierailija
79/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on käynyt niin, että yksi tuttu oli kaivanut harrastukseeni liittyviä asioita ja mennyt kirjastoon kuvaamaan niihin liittyviä kirjoja ja lähetti kuvia minulle. Tiesi myös suurin piirtein, millä asuinalueella asun ja oli käynyt kuvaamassa alueen ruokakauppoja ja lähetti kuvia. En oikein tiennyt, mitä ajatella tai vastata. Joku tällainen vainoamis-matkimishäiriö on selvästi olemassa. 

Vierailija
80/84 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyitkö syytä, miksi osti samanlaiset ja samankokoiset uudet vaatteet? Miksi ei ostanut edes yhtä kokoa isompia, lapsi varmaan kasvaa koko ajan. 

Tätä en ole kysynyt, yleensä ei vastaa tai vastaus ei ole mitenkään järkevä. Teoriani on ettei ymmärrä eikä osaa sovittaa vaatteita vaan ostaa kokoluokan mukaan. Nyt esimerkiksi oli ostanut uudet kengät, jotka olivat aiempia pienemmät sisämitoilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi