Kaukovalojen oikeaoppinen käyttäminen
Älkää vilkuttako minulle niitä pitkiänne, jos itse vaihdatte ne liian aikaisin pois.
Kommentit (95)
Mun autossa on tehokkaat (ihan lailliset) lisävalot ja valojen välkyttelystä päätellen ne häikäisevät niin paljon, että olisi kyllä v-mäistä ja vaarallista jatkaa niillä häikäisyä sitä pidemmälle. Oletan, etteivät ihmiset osaa olla tuijottamatta niitä valoja, mutta minkäs teet, en halua sitäkään, että ärsyyntyneet vastaantulijat yrittävät sokaista minua juuri ennen kohtaamistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos tiellä tai kadulla ei ole katuvaloja, vaihdatko lyhyille valoille jos vastaan on tulossa kävelijä, muttei yhtään autoa.
Siis kävelijääkö saat häikäistä... No, kuis jos kävelijällä on isoimmilla mahdollisilla lukseilla (tai miksei pyöräilijälläkin) varustettu otsalamppu, niin häikäiseekö hän?
Kävelijät häikäisen surutta koska haluan nähdä myös sen toisenkin, ilman heijastimia kulkevan urpon ajoissa. Toisaalta en pidä kävelijän häikäistymistä merkittävänä vaaratekijänä koska kävelijän nopeus on hyvin pieni ja hän voi itse häikäistymistä suhteellisen turvallisesti ja helposti vähentää.
Auto sen sijaan liikkuu maantienopeuksissa ~25 metriä sekunnissa joten pari sekuntia sokkona ajaessaan saattaa hyvinkin esimerkiksi jyrätä juuri sen kävelijän, jota ei häikäistymiseltään nähnyt.
Kun olen itse kävelijänä otsalampun kanssa liikenteessä niin a) se lamppu osottaa jo lähtökohtaisestikin jyrkästi alaviistoon jotta siitä olisi hyötyä, b) käännän päätä penkan suuntaan kun auto lähestyy jotta en häikäise enkä häikäisty ja c) vaikka lampusta se 1000 lumenia irtoaakin niin käytännössä käytössä on kävellessä 99% ajasta huomattavasti maltillisempi teho.
Vierailija kirjoitti:
Jos tiellä tai kadulla ei ole katuvaloja, vaihdatko lyhyille valoille jos vastaan on tulossa kävelijä, muttei yhtään autoa.
Siis kävelijääkö saat häikäistä... No, kuis jos kävelijällä on isoimmilla mahdollisilla lukseilla (tai miksei pyöräilijälläkin) varustettu otsalamppu, niin häikäiseekö hän?
Ei häikäse.
Lainaus heittää taas julkaistaan hyväksynnän jälkeen…
” Kävelijät häikäisen surutta koska haluan nähdä myös sen toisenkin, ilman heijastimia kulkevan urpon ajoissa. Toisaalta en pidä kävelijän häikäistymistä merkittävänä vaaratekijänä koska kävelijän nopeus on hyvin pieni ja hän voi itse häikäistymistä suhteellisen turvallisesti ja helposti vähentää.”
Tämä. Eli en vaihda kun kohtaan kävelijän.
Pleikkarinuoriso väittelee insinöörijutuista :)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen luopunut automaattikaukovalojen käytöstä juurikin tästä syystä. Ne tunnistaa valot tosi myöhään, jos joku vaihtaa liian aikaisin, valaistus on vastaantulijalla puutteellinen, jne. Jos edellä menee auto syntyy ns pimeä katvealue ja viive on minusta liian pitkä kun vastaantulija on mennyt ohi, sekä katuvalot suunnattu huonosti valot arpoo.
Minä pitäydyn valoautomatiikassa, joka on niin näppärä kun valokytkimeen ei tarvitse ikinä koskea. Kieltämättä joskus tuntuu siltä että automatiikka voisi vaihtaa lyhyet hieman aikaisemmin, esimerkiksi kun korkea rekan nuppi näkyy mäen takaa mutta valot eivät vielä. Joskus joku hätähousu antaa merkkiäkin että vaihda nyt ne lyhyet, mutta mitäpä siitä, kyllä ne vaihtuvat kun on sen aika.
Riippuu varmaan autostakin, miten tuo automatiikka toimii.
” Minä pitäydyn valoautomatiikassa, joka on niin näppärä kun valokytkimeen ei tarvitse ikinä koskea”
Huomattu on esim pimeät autojen takapäät. Tuskin sinä oman autosi valokytkimestä koronaa saat ja siihen uskaltaa koskea. Ärsyttää esim ajaa tälläisen takana, joka ei saa niitä pitkiä päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, niinhän se on. Mutta jos toisen valot häikäisevät, niin mitäpä siinä voi tehdä? Mä sammutan omat valot yleensä sitten, kun toinenkin sammuttaa, tai sitten siinä vaiheessa, kun toisen valot alkavat häikäistä. Jos toinen sammuttaa ne kauempana, on tosi vaikea arvioida, milloin omat valot alkavat häikäistä vastaantulijaa. Mulla on lisävalo, joten valot ovat kirkkaat. Monilla on vielä paljon tehokkaampia valoja kuin mulla.
Sekin opetetaan autokoulussa mihin katse suunnataan, kun pimeällä tulee auto vastaan ettei ne valot häikäise.
No eipä paljon auta katseen suuntaaminen, kun on oikein tehokas lisävalo. Täällä maalla ihmisillä on tosi paljon lisävaloja, myös laittomia (eli katolla olevia).
Taas näitä esson baarin juttuja. Lainsäädäntö määrittelee vain sen ettei kaukovalojen yhteenlaskettu referenssi ei saa ylittää referenssilukua 100.
Vanhaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä johtuuko ikääntymisen myötä heikentyneistä silmistä vai mistä mutta tuntuu että monissa uusissa autoissa häikäisee lähivalotkin paljon enemmän kuin vanhoissa. Lähinnä ledivaloista kai kyse, niistä joissa sävy on kylmempi, sinertävä valkoinen.
Eivät tod. ole ledejä, vaan Xenonit!
Ledeillä ei tee Suomen talvessa mitään. Ovat lumen peitossa ekan kilometrin aikana kun lämpöarvo on nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelijät häikäisen surutta koska haluan nähdä myös sen toisenkin, ilman heijastimia kulkevan urpon ajoissa. Toisaalta en pidä kävelijän häikäistymistä merkittävänä vaaratekijänä koska kävelijän nopeus on hyvin pieni ja hän voi itse häikäistymistä suhteellisen turvallisesti ja helposti vähentää.
Auto sen sijaan liikkuu maantienopeuksissa ~25 metriä sekunnissa joten pari sekuntia sokkona ajaessaan saattaa hyvinkin esimerkiksi jyrätä juuri sen kävelijän, jota ei häikäistymiseltään nähnyt.
Kun olen itse kävelijänä otsalampun kanssa liikenteessä niin a) se lamppu osottaa jo lähtökohtaisestikin jyrkästi alaviistoon jotta siitä olisi hyötyä, b) käännän päätä penkan suuntaan kun auto lähestyy jotta en häikäise enkä häikäisty ja c) vaikka lampusta se 1000 lumenia irtoaakin niin käytännössä käytössä on kävellessä 99% ajasta huomattavasti maltillisempi teho.
Kävelijää tai pyöräilijää varten en vaihda lyhyitä. Mopot tapauskohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
” Minä pitäydyn valoautomatiikassa, joka on niin näppärä kun valokytkimeen ei tarvitse ikinä koskea”
Huomattu on esim pimeät autojen takapäät. Tuskin sinä oman autosi valokytkimestä koronaa saat ja siihen uskaltaa koskea. Ärsyttää esim ajaa tälläisen takana, joka ei saa niitä pitkiä päälle.
Automatiikan kanssa nimenomaan ei ole peräpää koskaan hämärällä pimeänä. Se vääntää valot päälle tunneleissa ja parkkihalleissakin, mitä harva itse säätävä viitsii tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Lyö omat pitkät päälle ettei tarvitse pimeässä ajella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun auto hoitaa ajovalot mun puolesta.
Musta taas rasittavaa on se, kun jotkut laittaa ne pitkät takaisin päälle juuri kohdatessa. Ärsyttävä tapa. Miksi ei voi odottaa että on selkeästi menty ohi.
Aikanaan opetettiin oikein TV:n tietoiskussa, että pitää vaihtaa pitkille hieman ennen kohtaamista.
Minulle opetettiin niin myös autokoulussa.
Mulle ei. Mun mielestä tuo on vaarallinen tapa. Se on vaikea arvioida, missä kohtaa ne valot osuvatkin vastaantulijan silmiin.
Muutamia metrejä ennen kohtaamista voi vaihtaa, kaukovalot on suunnattu n. 150 m päähän, ei vastaantulijan silmiin.
Pitkän matkan kulkija kirjoitti:
Kannattaa ihan jokaisen ajaa joskus omaa autoaan vastaan pimeällä ja katsoa millaiset ne oman ajoneuvon valot on liikenteessä vastaantulijan silmin, saatatte yllättyä. Nykytekniikalla säätyvät valot on todella kirkkaat ja eläväiset. Pitkiä siivuja viikoittain ajavana olen myös huomannut valojen vaihdon hällä väliä asenteen kasvaneen, sen kyllä huomaa milloin auto vaihtaa ne itse ja milloin kuski, jos milloinkaan. Itse vaihdan manuaalisesti, vaikka autokin sen hoitaisi, koska auto vaihtaisi pitkät pois todella liian myöhään, tiedän valojeni olevan todella kirkaat ja näyttävän ihan liian pitkälle koska olen ajananut myös omaa ajoneuvoani vastaan toisilla autoilla. Kyseessä uusi auto laillisilla orkkis valoilla.
Mun auto taas vaihtaa kohdatessa liian aikaisin lyhyille, samoin tapahtuu jos tavoitan edellä ajavaa.
Tuntuu olevan autokohtaisia eroja ihan tämänkin ketjun perusteella. Voineeko tuon automatiikan toimintaa huollossa säätää?
Ap jätti mainitsematta mitkä valot hänellä on autossaan. Jos vakiovalot niin noinhan toi homma menee että valokeilojen kohdatessa vaihdetaan.
Itse olen viritellyt lisävalot, taatusti laittomat😄 Tästä huonona puolena seuraa se että ne häikäisevät häiritsevästi vastaantulijaa pitkänkin matkan päästä. Niinpä olen antanut vastapuolen päättää aina milloin vaihdetaan. Kun hän vaihtaa niin silloin itsekin. Joskus kieltämättä tuntuu kummalta kun vastapuoli vaihtaa kilometriä ennen lyhyille ja minä myös. Ap on kyllä tollo jos itse pitkillä ajelee ja vastapuoli väläyttelee koska sehän on merkki siitä että vastapuoli kokee häiritsevänä valot.
Toisaalta nykyisin ihmiset eivät osaa ajaa pimeässä. Ei pimeässä ole tarkoitus katsella niitä vastaantulijoiden valoja ja kauhistella kun valoa näkyy. Ihan perusjuttuja on katse keskittää tien oikeaan laitaan jotta pitkillä päästään niin lähelle että valokeilat kohtaavat ja ohimenon jälkeen on edes jotain jäljellä hämäränäöstä🙂
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-