Miksi pakotat lapsesi etäisälle?
Lapsi ei halua mennä. Istuu huoneessaan viikonlopun. Ei se mitään isä-lapsi-laatuaikaa ole.
Pakotatko sen vuoksi, että saat omaa aikaa?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen itsekin ihmetellyt. Tuttavani pakotti lapsensa isän luo, johon lapsi ei ollut koskaan saanut kunnon yhteyttä. Itki, potki ja laittoi kaikin tavoin vastaan ja hänet kannettiin isän luo. Joka kerta ihmettelin tätä että eikö tuo tee hallaa lapsen kehitykselle, mutta näin oli kuulemma lastenvalvoja sanonut, että yhteys isään pitää saada, vaikka mikä on. Sittemmin lapselle (nyt 11v) on puhjennut vakava masennus ja ahdistushäiriö, viiltelee itseään ja haluaa kuolla. En voi olla miettimättä, miten suuri vaikutus tällä pakottamisellakin on ollut asiaan.
Varmasti on ollut vaikutusta, jos pakottava vanhempi on tehdänyt tilanteesta ahdistavan. Kaikille erovanhemmille tulee se hetki, kun lapsi kieltäytyy toisen luo menemästä ja silloin pitää pystyä keskustelemaan vanhemmat keskenään ja lapsen kanssa ikätasoisesti. Pakottaminen etävanhemman luokse oikein hoidettuna ei ole sen kummempaa kuin muukaan ”pakollinen”.
"1. Onko lapsella velvollisuus tavata etävanhempaa?
Tapaamisoikeudella pyritään turvaamaan lapsen oikeutta molempiin vanhempiinsa. Tapaamisoikeus on kuitenkin nimensä mukaisesti oikeus eikä velvollisuus. Näin ollen tapaamisoikeus antaa mahdollisuuden lapselle yhteydenpitoon etävanhemman kanssa ja tapaamisoikeutta koskevat lain säännökset pyrkivät turvaamaan tämän oikeuden toteutumista, mutta tarkoituksena ei ole asettaa lapselle velvollisuutta tavata etävanhempaansa." https://www.minilex.fi/a/tapaamisoikeus-kuinka-usein-lasta-tulisi-tavata
Siis jos lapsi ei halua tavata etävanhempaansa, häntä ei voi siihen pakottaa. "Tapaamisoikeus on nimensä mukaisesti oikeus ei velvollisuus",
Vierailija kirjoitti:
No, lapsellahan on oikeus molempiin vanhempiin. Sitten tietysti etällä peiliin katsonnan paikka jos lapsi ei etävanhemmallaan viihdy.
Todellisuudessa joidenkin lasten kohdalla se on velvollisuus. Ja ikävä sellainen.
Mitä sä oman lapsesi kanssa teet? Hyvin moni esiteini tekee tuota vaikka vanhempi kuinka kyselisi ja haluaisi tehdä muuta. Itse tunget väkisin lapsesi seuraan?
Eiköhän se, joka pakottaa, tiedä itse paremmin miksi.