Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo ja lapsenlapsen erityisruokavalio

Vierailija
18.02.2015 |

Pakko purkautua kun ottaa niin päähän. Lapsella on erityisruokavalio, on ollut jo monta vuotta. Aikaisemmin mummo kielsi koko asian, väitti ettei se niin tärkeää ole. Ei siis uskaltanut antaa lapsen olla kahden kesken mummon kanssa, kun tiesi että jotain kiellettyä se taas yrittää syöttää. Nykyään mummo kyllä uskoo, ettei tiettyjä ruoka-aineita kerta kaikkiaan saa antaa, mutta ääripäästä on siirrytty toiseen eli mummo kiusaa lasta tällä ruokavalioasialla. Esimerkiksi jos koolla on serkuksia, saattaa mummo laittaa tarjolle jotain yhdeltä lapselta kiellettyä herkkua ja voivotella kovaan ääneen, että "antaisin sullekin, mutta kun äiti anna sun syödä tätä" jne. Ei enää jaksaisi tätä, mutta pakko on silti olla tekemisissä. Ei auta puhe, ei auta järkisyyt.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä asiaa 11! Tottakai saa päättää että esim kerran viikossa tekee kasvisruokaa mutta minä-olen-hippi-lapseni-syö-vain-papuja-meno on aika perseestä.

Vierailija
22/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin, että kyseessä on oikeasti joku keliakia yms vakava asia ja meinasin jo tulla sympatiseeraamaan... Unohda koko juttu.
Itse olen päätynyt lapsena ambulanssilla sairaalaan, kun mummo päätti olla uskomatta mun vakaviin allergioihin... Teillä ei kuitenkaan ole ilmeisesti kyse mistään tällaisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei syoda sianlihaa. Aluksi mummon oli se vaikea tajuta. Kylassa oli usein tarjolla nakkikeittoa tms. Mutta nyt on oppinut kunnioittamaan tata asiaa, eika  tarjoa sita enaa lapselle. Voivotteli myos kun lapsi ei syo makkaraa, mutta sanoin etta lapsi kylla syo kasvis tai kanamakkaraa ja muuta lihaa.

Vierailija
24/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 21:39"]Mä luulin, että kyseessä on oikeasti joku keliakia yms vakava asia ja meinasin jo tulla sympatiseeraamaan... Unohda koko juttu.
Itse olen päätynyt lapsena ambulanssilla sairaalaan, kun mummo päätti olla uskomatta mun vakaviin allergioihin... Teillä ei kuitenkaan ole ilmeisesti kyse mistään tällaisesta.
[/quote]

Miten selvisit siitä, mitä oireita oli? Allergiat on asia joiden kanssa ei joiden kanssa ei pidä pelleillä.

Vierailija
25/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välit poikki. Kusipäiden kanssa ei kannata olla tekemisissä.

Vierailija
26/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 21:41"]Me ei syoda sianlihaa. Aluksi mummon oli se vaikea tajuta. Kylassa oli usein tarjolla nakkikeittoa tms. Mutta nyt on oppinut kunnioittamaan tata asiaa, eika  tarjoa sita enaa lapselle. Voivotteli myos kun lapsi ei syo makkaraa, mutta sanoin etta lapsi kylla syo kasvis tai kanamakkaraa ja muuta lihaa.

[/quote]

Mitä :_D Ootteko muslimeja? Sianlihaa ostaessasi tuet samalla tavalla muuta lihantuotantoa, eli siitä ei voi olla kyse että vastustaisit sitä. Mitä mieltä lapsi on?

Vierailija
27/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 21:26"]

Saanko tiedustella mitä tämä erikoisruokavalio koskee? Onko esim kasvisruokavalio?

[/quote]

Keliakia, maitoallergia ja eräs toinen ruoka-aineallergia.

ap

Vierailija
28/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sisarukset ei noudata ko ruokavaliota, niin tuskin kyseessä "ituhippeily"...

Vierailija
29/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 21:43"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 21:41"]Me ei syoda sianlihaa. Aluksi mummon oli se vaikea tajuta. Kylassa oli usein tarjolla nakkikeittoa tms. Mutta nyt on oppinut kunnioittamaan tata asiaa, eika  tarjoa sita enaa lapselle. Voivotteli myos kun lapsi ei syo makkaraa, mutta sanoin etta lapsi kylla syo kasvis tai kanamakkaraa ja muuta lihaa.   [/quote] Mitä :_D Ootteko muslimeja? Sianlihaa ostaessasi tuet samalla tavalla muuta lihantuotantoa, eli siitä ei voi olla kyse että vastustaisit sitä. Mitä mieltä lapsi on?

[/quote]

Adventisteja ja sianliha ei kuulu ruokavalioon. 

Vierailija
30/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kyseessä ei siis tosiaankaan ole mikään kasvisruokavalio, ituhippeily tai muukaan itse valittu juttu, vaan ihan oikea ja perusteltu erityisruokavalio. Lapsi on vielä itse sen verran pieni, että hämmentyy joka kerta kun mummo antaa ymmärtää, että minä vain huvikseni tai ilkeyttäni kiellän lasta syömästä mummon tarjoiluja.

ap

Vierailija
31/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pojalla keliakia ja maitoallergia ja sukulaisilla on aina tarjota jotain myös pojalle. Mummut tutkii vaikka jokaikisen kaapin ja kehittää jotain jos ei valmiiksi ole mitään! Ihania sukulaisia meillä :)

Vierailija
32/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 21:45"]

Saanko tiedustella mitä tämä erikoisruokavalio koskee? Onko esim kasvisruokavalio?

[/quote]

ap

[/quote]

Ja sä varmasti olet fiksu äiti, ja viet lapselle mummolaan omat syömiset ja herkut.

Vierailija
33/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 21:39"]Mä luulin, että kyseessä on oikeasti joku keliakia yms vakava asia ja meinasin jo tulla sympatiseeraamaan... Unohda koko juttu.
[/quote]

Miten selvisit siitä, mitä oireita oli? Allergiat on asia joiden kanssa ei joiden kanssa ei pidä pelleillä.
[/quote]

Mä saan pahan hengenahdistuksen tietyistä ruoka-aineista. Ymmärtääkseni mulla lähtee kurkku jotenkin turpoamaan, eli en pysty hengittämään kunnolla. Lievemmässä tapauksessa turpoaa vain huulet ja kieli. Itseasiassa en ihan tarkalleen tiedä, mitä siinä tapahtuu. lapsena en ymmärtänyt ja aikuisena olen keskittynyt välttelemään näitä aineita ;)
Mummun puolustukseksi on sanottava, että tuo sairaalakeikka ei ollut ainoa laatuaan mun lapsuudessa. Hän myös oli syvästi pahoillaan tapahtuneesta, eikä myöhemmin enää koskaan leikkinyt asialla. Toki, jos mulle olisi käynyt huonosti, tuo ei olisi vanhempiani lohduttanut.

Vierailija
34/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 21:51"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 21:45"]

[/quote]

ap

[/quote]

Ja sä varmasti olet fiksu äiti, ja viet lapselle mummolaan omat syömiset ja herkut.

[/quote]

Tietysti on aina omat eväät mukana. Onneksi toiset isovanhemmat sentään ottavat tilanteen tosissaan eivätkä harrasta tuollaista kiusantekoa.

ap

Vierailija
35/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoilla ihmisillä on joku ihme tarve tietää aina kaikesta enemmän :( Eikä sitten voida yhtään kunnioittaa tai kuunnella lapsen äitiä, joka varmasti tietää tilanteen paremmin.

Tsemppiä ap! 

Vierailija
36/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, kuka siis pahoittaa mielensä, äiti, vai lapsi vai peräti molemmat?

Eikö näitä tilanteita voi vaan välttää?

Mummu on mitä on, ei sille voi mitään...

Vierailija
37/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että meillä lapset aika nopeasti oppisivat korjaamaan mummon asenteita 'etkö sä tiedä että X on allerginen tai ei voi syödä sitä'. Itse ehkä puhuisin mummolle muisti onglmista ja siitä että ne kannattaa selvittää ajoissa.

Vierailija
38/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:15"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:06"]

No elämä nyt vaan menee niin että jos YKSI ei voi syödä jotain niin muut voi syödä mitä haluaa ja sen kun oppii jo lapsena ei tarvitse ruokavammaisena pikku prinssinä/prinsessana vinkua aikuisena kun muut syö ja MINÄ en saa.

Yhden ruokarajoitteet ei voi määrätä koko lähipiirin saati koko maailman ruokavaliota. Ja usko pois sen kun opetat jo nyt nicojannicalle niin pääset helpommalla myöhemmin.

[/quote]

En tietenkään vaadi ketään muuta noudattamaan samaa ruokavaliota, en edes lapsen sisarusten. Onko silti liikaa vaadittu, ettei mummo tekisi asiasta tuollaista numeroa ja antaisi lapsen ymmärtää, että minä ihan vaan ilkeyttäni kiellän häneltä sen mitä muut saavat?

ap

[/quote]

Ilkeyttään? Mistä tiedät, että kyse on kiusanteosta eikä vaikka siitä, että mummo haluaa tarjota tätä lapseltasi kiellettyä muille. Ei ilkeyttään, vaan koska se on hyvää. Se, että yksi joutuu syömään sen sijaan jotain muuta, ei pitäisi olla ongelma. 

Vierailija
39/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien haukkuminen lapselle on yksi ala-arvoisimmista asioista. Siinä tulee kaikille paha mieli, ei vain vanhemmille, vaan myös lapselle. Jos järkipuhe ei auta, antaisin kerran itseni vajota samalle tasolle ja napauttaisin kunnolla takaisin: "Voi kun se mummo aina tekee kiusaa tarjoamalla ruokaa jota "Annikki" ei voi syödä! Eipä ole yhtään kiva tulla mummolassa ruokapöytään. "Kaisa-mummolla" ja "Antti-ukilla" on joka kerta myös "Annikille" sopivaa ruokaa, niin ne aina ajattalee lasta ja näkee kovasti vaivaa". Vetäköön mummo sitten vaikka koko hernepellon nenäänsä.

Vierailija
40/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 21:36"]

Mä en hyväksy lapsen ruokavalion rajoittamista vanhemman periaatteen vuoksi. Aikuinen voi valita mitä ihmedieettiä kulloinkin noudattaa, lasta ei tarvi niillä rääkätä. Jos on siis vaan joku "mutta-kun-minä-en-syö-sokeria-margariinia-koska-olen-ituhippi"-periaate. Tai esim kasbisrupkavalio. Sairaudet tietysti erikseen, niiden vaatimaa ruokavaliota on tietysti lapsenkin noudatettava.

[/quote]

Niin totta, kyllä jokaisen lapsen perusoikeus on saada sokeria. Elämä pilalla, jos ruvetaan rajoittamaan.