Mitä kaikkia metsän eläimiä te olette nähneet kaupungissa?
Kommentit (402)
Ketun, jänön, lumikon, lahokkaan, kotkapariskunnan.
Ulkomailla korppikotkia ja apinoita, maaoravia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia edellämainittuja, karhua ja sutta lukuunottamatta. Eksoottisin kaupungissa näkemäni villieläin on harjalintu.
Miäkin oon nähnä harjalinnun, kotipihalla Mikkelissä 70-luvulla ja Delhissä 90-luvulla. Delhissä niitä oli kokonainen parvi nurmikolla.
Kettu, rusakko, kyy (joka lämpimänä kesäpäivänä oli tullut kerrostalomme seinustalle), fasaani, orava
Lumikko, kärppä, mäyrä ja joku pöllö. Ja tosi pieni vaivaishiirikin.
Kettuja ja honkakoron.
Olen vähän kade sille joka näki viime talvena ilveksen kierrätyspisteellä. Toisaalta olisin kyllä varmaan jo vähän pelännyt.
Ilmaston lämpeneminen on tuonut runsaasti haittaeläimiä myös suomeen, nyt niille annetaan meidän reviirimme ja verorahoillamme ilmainen elämä ikuisuuteen, laji joka ei kykene tai osaa puolustaa reviiriään on tuhoon tuomittu.
Viime talvena näin kauriin. Kesällä näin minkin, hyvin pitkään ja läheltä. Olen myös nähnyt kuutin. Rotan näin menevän auton alle. Hiiret ovat tuttu näky pimeään aikaan. Ison siilin olen myös nähnyt. Pupuja on todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Sirkuksen elefantit olivat ulkoilemassa kun tulimme lapsen kanssa fillareilla vastaan. Ohjaaja oli mukana onneksi. Sirkuksen teltat jne. olivat ihan lähellä.
Hiukan yllättävä näky. Onneksi Suomessa ei kai ainakaan enää elefantteja sirkuksessa ole.
Viirupöllön poikasia, Huusivat kurkku suorana ruokaa. Olivat järkyttävän iso kokoisia.
Mnulla on kuva 1970-luvulta, elefantista oli syömässä "yksin" metsän reunassa eli ihmistä ei näkynyt. Pysäytin auton ja nappasin sen kuvan muistoksi. Se elefantti oli metsänreunassa vähän ennen Hyrylän autokauppoja.
Aika iso yllätys oli hilleri rotta suussa Vantaan Ikean valoristeyksen nurkilla. Minkki omassa rappukäytävässä, kesähelteellä joku piti talon alaovea auki.
Kauriit on täällä tavanomaisia, samoin rusakot.
Metsäkauris, kettu, erilaisia lintuja
Hirven vasa hautausmaalla.Sitten tuli poliisi ja ampui vasan.
Rusakoita, metsäjäniksen, korpin.
Kuullut kyllä vaikka mistä mutten itse ole nähnyt.
Metsä tosin aika lähellä oli kuten useimmissa kaupungeissa.
Karhu seikkaili Seinäjoen vanhan Citymarketin läheisyydessä seitsemän vuotta sitten, susi on juoksennellut useastikin Seinäjoen alueella, ravihevosia on karannut, hirviä seikkaillut, kettu vienyt eväsreppuja, ilves käynyt kissan kimppuun, sitten tavalliset peurat ja muut. Naakkaparvet pimentävät taivaan silloin tällöin. Fasaani kiljuu aamuisin. Elämme eläinten keskellä.
En varsinaisesti ole ihan nähnyt mutta kuullut liikkuvan ja viheltävän hämmästyneenä kuusiryhmän takana karhun aikoinaan Lahden reunamilla ulkoilumetsässä, kuitenkin kaupunkialueella. Oli pakko palata polkua takaisinpäin, vaikka olisin halunnut nähdä tarkemmin, mikä iso otus vihelsi. Riski oli liian suuri mennä kurkkimaan kuusen taakse. Myöhemmin tajusin ettei hirvi päästä sellaista ääntä vaan ainoastaan karhu.
"Maaseudulla" pienemmässä kaupungissa olen sattunut vilkaisemaan yöllä ikkunasta kadulle pientaloalueella ja ihmettelin, kuinka iso ja lyhythäntäinen kissa käveli kadulla. Tajusin vasta myöhemmin nähneeni hämärässä vilaukselta ilveksen.
Villieläimiä liikkuu kaupungeissa enemmän kuin arvaakaan myös pienissä metsissä. Hirville on tyypillistä jähmettyä paikoilleen heti kun näkee ihmisen, ja niitä on silloin oikeasti vaikea havaita etenkin kuusikossa, vaikka ne on niin isoja, koska niiden väri sopii niin hyvin puiden runkojen sekaan. Kauriit tekevät samaa. Juuri syksyllä pysähdyin pienen metsikön polulla hetkeksi, ja parin sekunnin kuluttua muutaman metrin päässä kuusen juurelta nousi joku iso kauris tai pieni hirvi makuulta paniikissa, kun se luuli minun huomanneen itsensä. En katsonut tarkemmin mikä (olin jo ohittanut eläimen) vaan jatkoin matkaa, ettei se olisi sännännyt paniikissa läheiselle tielle ja liikenteen sekaan. Villeille eläimille kannattaa antaa tilaa, etteivät ne vahingoita itseään karkuun rynnätessä.
Pk-seudulla ketut ovat olleet jo vuosia aika tuttu näky erilaisten pupujen lisäksi. Isoja rusakoita loikkii ainakin Espoossa melkein kaikkialla. Ja ketut eivät juuri ihmisistä piittaa, jolkottelevat ihan vierestä, vaikka paikalla olisi isompikin ihmisjoukko.
Korppejakin on alkanut näkyä läntisessä etelä-Espoossa. Samoin liito-oravia on ilmeisen paljon, mutta itse en ole onnistunut vielä näkemään.
Kauriita, pöllöjä ja haukkoja näkee myös silloin tällöin, kuten myös merikotkia, jos liikkuu paljon rantojen läheisyydessä.
Pupuja näkyy vaikka kuinka ja paljon, ja niiden myötä kettuja. Mäyrän olen nähnyt kesäyönä taapertavan pyörätiellä, varmaan fillari pöllitty reppanalta 😁 Edellisessä asuinpaikassa niitä näki usein. Peuroja on ihan riesaksi asti. Hirvenkin pariin otteeseen bongannut, kerran meinasi bussi törmätä kun sarvipää seisoi keskellä tietä. Nämä kaikki nähty pk-seudulla.
Pienen kaupungin kupeessa suht tiheällä asutusalueella nähnyt pihalla kettuja, rusakoita, hiiriä, jokin koiran kokoinen matala eläin jota epäilin supikoiraksi mutta joka muistutti enemmän ahmaa ja kotikadullani kerran mäyrän. Hirvien ja ilveksen jälkiä on nähty talvella.
Rusakoita (Helsingissä runsaasti eri kaupunginosissa), kettu (Helsingissä), näätä (Helsingissä), kärppä (Helsingissä), mäyrä (eräässä pikkukaupungissa) ja peura (Tukholman esikaupunkialueella). Lisäksi Helsingissä bongasin kerran hiirihaukan.