Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Melkein viisi vuotias hautajaisiin?

Vierailija
19.02.2015 |

anopin äiti kuoli ja hautajaiset tiedossa. Anopin mukaan melkein viisi vuotiaan poikamme ei ole hyvä tulla hautajaisiin ettei vaan tule surulliseksi kun jotkut itkee. Itse epäilen syyksi sitä, että minun ja appivanhempieni välit ei ole kovinkaan lämpimät. Näin tehdessään minä jään tietty kotia lastenvahdiksi. 

Mutta ihan mielenkiinnosta, minkä ikäisiä lapsia voi viedä hautajaisiin?

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken ikäiset voivat mennä hautajaisiin. 

Vierailija
2/77 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljentytär oli viisivuotiaana isänsä hautajaisissa. Itse olin kuusivuotiaana äitini hautajaisissa. Eikös se osallistuminen riipu suhteesta vainajaan eikä iästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranjumala taas, kai kuulut ap niihin ihmisiin, jotka eivät kerro lapsilleen edes rehellisesti kuolemasta. "Äiti lupaa, ettei ole menossa minnekään", vaikkei mitään takeita ole, ettei ole kuukauden päästä kuollut syöpään tai autokolarissa jne.. Lapsen kuuluu mennä hautajaisiin, kun joku läheinen kuolee, piste.

Vierailija
4/77 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken ikäiset voivat mennä. Mutta anoppisi haluaa surra rauhassa ilman epämieluisaa miniää ja lapsenlasta, kunnioita sitä toivetta. Lähetä miehesi äitinsä tueksi ja oman mummunsa viimeiselle matkalle saattajaksi.

Vierailija
5/77 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:41"]

Veljentytär oli viisivuotiaana isänsä hautajaisissa. Itse olin kuusivuotiaana äitini hautajaisissa. Eikös se osallistuminen riipu suhteesta vainajaan eikä iästä.

[/quote]

tuliko hautajaisista traumoja? anoppi oli sanonut miehelle, että poikaa ei voi tuoda hautajaisiin koska hän voisi pahoittaa mielensä. Poika kyllä tunsi isoisoäitinsä. Kun pojalle kerrottiin kuolemasta niin hän sanoi että on ikävä.

Vierailija
6/77 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi kaipaa poikansa tukea hautajaisissa menetettyään äitinsä. Jos sinä tulet paikalle niin miehesi tukee sinua suuressa surussasi eikä äitiään.

Sulla on loppuelämä aikaa riidellä anoppisi kanssa, tässä tilanteessa olisi sivistynyttä väistää takavasemmalle ja antaa anopin surra äitiään rauhassa.

Vierailija
7/77 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

traumoja tulee kyllä ennemmin siitä, jos ei osallistuisi esim. vanhempansa hautajaisiin. Kyllä lapsellekin tekee hyvää nähdä koko prosessi. Siis se, mihin se esim isän ruumin menee ja yrittää edes ymmärtää mitä kuolemassa tapahtuu. Kauheampaa luulisi olevan jos isä vaan on yhtäkkiä poissa ja kukaan ei puhu asiasta sen oikeilla nimillä :(

Vierailija
8/77 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopillasi ei ole mitään muuta "kohteliasta" tapaa muuta kuin vedota lapsen ikään. Hän ei vain halua sinne sinua eikä halua hautajaisten keskellä hoitaa/ sylitellä lapsenlasta, ei varoa suurtakaan parkuansa lapsenlapsen nähden. Pysy pois sieltä!

Vierailija
9/77 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli juuri isäni hautajaiset ja 4-vuotias oli tietenkin mukana. Lapselle selitettiin että ne on suru-juhlat ja siellä on surullisia ihmisiä. Kaikki meni hienosti siltä osin ja jäi itselle hyvä mieli että lapsi oli mukana. Nyt ehkä on jopa helpompikin puhua kuolemasta lapselle kun siitä kyselee. Ei vaikuta traumaattiselta, päinvastoin, lapsi kiinnitti huomiota hautajaisissa kaikkeen kauniiseen: laulut,urut, urkuri, kukat,arkku ja "unihiekka" mitä pappi arkun päälle laittoi jne... Olin ennen hautajaisia lukenut että kuolemasta ei saa lapselle puhua nukkumisena, mutta kylläpä pappi puheessa koko ajan käytti sanontoja iki-uni yms.  Eikä meillä lapsi siihen tarttunut mitenkään.

Jos lapsesi haluaa mennä hautajaisiin, voisiko hän mennä isänsä kanssa? Vai haluatko sinä ehdottomasti itse mennä myös? Jos haluatte kaikki mennä niin ehsottomasti menkää, älä anopista välitä.

Vierailija
10/77 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:43"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:41"]

[/quote]

tuliko hautajaisista traumoja? anoppi oli sanonut miehelle, että poikaa ei voi tuoda hautajaisiin koska hän voisi pahoittaa mielensä. Poika kyllä tunsi isoisoäitinsä. Kun pojalle kerrottiin kuolemasta niin hän sanoi että on ikävä.

[/quote]

Voin puhua vain omasta puolestani; muistan äidin hautajaisista vain, että oli kaunis aurinkoinen päivä ja pääsin leikkimään serkkujen kanssa, mikä oli hauskaa. Ei traumoja ainakaan mulle. Jos en olisi osallistunut, olisi varmaan ollut vaikeampi tajuta, että äiti on nyt tosiaan poissa. On hyvä että osallistuin.

3

Vierailija
11/77 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:45"]

traumoja tulee kyllä ennemmin siitä, jos ei osallistuisi esim. vanhempansa hautajaisiin. Kyllä lapsellekin tekee hyvää nähdä koko prosessi. Siis se, mihin se esim isän ruumin menee ja yrittää edes ymmärtää mitä kuolemassa tapahtuu. Kauheampaa luulisi olevan jos isä vaan on yhtäkkiä poissa ja kukaan ei puhu asiasta sen oikeilla nimillä :(

[/quote]

tämä.

3

Vierailija
12/77 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankit tietysti hoitajan mannerheimin lastensuojeluliitosta ja lopetat marttyyrinä esiintymisen.
Kun setäni kuoli, esittivät serkkuni toiveen, ettemme ottaisi lähes viisivuotiasta tytärtämme mukaan, jotta hautajaisissa olisi harras tunnelma. ( lapsemme on todella kiltti ja rauhallinen, olisi ollut hiljaa)
Hommasimme MLL:n hoitajan ja menimme hautajaisiin. Helppoa. Ei tietenkään kukaan kutsuttu jäänyt pois hoitamaan.
Jäi muuten ainoaksi hoitajatilauskerraksi. Lapsi on jo 13 nyt.

Vierailija
13/77 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö anopilla ole aviomiestä, joka tukisi häntä surussa? Pojalla on oma perhe, jota hänen kuuluu tukea. Ja mitä puhetta tuo nyt on, että lapsi ei saisi tulla surulliseksi hautajaisissa. Totta kai saa tulla. Jos hänelle selitetään hyvin, millaista hautajaisissa on ja mitä siellä tapahtuu ja että ihmiset ovat surullisia ja itkevät, niin ei se aiheuta traumoja lapselle. Luulisi, että tilanne voisi olla lapselle hämmentävämpi, jos hän ei osallistu hautajaisiin, koska hän kuitenkin tunsi isoisoäitinsä ja tietää, että tämä on kuollut. Elämään kuuluvat niin iloiset kuin surullisetkin tapahtumat. Samoin elämällä on alku ja loppu. On hyvä kokea molemmat tilanteet.

Vierailija
14/77 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat häiriöksi hautajaisissa. Sinne pitäisi ottaa vain lapsia, jotka ovat suoraan alenevassa polvessa, ei muita.

Vierailija
15/77 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä raahasin lapsemme äitini hautajaisiin 600km päähän. Lapset olivat silloin 5v, 3v 8kk ja 1v 9kk.

Vierailija
16/77 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä viisivuotias, ja pienemmätkin, voivat mennä hautajaisiin.

Vierailija
17/77 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:42"]Voi herranjumala taas, kai kuulut ap niihin ihmisiin, jotka eivät kerro lapsilleen edes rehellisesti kuolemasta. "Äiti lupaa, ettei ole menossa minnekään", vaikkei mitään takeita ole, ettei ole kuukauden päästä kuollut syöpään tai autokolarissa jne.. Lapsen kuuluu mennä hautajaisiin, kun joku läheinen kuolee, piste.
[/quote]

kyllä lasta pitää kannatella elämässä ja luvata olla paikalla. Vai onko joku oikeasti niin inhorealisti, että kertoo lapselle, että he vaan, äiti lähtee nyt kauppaan ja voi olla ettei takas tuu, kun saatanajaa lolarin ja kuolla...

Vierailija
18/77 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 2-vuotiaana isoisäni hautajaisissa. Ei jäänyt traumoja.

Vierailija
19/77 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:29"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:42"]Voi herranjumala taas, kai kuulut ap niihin ihmisiin, jotka eivät kerro lapsilleen edes rehellisesti kuolemasta. "Äiti lupaa, ettei ole menossa minnekään", vaikkei mitään takeita ole, ettei ole kuukauden päästä kuollut syöpään tai autokolarissa jne.. Lapsen kuuluu mennä hautajaisiin, kun joku läheinen kuolee, piste.
[/quote]

kyllä lasta pitää kannatella elämässä ja luvata olla paikalla. Vai onko joku oikeasti niin inhorealisti, että kertoo lapselle, että he vaan, äiti lähtee nyt kauppaan ja voi olla ettei takas tuu, kun saatanajaa lolarin ja kuolla...
[/quote]

Ei tietysti tuolla tavalla puhuta, mutta ei lapselle voi luvata olevansa aina paikalla. Jis lapsi sanoo, että ethän kuole, on ainoa oikea vastaus, että en voi luvata sellaista.

Vierailija
20/77 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin, miksi ap on saanut noin paljon alapeukkua. Tuossahan anoppi on ollut sitä mieltä, ettei lapsi (ja äitinsä, eli ap) saisi tulla hautajaisiin. Miksi siis alapeukkua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä