Melkein viisi vuotias hautajaisiin?
anopin äiti kuoli ja hautajaiset tiedossa. Anopin mukaan melkein viisi vuotiaan poikamme ei ole hyvä tulla hautajaisiin ettei vaan tule surulliseksi kun jotkut itkee. Itse epäilen syyksi sitä, että minun ja appivanhempieni välit ei ole kovinkaan lämpimät. Näin tehdessään minä jään tietty kotia lastenvahdiksi.
Mutta ihan mielenkiinnosta, minkä ikäisiä lapsia voi viedä hautajaisiin?
Kommentit (77)
Tämä on kyllä ärsyttävä tilanne. Anoppi oli informoinut miestäni ulkoilessaan minun ollessa kotona. Appivanhemmat oli meillä kylässä tuolloin. Mies sitten kertoi minulle heidän lähdettyä takaisin kotiinsa. Olisi nyt edes keskustellut asiasta minun kanssani.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:09"]
Tämä on kyllä ärsyttävä tilanne. Anoppi oli informoinut miestäni ulkoilessaan minun ollessa kotona. Appivanhemmat oli meillä kylässä tuolloin. Mies sitten kertoi minulle heidän lähdettyä takaisin kotiinsa. Olisi nyt edes keskustellut asiasta minun kanssani.
[/quote]
Mä puhuisin kyllä asiasta lähinnän mieheni kanssa, jos hän on sitä mieltä ettei halua meitä (vaikka sitten anopin toiveesta) hautajaisiin jäisin kotiin. Jos hän taas olisi sitä mieltä että haluaa lapsensa (ja minut) hautajaisiin mukaan lähtisin toki, siitä huolimatta että miehen äiti olisi asiasta eri mieltä.
Mies on samaa mieltä äitinsä kanssa. Mutta jos jotain ongelmia tulisi hautajaisissa voisin minä poistua toiseen paikkaan pojan kanssa.
Harmi kun ei anoppi keskustellut asiasta minun kanssani.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:50"]Mies on samaa mieltä äitinsä kanssa. Mutta jos jotain ongelmia tulisi hautajaisissa voisin minä poistua toiseen paikkaan pojan kanssa.
Harmi kun ei anoppi keskustellut asiasta minun kanssani.
[/quote]
Ymmärrän kyllä että se harmittaa kun asiasta puhuttiin sinun ollessa poissa. Appivanhempien käytös ei kuulosta sinua kohtaan kovin kohteliaalta, mutta joskus epäkohteliaisuus saattaa johtua ihmisen surusta. Tärkeämpää mielestäni kuitenkin on että asiasta puhuttiin miehellesi ei esim. sovittu asiaa pelkästään sinun kanssasi.
Puhuisin ehkä edelleen asiasta oman mieheni kanssa ja kertoisin että asia jäi harmittamaan. Miksi hän on äitinsä kanssa erimieltä ja miksi hän mieluumin haluaa lähteä yksin kuin meidän kanssa jne.
Sehän ei kuulu anopille, missä teidän lapset on ja missä ne ei ole. Jos teidät on kutsuttu hautajaisiin, te itse päätätte osallistuuko lapsi sinne vai ei. Minusta lapset kuuluu ottaa mukaan. He eivät ole häiriöksi, vaan he kertovat läsnäolollaan elämän jatkumisesta. He tuovat toivoa surun keskelle. Olen itse ammatiltani pappi ja kannatan normaalia elämää. Hautajaiset kuuluvat normaaliin elämään, eivätkä ne vahingoita lasta.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:18"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:23"]
Kannattaisko minun ottaa asia esille huomenna kun appivanhemmat tulevat kylään? Juttu meni silleen, että anoppi oli päättänyt ettei halunnut lapsia hautajaisiin. Kertoi sitten miehelleni, joka kertoi sitten minulle. Tässä ketjussa on paljon esimerkkejä kuinka hyvä olisi, että lapsi tulisi hautajaisiin. Tällä hetkellä lapsi luulee että isosisoäiti tulee takaisin taivaasta...
[/quote]
Kumpi on tärkeämpi: 5v lapsi, joka toki tiesi isoäitinsä äidin, ja jonka äiti haluaa lapsen hautajaisiin, koska hänen välinsä anoppiin ovat hankalat VAI anoppi, jonka äiti on kuollut ja joka haluaa hautajaiset ilman ilkeää miniää?
Lapsen kanssa voi mennä kenen tahansa hautajaisiin, jos on niin tärkeää niihin osallistua. Sen sijaan ap:n anoppi on toivonut, että tämä lapsi ei anopin äidin hautajaisiin tulisi.
Miksi on niin tärkeää olla ilkeä anopille, jolla on takuuvarmasti ihan oikeitakin suruja surtavana? Mitä ap voittaa sillä, että menee lapsen kanssa hautajaisiin ja pilaa ne? Hyvän mielen? Vallantunnetta? Näin hän näyttää, että anopin toiveilla ei ole mitään merkitystä edes silloin, kun anoppi suree äitiään. Totaalinen upea loukkaus!
[/quote]
Mutta onhan tuo törkeää minua kohtaan. Lastenvahtia tuskin saamme, joten en pääse hautajaisiin.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:18"]
Kannattaisko minun ottaa asia esille huomenna kun appivanhemmat tulevat kylään? Juttu meni silleen, että anoppi oli päättänyt ettei halunnut lapsia hautajaisiin. Kertoi sitten miehelleni, joka kertoi sitten minulle. Tässä ketjussa on paljon esimerkkejä kuinka hyvä olisi, että lapsi tulisi hautajaisiin. Tällä hetkellä lapsi luulee että isosisoäiti tulee takaisin taivaasta...
[/quote]
Kumpi on tärkeämpi: 5v lapsi, joka toki tiesi isoäitinsä äidin, ja jonka äiti haluaa lapsen hautajaisiin, koska hänen välinsä anoppiin ovat hankalat VAI anoppi, jonka äiti on kuollut ja joka haluaa hautajaiset ilman ilkeää miniää?
Lapsen kanssa voi mennä kenen tahansa hautajaisiin, jos on niin tärkeää niihin osallistua. Sen sijaan ap:n anoppi on toivonut, että tämä lapsi ei anopin äidin hautajaisiin tulisi.
Miksi on niin tärkeää olla ilkeä anopille, jolla on takuuvarmasti ihan oikeitakin suruja surtavana? Mitä ap voittaa sillä, että menee lapsen kanssa hautajaisiin ja pilaa ne? Hyvän mielen? Vallantunnetta? Näin hän näyttää, että anopin toiveilla ei ole mitään merkitystä edes silloin, kun anoppi suree äitiään. Totaalinen upea loukkaus!
[/quote]
Mutta onhan tuo törkeää minua kohtaan. Lastenvahtia tuskin saamme, joten en pääse hautajaisiin.
[/quote]
Kuinka kovasti ap itse suret menestystä? Puhun tietenkin vainajasta, en siitä ettet pääse juhliin. Minusta kun ihan alkaa kuulostaa sille, että SINÄ olet loukkaantunut, koska SINÄ et pääse hautajaisiin. Aivan samoin kuin anoppisi käyttää lasta tekosyynä, niin taidat tehdä sinäkin. Lapsen sinä vain haluat viedä, mutta kuitenkin harmittaa, kun se on törkeää SINUA kohtaan.. Hmm. Tutkiskelepa hetki omia motiivejasi.
Ei tuon ikäistä hautajaisiin! Saa elinikäiset traumat.
Minkä ikäisiä vaan voi viedä hautajaisiin. Kun esikoiseni kuoli, hänen siskonsa tulivat myös sairaalaan katsomaan kuollutta. Tulivat myös hautajaisiin kaikki sisarukset, silloin 13, 11, 3 ja 2.
Meillä on kyllä kaikenikäiset lapset osallistuneet hautajaisiin, niin vauvat, taaperot kuin kouluikäisetkin.
Kuolema ja hautajaiset kuuluu elämään.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:18"]
[/quote]
[/quote]
Saa olla suht sairas ihminen, että hautajaiset menevät 'pilalle', jos minä on paikalla. Joten tuskin tästä on kyse, tai anopin pitäisi hakeutua hoitoon. Todennäköisesti taustalla on ennemminkin vähän vääristynyt kuva siitä, miten lapsi kohtaa kuoleman, ja tästä voisi ihan hyvässä hengessä jutella.
Miksi edes järjestetään hautajaiset? Kyseessä on vain pelkkä nyyhkytystapahtuma. Eikö vain voitaisi todeta, että nyt se sitten kuoli, eikä turhaan järjestää mitään hautajaisia.
72 korjaa, jos miniä on paikalla, en minä. En siis ole ap
Miksi tämä yksi on nyt päättänyt, että anopin hautajaiskokemus pilaantuu oman lapsenlapsen läsnäolosta? Ei taida olla ihan kiinni todellisuudessa.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:18"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuinka kovasti ap itse suret menestystä? Puhun tietenkin vainajasta, en siitä ettet pääse juhliin. Minusta kun ihan alkaa kuulostaa sille, että SINÄ olet loukkaantunut, koska SINÄ et pääse hautajaisiin. Aivan samoin kuin anoppisi käyttää lasta tekosyynä, niin taidat tehdä sinäkin. Lapsen sinä vain haluat viedä, mutta kuitenkin harmittaa, kun se on törkeää SINUA kohtaan.. Hmm. Tutkiskelepa hetki omia motiivejasi.
[/quote]
Minä olen loukkaantunut, myönnän. Minusta on epäreilua, että lapsi ei pääse hautajaisiin, koska anoppi ei halua sitä sinne jostain syystä.
Anoppi olisi edes voinut keskustella asiasta minun kanssani. Vaihtoehtoon olisi voinut olla että lapsi ei tulisi nyyhkytys sessioon mutta sitten jatkoille.
Olen vieläkin vihoissani. Appivanhemmat kävi eilen ja eivät puhuneet minulle lainkaan. Minä kyllä juttelin niitä näitä. Anoppi seurasi miestä koko ajan ja kun ne oli kahden ne juttelu hautajaisista.
Jos anoppi ei halua lasta hautajaisiin, niin älkää viekö. Ehkä miehesi voi vaikuttaa anoppiin?
Minusta juuri vanhan ihmisen hautajaiset on lapselle luonnollinen paikka oppia ja kokea, koska on luonnollista, että vanhat kuolee.
Meidän suvussa lapsenlapset ja lapsenlapsenlapset on ollut ikään katsomatta hautajaisissa mukana. Mutta voisin hyvin kuvitella ettei oma anoppini haluaisi alle kouluikäistä äitinsä hautajaisiin.
[/quote]
Musta on hyvä, että lapsetkin oppivat kuoleman olevan osa elämää. Mun esikoinen oli äitini, oman rakkaan ja läheisen isoäitinsä hautajaisissa 4-vuotiaana. Ei tullut mielenkään, ettei häntä olisi sinne voinut viedä. Tämän jälkeen lapsemme (7-, 3- vuotiaat) ovat olleet isomummonsa ja isotätinsä hautajaisissa) parin kuukauden välein ilman mitään painajaisia tai traumoja.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:22"]Lapset ovat häiriöksi hautajaisissa. Sinne pitäisi ottaa vain lapsia, jotka ovat suoraan alenevassa polvessa, ei muita.
[/quote]
Eikö tyttären pojan lapsi ole suoraan alenevaa polvea?