Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiusaajapersoona - opet ei tunnista

Vierailija
17.02.2015 |

Luokkamme kiusaajan taustaa: on jo päivhoidosta lähtien kiusannut muita: nimitellyt ja lyönyt. Poika on sulavakäytöksinen ja pystyy silmiäräpäyttämättä kääntämään asia hänelle eduksi, lähestulkoon kaikissa konfliktitilanteissa tämä sama poika on osallisena ja selviää puhumalla ja valehtelemalla. Lyö muita, mutta kertoo, että "halaa". Kukaan ei halua leikkiä hänen kanssaan - miksiköhän. Opettajat eivät ymmärrä?

Mielestäni pojassa on paha käytöshäiriö, jota ei haluta nähdä. Lieneekö se, että pojan vanhemmat ja koulun muutama opettaja ovat samassa harrastuksessa mukana.

Jos tämä poika esim huutaa tunnilla muille, että "vitun idiootit" ja opettaja ei näe käytöksessä mitään outoa.

Ja sitten vielä opettajia ei saa kritisoida - montako kehystuntia opettajilla on? Tuskin puskevat töitä kuten sairaanhoitajat tai lääkärit?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:11"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:49"]Itsellä myös kokemusta näistä kiusaajapersoonista: usein tulevat kahdesta eri ääripäästä. Eli osa on näitä vähän ehkä vähävaraisemmista perheistä, jotka saattaa olla myös huonoja koulussa ja ovat hieman epäsiistejä jne. Toinen ääripää on sitten varakkaiden perheiden mussukat, joilla hirmuisesti kavereita ja ovat suosittuja ja urheilullisia. Nämä jälkimmäiset pääsevät kuin koira veräjästä tekosistaan, kun mielistelevät opettajia ja muita henkilöitä, joista hyötyvät. Nämä luokan suosituimmat oppilaat päättävät, ketkä luokassa jätetään ulkopuolelle jne. He harvoin suoranaisesti itse kiusaavat, vaan teetättävät kiusaamisen "palvelijoillaan", jotka ovat niitä ketkä epätoivoisesti hakevat näiden suosittujen lasten kaveruutta jne... Karvani nousevat pystyyn, kun ajattelen näitä asioita. [/quote] Missä näitä varakkaita kiusaajia on? Jossain Eiranrannan kouluissa vai. Meillä päin varakkaiden lapsia ei todellakaan kiinnostanut kiusata ketään, koska viihtyivät muutenkin lähinnä omissa porukoissaan

[/quote]

Minä olen kokenut parin varakkaan perheen lasten harrastamaa kiusaamista pienessä Varsinais-Suomalaisessa kaupungissa 1990-luvulla. Olivat tosiaan korkeasti koulutettujen ja paikallisen mittapuun mukaan varakkaiden ja arvostettujen perheiden lapsia ne kiusaajat. Pari tyttöä, joilla oli kova hinku olla esillä ja luokan pomoja. Ja siihen asemaan ne pääsivätkin kiusaamalla luusereita ja hauskuuttamalla muita.

Vierailija
22/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:57"]Opettajiksi päätyy vääränlaisia ihmisiä. Usein opet ovat hyvin toiminnallisia ja ulospäinsuuntautuneita, eivätkä kovin herkkiä. Täälläkin kovasti parjattu herkkyys olisi kuitenkin erittäin hyvä ominaisuus opettajalla, sillä herkät ihmiset tajuavat sosiaalisia tilanteita erittäin hyvin. Joiltakin opettajilta kiusaamistilanteet saattavat vain jäädä huomaamatta.
[/quote]

Herkät ei enää pärjää opettajina, koska nykyään ei enää osata kasvattaa lapsia kunnioittamaan opettajaa. Hävettää nykyajan vanhemmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen on nykyään siirtynyt yhä enemmän sosiaaliseenmediaan, whatsup-yhteisöihin sekä muihin instoihin. Ei siinä opettajalla ole paljon keinoja kuulkaa.

Vierailija
24/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ei paljoa pedagogiikka auta jos lähtökohtaisesti on täysin soveltumaton opettajaksi vaikka olisikin läpäissyt pääsykokeet. Tällaisiä "Sykkeen Holopaisia", tunnekylmiä robotteja on nykyisissä vielä enemmän opettajissa kuin ennen.

Eräskin tapaus oli, kun halusin keskustella rakentavasti oppilaan asiasta, sain vastaani vain tyhjän toljotuksen. Tuntui ettei mikään mennyt perille vaikka rautalangasta olisi vääntänyt. Tee siinä sitten yhteistyötä hyvässä hengessä.

Vierailija
25/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:25"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:02"] [quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:55"]Aika yleistä ettei kiusaajapersoonia tunnisteta. Kun itse olin koulussa ja koulukiusattu, minun pääkiusaajani, 2 tyttöä, saivat hymytyttöpatsaita ja yläasteella heidät valitttiin peräti tukioppilaiksi, joiden puoleen kiusattujen pitäisi kääntyä. Siis luokan pääkiusaajat kiusattujen tukioppilaiksi!  Miksi näitä tyyppejä ei opettajat tunnistaneet? Ehkä siksi, että olivat "hyvistä perheistä", hyvin puettuja, opettajan suuntaan aina erittäin kohteliaita ja välillä suorastaan perseennuolijoita, aurinkoisia sosiaalisia lapsia. Ei opettajat uskoneet heistä mitään kiusaamisjuttuja. Monella tuntuu olevan käsitys että kiusaaja olisi jotenkin ei-sosiaalinen ja vihamielinen, ehkä vielä huonon kodin lapsi, mutta aika usein ne taitavat sosiaaliset pelaajat on kiusaajia. [/quote] Miten sinua kiusattiin? Kuulostaa aika uskomattomalta [/quote] Miten kiusattiin? Pääosin sanallisesti, pilkkaamalla ja jättämällä porukan ulkopuolelle. Matkimalla esim. tapaani yskiä, juosta tai mitä tahansa ja nauramalla päälle. Aina kun opettaja ei näe. Se oli omalla tavallaan aika julmaa, eism. saattoivat koskea minuun ja iljetyksestä kiljuen sitten juosta pois: "yök, siis mä koskin siihen, iik iik". Minut saatiin kokemaan itseni kaikin puolin iljettäväksi, saastaiseksi ja vastenmieliseksi kun tätä koko peruskoulun sain kokea. Yläasteella mukaan tuli myös fyysinen kiusaaminen. Mutta nämä pääkiusaajat eivät itse ikinä toteuttaneet sitä itse väkivaltaa. He olivat suosittuja ja hyvännäköisiä tyttöjä, ja yleensä laittoivat luokan tietyt pojat tekemään ilkityönsä. Esim. käskivät näitä riistämään pyöräni koulumatkalla ja heittämään ojaan, tai varastamaan avaimeni ja olemalla antamatta takaisin, tai kamppaamaan maahan.  Hurjinta on että toinen näistä kiusaajatytöistä on nykyään itse ala-asteen opettajana... Toivottavasti on todella muuttunut ihmisenä lapsuus- ja nuoruusajoista... [/quote] Olitko itse ihan oikeasti täysin yksin ja syytön ja viaton? Voiko tällaista edes olla. Kuulostaa jonkun b-luokan elokuvan juonelta. Mitä vanhempasi tekivät? Oletko ajatellut nyt aikuisena ottaa yhteyttä ja vaatia selityksiä?

[/quote]

Eiköhän kiusaamiseen syyllisiäi aina ole kiusaajat, ei kiusattu. Minun "syyllisyyteni" oli käsittääkseni lähinnä se että olin kai vähän omituinen. Siis sisäänpäinkääntynyt, pikkuvanha älykkölapsi. Erilaisia usein aletaan kiusata, ja kun jostain on tehty maalitaulu, luuserin rooli vahvistuu ja tätä lasta on entistä helpompi kiusata muidenkin. 

Aikuisista ei minulle ollut mitään apua. Vanhemmilleni toki kerroin, ja he ottivat yhteyttä opettajaan. Mutta kiusaajat olivat opettajan suosikkeja ja lopulta asia kääntyi niin, että kaikki on minun ylitulkintaani, että minua ei ole koskaan kiusattu mitenkään mutta olen ymmärtänyt väärin. Vanhempani, varsinkin äitini, vain huolestuivat ihan kamalasti ja murehtivat niin että jouduin lohduttamana äitiäkin, että ei se niin vakavaa ole, älä huolehdi. Valehtelin että kiusaaminen on jo ohi, ettei äidin tarvitsisi niin kauheasti murehtia. Koin, että olen vahvempi kuin äitini, joten minä vaan olen hiljaa ja kestän. 

Yläasteella kerran yritin vielä aikuisten apua, ja kerroin luokanvalvojalle siitä kun minun pääni oli tyttöjen vessassa pantu pönttöön väkivalloin ja vedetty pytty. Pakko oli kertoa, kun tunnille mentäessä tukka oli märkä vaikkei ollut liikuntatuntiakaan ollut ennen. Lopputulos: minun piti käydä muutama kerta koulupsykologilla jossa puhuttiin niitä näitä, kiusaajat käväisivät kuraattorin puhuttelussa ja sanoivat katuvansa kovasti ja etteivät toista tekoaan. Ja "kanteluni" jälkeen sain oikein kunnolla köniini matkalla koulusta kotiin samana päivänä kun olin kannellut. Opin lopullisesti, että parempi kärsiä hiljaa.

Vierailija
26/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:30"]Kiusaaminen on nykyään siirtynyt yhä enemmän sosiaaliseenmediaan, whatsup-yhteisöihin sekä muihin instoihin. Ei siinä opettajalla ole paljon keinoja kuulkaa.
[/quote]

Tämä on totta

Vierailija
27/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:34"]Siinä ei paljoa pedagogiikka auta jos lähtökohtaisesti on täysin soveltumaton opettajaksi vaikka olisikin läpäissyt pääsykokeet. Tällaisiä "Sykkeen Holopaisia", tunnekylmiä robotteja on nykyisissä vielä enemmän opettajissa kuin ennen.

Eräskin tapaus oli, kun halusin keskustella rakentavasti oppilaan asiasta, sain vastaani vain tyhjän toljotuksen. Tuntui ettei mikään mennyt perille vaikka rautalangasta olisi vääntänyt. Tee siinä sitten yhteistyötä hyvässä hengessä.
[/quote]

Ja oletat kaikkien opettajien olevan sellaisia?

Vierailija
28/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:25"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:02"] [quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:55"]Aika yleistä ettei kiusaajapersoonia tunnisteta. Kun itse olin koulussa ja koulukiusattu, minun pääkiusaajani, 2 tyttöä, saivat hymytyttöpatsaita ja yläasteella heidät valitttiin peräti tukioppilaiksi, joiden puoleen kiusattujen pitäisi kääntyä. Siis luokan pääkiusaajat kiusattujen tukioppilaiksi!  Miksi näitä tyyppejä ei opettajat tunnistaneet? Ehkä siksi, että olivat "hyvistä perheistä", hyvin puettuja, opettajan suuntaan aina erittäin kohteliaita ja välillä suorastaan perseennuolijoita, aurinkoisia sosiaalisia lapsia. Ei opettajat uskoneet heistä mitään kiusaamisjuttuja. Monella tuntuu olevan käsitys että kiusaaja olisi jotenkin ei-sosiaalinen ja vihamielinen, ehkä vielä huonon kodin lapsi, mutta aika usein ne taitavat sosiaaliset pelaajat on kiusaajia. [/quote] Miten sinua kiusattiin? Kuulostaa aika uskomattomalta [/quote] Miten kiusattiin? Pääosin sanallisesti, pilkkaamalla ja jättämällä porukan ulkopuolelle. Matkimalla esim. tapaani yskiä, juosta tai mitä tahansa ja nauramalla päälle. Aina kun opettaja ei näe. Se oli omalla tavallaan aika julmaa, eism. saattoivat koskea minuun ja iljetyksestä kiljuen sitten juosta pois: "yök, siis mä koskin siihen, iik iik". Minut saatiin kokemaan itseni kaikin puolin iljettäväksi, saastaiseksi ja vastenmieliseksi kun tätä koko peruskoulun sain kokea. Yläasteella mukaan tuli myös fyysinen kiusaaminen. Mutta nämä pääkiusaajat eivät itse ikinä toteuttaneet sitä itse väkivaltaa. He olivat suosittuja ja hyvännäköisiä tyttöjä, ja yleensä laittoivat luokan tietyt pojat tekemään ilkityönsä. Esim. käskivät näitä riistämään pyöräni koulumatkalla ja heittämään ojaan, tai varastamaan avaimeni ja olemalla antamatta takaisin, tai kamppaamaan maahan.  Hurjinta on että toinen näistä kiusaajatytöistä on nykyään itse ala-asteen opettajana... Toivottavasti on todella muuttunut ihmisenä lapsuus- ja nuoruusajoista... [/quote] Olitko itse ihan oikeasti täysin yksin ja syytön ja viaton? Voiko tällaista edes olla. Kuulostaa jonkun b-luokan elokuvan juonelta. Mitä vanhempasi tekivät? Oletko ajatellut nyt aikuisena ottaa yhteyttä ja vaatia selityksiä?

[/quote]

Eiköhän kiusaamiseen syyllisiäi aina ole kiusaajat, ei kiusattu. Minun "syyllisyyteni" oli käsittääkseni lähinnä se että olin kai vähän omituinen. Siis sisäänpäinkääntynyt, pikkuvanha älykkölapsi. Erilaisia usein aletaan kiusata, ja kun jostain on tehty maalitaulu, luuserin rooli vahvistuu ja tätä lasta on entistä helpompi kiusata muidenkin. 

Aikuisista ei minulle ollut mitään apua. Vanhemmilleni toki kerroin, ja he ottivat yhteyttä opettajaan. Mutta kiusaajat olivat opettajan suosikkeja ja lopulta asia kääntyi niin, että kaikki on minun ylitulkintaani, että minua ei ole koskaan kiusattu mitenkään mutta olen ymmärtänyt väärin. Vanhempani, varsinkin äitini, vain huolestuivat ihan kamalasti ja murehtivat niin että jouduin lohduttamana äitiäkin, että ei se niin vakavaa ole, älä huolehdi. Valehtelin että kiusaaminen on jo ohi, ettei äidin tarvitsisi niin kauheasti murehtia. Koin, että olen vahvempi kuin äitini, joten minä vaan olen hiljaa ja kestän. 

Yläasteella kerran yritin vielä aikuisten apua, ja kerroin luokanvalvojalle siitä kun minun pääni oli tyttöjen vessassa pantu pönttöön väkivalloin ja vedetty pytty. Pakko oli kertoa, kun tunnille mentäessä tukka oli märkä vaikkei ollut liikuntatuntiakaan ollut ennen. Lopputulos: minun piti käydä muutama kerta koulupsykologilla jossa puhuttiin niitä näitä, kiusaajat käväisivät kuraattorin puhuttelussa ja sanoivat katuvansa kovasti ja etteivät toista tekoaan. Ja "kanteluni" jälkeen sain oikein kunnolla köniini matkalla koulusta kotiin samana päivänä kun olin kannellut. Opin lopullisesti, että parempi kärsiä hiljaa.
[/quote]

Oliko tämä 50-luvulla

Vierailija
29/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:35"]

Ei helevata, taas on opettajien vika, ettei vanhemmat osaa pentujaan kasvattaa! Siinä se taas nähtiin.

[/quote]

Tämä on nykypäivää, vika on kaikissa muissa kun itsessä! Opettajaa on niin paljon helpompi syyttää kun vanhempaa joka ei osaa kasvattaa lastaan. Miksi vika ei ole vanhemmissa jos heidän "kasvattamansa" lapsi ei osaa käytäytyä ja kiusaa muita? Mikseivät vanhemmat ota vastuuta kiusaavista lapsistaan? 

Vierailija
30/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:50"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:25"] [quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:02"] [quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:55"]Aika yleistä ettei kiusaajapersoonia tunnisteta. Kun itse olin koulussa ja koulukiusattu, minun pääkiusaajani, 2 tyttöä, saivat hymytyttöpatsaita ja yläasteella heidät valitttiin peräti tukioppilaiksi, joiden puoleen kiusattujen pitäisi kääntyä. Siis luokan pääkiusaajat kiusattujen tukioppilaiksi!  Miksi näitä tyyppejä ei opettajat tunnistaneet? Ehkä siksi, että olivat "hyvistä perheistä", hyvin puettuja, opettajan suuntaan aina erittäin kohteliaita ja välillä suorastaan perseennuolijoita, aurinkoisia sosiaalisia lapsia. Ei opettajat uskoneet heistä mitään kiusaamisjuttuja. Monella tuntuu olevan käsitys että kiusaaja olisi jotenkin ei-sosiaalinen ja vihamielinen, ehkä vielä huonon kodin lapsi, mutta aika usein ne taitavat sosiaaliset pelaajat on kiusaajia. [/quote] Miten sinua kiusattiin? Kuulostaa aika uskomattomalta [/quote] Miten kiusattiin? Pääosin sanallisesti, pilkkaamalla ja jättämällä porukan ulkopuolelle. Matkimalla esim. tapaani yskiä, juosta tai mitä tahansa ja nauramalla päälle. Aina kun opettaja ei näe. Se oli omalla tavallaan aika julmaa, eism. saattoivat koskea minuun ja iljetyksestä kiljuen sitten juosta pois: "yök, siis mä koskin siihen, iik iik". Minut saatiin kokemaan itseni kaikin puolin iljettäväksi, saastaiseksi ja vastenmieliseksi kun tätä koko peruskoulun sain kokea. Yläasteella mukaan tuli myös fyysinen kiusaaminen. Mutta nämä pääkiusaajat eivät itse ikinä toteuttaneet sitä itse väkivaltaa. He olivat suosittuja ja hyvännäköisiä tyttöjä, ja yleensä laittoivat luokan tietyt pojat tekemään ilkityönsä. Esim. käskivät näitä riistämään pyöräni koulumatkalla ja heittämään ojaan, tai varastamaan avaimeni ja olemalla antamatta takaisin, tai kamppaamaan maahan.  Hurjinta on että toinen näistä kiusaajatytöistä on nykyään itse ala-asteen opettajana... Toivottavasti on todella muuttunut ihmisenä lapsuus- ja nuoruusajoista... [/quote] Olitko itse ihan oikeasti täysin yksin ja syytön ja viaton? Voiko tällaista edes olla. Kuulostaa jonkun b-luokan elokuvan juonelta. Mitä vanhempasi tekivät? Oletko ajatellut nyt aikuisena ottaa yhteyttä ja vaatia selityksiä? [/quote] Eiköhän kiusaamiseen syyllisiäi aina ole kiusaajat, ei kiusattu. Minun "syyllisyyteni" oli käsittääkseni lähinnä se että olin kai vähän omituinen. Siis sisäänpäinkääntynyt, pikkuvanha älykkölapsi. Erilaisia usein aletaan kiusata, ja kun jostain on tehty maalitaulu, luuserin rooli vahvistuu ja tätä lasta on entistä helpompi kiusata muidenkin.  Aikuisista ei minulle ollut mitään apua. Vanhemmilleni toki kerroin, ja he ottivat yhteyttä opettajaan. Mutta kiusaajat olivat opettajan suosikkeja ja lopulta asia kääntyi niin, että kaikki on minun ylitulkintaani, että minua ei ole koskaan kiusattu mitenkään mutta olen ymmärtänyt väärin. Vanhempani, varsinkin äitini, vain huolestuivat ihan kamalasti ja murehtivat niin että jouduin lohduttamana äitiäkin, että ei se niin vakavaa ole, älä huolehdi. Valehtelin että kiusaaminen on jo ohi, ettei äidin tarvitsisi niin kauheasti murehtia. Koin, että olen vahvempi kuin äitini, joten minä vaan olen hiljaa ja kestän.  Yläasteella kerran yritin vielä aikuisten apua, ja kerroin luokanvalvojalle siitä kun minun pääni oli tyttöjen vessassa pantu pönttöön väkivalloin ja vedetty pytty. Pakko oli kertoa, kun tunnille mentäessä tukka oli märkä vaikkei ollut liikuntatuntiakaan ollut ennen. Lopputulos: minun piti käydä muutama kerta koulupsykologilla jossa puhuttiin niitä näitä, kiusaajat käväisivät kuraattorin puhuttelussa ja sanoivat katuvansa kovasti ja etteivät toista tekoaan. Ja "kanteluni" jälkeen sain oikein kunnolla köniini matkalla koulusta kotiin samana päivänä kun olin kannellut. Opin lopullisesti, että parempi kärsiä hiljaa. [/quote] Oliko tämä 50-luvulla

[/quote]

Ala-aste 1980- ja yläaste 1990-luvulla.

Vierailija
31/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:30"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:57"]Opettajiksi päätyy vääränlaisia ihmisiä. Usein opet ovat hyvin toiminnallisia ja ulospäinsuuntautuneita, eivätkä kovin herkkiä. Täälläkin kovasti parjattu herkkyys olisi kuitenkin erittäin hyvä ominaisuus opettajalla, sillä herkät ihmiset tajuavat sosiaalisia tilanteita erittäin hyvin. Joiltakin opettajilta kiusaamistilanteet saattavat vain jäädä huomaamatta. [/quote] Herkät ei enää pärjää opettajina, koska nykyään ei enää osata kasvattaa lapsia kunnioittamaan opettajaa. Hävettää nykyajan vanhemmat

[/quote]

Tämä on sataprosenttisesti totta! Olen viisivuotisen työurani aikana nähnyt useamman burn outin ja parit lopputilit, koska oppilaat ovat kiusanneet opettajaa. Tämä ala ei ole ainakaan enää herkille. Kuinka moni meistä on ollut näkemässä kun oma opettaja on pillahtanut itkuun kesken oppitunnin? Minä olen ainakin se kokenut 1990-luvun lopussa.

T. Yläkoulun ope Helsingistä

Vierailija
32/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin luokalla ollut esikoulusta asti kaks semmosta kiusaajatyttöä. Molemmat oli aina opettajien lellikkejä ja kun jotkut koitti sanoa, että nää kyseiset tytöt on kiusannu, niin ei kukaan uskonu. Molempien tyttöjen vanhemmat olivat melko vaikuttavia... Tai no, niik vaikuttavia ku pikkukaupungissa voi vaan olla.

Yläasteella toinen näistä oli tukioppilas ja toinen alko ihan "julkisesti" kiusaamaan, eikä siihenkään mitenkään puututtu. Tukioppilaaksi päässyt tyttö jatkoi myös kiusaamistaan. Hassua, kiusaamista eniten vastustava opettaja valitsi nämä tukioppilaat.

Lukiossa samat tytöt veiläkin koitti terrorisoida, mutta eipä heillä enää siellä ollut niin valtaa. Onneksi nyt lukuloma ja ei tarvitse enää sietää heitö ja heidän käytöstä...

Vierailija
33/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse kiusaamisesta ja siitä, että asioita ei hoideta.

Vierailija
34/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:05"]Monta ope-aloitusta sulla ap? Tunnusta! [/quote] Tämä on nyt kahdeksas opeavaus. Olen lastenhoitaja ja vihaan opettajia. Ap

[/quote]

Kannattasikohan sun hankkia jotain ammattiapua, ei ihan oo kaikki kohdallaan sun elämässä jos noin paljon joku yksittäinen ammattikunta rassaa. Viha on suojatunne ja usein sen vihan takana on jotain paljon surullisempaa. 

Vierailija
35/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:55"]

Aika yleistä ettei kiusaajapersoonia tunnisteta. Kun itse olin koulussa ja koulukiusattu, minun pääkiusaajani, 2 tyttöä, saivat hymytyttöpatsaita ja yläasteella heidät valitttiin peräti tukioppilaiksi, joiden puoleen kiusattujen pitäisi kääntyä. Siis luokan pääkiusaajat kiusattujen tukioppilaiksi! 

Miksi näitä tyyppejä ei opettajat tunnistaneet? Ehkä siksi, että olivat "hyvistä perheistä", hyvin puettuja, opettajan suuntaan aina erittäin kohteliaita ja välillä suorastaan perseennuolijoita, aurinkoisia sosiaalisia lapsia. Ei opettajat uskoneet heistä mitään kiusaamisjuttuja. Monella tuntuu olevan käsitys että kiusaaja olisi jotenkin ei-sosiaalinen ja vihamielinen, ehkä vielä huonon kodin lapsi, mutta aika usein ne taitavat sosiaaliset pelaajat on kiusaajia.

[/quote]

Juuri tällaiset tytöt on ovat nyt minun lapseni pahimmat kiusaajat. Kukaan ei heistä varmaan sellaista uskoisi, koska tytöt ovat suosittuja, kaikkien kavereita. Mun tyttöä he kiusaavat lähes päivittäin ja saavat suurimman osan luokastakin mukaan dissaamiseen. Opettajalle he osaavat olla mielin kielin, minullekin, kun tulevat jossakin vastaan. Mun lapsen kiusaaminen on nyt otettu esille oppilashuoltoryhmässä. Saa nähdä, tuleeko siitä loppua vai paheneeko vain.  

Vierailija
36/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:55"]Aika yleistä ettei kiusaajapersoonia tunnisteta. Kun itse olin koulussa ja koulukiusattu, minun pääkiusaajani, 2 tyttöä, saivat hymytyttöpatsaita ja yläasteella heidät valitttiin peräti tukioppilaiksi, joiden puoleen kiusattujen pitäisi kääntyä. Siis luokan pääkiusaajat kiusattujen tukioppilaiksi! 

Miksi näitä tyyppejä ei opettajat tunnistaneet? Ehkä siksi, että olivat "hyvistä perheistä", hyvin puettuja, opettajan suuntaan aina erittäin kohteliaita ja välillä suorastaan perseennuolijoita, aurinkoisia sosiaalisia lapsia. Ei opettajat uskoneet heistä mitään kiusaamisjuttuja. Monella tuntuu olevan käsitys että kiusaaja olisi jotenkin ei-sosiaalinen ja vihamielinen, ehkä vielä huonon kodin lapsi, mutta aika usein ne taitavat sosiaaliset pelaajat on kiusaajia.
[/quote] Tuntemani kiusaajapersoona mielistelee työelämässä vain niitä joita pitää oman etenemisensä vuoksi tärkeinä. Voin ymmärtää ettei tälläistä persoonaa opettajatkaan olet tajunneet, koska käytös hallitun taktisen ilkeätä.

Vierailija
37/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:55"]Aika yleistä ettei kiusaajapersoonia tunnisteta. Kun itse olin koulussa ja koulukiusattu, minun pääkiusaajani, 2 tyttöä, saivat hymytyttöpatsaita ja yläasteella heidät valitttiin peräti tukioppilaiksi, joiden puoleen kiusattujen pitäisi kääntyä. Siis luokan pääkiusaajat kiusattujen tukioppilaiksi!  Miksi näitä tyyppejä ei opettajat tunnistaneet? Ehkä siksi, että olivat "hyvistä perheistä", hyvin puettuja, opettajan suuntaan aina erittäin kohteliaita ja välillä suorastaan perseennuolijoita, aurinkoisia sosiaalisia lapsia. Ei opettajat uskoneet heistä mitään kiusaamisjuttuja. Monella tuntuu olevan käsitys että kiusaaja olisi jotenkin ei-sosiaalinen ja vihamielinen, ehkä vielä huonon kodin lapsi, mutta aika usein ne taitavat sosiaaliset pelaajat on kiusaajia. [/quote] Tuntemani kiusaajapersoona mielistelee työelämässä vain niitä joita pitää oman etenemisensä vuoksi tärkeinä. Voin ymmärtää ettei tälläistä persoonaa opettajatkaan olet tajunneet, koska käytös hallitun taktisen ilkeätä.

[/quote]

Yleistän koska haluan, että asiasta keskustellaan. Kaikkia pitää epäillä kiusaajiksi eikä hyvä käytös yms. voi olla tunnistamisen este. Sehän on selvää ammattitaidottomuutta. OKL: kursseihin pitäisi kyllä sisällyttää psykologiaa enemmän, että nämä kiusaajapersonat tunnistettaisiin. Sekin vielä teidoksi kaikille opettajille, että on olemassa esim. kulissiperheitä jotka piilottavat ongelmat. Ulospäin näytetään täydellisiltä ja sieltähän näitä oirehtijoita löytyy. Täydellinen oppilas voi olla myös kiusaaja, sillä kulissisperhe voi pahoin. Kuinka yksinkertaisia ja sinisilmäisiä opettajat oikein ovat?

Vierailija
38/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helevata, taas on opettajien vika, ettei vanhemmat osaa pentujaan kasvattaa! Siinä se taas nähtiin.

Vierailija
39/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:55"]Aika yleistä ettei kiusaajapersoonia tunnisteta. Kun itse olin koulussa ja koulukiusattu, minun pääkiusaajani, 2 tyttöä, saivat hymytyttöpatsaita ja yläasteella heidät valitttiin peräti tukioppilaiksi, joiden puoleen kiusattujen pitäisi kääntyä. Siis luokan pääkiusaajat kiusattujen tukioppilaiksi!  Miksi näitä tyyppejä ei opettajat tunnistaneet? Ehkä siksi, että olivat "hyvistä perheistä", hyvin puettuja, opettajan suuntaan aina erittäin kohteliaita ja välillä suorastaan perseennuolijoita, aurinkoisia sosiaalisia lapsia. Ei opettajat uskoneet heistä mitään kiusaamisjuttuja. Monella tuntuu olevan käsitys että kiusaaja olisi jotenkin ei-sosiaalinen ja vihamielinen, ehkä vielä huonon kodin lapsi, mutta aika usein ne taitavat sosiaaliset pelaajat on kiusaajia. [/quote] Tuntemani kiusaajapersoona mielistelee työelämässä vain niitä joita pitää oman etenemisensä vuoksi tärkeinä. Voin ymmärtää ettei tälläistä persoonaa opettajatkaan olet tajunneet, koska käytös hallitun taktisen ilkeätä.

[/quote]

Yleistän koska haluan, että asiasta keskustellaan. Kaikkia pitää epäillä kiusaajiksi eikä hyvä käytös yms. voi olla tunnistamisen este. Sehän on selvää ammattitaidottomuutta. OKL: kursseihin pitäisi kyllä sisällyttää psykologiaa enemmän, että nämä kiusaajapersonat tunnistettaisiin. Sekin vielä teidoksi kaikille opettajille, että on olemassa esim. kulissiperheitä jotka piilottavat ongelmat. Ulospäin näytetään täydellisiltä ja sieltähän näitä oirehtijoita löytyy. Täydellinen oppilas voi olla myös kiusaaja, sillä kulissisperhe voi pahoin. Kuinka yksinkertaisia ja sinisilmäisiä opettajat oikein ovat?
[/quote]
Kyllä ne opettajat ovat siellä ihan ensisijaisesti opettamassa, eivätkä silittelemässä pekkaeerikan päätä. Mielenterveyshoitaja löytyy sitten toiseltapuolelta tietä, toisesta laitoksesta. Kyllä olettamus on, että oppilaat osaavat olla ryhmässä, kun koulunsa aloittavat. Jos ri onnistu, vaihtuu laitos nääs.

Vierailija
40/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä myös kokemusta näistä kiusaajapersoonista: usein tulevat kahdesta eri ääripäästä. Eli osa on näitä vähän ehkä vähävaraisemmista perheistä, jotka saattaa olla myös huonoja koulussa ja ovat hieman epäsiistejä jne. Toinen ääripää on sitten varakkaiden perheiden mussukat, joilla hirmuisesti kavereita ja ovat suosittuja ja urheilullisia.

Nämä jälkimmäiset pääsevät kuin koira veräjästä tekosistaan, kun mielistelevät opettajia ja muita henkilöitä, joista hyötyvät. Nämä luokan suosituimmat oppilaat päättävät, ketkä luokassa jätetään ulkopuolelle jne. He harvoin suoranaisesti itse kiusaavat, vaan teetättävät kiusaamisen "palvelijoillaan", jotka ovat niitä ketkä epätoivoisesti hakevat näiden suosittujen lasten kaveruutta jne...

Karvani nousevat pystyyn, kun ajattelen näitä asioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi