Mikä vaivaa “matkivaa“ ihmistä?
En nyt tarkoita tässä sitä perinteistä, että kaveri jäljittelee tyyliä, vie ideoita tms.
Vaan esim. Että ex nimeää lapsensa lemmikkieni mukaan, ostaa lapselle täysin samat vaatteet mitkä olen itse ostanut- ja monet vielä samassa koossa. Samoin jäljittelee pakkomielteisesti kaikessa muussakin omaa käytöstäni ja esim. Toistaa puheitani ominaan jne. Uutta puolisoakin on yritetty stailata samannäköiseksi kuin olen (tyylini ei ole mitenkään poikkeuksellinen, mutta uuden puolison tyyli ennen exääni oli täysin erilainen).
Nämä eivät ole mitään yksittäisiä asioita, vaan kopiointi ja matkiminen näkyy aivan kaikessa jo häiritsevyyteen asti.
Olen tässä pyöritellyt erilaisia teorioita kuten voiko kyse olla jonkinsortin autismista tai ihan vain järjen puutteesta eli kyvyttömyydestä tehdä itsenäisiä päätöksiä. Ehkä molemmista?
Kommentit (84)
Mullakin on kokemuksia matkijoista,että ne on ärsyttäviä olkoon tuttuja tai tuntemattomia. Ai sulla on nahkatakki, no mäkin laitan sen... tilaa mulle samaa mitä itsellesi....joku tyyppi kierrätyksessä tuli takaisin astiahyllylle kun huomasi että löysin jotain... tuo mulle laivalta mitä juot itsekin... onhan noita.
Yks entisen työpaikkani matkija otti selvää missä asun ja hiippaili meidän rivarin ympärillä kurkkimassa että miltä meillä näyttää, varmaan aikoi sisustaa oman asuntonsa samalla tavalla. Valvontakamerasta nähtiin.
Meni myös baariin ja oli laittanut samanlaiset vaatteet, kampaukset ja meikit, kuulin toista kautta tutuilta että olisi esiintynyt minuna vieraille miehille.
Jos tämä kuulostaa tutulta, niin olen kertonut sen aiemmin täällä.
narsismi ja sosiopatia tyyliset ihmiset voi matkia toisia ihmisiä koska heiltä puuttuu normaalia tunne ja sosiaalisen elämän tunteita. tosi pelottavaa,kannattaisi pitää tosi etäiset välit.
tiedän tapauksen jossa työpaikkakiusaaja, matki uhria,jopa esintyi uhrin nimellä julkisesti,siis matki hiustyylin tms.oli vissiin myös jäänyt kiinni rikoksista,tämä kiusaaja.ei ole tervettä matkiminen.