Mummo ja lapsenlapsen erityisruokavalio
Pakko purkautua kun ottaa niin päähän. Lapsella on erityisruokavalio, on ollut jo monta vuotta. Aikaisemmin mummo kielsi koko asian, väitti ettei se niin tärkeää ole. Ei siis uskaltanut antaa lapsen olla kahden kesken mummon kanssa, kun tiesi että jotain kiellettyä se taas yrittää syöttää. Nykyään mummo kyllä uskoo, ettei tiettyjä ruoka-aineita kerta kaikkiaan saa antaa, mutta ääripäästä on siirrytty toiseen eli mummo kiusaa lasta tällä ruokavalioasialla. Esimerkiksi jos koolla on serkuksia, saattaa mummo laittaa tarjolle jotain yhdeltä lapselta kiellettyä herkkua ja voivotella kovaan ääneen, että "antaisin sullekin, mutta kun äiti anna sun syödä tätä" jne. Ei enää jaksaisi tätä, mutta pakko on silti olla tekemisissä. Ei auta puhe, ei auta järkisyyt.
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:06"]
No elämä nyt vaan menee niin että jos YKSI ei voi syödä jotain niin muut voi syödä mitä haluaa ja sen kun oppii jo lapsena ei tarvitse ruokavammaisena pikku prinssinä/prinsessana vinkua aikuisena kun muut syö ja MINÄ en saa.
Yhden ruokarajoitteet ei voi määrätä koko lähipiirin saati koko maailman ruokavaliota. Ja usko pois sen kun opetat jo nyt nicojannicalle niin pääset helpommalla myöhemmin.
[/quote]
En tietenkään vaadi ketään muuta noudattamaan samaa ruokavaliota, en edes lapsen sisarusten. Onko silti liikaa vaadittu, ettei mummo tekisi asiasta tuollaista numeroa ja antaisi lapsen ymmärtää, että minä ihan vaan ilkeyttäni kiellän häneltä sen mitä muut saavat?
ap
[/quote]
Ilkeyttään? Mistä tiedät, että kyse on kiusanteosta eikä vaikka siitä, että mummo haluaa tarjota tätä lapseltasi kiellettyä muille. Ei ilkeyttään, vaan koska se on hyvää. Se, että yksi joutuu syömään sen sijaan jotain muuta, ei pitäisi olla ongelma.
[/quote]
Kyllä se on ihan silkkaa ilkeyttä, kun selitetään lapselle, että "sinäkin saisit, mutta kun äiti kieltää". Mitään ongelmaa ei olisi, jos hän antaisi tämän yhden lapsen syödä omia eväitä päivittelemättä ja huomauttelematta, kuinka "äiti ei anna".
ap
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:02"]Ilkeyttään? Mistä tiedät, että kyse on kiusanteosta eikä vaikka siitä, että mummo haluaa tarjota tätä lapseltasi kiellettyä muille. Ei ilkeyttään, vaan koska se on hyvää. Se, että yksi joutuu syömään sen sijaan jotain muuta, ei pitäisi olla ongelma.
[/quote]
Jos aina alkaa se virsi, että kyllähän minä antaisin, mutta kun äiti ei anna, niin eikö toi nyt ole ihan selvää vittuilua äitiä kohtaan? Ei äiti voi sille mitään, jos lapsella on allergia, eikä varmasti haluaisi, että lapsi joutuu jäämään paitsi jostakin, mitä muut saa. Mummo voisi vain sanoa, että tuo pulla ei sitten sovi lapselle, koska siinä on maitoa, mutta täältä voi ottaa sen sijaan vaikka näitä keksejä.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:06"]
No elämä nyt vaan menee niin että jos YKSI ei voi syödä jotain niin muut voi syödä mitä haluaa ja sen kun oppii jo lapsena ei tarvitse ruokavammaisena pikku prinssinä/prinsessana vinkua aikuisena kun muut syö ja MINÄ en saa.
Yhden ruokarajoitteet ei voi määrätä koko lähipiirin saati koko maailman ruokavaliota. Ja usko pois sen kun opetat jo nyt nicojannicalle niin pääset helpommalla myöhemmin.
[/quote]
En tietenkään vaadi ketään muuta noudattamaan samaa ruokavaliota, en edes lapsen sisarusten. Onko silti liikaa vaadittu, ettei mummo tekisi asiasta tuollaista numeroa ja antaisi lapsen ymmärtää, että minä ihan vaan ilkeyttäni kiellän häneltä sen mitä muut saavat?
ap
[/quote]
Ilkeyttään? Mistä tiedät, että kyse on kiusanteosta eikä vaikka siitä, että mummo haluaa tarjota tätä lapseltasi kiellettyä muille. Ei ilkeyttään, vaan koska se on hyvää. Se, että yksi joutuu syömään sen sijaan jotain muuta, ei pitäisi olla ongelma.
[/quote]
Eiköhän se ongelma ole pikemminkin tuo voivottelu, että kyllä minä antaisin mutta kun äitisi ei anna syödä. Oletko itse yhtä törkeä vai mikset ymmärrä todellista ongelmaa?
Oma veli on keliaakikko, ja vaikka meille muille serkuksille on aina vehnäpitoisia herkkuja tarjolla isoäidin luona, se asia kyllä hoidetaan niin että kerrotaan lapselle, että näitä ja näitä voit syödä. Ei niin, että heilutellaan pullavatia nenän edessä ja sanotaan, että muuten saisit mutta kun äitisi kieltää niin ei voi mummo-parka mitään
Jos on kyse vakavammasta allergiasta, josta voisi joutua sairaalaan,ottaisin ensi kerralla kattilasta kiinni ja paiskaisin seinään huutaen samalla, että onko mummilla mennyt kuulo,onko dementtia vai muuten vaan jäärä. Pukisin ja lähtisin. Sitten lähettäisin postissa esitteitä kyseisestä allergiasta ja vaikka lääkärinlausunnon ja pyytäisin soittamaan kun on ne lukenut. HAH!
Miten te ideologisia ja uskonnollisia syitä kunnioittamattomat suhtautuisitte siihen, jos jotain teille todella tärkeää kasvatusperiaatetta ei noudatettaisi ihan vittuilun vuoksi? Jos siitä ei koidu lapselle välitöntä hengenvaaraa tai allergista reaktiota, niin toteaisitteko yhtä kylmästi että tietenkään teidän toiveistanne kasvatuksen suhteen ei pidä välittää, kun kerran ei ole mitään "oikeaa" syytä, te vain satutte uskomaan että tämä asia on tärkeä?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:04"]Vanhempien haukkuminen lapselle on yksi ala-arvoisimmista asioista. Siinä tulee kaikille paha mieli, ei vain vanhemmille, vaan myös lapselle. Jos järkipuhe ei auta, antaisin kerran itseni vajota samalle tasolle ja napauttaisin kunnolla takaisin: "Voi kun se mummo aina tekee kiusaa tarjoamalla ruokaa jota "Annikki" ei voi syödä! Eipä ole yhtään kiva tulla mummolassa ruokapöytään. "Kaisa-mummolla" ja "Antti-ukilla" on joka kerta myös "Annikille" sopivaa ruokaa, niin ne aina ajattalee lasta ja näkee kovasti vaivaa". Vetäköön mummo sitten vaikka koko hernepellon nenäänsä.
[/quote]
Tämä on hyvä! Teethän ap näin ensi kerralla, kun mummo alkaa vittuilla?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 21:54"]
Onneksi toiset isovanhemmat sentään ottavat tilanteen tosissaan eivätkä harrasta tuollaista kiusantekoa.
ap
[/quote]
Anna kun arvaan. Fiksut isovanhemmat ovat omia vanhempiasi ja vittuileva mummo on anoppi?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:12"]Miten te ideologisia ja uskonnollisia syitä kunnioittamattomat suhtautuisitte siihen, jos jotain teille todella tärkeää kasvatusperiaatetta ei noudatettaisi ihan vittuilun vuoksi? Jos siitä ei koidu lapselle välitöntä hengenvaaraa tai allergista reaktiota, niin toteaisitteko yhtä kylmästi että tietenkään teidän toiveistanne kasvatuksen suhteen ei pidä välittää, kun kerran ei ole mitään "oikeaa" syytä, te vain satutte uskomaan että tämä asia on tärkeä?
[/quote]
Niin no kunnioitan kyllä muiden ideologiaa enkä siitä vittuilisi missään nimessä lapselle. Silti minun on vaikea kuvitella että toivoisin lasten noudattavan omaa ideologiaani ja kieltäisin häntä esim. mummolassa syömästä lihaa pelkästää siitä syystä että se kuuluu omaan ideologiaani. Kertoisin toki mummolle että lapsi ei jotakin ole koskaan syönyt enkä voi sano että se lapselle maistuisi tai ei ole varmuutta siitä että se ei aiheuta mitään oireita.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:12"]Miten te ideologisia ja uskonnollisia syitä kunnioittamattomat suhtautuisitte siihen, jos jotain teille todella tärkeää kasvatusperiaatetta ei noudatettaisi ihan vittuilun vuoksi? Jos siitä ei koidu lapselle välitöntä hengenvaaraa tai allergista reaktiota, niin toteaisitteko yhtä kylmästi että tietenkään teidän toiveistanne kasvatuksen suhteen ei pidä välittää, kun kerran ei ole mitään "oikeaa" syytä, te vain satutte uskomaan että tämä asia on tärkeä?
[/quote]
No sanotaanko että en vetäisi herneitä nenään enkä ole vetänyt. Jos jossain joku toimiikin satunnaisesti eri tavalla kuin me lastemme kanssa, niin ei se vesitä sitä perus kasvatustyötä mitä me teemme jatkuvasti kotona omien arvojemme pohjalta. Esim. meillä lapset tekevät yhtä paljon kotitöitä sukupuolesta riippumatta. Mummolassa anoppi pyytää aina vain tyttöjä tiskaamaan ja poikia auttamaan pappaa pihatöissä. Sotii omia arvojani vastaan ja ärsyttää kun appi ei viitsi edes viedä omia astioitansa pöydästä keittiöön ruoan jälkeen, mutta ei ne minun lapseni siitä rikki mene vaikka mummolassa onkin vähän eri arvot ja käytännöt.
Herää kysymys että onko ap oikeasti istunut alas mummon kanssa ja selittänyt mitä esim keliakia tarkoittaa ja miksi on noin tärkeää noudattaa ruokavaliota pilkulleen? Vaikea uskoa että joku asian tajuava haluaisi vain huvikseen vittuilla lapselleen (vai miniälleen?)
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 21:41"]Me ei syoda sianlihaa. Aluksi mummon oli se vaikea tajuta. Kylassa oli usein tarjolla nakkikeittoa tms. Mutta nyt on oppinut kunnioittamaan tata asiaa, eika tarjoa sita enaa lapselle. Voivotteli myos kun lapsi ei syo makkaraa, mutta sanoin etta lapsi kylla syo kasvis tai kanamakkaraa ja muuta lihaa.
[/quote]
Sinäkin sanot jännästi että TE ette syö sianlihaa. Millä oikeudella päätät lapsen puolesta mitä ideologiaa hän noudattaa? Sanoisit vaan että sinä et syö sianlihaa ja et kotona tee siitä ruokaa. Muualla muut tekee sitä ruokaa mitä haluavat.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:12"]Miten te ideologisia ja uskonnollisia syitä kunnioittamattomat suhtautuisitte siihen, jos jotain teille todella tärkeää kasvatusperiaatetta ei noudatettaisi ihan vittuilun vuoksi? Jos siitä ei koidu lapselle välitöntä hengenvaaraa tai allergista reaktiota, niin toteaisitteko yhtä kylmästi että tietenkään teidän toiveistanne kasvatuksen suhteen ei pidä välittää, kun kerran ei ole mitään "oikeaa" syytä, te vain satutte uskomaan että tämä asia on tärkeä? [/quote] Niin no kunnioitan kyllä muiden ideologiaa enkä siitä vittuilisi missään nimessä lapselle. Silti minun on vaikea kuvitella että toivoisin lasten noudattavan omaa ideologiaani ja kieltäisin häntä esim. mummolassa syömästä lihaa pelkästää siitä syystä että se kuuluu omaan ideologiaani. Kertoisin toki mummolle että lapsi ei jotakin ole koskaan syönyt enkä voi sano että se lapselle maistuisi tai ei ole varmuutta siitä että se ei aiheuta mitään oireita.
[/quote]
No se lihansyönti ei ehkä sinulle ole tärkeä juttu, mutta uskonnolliselle ihmiselle se voi olla aika tärkeä asia.
Olen itse toistaiseksi lapseton ateistikasvissyöjä, ja oma valintani olisi antaa lapsen syödä kylässä mitä haluaa, vaikka kotiin ei lihaa ostettaisikaan. Minusta on kuitenkin tosi outoa, jos toiset eivät voi kunnioittaa vaikkapa adventistin toivetta, ettei pienelle lapselle syötetä sianlihaa.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 21:41"]Me ei syoda sianlihaa. Aluksi mummon oli se vaikea tajuta. Kylassa oli usein tarjolla nakkikeittoa tms. Mutta nyt on oppinut kunnioittamaan tata asiaa, eika tarjoa sita enaa lapselle. Voivotteli myos kun lapsi ei syo makkaraa, mutta sanoin etta lapsi kylla syo kasvis tai kanamakkaraa ja muuta lihaa. [/quote] Sinäkin sanot jännästi että TE ette syö sianlihaa. Millä oikeudella päätät lapsen puolesta mitä ideologiaa hän noudattaa? Sanoisit vaan että sinä et syö sianlihaa ja et kotona tee siitä ruokaa. Muualla muut tekee sitä ruokaa mitä haluavat.
[/quote]
Millä oikeudella sinä päätät lapsesi puolesta mitään? Entä jos lapsi haluaa ostaa omilla rahoillaan joka päivä energiajuomia ja karkkia? Et sano mitään, riittää ettet itse niitä kotiin osta?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:12"]Miten te ideologisia ja uskonnollisia syitä kunnioittamattomat suhtautuisitte siihen, jos jotain teille todella tärkeää kasvatusperiaatetta ei noudatettaisi ihan vittuilun vuoksi? Jos siitä ei koidu lapselle välitöntä hengenvaaraa tai allergista reaktiota, niin toteaisitteko yhtä kylmästi että tietenkään teidän toiveistanne kasvatuksen suhteen ei pidä välittää, kun kerran ei ole mitään "oikeaa" syytä, te vain satutte uskomaan että tämä asia on tärkeä? [/quote] Niin no kunnioitan kyllä muiden ideologiaa enkä siitä vittuilisi missään nimessä lapselle. Silti minun on vaikea kuvitella että toivoisin lasten noudattavan omaa ideologiaani ja kieltäisin häntä esim. mummolassa syömästä lihaa pelkästää siitä syystä että se kuuluu omaan ideologiaani. Kertoisin toki mummolle että lapsi ei jotakin ole koskaan syönyt enkä voi sano että se lapselle maistuisi tai ei ole varmuutta siitä että se ei aiheuta mitään oireita.
[/quote]
No se lihansyönti ei ehkä sinulle ole tärkeä juttu, mutta uskonnolliselle ihmiselle se voi olla aika tärkeä asia.
Olen itse toistaiseksi lapseton ateistikasvissyöjä, ja oma valintani olisi antaa lapsen syödä kylässä mitä haluaa, vaikka kotiin ei lihaa ostettaisikaan. Minusta on kuitenkin tosi outoa, jos toiset eivät voi kunnioittaa vaikkapa adventistin toivetta, ettei pienelle lapselle syötetä sianlihaa.
[/quote]
Kuten jo kirjoitin tuo kunnioittamattomuus ei koske minua... eikö meillä kyllä isovanhempienkaan suhteen ole ollut sen suhteen ongelmia, vaikka esim. kaikista ruokailuun liittyvistä periaatteista ei samaa mieltä olla... suvusta itse asiassa löytyy adventisteja (eivät muuten kiellä lapsilta kokonaan ruokia joita eivät syö itse ja joita eivät kotona tarjoa).
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:53"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:37"] [quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:12"]Miten te ideologisia ja uskonnollisia syitä kunnioittamattomat suhtautuisitte siihen, jos jotain teille todella tärkeää kasvatusperiaatetta ei noudatettaisi ihan vittuilun vuoksi? Jos siitä ei koidu lapselle välitöntä hengenvaaraa tai allergista reaktiota, niin toteaisitteko yhtä kylmästi että tietenkään teidän toiveistanne kasvatuksen suhteen ei pidä välittää, kun kerran ei ole mitään "oikeaa" syytä, te vain satutte uskomaan että tämä asia on tärkeä? [/quote] Niin no kunnioitan kyllä muiden ideologiaa enkä siitä vittuilisi missään nimessä lapselle. Silti minun on vaikea kuvitella että toivoisin lasten noudattavan omaa ideologiaani ja kieltäisin häntä esim. mummolassa syömästä lihaa pelkästää siitä syystä että se kuuluu omaan ideologiaani. Kertoisin toki mummolle että lapsi ei jotakin ole koskaan syönyt enkä voi sano että se lapselle maistuisi tai ei ole varmuutta siitä että se ei aiheuta mitään oireita. [/quote] No se lihansyönti ei ehkä sinulle ole tärkeä juttu, mutta uskonnolliselle ihmiselle se voi olla aika tärkeä asia. Olen itse toistaiseksi lapseton ateistikasvissyöjä, ja oma valintani olisi antaa lapsen syödä kylässä mitä haluaa, vaikka kotiin ei lihaa ostettaisikaan. Minusta on kuitenkin tosi outoa, jos toiset eivät voi kunnioittaa vaikkapa adventistin toivetta, ettei pienelle lapselle syötetä sianlihaa. [/quote] Kuten jo kirjoitin tuo kunnioittamattomuus ei koske minua... eikö meillä kyllä isovanhempienkaan suhteen ole ollut sen suhteen ongelmia, vaikka esim. kaikista ruokailuun liittyvistä periaatteista ei samaa mieltä olla... suvusta itse asiassa löytyy adventisteja (eivät muuten kiellä lapsilta kokonaan ruokia joita eivät syö itse ja joita eivät kotona tarjoa).
[/quote]
Tuli jo selväksi että sinä kunnioitat. Täällä oli kuitenkin aika monia sellaisia, jotka eivät kunnioittaisi.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:06"]No elämä nyt vaan menee niin että jos YKSI ei voi syödä jotain niin muut voi syödä mitä haluaa ja sen kun oppii jo lapsena ei tarvitse ruokavammaisena pikku prinssinä/prinsessana vinkua aikuisena kun muut syö ja MINÄ en saa.
[/quote]
Buahhahhah :D Mun nimeksi suunniteltiin sekä Nicoa, että Jannicaa, kun ei vielä ollut varmaa, tuleeko musta tyttö vai poika. Sain sitten vähän yleisemmän nimen loppujen lopuksi. Mikä siinä on kun pitää vääntää noista nimistä pilaa. Aina ollaan av palstalla pilkkaamassa vähän erikoisempia nimiä. Ärsyttää.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 21:41"]Me ei syoda sianlihaa. Aluksi mummon oli se vaikea tajuta. Kylassa oli usein tarjolla nakkikeittoa tms. Mutta nyt on oppinut kunnioittamaan tata asiaa, eika tarjoa sita enaa lapselle. Voivotteli myos kun lapsi ei syo makkaraa, mutta sanoin etta lapsi kylla syo kasvis tai kanamakkaraa ja muuta lihaa.
[/quote]
Sinäkin sanot jännästi että TE ette syö sianlihaa. Millä oikeudella päätät lapsen puolesta mitä ideologiaa hän noudattaa? Sanoisit vaan että sinä et syö sianlihaa ja et kotona tee siitä ruokaa. Muualla muut tekee sitä ruokaa mitä haluavat.
[/quote]
Millä oikeudella sinä päätät että lapsesi syö sianlihaa? Millä oikeudella päätät mitä lapsesi syö ylipäätänsä?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:06"]No elämä nyt vaan menee niin että jos YKSI ei voi syödä jotain niin muut voi syödä mitä haluaa ja sen kun oppii jo lapsena ei tarvitse ruokavammaisena pikku prinssinä/prinsessana vinkua aikuisena kun muut syö ja MINÄ en saa.
[/quote]
Buahhahhah :D Mun nimeksi suunniteltiin sekä Nicoa, että Jannicaa, kun ei vielä ollut varmaa, tuleeko musta tyttö vai poika. Sain sitten vähän yleisemmän nimen loppujen lopuksi. Mikä siinä on kun pitää vääntää noista nimistä pilaa. Aina ollaan av palstalla pilkkaamassa vähän erikoisempia nimiä. Ärsyttää.
[/quote]
Toisaalta, 25 vuotta sitten nuo nimet olisivat olleet oikeasti harvinaisia.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 23:02"]Millä oikeudella sinä päätät että lapsesi syö sianlihaa? Millä oikeudella päätät mitä lapsesi syö ylipäätänsä?
[/quote]
Millä lapset saa aika pitkälle päättää mitä syövät kunhan se pitää hengissä eikä aiheua tervesongelmia. Lapsenkaan ei ole pakko syödä lihaa, mutta proteiineja kylläkin. Samoin monipuolisesti niin että ruoka sisältää tarvitavat ravintoaineet. Meillä toki tarjotaan lapselle lihaakin, mutta kauhuissani en olisi vaikka hän mummola reissun jälkeen päättäisi että ei sitä enää syö.
Kun kysessä on oikeat allergiat, eikä vain ideologinen valinta, niin kerro mummolle, että jatkossa ei tee lapsesi allergiasta mitään "numeroa". Jos mummo ei usko, vaan jatkaa samalla linjalla, niin sitten lapsi ei hänen luonaan enää käy - tee se mummolle selväksi asiallisesti. Ja lapselle mukaan sellaiset herkut, joita hän voi syödä kun muut syövät mummon tarjoamia herkkuja.