Onko bloggaajalla velvollisuuksia lukijaa kohtaan?
Luin The Good Morning -blogia pitkään, mutta lähinnä satunnaisesti, joten tuo Kaisan postailemattomuus ei paljon hetkauttanu. Nyt hetkautti, kun totesin et kaks uusinta postausta on yhteistyöpostauksia, eikä sanallakaan viittaa pitämäänsä taukoon tai ees vastaa kommentteihin - edes niihin hyviin. Tästä tuli sitten mieleen, että mitä te lukijana koette olevanne blogin kannalta? Entä mitä odotatte bloggaalta? Itse odotan ennen kaikkea vastavuoroisuutta, ja jos jään ilman sitä, niin blogi jää ilman mun klikkauksia. Eli siis järjestäen lopetan niiden blogien lukemisen, joissa esim kommentteihin ei vastata. Näin Kaisan kohdalla lopetin myös Instassa seuraamisen, ihan vaan mielenosoitukseni. Huomaan, että niin on tehnyt muutama sata muukin.
Kommentit (101)
Ap täällä taas. Kiva, kun keskustelu on jatkunu vähän rakentavimmissa merkeissä kuin aluksi. Tää on upitus. :D
Kohteliaisuus ja käytöstavat pätee myös blogeissa. Välillisesti bloggaajan "asiakkaita" on lukijat koska nehän ne sitä suosiota tekee. Mun mielestä mainostajat voisi vähän tarkemmin katsoa kenelle jakelee ilmaiskamaa ja kenelle antaa kampanjoitaan eikä niin että kuka vaan saa noin vaan pyytämällä mitä tahansa. Esimerkiksi Mungossa mainostajat voisi vähän katsoa tyypin riehumista ja kommentteihin vastailua. Eipä siellä nykyisin enää ole mitään kommenttishowta mutta aikoinaan oli ja mielestäni olisi myös hyvä että bloggaajan käytös vaikuttaisi myös mainostajiin. Ei kuka tahansa voi vaan porskuttaa eteenpäin millä tyylillä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 16:45"]Kohteliaisuus ja käytöstavat pätee myös blogeissa. Välillisesti bloggaajan "asiakkaita" on lukijat koska nehän ne sitä suosiota tekee. Mun mielestä mainostajat voisi vähän tarkemmin katsoa kenelle jakelee ilmaiskamaa ja kenelle antaa kampanjoitaan eikä niin että kuka vaan saa noin vaan pyytämällä mitä tahansa. Esimerkiksi Mungossa mainostajat voisi vähän katsoa tyypin riehumista ja kommentteihin vastailua. Eipä siellä nykyisin enää ole mitään kommenttishowta mutta aikoinaan oli ja mielestäni olisi myös hyvä että bloggaajan käytös vaikuttaisi myös mainostajiin. Ei kuka tahansa voi vaan porskuttaa eteenpäin millä tyylillä tahansa.
[/quote]
Sepäs, mutta erityisesti mainostajia kiinnostaa määrä, ei laatu. Sikäli vähän surullista, et mä esim itse kaihdan Nelly.comia nykyään, kun mulla on mielleyhtymä, et siel on duunis yhtä nokkavaa porukkaa kuin mitä Anna on. Tietenkään asia ei varmaan niin oo, mut silti. Enkä varmaa oo ainoa. :D
No sen verran bloggaajalla voisi olla velvollisuuksia noiden perus-käytöstapojen lisäksi, että ilmoittaisi tauoista ja vastailisi kommentteihin. Jos lukijoilla ei ole mitään väliä, kannattaisko sitten vaikka jättää julkaisematta ja kirjoittaa paperille...
Minäkin boikotoin nelly.comia ja ihan siitä syystä että se ei todellakaan ole mikään hyvä yritys. Tottakai se kohtelee bloggaajia kuin kukkaa kämmenellä mutta niin paljon sählinkejä sattunut sen kanssa että ei ne kaikki asiat toimi siellä oikein.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 22:49"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 12:50"]Tosi väsynyt ja epärakentava on muuten tuo ainainen "ei oo pakko kenenkä lukee yhyy" -valitus.[/quote]
Kuinka niin? Eihän blogaajan tehtävä ole miellyttää kaikkia eikä kenelläkään ole velvollisuutta lukea blogia.
Vertaa tilannetta muusikkoon. Mitä siitä tulisi, jos muusikot eivät tekisi omaa juttuaan vaan yrittäisivät vastata kaikkien ihmisten tarpeisiin. Iskelmäfani vaatisi rokkaria laulamaan iskelmää ja niin poispäin. Joku laulunopettaja kävisi haukkumassa äänentuoton.
[/quote]
Et ihan tosissas nyt vertaa bloggaajaa muusikkoon? Hulluja riittää blogipiireissä....
[/quote]
Sairaanhoitaja oli hyvä vertaus mutta taiteilija/sisällöntuottaja ei ole? Perustelisitko?
[/quote]
Sanoinko että sair.hoit. on hyvä vertaus? Vai että "sisällöntuottaja"? Ohhoijaa.....
Jos bloggaaja tienaa rahaa blogillaan, niin silloin hän on mielestäni blogin lukijoille velkaa ainakin rehellisen arvion mainostamistaan asioista (onkohan edes mahdollista). Jos blogi on epäkaupallinen ja blogistin vapaa-ajanviettoa, niin silloin blogin pitäjä ei ole kenellekään mitään velkaa: ei tarvitse murehtia päivitystahdista, mainostajista tai selitellä, miksi ei ole tehnyt postausta pariin kuukauteen.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 14:13"]
Olen asiakas, ja äänestän jaloillani. Sama kuin etten enää mene johonkin liikkeseen hakemaan jotain jos koen ettei heillä ole mitään tarjottavaa, niin en mene enää blogiin hakemaan mitään. Teillä on oikeus Piste.
[/quote]
Luet blogia ilmaiseksi, joten et ole asiakas. Blogin asiakkaita ovat mainostajat. Samoin kun facebookissa käyttäjä ei ole asiakas vaan tapa saada mainostuloja niiltä oikeilta asiakkailta eli mainostajilta.
[/quote]
Mitä lukijat sitten ovat sinulle? Vain mainonnan kohteitako kenties? Sanoisitko rehellisesti, jos tuote on huono, jos asiakkaasi eli mainostajat ovat maksaneet sinulle tuotteen esittelemisestä? Niin vähän arvelinkin, tuskinpa vain. Jos käytät ylläolevaa määrittelyä niin sinä itsekin olet vain mainostaja, et edes sisällöntuottaja - siihen monen bloggarin taidot tai halut eivät riitä.
Monta vuotta olin ostamatta lehtiä ja luin pelkkiä blogeja, mutta sitten pitkästä aikaa tilasin naistenlehden ja onhan siinä ihan eri kaliiberin artikkeleita kuin minäminäblogeissa. Naistenlehti on myös velkaa lehden ostajalle hyvän sisällön. Samalla heidänkin täytyy miellyttää mainostajia. Harvoin kauneustoimittajat kuitenkaan komppaavat ihan mitä tahansa tuotetta vaan valitsevat parhaat. Bloggaajat ylistävät mitä tahansa vessanraikastina sopivaa korvausta vastaan.
On totta että blogien lukeminen on lukijoille ilmaista (paitsi jos kyseessä on lehden maksama blogi), mutta silti mielestäni blogin pitäjä on velkaa rehellisen mielipiteen. Joissain blogeissa on mielestäni harhaanjohdettu lukijoita paskoilla suosituksilla ja ne blogit ovat jääneet. Nykyään pidän myös näitä yltiökaupallisia blogeja epäluotettavimpina kuin esim. niitä naistenlehtiä, jotka sisältönsä puolesta yrittävät tuottaa lukijoilleen mieluista sisältöä ja hyödyllisiä arvioita vaikkapa juuri kosmetiikasta.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 14:56"]Jos blogilla ei ole lukijoita, niin kuka sponsori ja yhteistyökumppani kiinnostuisi siitä ensinnäkään millään tavalla?! Mitä enemmän tyytyväisiä lukijoita, sitä enemmän valtaa. [/quote] ei mainostajaa kiinnosta onko lukija tyytyväinen vaan lukijoiden määrä ylipäänsä. Provosoiva ja kärkäs bloggari kerää sekä ne ihailijat että vihaajat lukijoikseen ja tällä tavoin yleensä enemmän lukijoits kuin joku hyvin käyttäytyvä eli tylsä bloggaaja. Paska juttu mutta näin se vaan menee, kusipäisyydellä kerää isoimmat lukijamäärät ja isoimmat mainosrahat.
[/quote]
Mä taas jätän ärsyttävät blogit täysin pimentoon. En siis klikkaa niitä ikinä. Kärkäs kirjoitustyyli ja mustavalkoiset mielipiteet karkottavat paljon lukijoita.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 06:39"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 14:56"]Jos blogilla ei ole lukijoita, niin kuka sponsori ja yhteistyökumppani kiinnostuisi siitä ensinnäkään millään tavalla?! Mitä enemmän tyytyväisiä lukijoita, sitä enemmän valtaa. [/quote] ei mainostajaa kiinnosta onko lukija tyytyväinen vaan lukijoiden määrä ylipäänsä. Provosoiva ja kärkäs bloggari kerää sekä ne ihailijat että vihaajat lukijoikseen ja tällä tavoin yleensä enemmän lukijoits kuin joku hyvin käyttäytyvä eli tylsä bloggaaja. Paska juttu mutta näin se vaan menee, kusipäisyydellä kerää isoimmat lukijamäärät ja isoimmat mainosrahat.
[/quote]
Mä taas jätän ärsyttävät blogit täysin pimentoon. En siis klikkaa niitä ikinä. Kärkäs kirjoitustyyli ja mustavalkoiset mielipiteet karkottavat paljon lukijoita.
[/quote]
Tosiasia vaan on että suuria massoja houkuttaa tappelut, sekoilut ja vääntämäinen kommenteissa ja bloggaajan kohupostauksilla on tapana tuplata lukijamäärä. Vaikka osa karttaa, suurin osa kiinnostuu. Seiska taitaa olla suomen kärkipäässä luetuimmissa lehdissä, se kertoo paljon.
Mitä suuremmat lukijamassa, sen suuremmat mainosrahat.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 06:13"]
Jos bloggaaja tienaa rahaa blogillaan, niin silloin hän on mielestäni blogin lukijoille velkaa ainakin rehellisen arvion mainostamistaan asioista (onkohan edes mahdollista). Jos blogi on epäkaupallinen ja blogistin vapaa-ajanviettoa, niin silloin blogin pitäjä ei ole kenellekään mitään velkaa: ei tarvitse murehtia päivitystahdista, mainostajista tai selitellä, miksi ei ole tehnyt postausta pariin kuukauteen.
[/quote]
Vaaditko samaa myös TV-ohjelmien tuotesijoittelulta? Naistenlehtien kosmetiikkasuosituksilta? Ne toimivat täsmälleen samalla tavalla kuin blogit, ostettua sisältöä vailla mitään kritiikkiä.
kyllä bloggaajan pitää vastata kysymyksiin ja kohteliasti. muuten en lue enää.
Jos blogin lukeminen on lukijalle ilmaista, bloggaajalla ei ole velvollisuuksia tätä kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 14:09"]Jos blogin lukeminen on lukijalle ilmaista, bloggaajalla ei ole velvollisuuksia tätä kohtaan.
[/quote]
Tietenkään ei suoranaisesti mitään makseta, ja siten ei bloggaajat ole velvollisia meitä kohtaan. Mutta jos ajatellaan sitä, että bloggajat tienaavat lukijoiden vuoksi, niin pistää miettimään.
Olen asiakas, ja äänestän jaloillani. Sama kuin etten enää mene johonkin liikkeseen hakemaan jotain jos koen ettei heillä ole mitään tarjottavaa, niin en mene enää blogiin hakemaan mitään. Teillä on oikeus Piste.
Tavallaan ei ole velvollisuuksia, mutta tuntemattomien ihmisten kanssa asioidessa ja keskustellessa (kommentit) ja muutenkin julkista tekstiä kirjoittaessa pitäisi pitää mielessä käytöstavat... Aika monella bloggaajalla hakusessa.
Viesti lähti liian nopeaan ^ Teillä on siis oikeus olla menemättä koko blogiin.
Mun mielestä bloggaajan ainoa velvollisuus lukijoitaan kohtaan on pitää sen minkä lupaa. Tai ainakin yrittää parhaansa ja pahoitella, jos ei pystykään siihen.