Melkein viisi vuotias hautajaisiin?
anopin äiti kuoli ja hautajaiset tiedossa. Anopin mukaan melkein viisi vuotiaan poikamme ei ole hyvä tulla hautajaisiin ettei vaan tule surulliseksi kun jotkut itkee. Itse epäilen syyksi sitä, että minun ja appivanhempieni välit ei ole kovinkaan lämpimät. Näin tehdessään minä jään tietty kotia lastenvahdiksi.
Mutta ihan mielenkiinnosta, minkä ikäisiä lapsia voi viedä hautajaisiin?
Kommentit (77)
En tiennytkään että sille voisi olla jokin ikäraja. Viime marraskuussa juuri olin hautajaisissa hiukan alle 4-vuotiaan tyttäreni ja silloin 7-kuukautisen vauvani kanssa. Haudattiin heidän toinen mummonsa. Kukaan ei ainakaan ääneen kyseenalaistanut heidän oikeuttaan olla siellä paikalla. Esim. pappi sen sijaan oli ilahtunut siitä, että hekin olivat mukana.
Mä olisin ilman muuta lähtenyt hautajaisiin. Tuo anopin mielipide siitä, että pikkulapset ei saa tulla on outo. Mies sanoi, että olen paranoidi kun sanoin, että anoppi ei minua halua sinne. En kyllä tiedä josko olisi ollut itse isomummon toive etten tulisi häihin. Mitään lämmintä suhdetta minulla ei ollut häneen niinkuin ei ole anoppiinkaan. käyttäydyn ihan asiallisesti heitä tavattaessa muttei meillä ole mitään lämmintä sidettä.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:46"]
Anopillasi ei ole mitään muuta "kohteliasta" tapaa muuta kuin vedota lapsen ikään. Hän ei vain halua sinne sinua eikä halua hautajaisten keskellä hoitaa/ sylitellä lapsenlasta, ei varoa suurtakaan parkuansa lapsenlapsen nähden. Pysy pois sieltä!
[/quote]
Mutta hautajaiset on kuitenkin perhetapahtuma. itse olisin ollut menossa hautajaisiin. lapsuudessani kävin kaikissa lähisukulaisten hautajaisissa. ainoastaan jonkun isän serkun hautajaisiin meni isä yksin. hautajaisiin kuitenkin kaikki saa mennä, ei niinkuin häihin joihin kutsutaan.
Kannattaisiko mun puhua anopin kanssa kun ne tulee huomenna käymään?
Meillä veljenpoika (silloin 4v) oli isoäitinsä (eli äitini) äidin hautajaisissa ja käyttäytyi niin huonosti, että meitä kaikkia hävetti. Paitsi äitiään, jonka mielestä lapsen tuleekin saada kirkossa kokeilla ääntään, vaellella ympäriinsä ja käydä nyhtämässä hautajaiskimppuja. Kaikkia lapsia ei ole kasvatettu ottamaan muita huomioon ja epäilen vahvasti, että sinä olet sellainen äiti, joka ei tajua hautajaisten olevan muistojuhla, ei lapsen hauska kokemus riehua kirkossa.
Entä jos kunnioittaisit anopin toivetta. Hän haluaa kauniit hautajaiset eikä mitään hoplop-tunnelmaa.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 18:37"]Meillä veljenpoika (silloin 4v) oli isoäitinsä (eli äitini) äidin hautajaisissa ja käyttäytyi niin huonosti, että meitä kaikkia hävetti. Paitsi äitiään, jonka mielestä lapsen tuleekin saada kirkossa kokeilla ääntään, vaellella ympäriinsä ja käydä nyhtämässä hautajaiskimppuja. Kaikkia lapsia ei ole kasvatettu ottamaan muita huomioon ja epäilen vahvasti, että sinä olet sellainen äiti, joka ei tajua hautajaisten olevan muistojuhla, ei lapsen hauska kokemus riehua kirkossa.
Entä jos kunnioittaisit anopin toivetta. Hän haluaa kauniit hautajaiset eikä mitään hoplop-tunnelmaa.
[/quote]
Jos noin kävisi poistuisin paikalta lapsen kanssa. Anopin (teko)syy on että lapsi pahoittaisi mielensä.
Surun ja kuoleman kohtaaminen on niin väistämätöntä elämässä, ettei siltä tarvitse lasta varsinaisesti suojella. Liika suojelu voi vain johtaa siihen, ettei lapsi osaa tulevaisuudessa kohdata surua ja menetystä niin, että lopulta pääsisi niistä yli ja voisi jatkaa elämää.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:36"]
anopin äiti kuoli ja hautajaiset tiedossa. Anopin mukaan melkein viisi vuotiaan poikamme ei ole hyvä tulla hautajaisiin ettei vaan tule surulliseksi kun jotkut itkee. Itse epäilen syyksi sitä, että minun ja appivanhempieni välit ei ole kovinkaan lämpimät. Näin tehdessään minä jään tietty kotia lastenvahdiksi.
[/quote] pumpulissako meinaat kasvattaa?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:36"]
[/quote] pumpulissako meinaat kasvattaa?
[/quote]
No en. Veisin hautajaisiin mutta anoppi ei halua lapsia sinne.
Ja lisään vielä, että lapsen on hyvä pienestä pitäen osallistua myös tällaisiin arvokkaampiin tilaisuuksiin, jotta oppii käyttäytyämään eri erilaisissa tilanteissa. Jos pieni lapsia alkaa itkeä kovaan ääneen kirkossa, niin hänet voidaan viedä ulos siksi aikaa, että rahoittuu. Jos taas vanhempi lapsi riehuu kirkossa, niin samoin ulos vain, mutta silloin on myös silloin vanhemmilla suuri peiliin katsomisen paikka. Turha syyttää lapsen "persoonallisuutta" häiriköinnin syyksi.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:03"]Minun mielestäni riippuu paljon lapsesta. Jotkut lapset voivat suhtautua kuolemaan ja hautajaisiin rauhallisemmin ja toiset ovat herkempiä.
[/quote]
Onko sillä väliä kuinka suhtautuu? Kuolema on osa elämää, ihan normaali asia. Jokainen kuolee joskus! Ei kannata vieroittaa elämästä ja sen todellisuudesta.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 18:37"]Meillä veljenpoika (silloin 4v) oli isoäitinsä (eli äitini) äidin hautajaisissa ja käyttäytyi niin huonosti, että meitä kaikkia hävetti. Paitsi äitiään, jonka mielestä lapsen tuleekin saada kirkossa kokeilla ääntään, vaellella ympäriinsä ja käydä nyhtämässä hautajaiskimppuja. Kaikkia lapsia ei ole kasvatettu ottamaan muita huomioon ja epäilen vahvasti, että sinä olet sellainen äiti, joka ei tajua hautajaisten olevan muistojuhla, ei lapsen hauska kokemus riehua kirkossa. Entä jos kunnioittaisit anopin toivetta. Hän haluaa kauniit hautajaiset eikä mitään hoplop-tunnelmaa. [/quote] Jos noin kävisi poistuisin paikalta lapsen kanssa. Anopin (teko)syy on että lapsi pahoittaisi mielensä.
[/quote]
Miksi sinulle on niin vaikeaa kunnioittaa anopin toivetta saada äidilleen tämän arvon mukaiset hautajaiset? Miksi itsepintaisesti haluat pilata juhlan ja kiusata anoppia? Minusta on suorastaan sairasta, että ehdottomasti haluat tehdä kaikkesi, että anoppisi äidin viimeinen juhla menisi pilalle.
Ihmisillä on ihme luuloja, että lapset jotenkin vaurioituisivat hautajaisista ja nähdessään surullisia, itkeviä ihmisiä. Meillä on lapset aina otettu mukaan lähiomaisten hautajaisiin. Näitä on ikävä kyllä riittänyt aina muutaman vuoden välein. Ovat käyneet yleensä katsomassakin vainajaa, jos ovat halunneet. Lapset ovat olleet iältään vauvasta aikuiseen.
Etukäteen on tietenkin prepattu tilannetta ja kerrottu lapselle kehitystasonsa mukaisesti mitä tulee tapahtumaan. Sanomattakin on selvää, ettei mitään riehumista tai älämölöä ole suvaittu. Lapsetkin ovat tämän jo etukäteen tienneet ja osanneet olla ihmisiksi sen hetken. Olemme sopineet etukäteen lasten kanssa, jos tulee kysyttävää pitää kuiskaten esittää asia. Tämä on toiminut jopa vajaa parivuotiaan kanssa. Tietenkin olisimme vieneet lapsen nopeasti pois, jos vaikka vauva olisi alkanut itkeä.
Kaikilla lapsilla on aika luonteva suhtautuminen kuolemaan eikä mitään pelkotiloja ole pienenä sen enempää kuin isonakaan ollut.
Ap vaikuttaa ihan järkevältä, anopilla sen sijaan näitä "pelkoja" näyttää olevan.
Kunnioita anoppisi ja miehesi toivetta ja jää kotiin lapsen kanssa. Toki se voi tuntua ikävältä, mutta jos sinulla ei ollut mitään lämmintä suhdetta vainajaan, eikä miehesi halua/tarvitse sinun tukeasi hautajaisissa, niin sinulla ei ole mitään syytä mennä sinne.
Lapsen mielestäni pitäisi päästä isomummonsa hautajaisiin, jos lapsi kerran ikävöi vainajaa, mutta tässäkin asiassa miehesi ja hänen äitinsä toive on tärkeämpi kuin sinun. Mutta yritä suostutella mies ottamaan lapsi mukaan, 5-vuotias kuitenkin ymmärtää nuo hautajaiset ja sen, ettei päässyt mukaan ja se voi vaikeuttaa kuoleman käsittelyä. Esim. lapsi voi alkaa kuvitella, ettei hän saa surra tai ikävöidä isomummoaan, kun häntä ei otettu surujuhliin mukaan. Mutta sinusta täsdä nyt ei ole kyse, älä ala leikkimään marttyyria, kun perheesi suree.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 18:37"]Meillä veljenpoika (silloin 4v) oli isoäitinsä (eli äitini) äidin hautajaisissa ja käyttäytyi niin huonosti, että meitä kaikkia hävetti. Paitsi äitiään, jonka mielestä lapsen tuleekin saada kirkossa kokeilla ääntään, vaellella ympäriinsä ja käydä nyhtämässä hautajaiskimppuja. Kaikkia lapsia ei ole kasvatettu ottamaan muita huomioon ja epäilen vahvasti, että sinä olet sellainen äiti, joka ei tajua hautajaisten olevan muistojuhla, ei lapsen hauska kokemus riehua kirkossa. Entä jos kunnioittaisit anopin toivetta. Hän haluaa kauniit hautajaiset eikä mitään hoplop-tunnelmaa. [/quote] Jos noin kävisi poistuisin paikalta lapsen kanssa. Anopin (teko)syy on että lapsi pahoittaisi mielensä.
[/quote]
Miksi sinulle on niin vaikeaa kunnioittaa anopin toivetta saada äidilleen tämän arvon mukaiset hautajaiset? Miksi itsepintaisesti haluat pilata juhlan ja kiusata anoppia? Minusta on suorastaan sairasta, että ehdottomasti haluat tehdä kaikkesi, että anoppisi äidin viimeinen juhla menisi pilalle.
[/quote]
En minä halua että juhla menisi pilalle. Ihmetyttää vain miksi anoppi ei halua lapsenlastaan hautajaisiin. Jos lapsi alkaisi riehumaan veisin hänet pois tilasta. Muutenkin tulee paha mieli että iso osa perheestä ei ole tervetullut hautajaisiin. Poika kuitenkin tunsi isoisoäitinsä hyvin.
Kannattaisko minun ottaa asia esille huomenna kun appivanhemmat tulevat kylään? Juttu meni silleen, että anoppi oli päättänyt ettei halunnut lapsia hautajaisiin. Kertoi sitten miehelleni, joka kertoi sitten minulle. Tässä ketjussa on paljon esimerkkejä kuinka hyvä olisi, että lapsi tulisi hautajaisiin. Tällä hetkellä lapsi luulee että isosisoäiti tulee takaisin taivaasta...
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 18:31"]
Kannattaisiko mun puhua anopin kanssa kun ne tulee huomenna käymään?
[/quote]
Miksi sinun? Miksi mies ei puhu asiasta äidilleen?