Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Woltin 7 miljardin arvostustaso selvisi

Vierailija
24.11.2021 |

Tuoreimmassa Talouselämän numerossa avataan tätä Woltin 7 miljardin arvostustasoa. Unohtakaa ruokalähetit. Wolt on laajenemassa yleiseksi verkkokaupaksi, joka toimittaa ostokset kuin ostokset samana päivänä tilaajille.
- Kymmenen vuoden päästä ihmiset hymyilevät sille, että olimme joskus ravintolaruokafirma. Samalla tavalla kuin nyt hymyillään sille, että Amazon oli joskus kirjakauppa, Miki Kuusi sanoo lehden haastattelussa.

Yhtiön haluttu bisnes on reaaliaikainen logistiikka. 23 toimintamaata, 4000 työntekijää ja 135 000 lähettiä. Lisäksi hyvin toimivat ohjelmistot ja tekoäly.
Jatkossa Wolt toimittaa kotiin myös lemmikkien ruuat, elektroniikkaa, terveystuotteita, ruokaostoksia jne. Näin sen bisnes toimii.

Kommentit (84)

61/84 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halveksun ja pidän moraalittomina laiskureina ihmisiä jotka tilaavat jotain Woltilla.

Eli kun minä säästän aikaani jotta voin käyttää sen tuottavaan työhön plus työllistän muita ihmisiä niin tämä on huono juttu? Selevä.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
62/84 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halveksun ja pidän moraalittomina laiskureina ihmisiä jotka tilaavat jotain Woltilla.

Eli kun minä säästän aikaani jotta voin käyttää sen tuottavaan työhön plus työllistän muita ihmisiä niin tämä on huono juttu? Selevä.

Epäilemättä sinun mielestäsi on hienoa että välistävetämällä ja riistämällä miljonääristä tulee miljardöörejä, koska et pysty ajattelemaan ja tekemään ruokaa samaan aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkaa Amazoniin taitaa olla vielä jonkun verran. Mutta totta tosiaan, harva muistaa, että kirjakauppahan se Amazon alun perin oli. 

Jos tilaan aamulla vaikka uuden takin, ja Wolt toimittaa sen minulle päivällä, niin sitten sen bisnesmalli on hyvä ja toimiva. Ja kuluttajan kannalta nopea. 

sinun kiinalaisen takkisi toimitus saattaisi kestää vähän kauemmin jos polkupyöräpoika lähtisi sitä kiinasta tuomaan. vai miten se voltti sen asian hoitaisi muutamassa tunnissa.

Vierailija
64/84 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä bisnesmallia, kun esim. 1 kilometrin päästä kuljetus maksaa vain 2 euroa, niin eihän sillä rahalla yleensä kukaan liikauttaisi eväänsäkään. Aikaa kuitenkin kuluu hyvinkin 30 minuuttia, kun kuski tulee ensin jostain, odottaa, että ruoat on valmiina, aja asiakkaan luo, etsiskelee oikeaa rappua ja ovea, ihmettelee, kun ovea ei heti avata jne jne.

Ravintola tai muu kauppias maksaa osan kuljetuksesta.

Ja kuljetuksen tekevät ”yrittäjät”, joiden pitää itse maksaa työvälineet, vakuutukset, bensat, eläkemaksut ja työterveys. Bruttotuntipalkka on kympin paikkeilla, mikä ei riitä elämiseen. Osa palkanmaksusta on ulkoistettu Kelalle asumistuen ja toimeentulotuen muodossa. Siksihän noita hommia ei tee juuri muut kuin ”ruskeat” ihmiset.

Kuvio toimii vain työehtoja kiertämällä, mutta juhlitaan nyt kaikki sitä suurena innovaationa. Eihän niiden puolesta ole taisteltu kuin muutama vuosikymmen.

älä murehdi

nämä kuljetukset tehdään droneilla muutaman vuoden sisällä

sitten niitä lähettejä ei orjuuteta vaan ne voi loikoilla lokoisasti työttöminä

Vierailija
65/84 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meistä useimmat taitavat käyttään kauppareissusta säästyneen ajan Temppareiden tai BB:n katsomiseen tai johonkin muuhun mitä ei tuottavaksi voi vahingossakaan kuvailla.  Tuleekohan Woltista seuraava pieniä kauppoja kurittava tekijä kuten Pizzaonlinestä tuli pizzerioille? Alusta pakottaa yrittäjän maksamaan provikkaa, mutta yrittäjä ei saa kuitenkaan lisämyyntiä paikkaamaan menetettyä katetta.

Vierailija
66/84 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tietää, niin en jatkossakaan käytä kyseistä firmaa. 

Vierailija
67/84 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tilattiin koko työporukka (7 henkilöä) lounas woltin kautta. On projekti päällä, eikä haluttu käyttäää aikaa siirtyäksemme jonnekin lounaalle. Tästäkin säästynyt aika voitiin käyttää tehokkaaseen työn tekoon. Itse syömiseen ei sitten mennytkään kuin se 10-15 minuuttia. 

Ja kukin siirsi oman annoksensa summan ruuan tilaajalle mobile payn kautta. Tätä se nykyaika on. 

Vierailija
68/84 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Helsingin keskusta näivettyy entisestään.

Vierailija
69/84 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli Wolt rahastaa sillä, että se passivoi ihmisiä. Ok, näillä mennään. 

Niin, sitä kutsutaan tekniikaksi. Ihan kaikki ihmiskunnan kehitys perustuu siihen, että ihmiset "passivoituvat" tekemään korkeamman tuottavuuden asioita, tai ihan vain asioita joita haluavat tehdä, sen sijasta että käyttäisivät koko elämänsä hengissä säilymiseen.

Kukaan ei pakota sinua elämään tätä passiivista elämää, vaan voit aivan hyvin asua maakuopassa ja syödä matoja.

Vierailija
70/84 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja Helsingin keskusta näivettyy entisestään.

Se on hyvä. Keskusta niille, jotka siellä asuvat. 

Vierailija
71/84 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkaa Amazoniin taitaa olla vielä jonkun verran. Mutta totta tosiaan, harva muistaa, että kirjakauppahan se Amazon alun perin oli. 

Jos tilaan aamulla vaikka uuden takin, ja Wolt toimittaa sen minulle päivällä, niin sitten sen bisnesmalli on hyvä ja toimiva. Ja kuluttajan kannalta nopea. 

sinun kiinalaisen takkisi toimitus saattaisi kestää vähän kauemmin jos polkupyöräpoika lähtisi sitä kiinasta tuomaan. vai miten se voltti sen asian hoitaisi muutamassa tunnissa.

Luin tuon artikkelin Talouselämä-lehdestä myös. Siinä selvästi kerrotaan, etttä yhtiön tavoite on jatkossa kuljettaa tavaroita niin, että tilaaja saa ne saman päivän aikana. 

Eli ehkä tekoäly valitsee eri tuoteryhmistä woltin sovellukseen näkyville vain ne tuotteet, jotka kullakin toimijalla on heti saatavilla. Voit siis valita esimerkiksi uuden läppärin halutessasi, joka löytyy jonkun woltin yhteistyökumppanin varastosta/hyllyltä. 

Vierailija
72/84 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit aivan vapaasti pitää, mutta ravintolat ovat vain tyytyväisiä jokaisesta asiakkaasta, joka tilaa heiltä jotain. 

Vierailija
73/84 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amazonilla on Amazon Wardrobe -palvelu isoissa yhdysvaltalaiskaupungeissa jo: parissa tunnissa vaate toimitetaan sovitukseen ilman että on vielä maksanut mitään.

'Isoissa kaupungeissa' on se salakoodi. Av-mammat sen sijaan haaveilevat etätöistä maaseudulla ja samalla kuvittelevat, että Voltti tuo heille ruuat ja vaatteet parissa minuutissa. 

Vierailija
74/84 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit aivan vapaasti pitää, mutta ravintolat ovat vain tyytyväisiä jokaisesta asiakkaasta, joka tilaa heiltä jotain. 

Osittain totta. Ravintolalle tämä on jakomielinen tilanne. Toisaalta ravintoloitsijaa ärsyttää antaa välistä 20-30% woltille. Toisaalta wolt tuo taas lisää asiakkaita, jotka eivät itse paikalle vaivaudu. Jos volyymi kasvaa tällä tavalla vähintään sen 20%, niin sittenhän se on ravintolalle vain hyvä asia. 

Vierailija
75/84 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen tilattiin koko työporukka (7 henkilöä) lounas woltin kautta. On projekti päällä, eikä haluttu käyttäää aikaa siirtyäksemme jonnekin lounaalle. Tästäkin säästynyt aika voitiin käyttää tehokkaaseen työn tekoon. Itse syömiseen ei sitten mennytkään kuin se 10-15 minuuttia. 

Ja kukin siirsi oman annoksensa summan ruuan tilaajalle mobile payn kautta. Tätä se nykyaika on. 

Itse olen töissä Ruoholahdessa ja täällä on ihan joka päiväistä se, etttä wolt kuljettaa ruokaa alueen työpaikoille. Etenkin jos on yhtään huonompi sää, niin noita wolt kuskeja on paljon liikkeellä. 

Alueen työpaikka ruokaloille tämä ei tietysti ole mikään hyvä juttu. 

Vierailija
76/84 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osittain totta. Ravintolalle tämä on jakomielinen tilanne. Toisaalta ravintoloitsijaa ärsyttää antaa välistä 20-30% woltille. Toisaalta wolt tuo taas lisää asiakkaita, jotka eivät itse paikalle vaivaudu. Jos volyymi kasvaa tällä tavalla vähintään sen 20%, niin sittenhän se on ravintolalle vain hyvä asia. 

Pizzaonlinea osa yrittäjistä kritisoi, kun provisio söi katteen nollaan tai liki nollaan. Lisäkauppaa ei juuri tule, mutta alusta on pakotettu osa jos haluaa asiakkaita.

Vierailija
77/84 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ennen pandemiaa kävin ravintoloissa syömässä 2-3 kertaa viikossa. Nyt pandemian aikana en ole käynyt kertaakaan, mutta olen 2-3 kertaa viikossa - joskus useamminkin - tilannut Woltin kuljetuksella. 

Vierailija
78/84 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuinka paljon päästöjä siitä syntyy kun 135 000 lähettiä kuskaa tavaraa joka päivä?

Paljonko siinä säästyy kun ihmiset ei lähde itse kotoa vastaavasti saastuttamaan kauppamatkoille?

Tai ehkä ihmiset laiskuuttaan ryhtyvät tilaamaan ruokaa erikseen aamiaiseksi, lounaaksi ja päivälliseksi, ja siihen päälle vielä iltapäivällä jotain roinaa sen sijaan että suunnittelisivat yhden kauppareissun, jonka aikana ostavat useamman päivän tarpeet. 

Vierailija
79/84 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kun tuovat mulle Kiinasta tilaamani halpistuotteet saman päivän aikana, niin on aika hyvä, juu.

Heti mulle kaikki nyt!

Vierailija
80/84 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse asiassa ravintolat nostavat woltin kautta kuljetetun ruoan hintaa 30% joten ne nettoavat siitä saman kun pöytään tarjoilusta

problem solved