Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko bloggaajalla velvollisuuksia lukijaa kohtaan?

Vierailija
18.02.2015 |

Luin The Good Morning -blogia pitkään, mutta lähinnä satunnaisesti, joten tuo Kaisan postailemattomuus ei paljon hetkauttanu. Nyt hetkautti, kun totesin et kaks uusinta postausta on yhteistyöpostauksia, eikä sanallakaan viittaa pitämäänsä taukoon tai ees vastaa kommentteihin - edes niihin hyviin. Tästä tuli sitten mieleen, että mitä te lukijana koette olevanne blogin kannalta? Entä mitä odotatte bloggaalta? Itse odotan ennen kaikkea vastavuoroisuutta, ja jos jään ilman sitä, niin blogi jää ilman mun klikkauksia. Eli siis järjestäen lopetan niiden blogien lukemisen, joissa esim kommentteihin ei vastata. Näin Kaisan kohdalla lopetin myös Instassa seuraamisen, ihan vaan mielenosoitukseni. Huomaan, että niin on tehnyt muutama sata muukin.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukijoilla saa olla odotuksia, mutta mitään velvollisuuksia bloggaajilla ei ole niitä täyttää, se on ihan vapaaehtoista. Kannattaa muistaa, että jokainen voi vaikuttaa vain omaan käytökseensä ja toimintaansa, ei muiden puolesta voi päättää tai määrätä. Omalla käytöksellään voi tietysti halutessaan yrittää vaikuttaa muihinkin, mutta onnistuuko se, riippuu täysin siitä toisesta.

Vierailija
62/101 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:14"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 08:37"]

Apua, mikä vitsiniekka!! :´DD

Kovin on rehvakkaita nämä tämän tyyliset aivopierut, kun blogaajaa varsinkaan mainostuloja kerjäävää ei edes ole ilman lukijoita, kuinka vaikeaa se voikaan olla ymmärtää. :´D

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 14:41"]

Ei ole mitään velvollisuuksia lukijoita kohtaan. Lukijat eivät maksa eivätkä voi vaatia mitään sisällöltä. He menevät lukemaan ja jos ei miellytä ainoa mitä voivat tehdä on etteivät mene enää lukemaan k.o. blogia.

[/quote]

[/quote]

Minä olen tuon kirjoittaja vitsiniekka, ja olen edelleen samaa mieltä. Vaikka bloggaaja saisi mainostuloja, hänen bloginsa sisällöstä ei ole olemassa mitään määriteltyjä sääntöjä, joita bloggaajan tulisi noudattaa, eikä ole mitään tuotekuvausta, jonka puitteissa pitäisi toimia. Blogin lukijoille ei tule mitään taloudellista menetystä jos lukevat, joten mitään vastuuta sisällöstä ei ole. Mitään tällaista ostosopimusta ei tehdä. Eri asia olisi, jos blogit olisivat maksullisia, mutta silloinkin sisällön määrittely pitäisi olla tarkkaa ennenkuin siitä voisi onnistuneesti kannella esim. kuluttaja-asiamiehelle.

[/quote]

Sen verran kommentoin, että monilla kaupallisilla, mainosrahoitteisilla blogiportaaleilla on sääntöjä, joita bloggaajien on noudatettava mm. sisällön suhteen, mutta lukijat eivät niitä sääntöjä tosiaan laadi. Myös lainsäädäntö esim. piilomainonnasta sitoo bloggaajia (myös niitä riippumattomia, omaan piikkiinsä bloggaavia)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:14"]

Kovin on rehvakkaita nämä tämän tyyliset aivopierut, kun blogaajaa varsinkaan mainostuloja kerjäävää ei edes ole ilman lukijoita, kuinka vaikeaa se voikaan olla ymmärtää. :´D

Ei ole mitään velvollisuuksia lukijoita kohtaan. Lukijat eivät maksa eivätkä voi vaatia mitään sisällöltä. He menevät lukemaan ja jos ei miellytä ainoa mitä voivat tehdä on etteivät mene enää lukemaan k.o. blogia.

[/quote]

[/quote]

Minä olen tuon kirjoittaja vitsiniekka, ja olen edelleen samaa mieltä. Vaikka bloggaaja saisi mainostuloja, hänen bloginsa sisällöstä ei ole olemassa mitään määriteltyjä sääntöjä, joita bloggaajan tulisi noudattaa, eikä ole mitään tuotekuvausta, jonka puitteissa pitäisi toimia. Blogin lukijoille ei tule mitään taloudellista menetystä jos lukevat, joten mitään vastuuta sisällöstä ei ole. Mitään tällaista ostosopimusta ei tehdä. Eri asia olisi, jos blogit olisivat maksullisia, mutta silloinkin sisällön määrittely pitäisi olla tarkkaa ennenkuin siitä voisi onnistuneesti kannella esim. kuluttaja-asiamiehelle.

[/quote]

Sen verran kommentoin, että monilla kaupallisilla, mainosrahoitteisilla blogiportaaleilla on sääntöjä, joita bloggaajien on noudatettava mm. sisällön suhteen, mutta lukijat eivät niitä sääntöjä tosiaan laadi. Myös lainsäädäntö esim. piilomainonnasta sitoo bloggaajia (myös niitä riippumattomia, omaan piikkiinsä bloggaavia)
[/quote]

Tämä. Bloggari on velvollinen vain työnantajaa kohtaan ja jos ei ole sellaista niin vastaa vain itselleen. Lukijat päättää lukeeko vai ei, bloggaajan jutut kiinnostaa tai ei.

Vierailija
64/101 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnosta kysyn että mitä velvollaisuuksia huom oikein velvollisuuksia blogistilla on teitä kohtaan jotka olette sitä mieltä että velvollisuuksia on? Mennä nenäleikkaukseen jos blogistin nenä ei lukijaa miellytä, vaihtaa hiustyyliä jos se on lukijan mielestä huono vai vastata mielistelevästi mihin tahansa separikommenttiin minkä joku trolli kirjoittaa vailla oikeutta puolustautua. En ymmärrä näitä oletettuja velvollisuuksia.

Vierailija
65/101 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:27"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 20:12"]Tavallaan lukijat maksavat palkan, koska yrityksillä ei olisi mitään kiinnostusta eikä halua mainostaa blogissa, jossa ei ole yhtään lukijaan. Mutta kyllä sen eron taas huomaa, ulkomaalaiset bloggarit kuuntelevat lukijoiden toiveita, vastaavat kommentteihin asiallisesti ja heistä huokuu se, että lukijat ovat tärkeitä - mutta suomalaiset bloggaajat taas.. noh.. mennään siellä mistä aita on matalin, käytöstapoja ei ole ollenkaan ja tämä yksikin neiti haukkui lukijaansa "nillittäväksi kusipääksi", joka onkin oikein hyvää käytöstä.

[/quote]

Tää"nillittäjä" taitaa olla bloggareitten ihan yleinen kutsumanimi lukijoille..olen sitä huomannut mm. Nelliinan käyttävän. Hieno asenne lukijoita kohtaan!
[/quote]

nillittäjä-nelliina :D

Vierailija
66/101 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:27"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 20:12"]Tavallaan lukijat maksavat palkan, koska yrityksillä ei olisi mitään kiinnostusta eikä halua mainostaa blogissa, jossa ei ole yhtään lukijaan. Mutta kyllä sen eron taas huomaa, ulkomaalaiset bloggarit kuuntelevat lukijoiden toiveita, vastaavat kommentteihin asiallisesti ja heistä huokuu se, että lukijat ovat tärkeitä - mutta suomalaiset bloggaajat taas.. noh.. mennään siellä mistä aita on matalin, käytöstapoja ei ole ollenkaan ja tämä yksikin neiti haukkui lukijaansa "nillittäväksi kusipääksi", joka onkin oikein hyvää käytöstä.

[/quote]

Tää"nillittäjä" taitaa olla bloggareitten ihan yleinen kutsumanimi lukijoille..olen sitä huomannut mm. Nelliinan käyttävän. Hieno asenne lukijoita kohtaan!
[/quote]

[/quote]

nelliinahullu linjoilla taas :D

Vierailija
67/101 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:27"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 20:12"]Tavallaan lukijat maksavat palkan, koska yrityksillä ei olisi mitään kiinnostusta eikä halua mainostaa blogissa, jossa ei ole yhtään lukijaan. Mutta kyllä sen eron taas huomaa, ulkomaalaiset bloggarit kuuntelevat lukijoiden toiveita, vastaavat kommentteihin asiallisesti ja heistä huokuu se, että lukijat ovat tärkeitä - mutta suomalaiset bloggaajat taas.. noh.. mennään siellä mistä aita on matalin, käytöstapoja ei ole ollenkaan ja tämä yksikin neiti haukkui lukijaansa "nillittäväksi kusipääksi", joka onkin oikein hyvää käytöstä.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

saadaanko paikalle myös Pipsahullu! Blogihullujen kokoontumisajot.

Vierailija
68/101 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rahasta blogaava. Saan noin puolet ansioistani blogilla.

Lukijoita kohtaan minulla ei ole lainsäädännöllisiä tai moraalisia velvoitteita sen enempää kuin muitakaan ihmisiä kohtaan. Peruskäytöstavat riittävät pitkälle. Kun asiallisuuteen vastaa asiallisuudella eikä huomioi keljuilijoita lainkaan, pääsee pitkälle.

Mainostajia kohtaan minulla on ne velvoitteet, jotka mainostajien kanssa on sovittu. Minä en ole suostunut mihinkään ehtoihin. Kirjoitan mitä kirjoitan, arvostelen mitä arvostelen, ja mainostajat saavat työntää minulle mainoksia tai tuotteita jos tahtovat. Siihen en ole suostunut, että esimerkiksi kehuisin jotain tuotetta rahaa vastaan. Jos saan arvosteltavaksi tuotteen, tuotteen lahjoittaja ottaa samalla riskin siitä, että haukun sen. Näin olen myös tehnyt.

Jos blogini suosio hiipuu tai mainostajat muusta syystä katoavat, niin ei se minulle maailmanloppu ole. Aikansa kutakin, myös blogaamista.

Vierailija
69/101 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole velvollisuuksia mutta vastuuta on, jos ei halua ampua itseään nilkkaan.

Vierailija
70/101 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:27"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 20:12"]Tavallaan lukijat maksavat palkan, koska yrityksillä ei olisi mitään kiinnostusta eikä halua mainostaa blogissa, jossa ei ole yhtään lukijaan. Mutta kyllä sen eron taas huomaa, ulkomaalaiset bloggarit kuuntelevat lukijoiden toiveita, vastaavat kommentteihin asiallisesti ja heistä huokuu se, että lukijat ovat tärkeitä - mutta suomalaiset bloggaajat taas.. noh.. mennään siellä mistä aita on matalin, käytöstapoja ei ole ollenkaan ja tämä yksikin neiti haukkui lukijaansa "nillittäväksi kusipääksi", joka onkin oikein hyvää käytöstä.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

en ole mikään "nelliinahullu". en ole tänne nelliinasta ennen edes kirjoitellut. blogia luen satunnaisesti. tuli vaan mieleen tuo sanaväännös, huumoria katos

Vierailija
71/101 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 11:25"]Olen rahasta blogaava. Saan noin puolet ansioistani blogilla.

Lukijoita kohtaan minulla ei ole lainsäädännöllisiä tai moraalisia velvoitteita sen enempää kuin muitakaan ihmisiä kohtaan. Peruskäytöstavat riittävät pitkälle. Kun asiallisuuteen vastaa asiallisuudella eikä huomioi keljuilijoita lainkaan, pääsee pitkälle.

Mainostajia kohtaan minulla on ne velvoitteet, jotka mainostajien kanssa on sovittu. Minä en ole suostunut mihinkään ehtoihin. Kirjoitan mitä kirjoitan, arvostelen mitä arvostelen, ja mainostajat saavat työntää minulle mainoksia tai tuotteita jos tahtovat. Siihen en ole suostunut, että esimerkiksi kehuisin jotain tuotetta rahaa vastaan. Jos saan arvosteltavaksi tuotteen, tuotteen lahjoittaja ottaa samalla riskin siitä, että haukun sen. Näin olen myös tehnyt.

Jos blogini suosio hiipuu tai mainostajat muusta syystä katoavat, niin ei se minulle maailmanloppu ole. Aikansa kutakin, myös blogaamista.
[/quote]

järjen ääni vihdoin. Näin sen tulisikin olla. Blogi on terveellä pohjalla kun se ei ole riippuvainen lukijoista ja kirjoittaja voi toteuttaa itseään ihan vapaasti. Tähän blogien viehätys pitäisi perustua, oman näköisiin juttuihin joille löytyy oikea yleisö.

Vierailija
72/101 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 11:25"]Ei ole velvollisuuksia mutta vastuuta on, jos ei halua ampua itseään nilkkaan.
[/quote]

vastuuta mistä, lainsäädännöllinen vastuu on käsittääkseni ainoa oikea vastuu ja velvollisuus.

Vierailija
73/101 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:14"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

kuka alapeukuttaa tätä kommenttia, eikö mene jakeluun tosiasiat!

Vierailija
74/101 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:14"]

[/quote]

Urpo!

Vierailija
75/101 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:14"]

[/quote]

Urpo!
[/quote]

kalahtiko?

Vierailija
76/101 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:14"]

[/quote]

Urpo!
[/quote]

kalahtiko?
[/quote]

Siinä sulle alapeukku taas ole hyvä!

Vierailija
77/101 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 14:14"]

Tavallaan ei ole velvollisuuksia, mutta tuntemattomien ihmisten kanssa asioidessa ja keskustellessa (kommentit) ja muutenkin julkista tekstiä kirjoittaessa pitäisi pitää mielessä käytöstavat... Aika monella bloggaajalla hakusessa.

[/quote]

Anonyymien kommentoijien kannattaisi myös pitää mielessä ne käytöstavat. Vittuilu, nettikiusaaminen ja kunnianloukkaus naamioidaan kritiikiksi ja vingutaan, kuinka julkkiksen pitää sietää kaikki törky. Vastaile siinä sitten asiallisesti kommentteihin. 

Vierailija
78/101 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 11:58"]

Tavallaan ei ole velvollisuuksia, mutta tuntemattomien ihmisten kanssa asioidessa ja keskustellessa (kommentit) ja muutenkin julkista tekstiä kirjoittaessa pitäisi pitää mielessä käytöstavat... Aika monella bloggaajalla hakusessa.

[/quote]

Anonyymien kommentoijien kannattaisi myös pitää mielessä ne käytöstavat. Vittuilu, nettikiusaaminen ja kunnianloukkaus naamioidaan kritiikiksi ja vingutaan, kuinka julkkiksen pitää sietää kaikki törky. Vastaile siinä sitten asiallisesti kommentteihin.

[/quote]

Tätä voi miettiä vaikka sen kautta että jos sinulle tulisi joku täysin vieras kertomaan että teet työsi paskasti ja olet ruma ja ärsyttävä, niin kuinka hunajaa valuvan vastauksen itse antaisit kyseiselle henkilölle. Taisin jo aikaisemmin täällä mainita että en ole koskaan nähnyt kenenkään vastaavan normaaliin (huom piilovittuilu haukkuminen ja yleinen kuittailu ei ole normaalia) kommenttiin rumasti, joten kommentoijien pitäisi myös katsoa itse peiliin eikä vaatia käytöstapoja vain bloggaajalta. Hyvä, kehittävä vuorovaikutus on yhtä paljon kummankin osapuolen vastuulla.

Vierailija
79/101 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 11:58"]

[/quote]

[/quote]

Tätä voi miettiä vaikka sen kautta että jos sinulle tulisi joku täysin vieras kertomaan että teet työsi paskasti ja olet ruma ja ärsyttävä, niin kuinka hunajaa valuvan vastauksen itse antaisit kyseiselle henkilölle. Taisin jo aikaisemmin täällä mainita että en ole koskaan nähnyt kenenkään vastaavan normaaliin (huom piilovittuilu haukkuminen ja yleinen kuittailu ei ole normaalia) kommenttiin rumasti, joten kommentoijien pitäisi myös katsoa itse peiliin eikä vaatia käytöstapoja vain bloggaajalta. Hyvä, kehittävä vuorovaikutus on yhtä paljon kummankin osapuolen vastuulla.
[/quote]

Vihdoinkin. Olen niin samaa mieltä. Usea lukija kokee oikeudekseen vttuilla ja haukkua ja ovat vielä sitä mieltä, että bloggaajan pitäisi vastata kuin kningattarelle.. niin se metsä usein vastaa, kuin sinne huutaa

Vierailija
80/101 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 20:22"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 20:12"]

Tavallaan lukijat maksavat palkan, koska yrityksillä ei olisi mitään kiinnostusta eikä halua mainostaa blogissa, jossa ei ole yhtään lukijaan. Mutta kyllä sen eron taas huomaa, ulkomaalaiset bloggarit kuuntelevat lukijoiden toiveita, vastaavat kommentteihin asiallisesti ja heistä huokuu se, että lukijat ovat tärkeitä - mutta suomalaiset bloggaajat taas.. noh.. mennään siellä mistä aita on matalin, käytöstapoja ei ole ollenkaan ja tämä yksikin neiti haukkui lukijaansa "nillittäväksi kusipääksi", joka onkin oikein hyvää käytöstä.

[/quote]

Mun mielestä on ihan oikeutettuakin haukkua niin separi tyyppi joka kommentoi sellasta vitun paskaa :D Miten kukaan voi olla ees niin kehitysvammanen et oikeest tulee jonku blogiin rääpiin naamaansa kun toiselle on sattunu onnettomuus :D:D:D

[/quote]

Tuossa tapauksessa lukija todella kommentoi hyvin moukkamaisesti. Bloggaajan ei olisi silti tarvinnut alentua samalle tasolle. Jollei asiallisesti pysty vastaamaan, voi jättää kokonaan vastaamatta tai vaikka jättää julkaisematta ne tyhmimmät kommentit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän