Miksi pitää olla erillisiä taksilupia, kysyy vihervasemmistolainen?
Edes minä en käsitä, mikä on tuollaisen sääntelyn pointti. Mun puolesta on ok, että taksit pitää rekisteröidä johonkin, koska sillä on varmasti positiivinen turvallisuusvaikutus, mutta miksi pitää olla rajoitettu määrä lupia?
Kommentit (12)
Okei, no mitä jos edelleen olisi joku lupamenettely tuon luotettavuuden tarkistamiseksi (mitenköhän ne sen edes tarkistavat, suppea turvallisuusselvitys poliisilta?), mutta ei mitään kuntakohtaisia enimmäismääriä taksiluville? Eikä säänneltyä hintaa?
Persuna olen ihan samaa mieltä. Mielestäni kyseessä on puhdas kartellin suojelu.
Taksiyrittäjien on saatava elanto kuljettamisesta. Jos viidentuhannen asukkaan kunnassa olisi seitsemäntoista taksiyrittäjää renkeineen, kukaan ei saisi tarpeeksi rahaa työstään ja he joutuisivat sossun luukulle tai tulisi riski ruveta tekemään pimeitä töitä.
Taksiliiton sivuilta löytyy enemmän tietoja siitä, mitä luvan saamiseen tarvitaan, ja siitä voi päätellä sitten syyt luvanvaraisuuteen. Näin ihan toisen alan yrittäjänä katsoisin, että taksiluvalla on kyllä perusteensa, mutta tiedäpä sitä, mitä taksiyrittäjät itse sanovat. Olisi kyllä kiva kuulla.
Asiakkaana olen kyllä sitä mieltä, että taksinkuljettajilla pitäisi olla paljon tiukempi laadunvalvonta kuin nyt on. Olen joutunut liian monta kertaa ulkomaalaisen rengin kyytiin ja muutaman kerran oikeasti pelännyt terveyteni ja henkeni puolesta. Pienempää harmia on jatkuvasti siitä, että kuljettaja ei suostu ottamaan asiakkaalta ajo-ohjeita, ei ymmärrä suomea (tai ruotsia tai englantia tai saksaa, joita minä puhun) riittävästi eikä osaa ajaa minnekään ilman navigaattoria, mistä taas seuraa mielenkiintoisia asioita, kun navigaattori ei yhtäkkiä toimikaan. Kaikkein eksoottisimmilla kuljettajilla on myös sellaiset käytöstavat, että soisin asiakkaalle kyllä oikeuden valita vaikka sitten savoa puhuvan kuljettajan ihan varmuuden vuoksi.
Jos taksien laatu on lupien kanssa tällainen, maksan mielelläni muutaman euron lisää per kyyti siitä, että - olkoon sitten - kartelli on olemassa eikä ihan ketä tahansa Suomen surkeinta kuskia päästetä hoitamaan ihmisten kuljetuksia.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:24"]
Taksiyrittäjien on saatava elanto kuljettamisesta. Jos viidentuhannen asukkaan kunnassa olisi seitsemäntoista taksiyrittäjää renkeineen, kukaan ei saisi tarpeeksi rahaa työstään ja he joutuisivat sossun luukulle tai tulisi riski ruveta tekemään pimeitä töitä.
[/quote]
Ainakin kotikuntani kartellitaksi-yrittäjät on TODELLAKIN saaneet elantonsa. Millään alalla tällainen suojelusysteemi ei ole enää tervettä ja aiheuttaa vain korkeammat hinnat kuluttajien maksettavaksi.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:24"]
Taksiyrittäjien on saatava elanto kuljettamisesta. Jos viidentuhannen asukkaan kunnassa olisi seitsemäntoista taksiyrittäjää renkeineen, kukaan ei saisi tarpeeksi rahaa työstään ja he joutuisivat sossun luukulle tai tulisi riski ruveta tekemään pimeitä töitä.
[/quote]
Oletko kuullut kilpailusta? Sinun logiikallasi joka kaupungissa pitäisi olla vain yksi kampaamo, koska kampaajan on saatava elantonsa. Vain yksi kahvila, koska kahvilanpitäjän on saatava elantonsa. Ja hinnoitella saisi aivan mielivaltaisesti. Tajusit varmaan mitä tarkoitan
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:24"]Taksiyrittäjien on saatava elanto kuljettamisesta. Jos viidentuhannen asukkaan kunnassa olisi seitsemäntoista taksiyrittäjää renkeineen, kukaan ei saisi tarpeeksi rahaa työstään ja he joutuisivat sossun luukulle tai tulisi riski ruveta tekemään pimeitä töitä.
[/quote]onko siellä nyt 17 parturikampaamoa?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:24"]Taksiyrittäjien on saatava elanto kuljettamisesta. Jos viidentuhannen asukkaan kunnassa olisi seitsemäntoista taksiyrittäjää renkeineen, kukaan ei saisi tarpeeksi rahaa työstään ja he joutuisivat sossun luukulle tai tulisi riski ruveta tekemään pimeitä töitä. [/quote]onko siellä nyt 17 parturikampaamoa?
[/quote]
Parturi-kampaajayrittäjien tuolivuokralaisten palvelujen kysynnässä ei ole valtavia piikkejä tiettyinä viikonpäivinä ja vuorokaudenaikoina. Parturi-kampaajatolpalla ei siis ole jonoja, kun sen frisyyrinsä voi käydä laitattamassa vaikka ensi viikon tiistaina kello kuusitoista kakskymmentä, joten pimeille ja/tai ammattitaidottomille parturi-kampaajille ei ole kovasti kysyntää. Taksi taas pitää useimmiten saada heti eikä vasta ensi viikolla.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:24"]
Taksiyrittäjien on saatava elanto kuljettamisesta. Jos viidentuhannen asukkaan kunnassa olisi seitsemäntoista taksiyrittäjää renkeineen, kukaan ei saisi tarpeeksi rahaa työstään ja he joutuisivat sossun luukulle tai tulisi riski ruveta tekemään pimeitä töitä.
[/quote]
Miksi taksiYRITTÄJILLÄ ei siis saa olla samanlaista yrittäjyysriskiä kuin muilla yrittäjillä? Jos minä panen pystyyn käsityöaiheisen putiikin pikkukaupunkiin, on yksinomaan omalla kontollani miettiä, onko se kannattavaa, kun pikkukaupungissa on jo yksi ja paikkansa vakiinnuttanut. Miksi taksiyrittäjät ovat poikkeus?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:24"]
Taksiyrittäjien on saatava elanto kuljettamisesta. Jos viidentuhannen asukkaan kunnassa olisi seitsemäntoista taksiyrittäjää renkeineen, kukaan ei saisi tarpeeksi rahaa työstään ja he joutuisivat sossun luukulle tai tulisi riski ruveta tekemään pimeitä töitä.
[/quote]
Kuitenkin on ok teetättää vaikka raksan työt virolaisilla pilkkahintaan, mutta taksin työhinnoista ei voi kilpailla? Noh robotit korvaavat pian kokonaan taksikuskit.
Kuka tuota lupajärjestelyä sitten kannattaa (nykymallissaan), minkä poliittisen puolueen agendalla se on?
Lupien avulla valvotaan muun muassa laatua.
http://www.ely-keskus.fi/web/ely/taksiluvat#.VOMBry5X4zw