Mikä vaivaa “matkivaa“ ihmistä?
En nyt tarkoita tässä sitä perinteistä, että kaveri jäljittelee tyyliä, vie ideoita tms.
Vaan esim. Että ex nimeää lapsensa lemmikkieni mukaan, ostaa lapselle täysin samat vaatteet mitkä olen itse ostanut- ja monet vielä samassa koossa. Samoin jäljittelee pakkomielteisesti kaikessa muussakin omaa käytöstäni ja esim. Toistaa puheitani ominaan jne. Uutta puolisoakin on yritetty stailata samannäköiseksi kuin olen (tyylini ei ole mitenkään poikkeuksellinen, mutta uuden puolison tyyli ennen exääni oli täysin erilainen).
Nämä eivät ole mitään yksittäisiä asioita, vaan kopiointi ja matkiminen näkyy aivan kaikessa jo häiritsevyyteen asti.
Olen tässä pyöritellyt erilaisia teorioita kuten voiko kyse olla jonkinsortin autismista tai ihan vain järjen puutteesta eli kyvyttömyydestä tehdä itsenäisiä päätöksiä. Ehkä molemmista?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vai pitäisitkö kumminkin itseäsi jalustalla ja luulet, että ex matkii sinua vaikka teillä vaan sattuu olemaan samanlainen maku? Olisihan se jos esim. hevaripariskunnan toinen osapuoli ei saisi eron jälkeen olla enää hevari kun matkisi toista!
Kuten sanoin, tässä on nyt kyse vähän muusta. Samantyyliset vaatteet on ok ja voipa sattua et vahingossa tulee hankittua välillä vaikka täysin samanlainenkin vaate.
Mutta kun toinen mm. ostaa kaikki täysin samat vatteet lapselle, merkkiä, kuosia ja osa jopa kokoa myöten- jotka lapselle olen jo ostanut. Siis lapsella on kaikkia vaatteita kaksin kappalein. Tässä saa jo jonkin verran nähdä vaivaakin, esim. Lapselle oli ostettu täysin samanlainen pipo tälle talvelle kuin mitä olin ostanut viimevuonna. Mallistot kuitenkin vaihtuvat nopeastikin.
Ja kyse ei ole vain pukeutumisen yms. Jäljittelystä vaan kaiken. Jos menen lapsen kanssa eläintarhaan, lapsi menee sinne toistamiseen exän kanssa heti perään jne.
Ja jos kysyn exältä, onko hänellä jokin lapsen tavara, saan parin päivän sisään täysin samanlaisen viestin, jossa kysytään onko minulla ko. Tavara.
Ja ylipäätään kaikki viestini tai sanomiseni tulevat takaisin exän sanomana. Ihan kaikki.
En muista yhtään tilannetta, jossa ex esim. olisi kysynyt mitään oma-aloitteisesti vaan kaikki kysymykset, kaikki sanat jne. Ovat tulleet minulta ensin.
Tilanne näytelmät oh jes kirjoitti:
Tämä vähän off topic, mutta itseäni saattaa ärsyttää jopa n e, jotka kaupassa tulevat aina ihan viereen ottamaan saman tuotteen, mitä olen katselemassa ja sivusilmästä näen että luovat sellaisen tuijotuksen suoraan kasvoihin. Mulle tapahtuu tuota aina. Leipää valitsemassa, johan siihen tulee heti joku viereen ja nappasee leipäpussin. Olen mangneetti. Voin vaikka lyödä vetoa, että jos kameroista seurattaisiin ja otettaisiin verrokki ihminen, hänen likeelle ei tulla yhtä usein tuotetta valitsemaan. Mulla on kato vetovoimaa. En vahingossakaan vilkaise takaisin. Mä en kato katso ihmisiä. Mitä sä siinä vilkuilet? Tunnetaanks me jostain? En ole somessa eikä tunneta, joten älä käyttäydy niin.
Lääkkeet unohtu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsien nimeäminen lemmikkien mukaan on todella outoa.
Niimpä! Ja siis lemmikit eivät olleet exälle mitenkään tärkeitä suhteemme aikana tai jälkeen, pikemmin päinvastoin. Luulisi että kivoja nimiä löytyy muualtakin ja itsellä ei tulisi kyllä mieleenkään nimetä lasta millään edes etäisesti exästä muistuttavalla nimellä.
No entäs eläinten nimeäminen ihmisten nimillä. Yksi hevonen oli nimetty mun nimellä, joka on kyllä ihan tyypillinen naisen nimi. Kummastelin ja naureskelin sitä silloin. Nyt asiayhteydet on jo selvinneet tuohonkin osittain. Ei se siis liity muhun mitenkään. Musta nyt on kaikenlaisia hulluja juttuja liikkeellä muutenkin, joten joku saattaisi luulla.
Apua, itseasiassa muistin tästä et munkin nimeni on päätynyt ainakin yhden exän lemmikille 😅
Jonkun kaverin antamana lemmikille tai miksei vaikka lapsellekin toisena nimenä vois olla ihan söpöä.
Siis onko ne teidän yhteisiä lapsia? Jos on, niin ehkä haluaa pelata varmanpäälle, kun tietää että kelpuutat ne. Jos ei, niin miksi olet exäsi kanssa noin paljon tekemisissä, että tiedätte millaisia vaatteita teidän toistenne lapset käyttää. Ihan seko aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Masking. Esiintyy autismikirjolaisilla selviytymiskeinona.
Hämärästi tuttu termi, olen jotenkin ollut käsityksessä, et masking olisi jotenkin "kevyempää" tai tapahtuisi jotenkin vain välittömässä vuorovaikutuksessa. En tiedä.
Mutta kiinnostavaa, pitääpä lukea tuosta enemmän.
Matkiminen on ihailun korkein muoto.
Tämä vähän off topic, mutta itseäni saattaa ärsyttää jopa ne, jotka kaupassa tulevat aina ihan viereen ottamaan saman tuotteen, mitä olen katselemassa ja sivusilmästä näen että luovat sellaisen tuijotuksen suoraan kasvoihin. Mulle tapahtuu tuota aina. Leipää valitsemassa, johan siihen tulee heti joku viereen ja nappasee leipäpussin. Olen mangneetti. Voin vaikka lyödä vetoa, että jos kameroista seurattaisiin ja otettaisiin verrokki ihminen, hänen likeelle ei tulla yhtä usein tuotetta valitsemaan. Mulla on kato vetovoimaa. En vahingossakaan vilkaise takaisin. Mä en kato katso ihmisiä. Mitä sä siinä vilkuilet? Tunnetaanks me jostain? En ole somessa eikä tunneta, joten älä käyttäydy niin.
Muista, että vain otettu lääke auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko ne teidän yhteisiä lapsia? Jos on, niin ehkä haluaa pelata varmanpäälle, kun tietää että kelpuutat ne. Jos ei, niin miksi olet exäsi kanssa noin paljon tekemisissä, että tiedätte millaisia vaatteita teidän toistenne lapset käyttää. Ihan seko aloitus.
Olen pahoillani jos olin epäselvä.
Meillä on siis exän kanssa yhteinen lapsi, jonka vaatteista olen ketjussa puhunut.
Lisäksi exälläni on lapsi uuden puolisonsa kanssa, joka on nimetty lemmikkini mukaan. Tämän lapsen vaatteista tai muustakaan en tiedä tarkemmin, ainoastaan nimen.
Vierailija kirjoitti:
Matkiminen on ihailun korkein muoto.
Kuinkakohan tyypillistä on yrittää tuhota ihailun kohde?
Vierailija kirjoitti:
Mistä se eksä tietääkin lemmikkien nimet?
Minusta näyttää, että ap kyttää eksänsä elämää sairauteen asti.
Meidän naapuri laittaa pihansa meidän mallin mukaan. Kaikki kukat, astiat, vesialtaat siis ihan kaikki kopsataan meidän pihalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on siis exän kanssa yhteinen lapsi, jonka vaatteista olen ketjussa puhunut.
Lisäksi exälläni on lapsi uuden puolisonsa kanssa, joka on nimetty lemmikkini mukaan. Tämän lapsen vaatteista tai muustakaan en tiedä tarkemmin, ainoastaan nimen.
Siis, jos koirani nimi on Kerttu, kiellän kaikkia nimeämästä lapsiaan Kertuksi, vai miten ajattelit? Jos joku on aina ajatellut, että jos saa tyttölapsen siitä tulee Kerttu, mutta eipä voi nyt laittaa kun minä ehdin ensin, hähhhääää.
Entäpä jos eksä ja hänen uusi rakkaansa eivät edes muista mikä sinun jonkun lemmikin nimi on.
Olet sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se eksä tietääkin lemmikkien nimet?
Minusta näyttää, että ap kyttää eksänsä elämää sairauteen asti.
Johtuiskohan siitä, et ex asui yhdessä itseni ja lemmikkieni kanssa ennen eroa? 😅
Hauska, et mainitsit kyttäyksen, riittäisi siitäkin kerrottavaa, mutta se onkin jo kokonaan eri tarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, jos koirani nimi on Kerttu, kiellän kaikkia nimeämästä lapsiaan Kertuksi, vai miten ajattelit? Jos joku on aina ajatellut, että jos saa tyttölapsen siitä tulee Kerttu, mutta eipä voi nyt laittaa kun minä ehdin ensin, hähhhääää.
Entäpä jos eksä ja hänen uusi rakkaansa eivät edes muista mikä sinun jonkun lemmikin nimi on.
Olet sairas.
En nyt tiedä, missä kohtaa olin epäselvä. Nimi oli vain yksi esimerkki _koko_ kuviosta.
Mutta siis, olettaisin exän muistavan lemmikkieni nimet kun yhdessä vietettiin kuitenkin jokunen vuosi. Lisäksi exän uusi lapsi syntyi pian eron jälkeen, et luulisi siltäkin kantilta nimien olleen vielä tuoreessa muistissa.
Onko kaikki persoonattomat, säälittävät emäMATKIJAT puolustamassa täällä toimintojaan? Länkyttävät ja huutelevat mauttomuuksia.
Tämä vähän off topic, mutta itseäni saattaa ärsyttää jopa ne, jotka kaupassa tulevat aina ihan viereen ottamaan saman tuotteen, mitä olen katselemassa ja sivusilmästä näen että luovat sellaisen tuijotuksen suoraan kasvoihin. Mulle tapahtuu tuota aina. Leipää valitsemassa, johan siihen tulee heti joku viereen ja nappasee leipäpussin. Olen mangneetti. Voin vaikka lyödä vetoa, että jos kameroista seurattaisiin ja otettaisiin verrokki ihminen, hänen likeelle ei tulla yhtä usein tuotetta valitsemaan. Mulla on kato vetovoimaa. En vahingossakaan vilkaise takaisin. Mä en kato katso ihmisiä. Mitä sä siinä vilkuilet? Tunnetaanks me jostain? En ole somessa eikä tunneta, joten älä käyttäydy niin.
Huvittavaa kun mainitsit, minulla ollut pari kertaa sama tilanne kun olen Alkossa, joskus jotkut kulkeneet perässäni ottamassa ihan samat viinipullot hyllystä. Kävelleet perässäni metrin parin päässä ihan kuin tuntisivat minut.
Silloin minulla ollut siistit vaatteet päällä kun olen tullut suoraan töistä ostoksille eli ruuat ja viinit viikonloppua varten. Laitetut hiukset, meikki, korkokengät, jakkupuku tai vastaava :) Jos nuo henkilöt ovat kuvitelleet että olen aina yhtä laitettu ja että samoilla viineillä saa saman tyylin? :D
Vierailija kirjoitti:
Masking. Esiintyy autismikirjolaisilla selviytymiskeinona.
Silloin on Mirroring, kun joku alkaa kopioimaan toisen tyylin, eleet, puheen, asenteet. Esimerkiksi jos joku ihailee jotain somevaikuttajaa niin alkaa matkia tyylin lisäksi eleitä ja puhetapaa.
Käskehän välskäriäsi lisätä neuroleptiesi annosta, sillä niiden nykyinen vaste ei riitä pitämään psykoottisuuttasi aisoissa. Samalla meidän lääkeyhtiöosakkeenomistajien varallisuus kasvaa, joten muistakaahan proletariaatti ahtaa mahdollisimman montaa lääkettä mieluiten jo nuoresta iästä lähtien. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama kun yks mun tuttu naureskeli, että kun meni johonkin liikkeeseen, virastoon tai raflaan, niin johan alkoi täyttymään, vaikka ensin oli melko tyhjää.
Sellanen magneetti onni kauppiaalle. Joillain ihmisillä on vain huippu karisma.
Tää on ihan yleinen ilmiö. Ihmiset menee mieluummin liikkeeseen, ravontolaan jne., jossa on jo muitakin ihmisiä. Eli, jos itse olet ensimmäinen, muita ihmisiä "uskaltautuu" tulemaan myös. Tämä on joku psykologinen juttu. :D
Apina näkee, apina tekee.