Millä kriteereillä lääkäri "antaa" masennusdiagnoosin?
Itse en sitä saanut, teki ahdistusneisuus ja masennustestit, jälkimmäisessä 9 kysymystä ja pisteitä tuli 17 mikä kuulema kohtalainen masennus. Ahdistuneisuuspisteet "lievä ahdistus".
Sen sijaan sain diagnoosiksi jonkin sopeutumishäiriön ja mikä lie..veti aika yksiviivaisesti päätelmän, että oloni johtuu vain eräästä yhdestä asiasta/tapahtumasta elämässäni joka kestänyt jo n.1v ajan enkä ole varsinaisesti masentunut.
Sinänsä sama se minulle, mutta vähän jäi mietityttämään tämä asia.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Tästä asiasta yksilöllisesti perustellun vastauksen voit saada vain lääkäriltäsi.
Sain tuon perustelun minkä mainitsin. Ainoa vain, että olo ollut tällainen ainakin tuon mainitsemani vuoden ajan, en silloin puhuisi "vain" sopeutumishäiriöstä tms ja hoidoksi vain lepoa muutaman päivän ajan.
Mutta mitäpä minä tiedän.
Ap
Ainakaan terveysasemalla mielisairauksien hoito on vähän sinne päin. Voidaan tehdä joku testi mutta aika vaarallista on leimata mielisairaaksi yhden käynnin perusteella. Kun diagnoosi on laitettu niin hullun leimasta ei pääse oikein eroon koskaan.
Minulla taas on diagnoosi toistuva masennus. Olen huomannut, että kun kerran saa masennusdiagnoosin niin sen jälkeen myös uusi masennusjakso todetaan aika herkästi. Minulle esim. tuli toistuvan masennuksen vaikea masennusjakso kun lemmikki kuoli äkillisesti.
Olen tosin saanut aina myös korkeita pisteitä väsymyksestä ja mielihyvän kokemisen puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan terveysasemalla mielisairauksien hoito on vähän sinne päin. Voidaan tehdä joku testi mutta aika vaarallista on leimata mielisairaaksi yhden käynnin perusteella. Kun diagnoosi on laitettu niin hullun leimasta ei pääse oikein eroon koskaan.
Jessua mitä tekstiä 😱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä asiasta yksilöllisesti perustellun vastauksen voit saada vain lääkäriltäsi.
Sain tuon perustelun minkä mainitsin. Ainoa vain, että olo ollut tällainen ainakin tuon mainitsemani vuoden ajan, en silloin puhuisi "vain" sopeutumishäiriöstä tms ja hoidoksi vain lepoa muutaman päivän ajan.
Ap
Niin, kyllä olo, oireet ja toimintakyky ratkaisevat, vaikka perussyy olisikin jokin elämäntilanneseikka. Mene uudelleen vastaanotolle - kyllä sopeutumishäiriöönkin voi saada hoitoa. Tuo on ehkä vain sanankäyttökysymys. Lääkäri saattoi tuolla diagnoosilla jotenkin haluta osoittaa, että et ole "sairas".
minulla oli teininä kaikki klassiset masennusoireet, huono toimintakyky ja itse netissä tekemieni masennustestien pistemäärät lähes täydet. Yrmeä psykiatri kuitenkin lätkäisi diagnoosin ptsd koska perheväkivaltatausta. Oletus oli heti että minulla on ptsd kun saavuin hoidon piiriin, se oli päätetty jo valmiiksi. Mitään masennuskyselyjä ei edes tehty. Myöhemmin sain diagnoosin vakava masennus kun se uusi ja oli eri psykiatri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin, kyllä olo, oireet ja toimintakyky ratkaisevat, vaikka perussyy olisikin jokin elämäntilanneseikka. Mene uudelleen vastaanotolle - kyllä sopeutumishäiriöönkin voi saada hoitoa. Tuo on ehkä vain sanankäyttökysymys. Lääkäri saattoi tuolla diagnoosilla jotenkin haluta osoittaa, että et ole "sairas".
Mitä sopeutumishäiriöllä tarkoitetaan?